Jak stworzyć unikalne SPA?

Maj 24, 2017

 

Rynek SPA & wellness w Polsce jest już bardzo dojrzały, a stale rosnąca liczba nowych obiektów powoduje, że stał się niezwykle konkurencyjny. Stworzenie unikalnego miejsca, do którego goście będą stale wracać, wymaga zbudowania oferty opartej na ciekawej koncepcji.

Tworząc nowe miejsce, pamiętajmy, aby:

  • zacząć od koncepcji, a nie od projektu,
  • być niekonwencjonalnym,
  • szukać unikalnych rozwiązań, a nie powielać już istniejące pomysły w duchu me too, czyli „ja też”.

Od czego zacząć?

Miejsce decyduje o charakterze obiektu

W zależności od tego, gdzie powstanie nasz obiekt, możemy wykreować SPA o różnym charakterze:

W mieście warto rozważyć:

  • day SPA / urban SPA,
  • club SPA / health SPA,
  • medical SPA z zabiegami z zakresu medycyny estetycznej.

Poza miastem mogą się sprawdzić:

  • medical SPA (mineral spring SPA / thermal SPA) o profilu fizjoterapeutycznym, np. sanatorium,
  • hotel SPA / wellness & conference z dominującą ofertą konferencyjną dla grup,
  • resort / destination SPA,
  • eco SPA / green SPA o profilu ekologicznym, w zgodzie z naturą,
  • ayurvedic / holistic SPA o podejściu holistycznym.

Jak wybrać grupę docelową?

Skierowanie oferty do odpowiedniej grupy docelowej pozwala się wyróżnić i zbudować ideę zabiegów przeznaczonych dla konkretnych gości. Możemy stworzyć:

  • SPA tylko dla pań – jako miejsce spotkań w gronie przyjaciółek, organizacji wieczoru panieńskiego czy spotkania z okazji promocji nowego produktu kosmetycznego, np. Talaria Ladies SPA w Trojanowie,
  • SPA tylko dla panów – jako miejsce (przykładowo) nieformalnych spotkań biznesowych, np. Thalgo Men Spa w Abu Dhabi Country Club czy piwne SPA,
  • SPA w hotelu tylko dla dorosłych – jako miejsce, w którym unikniemy dylematów związanych ze strefą nagości czy zapewnimy gościom wypoczynek z dala od rodzinnego zgiełku,
  • family SPA – jako miejsce, gdzie całe rodziny wspólnie spędzą czas oraz razem z dziećmi będą się edukować w dziedzinie zdrowego odpoczynku, odżywiania, zasad korzystania z sauny czy tak modnego ostatnio digital detox, czyli ograniczenia korzystania ze wszelkich nośników cyfrowych, takich jak telefon komórkowy, laptop czy tablet.

Wiele obiektów SPA rozpoczynało swoją drogę, oferując zabiegi dla wszystkich. Jednak rosnąca konkurencja i problemy z dostępem do niektórych obszarów w podziale na panie, panów czy tylko dla dorosłych (np. saun) zmusiły wiele z nich do zmiany strategii. Oczywiście przeprowadzanie zmian w już istniejącym obiekcie nie jest wcale łatwe, ale wiele obiektów zaryzykowało i zaczęło stopniowo budować nową strategię. Przy tej okazji ponownie wracamy do tematu tworzenia koncepcji funkcjonalnej od powstania pomysłu na własne SPA. Wypromowanie obiektu z określoną grupą docelową, np. tylko dla pań, wymaga zwiększonych nakładów w początkowej fazie działalności, ale bycia pierwszym (lub jednym z niewielu) znacznie zwiększa szanse na rynku.

1 2 3Następna strona