Rozwijaj gabinet z głową. Specjalizacja czy szeroki zakres usług?

Luty 8, 2017

 

 

Na przestrzeni ostatnich lat branża kosmetyczna przeszła prawdziwą rewolucję. Małe salony stopniowo poszerzały swoją ofertę, wprowadzając nowe kosmetyki i przede wszystkim sprzęt, bez którego dzisiaj nie można myśleć o dużych zyskach. Dynamiczny rozwój możliwości zabiegowych spowodował, że wiele gabinetów stanęło przed trudnym dylematem: wprowadzać do oferty kolejne nowości czy może wyspecjalizować się w jednej konkretnej dziedzinie?

W zasadzie w każdej branży obserwujemy wzrost zainteresowania specjalistycznymi usługami. Ilość dostępnej wiedzy i liczba opcji sprawiają, że oferowanie całego spektrum usług w wielu przypadkach jest po prostu niewykonalne – nie tylko ze względu na możliwości lokalowe i finansowe, ale przede wszystkim z powodu czysto ludzkich ograniczeń. Klienci cenią osoby, które są ekspertami w swojej dziedzinie. Zgłaszają się do nas z konkretnymi, trudnymi problemami i oczekują pomocy na najwyższym poziomie. Taka pomoc wymaga wielu lat praktyki i doszkalania, często w bardzo wąskim, mocno wyspecjalizowanym obszarze. Jedna osoba nie może być ekspertem w dziedzinie podologii, wspaniałą wizażystką, specjalistką od wyszukanych zdobień paznokci i ekspertem od zabiegów złuszczających.

Czy to oznacza koniec tradycyjnych salonów z szeroką ofertą zabiegową? Niekoniecznie. Po pierwsze, nie każdy salon musi oferować 100% dostępnych na rynku możliwości. Można skomponować stosunkowo szeroką ofertę, obejmującą kilka–kilkanaście wybranych zabiegów. Można również stworzyć zespół specjalistów, którzy będą pracować wspólnie i zaspokajać różne potrzeby klientów.

Teraz dochodzimy do kluczowego pytania, a jednocześnie do tematu artykułu: które rozwiązanie jest optymalne? Czy tworząc lub rozwijając gabinet kosmetyczny, postawić na specjalizację czy może zaproponować klientom szeroką ofertę?

Jak ugryźć ten temat?

Wybór odpowiedniej drogi Twojego rozwoju zawodowego zależy od wielu czynników. Postaram się je wszystkie po kolei omówić. Nie dostaniesz ode mnie gotowej odpowiedzi, bo decyzja powinna być uzależniona od indywidualnej analizy sytuacji. Podpowiem Ci jednak, co zrobić, żeby zbliżyć się do wyboru właściwego rozwiązania, które przyniesie Ci zwiększenie zysków i wzrost satysfakcji z wykonywanej pracy.

Zacznij od udzielenia odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Które zabiegi lubisz wykonywać najbardziej? Które z nich cieszą się największym zainteresowaniem?
  • Których zabiegów nie lubisz wykonywać? Czy masz kogoś, kto może Cię zastąpić?
  • Na które zabiegi masz najwięcej klientek? Czy jest to związane z ich wyborami czy z faktem większej promocji tych usług z Twojej strony?
  • Czy przeprowadzasz ankiety badające preferencje klientek? Jakie wnioski z nich wyciągasz?
  • Które zabiegi nie cieszą się zainteresowaniem klientek? Czy jest w tym odrobina Twojej winy (np. brak odpowiedniej promocji), czy klientki po prostu ich nie chcą/nie potrzebują?
  • Które zabiegi są najbardziej dochodowe? Nie patrz wyłącznie na swój zysk, ale również na cenę zabiegu – może warto ją zweryfikować?
  • Analogicznie: na których zabiegach tracisz? Są po prostu nieopłacalne czy masz za niskie ceny?
  • Czy zmiana oferty będzie się wiązała z koniecznością dodatkowych inwestycji? Jakie to będą koszty? Możesz sobie na nie pozwolić?
  • Czy będziesz potrzebować dodatkowych pracowników? Jesteś w stanie ich znaleźć i zatrudnić?
  • Czy zmiana oferty może spowodować, że stracisz część klientów? Co możesz zrobić, żeby tego uniknąć?

Udzielenie odpowiedzi na powyższe pytania pomoże Ci wytypować listę zabiegów, na których warto się skoncentrować, tworząc nową ofertę. Dzięki temu dowiesz się również, z czego uda się zrezygnować bez większych strat finansowych. Jeśli np. okaże się, że najbardziej lubisz wykonywać zabiegi na ciało i właśnie z takich usług korzystają Twoje klientki, to może być dobry kierunek Twojej specjalizacji. Oczywiście zakładając, że zabiegi są dobrze wycenione i będziesz na nich zarabiać.

