Korzystamy z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz prezentować Ci dopasowane do Ciebie treści. Klikając „AKCEPTUJĘ” wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Więcej informacji o tym, jak wykorzystujemy pliki cookies znajdziesz w Polityce Prywatności.

Porady dla salonów

Content marketing w salonie

Content marketing w salonie Content marketing w salonie

Czym jest content marketing? Jak skutecznie wykorzystać go do promocji salonu? W jaki sposób tworzyć atrakcyjne treści, na które będą reagować Twoje potencjalne klientki? Dowiedz się wszystkiego na temat content marketingu – skutecznej metody promocji gabinetu beauty!

Content marketing to inaczej marketing treści. W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że pojęcie to obejmuje działania, które mają na celu pozyskanie klientów poprzez dostarczanie im bezpłatnych, atrakcyjnych dla nich materiałów.

Przykład
Zamiast tworzyć reklamę o następującej treści: Tylko w tym tygodniu promocja na nowy zabieg przeciwtrądzikowy! Aż 30% taniej! piszemy ciekawy i wartościowy merytorycznie artykuł na temat pielęgnacji cery trądzikowej. Tak pokazujemy potencjalnym klientkom, które zmagają się z tym problemem, że jesteśmy w tej dziedzinie ekspertami. Na końcu artykułu umieszczamy informację o trwającej promocji.

Druga wymieniona w przykładzie forma promocji opiera się właśnie na content marketingu.

Część 1. - content marketing w teorii

Marketing treści a klasyczna reklama – czym się różnią?

Aby przybliżyć specyfikę content marketingu, przygotowałam tabelę, w której porównałam marketing treści z innymi, klasycznymi formami promocji.

 Klasyczny marketingContent marketing
Sposób komunikacjibezpośredni komunikat – przekazujemy informację, co i na jakich zasadach oferujemy oraz dlaczego warto skorzystać z ofertysubtelny przekaz – nie sprzedajemy wprost, przekonujemy klientkę, że jesteśmy ekspertami w swojej dziedzinie, budujemy relację i zaufanie, dzięki którym klientka sama interesuje się naszymi usługami
Przedmiot przekazuprezentujemy usługę (zabieg) lub produkt (kosmetyk)prezentujemy swoją wiedzę, dzielimy się doświadczeniem, budując ekspercki wizerunek
Oczekiwany rezultatsprzedażzbudowanie relacji z klientem → sprzedaż
Forma przekazuz reguły krótki i zwięzły komunikat – tekst, grafika, reklama wideorozbudowany przekaz – np. artykuł, wideo, infografika
Nakłady czasu, zaangażowaniewymaga nakładów czasu i energii, lecz koncentrujemy się głównie na usłudze/produkciewymaga większych nakładów czasu i energii – oprócz materiałów na temat usługi/produktu musimy przygotować ciekawe treści dodatkowe, które przyciągną uwagę klientek
Koszt marketinguz reguły wyższy – treści są mniej atrakcyjne, więc musimy dotrzeć do szerszej grupyz reguły niższy – potencjalni klienci chętnie dzielą się treściami, dzięki czemu mniej wydajemy na reklamę; jeśli wydamy więcej, inwestycja szybciej się zwróci
Skutecznośćniższa – wyższa skuteczność wymaga dużych inwestycji w reklamęwyższa – wydając mniej pieniędzy, możemy pozyskać więcej klientek
Czas oczekiwania na efektyzwykle stosunkowo krótkina efekty trzeba poczekać nieco dłużej

 

Cele content marketingu

Zasadniczym celem content marketingu w salonie jest pozyskanie klienta. Wykorzystując tę formę promocji, realizujemy jednak również cele poboczne, takie jak np.:

  1. budowanie świadomości marki – stajemy się znani, rozpoznawalni, przestajemy być jednym z kilkuset anonimowych salonów;
  2. budowanie eksperckiego wizerunku (stajemy się autorytetem) – pokazujemy klientom, że naprawdę znamy się na rzeczy, dzielimy się wiedzą, a to oznacza, że rzeczywiście ją mamy;
  3. budowanie relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami – utrzymując stały kontakt z potencjalnymi klientami, oferując im za darmo wiedzę, stajemy się potrzebni, a klienci zaczynają czekać na nasze materiały;
  4. zwiększanie zaufania klientów – dzielenie się wiedzą, większe zainteresowanie klientów, a nawet popularność sprawiają, że jesteśmy postrzegani jako osoby godne zaufania; dodatkowo pojawia się myśl: „skoro ktoś tyle oferuje za darmo, to za opłatą mogę oczekiwać znacznie więcej”;
  5. zwiększanie lojalności klientów – jest ona efektem powyższych punktów: większego zaufania, zbudowania autorytetu i relacji.

