Cross marketing, sposób na tanią i skuteczną reklamę

Listopad 8, 2016
Cross Marketing_Akademia Versum1

 

Chcesz pozyskać nowe klientki bez konieczności ponoszenia dużych nakładów na reklamę? Lubisz kontakt z ludźmi, a nawiązywanie znajomości nie sprawia Ci problemu? Szukasz skutecznego sposobu na dotarcie do osób, które potencjalnie mogą być zainteresowane Twoimi usługami? Poznaj możliwości cross marketingu.

Poniżej znajdziesz odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czym jest marketing krzyżowy?
2. Jakie są zalety i wady takiej formy promocji?
2. Z kim warto nawiązać współpracę crossową?
4. Na co zwrócić uwagę podczas formalizowania takiej współpracy?
5. Jakie formy promocji można wykorzystać w ramach marketingu krzyżowego?

Czym jest cross marketing?

Cross marketing, czyli marketing krzyżowy, to niskokosztowa forma promocji opierająca się na współpracy dwóch niezależnych firm, które łączą siły, aby efektywniej pozyskiwać nowych klientów. W klasycznym rozumieniu taka współpraca polega na promocji własnych usług wśród klientów partnera (i odwrotnie). Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby połączyć siły i wspólnie poszukiwać zupełnie nowych klientów – dzięki szerszej i lepiej dostosowanej do ich potrzeb ofercie.

Czy to się opłaca?

Marketing krzyżowy to jedna z najtańszych i jednocześnie najskuteczniejszych form promocji własnych usług. Przyjrzyj się uważnie, jakie są zalety i wady takiej współpracy.

Zalety cross marketingu

  • NISKI KOSZT – możesz zorganizować skuteczną promocję, nie ponosząc żadnych kosztów albo wydając bardzo mało. Cross marketing jest dużo tańszy niż inne popularne formy reklamy, a dodatkowo koszty zwykle dzielisz ze swoim partnerem.
  • MOŻLIWOŚĆ DOTARCIA DO GRUPY ODBIORCÓW POTENCJALNIE ZAINTERESOWANYCH TWOIMI USŁUGAMI – reklamując się, musisz znaleźć, zainteresować i przekonać grupę przyszłych klientów. W przypadku współpracy z firmą o podobnym profilu masz znacznie ułatwione zadanie, bo ta grupa już jest; pozostaje ją tylko przekonać.
  • WIĘKSZE GRONO POTENCJALNYCH KLIENTÓW – organizując wspólnie imprezę, przyciągacie dwa razy więcej odbiorców. Spójrz na targi, bazary i wreszcie centra handlowe: klient jednej firmy bardzo często zostaje klientem również innych firm.
  • KORZYŚCI WIZERUNKOWE – szczególnie w przypadku współpracy ze znaną i lubianą marką lub dzięki oferowaniu bardziej kompleksowych (profesjonalnych) usług.
  • SPOSÓB NA ZATRZYMANIE KLIENTÓW – w poszukiwaniu dodatkowych usług Twoi klienci mogą trafić do innego gabinetu z szerszą ofertą. Jeśli nawiążesz ciekawą współpracę, masz szansę ich zatrzymać.
  • WSPARCIE, WYMIANA DOŚWIADCZEŃ – co dwie głowy to nie jedna. Dwóch właścicieli firm to dwa razy więcej pomysłów, a także bezcenna możliwość wyciągania wniosków z czyichś błędów.
  • PRYWATNE KORZYŚCI – darmowy karnet na siłownię, czemu nie? Podarujcie sobie ze swoim partnerem możliwość poznania swojej oferty. Jeśli macie nawzajem polecać własne usługi, warto je wcześniej przetestować.
  • BUDOWANIE RELACJI, NAWIĄZYWANIE KONTAKTÓW – niezwykle cenne w sytuacji, w której każdego dnia zmagamy się z trudnymi klientami i nieżyczliwą konkurencją. Taka współpraca to świetny sposób na nawiązywanie ciekawych znajomości i oderwanie się od szarej codzienności.

Wady i ryzyko związane z cross marketingiem oraz sposoby ich eliminowania

  • RYZYKO ZWIĄZANE Z JAKOŚCIĄ USŁUG PARTNERA – na pewno trzeba się starać je wyeliminować, ale ostatecznie nie masz 100-procentowej gwarancji, że Twoje klientki będą zadowolone np. z usług dietetyka, którego polecasz. Zanim nawiążesz współpracę, przetestuj osobiście usługi partnera i postaraj się zebrać jak najwięcej niezależnych opinii.
  • INNA WIZJA – szczegółowo przedyskutowana strategia i odpowiednio sformułowana umowa przynajmniej częściowo zabezpieczą Cię przed ewentualnymi konfliktami z partnerem, które mogą powstać, jeśli będziecie mieć inną wizję Waszej współpracy. To, że zgadzacie się na samym początku, nie oznacza, że tak pozostanie do samego końca.
  • ZBYT MAŁE MOCE PRZEROBOWE – jeśli uda się Wam odnieść duży sukces, może się okazać, że klientki nie będą mogły skorzystać z usług lub będą musiały bardzo długo czekać np. na zrealizowanie swojego vouchera, co będzie niekorzystne dla Waszego wizerunku. Warto zawczasu przygotować scenariusz na taką okoliczność.
  • KONIECZNOŚĆ ZAANGAŻOWANIA SIĘ W SUKCES PARTNERA – żeby współpraca była owocna, musisz się liczyć z tym, że część swojego czasu poświęcisz na wspieranie promocji innej firmy. Jeśli Twój partner zaangażuje się w takim samym stopniu, takie doświadczenie będzie dla Was bardzo rozwijające i owocne, a wada zamieni się w zaletę.
  • RYZYKO WIZERUNKOWE – nie jesteś jedyną osobą, która odpowiada za sukces przedsięwzięcia. Twój partner może się okazać nieuczciwy, nierzetelny albo po prostu mało zaangażowany. Jeśli z tego powodu poniesiecie porażkę, to będzie to niestety Wasza wspólna klęska.

1 2 3Następna strona