Może się również okazać, że Twoja lista jest długa i zróżnicowana, że obejmuje zabiegi z różnych dziedzin. W takiej sytuacji lepiej postawić na bogatą ofertę. Wybór specjalizacji mógłby spowodować utratę sporej części zysków.

Nie zapomnij również o przeanalizowaniu swoich możliwości finansowych i kadrowych. Zmiana oferty będzie się wiązała z koniecznością inwestycji w sprzęt, kosmetyki, szkolenia i być może z zatrudnieniem nowych pracowników. Jeśli od kilku miesięcy nie możesz znaleźć osoby do pomocy, w przypadku rozszerzenia oferty problem braku rąk do pracy może się pogłębić.

Idealna motywacja i idealny moment

Warto również zadać sobie pytanie, dlaczego w ogóle planujesz zmiany. Jeśli powodem jest brak klientek, nie najlepsza kondycja finansowa gabinetu itd., to może warto najpierw poszukać przyczyny niepowodzeń, zwrócić się z prośbą o pomoc do kogoś, kto spojrzy na sprawę świeżym okiem. Może się okazać, że problem nie tkwi wcale w niedopasowanej ofercie, a Twoje przyszłe inwestycje w nowy sprzęt nie tylko nie poprawią sytuacji, ale sprowadzą na Ciebie kolejne kłopoty.

Najlepszą motywacją do zmiany oferty jest chęć rozwoju, doskonalenia, odpowiadanie na potrzeby klientów. Wszelkie modyfikacje warto wprowadzać w spokojnym momencie, w którym masz czas na dokładne przeanalizowanie sytuacji. Przeciążony lub załamany właściciel firmy może nie być w stanie myśleć obiektywnie. Warto spojrzeć na sytuację gabinetu całościowo i z odpowiednim dystansem. Wprowadzanie rewolucyjnych zmian pod wpływem emocji związanych z chwilowym kryzysem nie jest najlepszym rozwiązaniem.

Porównanie konkretnych aspektów działalności w przypadku wąskiego i szerokiego zakresu usług

Jeśli znasz już odpowiedź na powyższe pytania, wiesz, na których zabiegach warto się skoncentrować. Aby podjąć decyzję, czy zostać przy dłuższej liście, czy okroić ją i zostawić wyłącznie zabiegi z jednej specjalizacji, przeanalizuj poniższe porównanie.

Aspekt 1. – dostosowanie lokalu

Oferując szeroki zakres usług, w większości przypadków musisz mieć większy lokal. Wiele zabiegów wymaga osobnych stanowisk, dodatkowych umywalek itd. Oczywiście możesz również tak dobrać zabiegi, aby dostosować ofertę do skromniejszych możliwości lokalowych. Niemniej jednak, jeśli chcesz się rozwijać, warto już na początku pomyśleć o większej powierzchni.

Specjalizacja usług daje Ci możliwość (choć nie konieczność) pracy w naprawdę niewielkiej przestrzeni. Jedyną rzeczą, którą w tym przypadku musisz wziąć pod uwagę, jest miejsce na dodatkowych pracowników i potrzebny im sprzęt. Pamiętaj również, że większy lokal i szeroka oferta dają Ci lepsze pole manewru w przypadku niepowodzenia. Duży lokal zawsze możesz podzielić i np. podnająć część innemu specjaliście. Jeśli wybierzesz pracę w wąskim zakresie z niewielkim zespołem, w przyszłości może Ci być trudno dostosować lokal do szerszego zakresu usług.

Aspekt 2. – inwestycje w sprzęt, wyposażenie

Ta kwestia wygląda analogicznie. Szeroka oferta = duże zakupy. Czy droższe? Niekoniecznie. Pomyśl o sytuacji, w której zaopatrujesz się w wiele stosunkowo niedrogich sprzętów, umożliwiających Ci wykonanie różnych zabiegów, oraz o sytuacji, w której wybierasz specjalizację i inwestujesz np. w drogi laser. Podsumowując – wszystko zależy od zabiegów, które chcesz wykonywać. Jeśli w Twojej ofercie znajdą się naprawdę nowoczesne zabiegi z wykorzystaniem specjalistycznej aparatury, wydatki mogą być ogromne. W razie niepowodzenia zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku sprzęt możesz sprzedać.

1 2 3Następna strona