Dlaczego warto postawić na content w salonie?

W dzisiejszym świecie bardzo potrzebujemy ekspertów, autorytetów – osób, które imponują nam swoją wiedzą. Na co dzień mamy do czynienia z ogromną ilością informacji (internet, reklamy), których nie jesteśmy w stanie samodzielnie zweryfikować. Potrzebujemy osób, które zrobią to za nas. Im więcej wartościowej, praktycznej wiedzy przekażemy klientkom, tym większa szansa, że uznają nasz przekaz za wiarygodny. Wystarczy spojrzeć na rzesze fanek (i sukcesy) popularnych trenerek czy blogerek. To mistrzynie w budowaniu relacji i tworzeniu contentu, który odpowiada na potrzeby odbiorców.

Sukces takich osób opiera się na następującym schemacie:

– Chcesz schudnąć? Mam dla Ciebie mnóstwo darmowych porad! Mam również płatne produkty, które możesz kupić, jeśli tylko masz ochotę.
– Skoro darmowe materiały pomogły mi schudnąć 5 kg, to jakie efekty uzyskam, kupując cały pakiet treningów?

Właśnie w ten sposób uzyskujemy efekt większej sprzedaży. Dajemy coś za darmo po to, aby w odpowiednim momencie zaproponować płatną usługę. Dzięki zaufaniu, jakie zbudowaliśmy, sprzedajemy więcej, niż gdybyśmy wystartowali z pozycji osoby nieznanej szerszej grupie odbiorców.

Inne zalety content marketingu

Budowanie relacji i zaufania to bardzo ważne, ale nie jedyne zalety promocji przy wykorzystaniu content marketingu. Warto wspomnieć również o innych korzyściach:

  1. Mamy szansę dotrzeć do osób, które są sceptycznie nastawione do wszelkich komunikatów o charakterze czysto reklamowym – content marketing pomaga nam przełamać tę barierę – nie jest to reklama w klasycznym rozumieniu tego słowa.
  2. Zamieszczając unikalne i atrakcyjne materiały na stronie internetowej gabinetu, poprawiamy jej pozycjonowanie – mamy więcej słów kluczowych i ciekawych treści, których szukają odbiorcy. A więcej aktualnych treści, ważnych słów kluczowych oraz wejść na stronę z długim czasem pozostawania na niej (czytanie artykułu) to jasna informacja dla Google, że nasza strona jest ciekawa i że warto wyświetlać ją wysoko.
  3. Poszerzamy grupę potencjalnych klientów z osób zainteresowanych usługami o osoby zainteresowane szukaniem wiedzy – nasze komunikaty będą interesujące dla znacznie szerszego grona odbiorców.
  4. Generujemy zainteresowanie ze strony mediów, co stwarza nam kolejne możliwości promocji – media chętnie korzystają z wiedzy ekspertów, którzy w czytelny i zrozumiały sposób potrafią dzielić się nią z odbiorcami.

Część 2. - content marketing w praktyce

Rodzaje treści w content marketingu

W ramach content marketingu możemy wykorzystywać następujące typy treści:

  1. Tekst – artykuły poradnikowe (np. Jak pielęgnować cerę dojrzałą?),  e-booki (np. 5 zasad domowej pielęgnacji cery), wywiady (występujemy w charakterze eksperta), krótsze wypowiedzi do mediów itd.
  2. Grafika – grafiki z poradami na temat pielęgnacji, zdrowego odżywiania lub innych dziedzin związanych z wykonywanymi zabiegami, infografiki (np. Jak zapobiegać powstawaniu zmarszczek, Jak wybrać bezpieczny gabinet?) itd.
  3. Wideo – filmy z informacjami na temat kosmetyków, instrukcje wykonywania makijażu, wypowiedzi dla mediów, opinie na ważne tematy związane z urodą, webinary lub sesje Facebook live, podczas których odpowiadamy na pytania klientek itd.

Najciekawsze będą oczywiście materiały zawierające różne rodzaje treści jednocześnie. Możemy również pomyśleć o ujęciu tych samych treści w odmienne formy, by trafić do odbiorców o rozmaitych preferencjach.

Jak tworzyć skuteczne i atrakcyjne treści?

Istnieje kilka uniwersalnych zasad, którymi warto się kierować, tworząc darmowe treści dla klientek. Poniżej znajduje się krótkie omówienie najważniejszych z nich.

Zasada 1. – nawiązujmy do zabiegu/kosmetyku

Treści, które tworzymy, powinny subtelnie, ale skutecznie skłaniać klientów do skorzystania z naszych usług. Dobrze więc, aby artykuły czy filmy nawiązywały do aktualnych ofert czy promocji. Jeśli np. za miesiąc planujemy promować nowy zabieg antycellulitowy, warto już teraz przygotować ciekawe materiały na temat przyczyn powstawania cellulitu, sposobów jego likwidacji, diety itd.

Zasada 2. – trafiajmy w potrzeby odbiorcy

Nasze materiały powinny dotyczyć zagadnień, które szczególnie interesują klientki. Można np. wynotować najczęściej powtarzające się pytania od klientek i na tej podstawie stworzyć listę artykułów, które będziemy później wykorzystywać (oczywiście trzymając się zasady 1.). Można również przeprowadzić ankietę i zapytać klientki, które zagadnienia związane z pielęgnacją interesują je najbardziej, co sprawia najwięcej problemów itd.

Można przyjąć zasadę, że na każdy artykuł związany z zabiegami będzie przypadał jeden artykuł odpowiadający na potrzeby klientek – dzięki temu unikniemy wrażenia, że piszemy tylko po to, aby poprawić sprzedaż.

Zasada 3. – przyciągajmy uwagę

Najlepsze rezultaty uzyskamy, tworząc content, którym nasze klientki będą się chętnie dzielić z innymi, np. udostępniać na Facebooku. Aby osiągnąć taki efekt, warto tworzyć materiały:

  • przyciągające uwagę – ciekawą grafiką, intrygującym tytułem itd.,
  • skierowane bezpośrednio do odbiorcy – klientka musi czuć, że mówimy właśnie do niej, że trafiamy dokładnie w sedno jej problemu,
  • zawierające realne przykłady – ułatwią one zrozumienie tematu i sprawią, że przekaz będzie bardziej wiarygodny,
  • oryginalne – takie, które będą się wyróżniać spośród wielu podobnych komunikatów innych firm,
  • interesująco przedstawione – np. w formie infografiki, ciekawego filmu zdradzającego kulisy pracy itd.,
  • poruszające, trudne lub kontrowersyjne tematy – komentowanie kontrowersyjnych spraw wiąże się z pewnym ryzykiem (konkretny punkt widzenia może się komuś nie spodobać), ale warto wiedzieć, że takie materiały są bardzo chętnie komentowane i udostępniane,
  • omawiające temat z innej perspektywy, w nietypowy sposób lub w ciekawej formie – ludzie cenią osoby, które potrafią pójść pod prąd,
  • zawierające elementy humorystyczne, ironiczne lub inne, które będą stanowić część unikalnego, indywidualnego stylu komunikacji.

Zasada 4. – utrzymujmy spójność przekazu ze swoim wizerunkiem

Jeśli od dawna budujemy swój profesjonalny wizerunek, w podobnej formie powinniśmy tworzyć content. Wypowiadajmy się jako eksperci, umacniajmy swój autorytet. Występujmy zawsze w fartuszku, na tle gabinetu, wykorzystujmy dane naukowe itd.

Jeśli nasz gabinet jest miejscem, w którym panuje luźna, kobieca atmosfera, zwracajmy się do klientek jak do swoich przyjaciółek. Nasze materiały powinny być spójne z tym, co robiliśmy do tej pory – zawierać odrobinę humoru, dystansu, wywoływać życzliwy uśmiech na twarzach naszych potencjalnych odbiorców.

Zasada 5. – nie wyczerpujmy tematu w 100%

Jeśli nagrywamy wideo na temat pielęgnacji cery wrażliwej, nie zdradzajmy od razu wszystkich swoich tajemnic. Chodzi o to, żeby zaciekawić klientkę i przekonać ją, że znamy się na rzeczy. Musimy zostawić sobie informacje, którymi zaimponujemy klientce podczas wizyty w gabinecie. Nie chodzi o to, żeby dawać klientkom szczegółowe instrukcje, jak wykonać dany zabieg, ale o to, żeby przekonać je do wizyty.

Zasada 6. – pamiętajmy o promocji

Stworzenie atrakcyjnych treści, które wzbudzą w odbiorcach chęć skorzystania z zabiegu, to dopiero połowa sukcesu. Treści trzeba gdzieś umieścić i odpowiednio wypromować po to, aby dowiedziało się o nich jak najwięcej osób. Więcej informacji na ten temat przedstawię za chwilę.

Jak dystrybuować treści?

Najlepszym miejscem do zamieszczania ciekawych treści jest strona internetowa salonu (zakładka „Aktualności” lub „Blog”). Za taką lokalizacją przemawia kilka argumentów:

  • materiały będą żyły znacznie dłużej niż np. w przypadku publikacji w mediach społecznościowych,
  • klientki zachęcone informacjami z artykułu czy z wideo będą mogły od razu zapoznać się z ofertą,
  • strona będzie atrakcyjniejsza dla nowych osób zainteresowanych usługami salonu,
  • strona będzie miała lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania,
  • możemy dotrzeć do nowych osób, które nie weszłyby na stronę, gdyby nie trafiły na nasz artykuł.

Gdzie jeszcze możesz dzielić się swoimi treściami:

  • w mediach lokalnych – np. w formie artykułów eksperckich, wywiadów wideo lub audio,
  • podczas prezentacji, wykładów na różnych spotkaniach i imprezach,
  • na ulotkach lub w innych materiałach promocyjnych (np. w gabinetowej gazetce),
  • w prasie branżowej, którą wyeksponujemy w swoim gabinecie – klientki na pewno docenią wiedzę, którą dzielimy się z innymi specjalistami,
  • na innych stronach, blogach, kanałach w mediach społecznościowych – w formie wpisu gościnnego, wywiadu, artykułu eksperckiego, porad wideo itd.,
  • na szkoleniach, wykładach dla młodych kosmetyczek lub fryzjerek – jako nauczyciele zawodu zyskujemy niekwestionowany autorytet,
  • na grupach i forach lokalnych – odpowiadajmy na pytania, doradzajmy, włączajmy się do dyskusji na tematy związane z urodą.

Jak promować treści?

Newsletter, SMS-y, media społecznościowe – w tych miejscach warto się pokazać. Jeden materiał można potraktować jako kilka okazji do promocji:

  • warto poinformować klientki, że pracujemy nad wybranym tematem, i zapytać, jakich informacji potrzebują,
  • opublikujmy zapowiedź materiału, który pojawi się za kilka dni,
  • opublikujmy np. kilka fragmentów stworzonego tekstu, za każdym razem linkując do całości,
  • odsyłajmy do artykułu klientki, które pytają o wybrane zagadnienia,
  • co kilka miesięcy przypominajmy tekst – można go na bieżąco aktualizować, uzupełniać itd.

W okresie promocji nowych materiałów warto cały czas być do dyspozycji klientek, odpowiadać na pytania np. na Facebooku, zachęcać do przesyłania kolejnych pytań itd.

Tworzyć samodzielnie czy zlecić?

Osoby, które nie czują się na siłach, żeby samodzielnie tworzyć treści dla swoich klientek, mogą skorzystać z pomocy copywritera, który pomoże napisać ciekawe teksty, lub agencji, która dostarczy narzędzia do tworzenia profesjonalnych filmów promujących gabinet. Warto pamiętać, że oprócz merytorycznej wiedzy bardzo ważna jest również forma przekazu. W przypadku tekstów trzeba zadbać np. o czytelność i poprawność językową tworzonych materiałów. Profesjonalny copywriter związany z branżą beauty zadba o wszystkie wymienione aspekty. Jeśli chcemy tworzyć teksty samodzielnie, rozważmy przynajmniej skorzystanie z usług korektora, który poprawi usterki stylistyczne, ortograficzne i inne błędy językowe.

Content marketing to obecnie jedna z najskuteczniejszych form promocji. W konfrontacji z setkami podobnych do siebie reklam zawsze wygra przekaz, który będzie niósł realną wartość dla klientów. Sprzedamy więcej, jeśli najpierw damy odbiorcom coś od siebie. Wykorzystajmy tę wiedzę, aby zbudować swoją przewagę konkurencyjną!

Autor: Anna Wydra-Nazimek

Magister kosmetolog, specjalistka ds. marketingu w branży beauty. Właścicielka firmy NEZA Group, działającej w obszarze marketingu produktów i usług kosmetycznych. Współpracuje z producentami i dystrybutorami kosmetyków, sklepami internetowymi oraz gabinetami kosmetycznymi i fryzjerskimi.

Zobacz także