Korzystamy z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz prezentować Ci dopasowane do Ciebie treści. Klikając „AKCEPTUJĘ” wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Więcej informacji o tym, jak wykorzystujemy pliki cookies znajdziesz w Polityce Prywatności.

Porady dla salonów

10 sposobów na przyciągnięcie klientów, czyli jak przygotować się do otwarcia salonu

Jak przyciągnąć klientów do nowego salonu Jak przyciągnąć klientów do nowego salonu

Na wstępie, nieco przewrotnie, kilka słów o tym, na jaki temat nie będzie porad w tym artykule. Kwestie wyboru świadczonych usług, doboru wyposażenia czy zatrudnienia personelu dokładnie rozważa każdy, kto zamierza prowadzić salon kosmetyczny. Do tego dochodzą sprawy formalno-prawne, księgowe czy nawet szukanie zewnętrznych źródeł finansowania biznesu. Najczęściej każdy z tych wątków jest dobrze zaplanowany, zanim drzwi salonu kosmetycznego zostaną otwarte dla klientów. Dlatego dzisiaj pomijamy te sprawy, a uwagę kierujemy na temat, który przy uruchamianiu własnej firmy zbyt często zostaje odkładany na później.

O co chodzi? Czego jeszcze dopilnować, aby dopiąć przygotowania do prowadzenia własnej firmy na ostatni guzik? Co trzeba zrobić, aby klienci przyszli do salonu i – co najważniejsze – stali się stałymi odbiorcami usług?

Mowa o marketingu. To temat rzeka. Przedsiębiorcy uważają, że może on mieć dobre strony, ale często okazuje się drogi i mało mierzalny, bo „nie wiadomo, czy reklama się opłaca”. Tymczasem marketing to wszystkie działania promocyjno-reklamowe, dzięki którym firmy działają i się rozwijają. Im lepszy marketing, tym wyższa sprzedaż!

Zaskakująco często mieszkańcy danej okolicy długo nie wiedzą o tym, że w pobliżu otwarto jakieś nowe punkty handlowe lub usługowe, z których mogliby korzystać. Często też nie dostają klarownej informacji, czego się spodziewać w nowym miejscu, jaka jest jego oferta i dlaczego mieliby z niej korzystać. Dlatego na początek najważniejsze to skupić się na tym, aby potencjalni nabywcy dowiedzieli się o Twojej firmie i aby poznali powód, dla którego może być ona dla nich lepsza niż konkurencja.

Przedstawiamy 10 sposobów, jak informować klientów o powstaniu salonu i zachęcać ich do przyjścia już od pierwszego dnia (a nawet wcześniej).

1. Upewnij się, że wyróżniasz się ofertą.

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań reklamowych zastanów się jeszcze raz, czy Twoja firma odpowiada na potrzeby rynku. Może będzie to pierwszy salon w okolicy? Wówczas sprawa jest prostsza: możesz wygrać po prostu przez samą obecność.

Większe wyzwanie stanowi już działająca konkurencja. Wtedy, aby Twój salon nie stał się po prostu kolejnym miejscem z usługami kosmetycznymi, musisz jasno określić, jaki wyróżnik zaoferujesz klientom. Czy będzie to skuteczność zabiegów gwarantowana przez urządzenia, które wykorzystują najnowszą technologię? A może pielęgnacja oparta tylko na naturalnych i hipoalergicznych kosmetykach albo usługi bez wcześniejszego umawiania się?

To Ty najlepiej wiesz, czym możesz się wyróżnić na tle innych salonów. Ten wyróżnik powinien się stać głównym elementem każdego kanału komunikacji, który wybierzesz. Trzeba zbudować klarowny przekaz dla potencjalnych klientów.

Odpowiednie oznaczenie salonu

2. Zadbaj o to, aby łatwo było trafić do salonu.

Możesz się wyróżnić nie tylko dzięki ofercie, ale także dbając o odpowiednie oznaczenie salonu. Dzięki temu wybijesz się na tle jednostajnego otoczenia i wzbudzisz pozytywne zainteresowanie klientów.

  • Szyld z nazwą musi być odpowiednio duży, czytelny i widoczny z daleka. Powinien być także dobrze oświetlony.
  • Stwórz oznaczenia prowadzące do salonu, np. na drodze od przystanku (lub innego ruchliwego miejsca w okolicy) ustaw 1–2 tablice z odpowiednią grafiką, nazwą, ze strzałką i z odległością.
  • Zamiast zwykłej tablicy możesz ustawić stojak w ciekawym kształcie nawiązującym do oferty salonu, np. twarz kobiety z maseczką lub kształt kobiecej dłoni z niecodziennym manicure’em – jeśli to jest specjalność salonu.
  • Czasem warto się umówić z sąsiednimi sklepami i punktami usługowymi, aby przygotować taką reklamę w formie drogowskazów wspólnie – podzielić się pracą organizacyjną i kosztami.

3. Zachęcaj ludzi do wejścia do środka.

W Polsce bardzo często zaniedbuje się ten sposób przyciągania klientów. Tymczasem warto wykorzystać odpowiednio miejsce przed wejściem, aby już tutaj komunikować swoją unikalną ofertę (patrz punkt 1) lub zachęcać kuszącą promocją:

  • Ustaw stojak z treścią: „Dla nowych klientek – specjalna oferta”. Może to być np. zniżka na zabieg na twarz lub ciało, próbka kremu (przygotowanego nawet według własnej receptury salonu, dostosowanego do potrzeb danej klientki) albo informacja, że tylko w Twoim salonie przy zakupie dwóch zabiegów klient dostanie 20% rabatu, a przy trzech – 30% zniżki. Jeśli prowadzisz w tym czasie inne działania reklamowe, na stojaku musi być ten sam przekaz, co w kampanii.
  • Nawet osobiste zapraszanie do środka lub wręczanie drobnego upominku, gadżetu – w sposób nienachalny, kulturalny, z uśmiechem i krótką informacją o ofercie – może skutecznie zaciekawiać przechodniów i budować pozytywny wizerunek salonu.

4. Stwórz własną stronę internetową.

Witryna internetowa może mieć postać prostej wizytówki, zawierającej podstawowe informacje, takie jak opis oferowanych usług, dane do kontaktu, czy rezerwację on-line, co powoli staje się standardowym działaniem w tej branży. W formie bardziej rozbudowanej witryna może się przydać jako miejsce, gdzie można kierować klientów po bardziej szczegółowe informacje, np. o nowych produktach, usługach, promocjach, czy na blog firmowy. Pamiętaj, że to tutaj ludzie będą trafiać, gdy usłyszą o Twoim salonie w reklamie, dowiedzą się o nim dzięki działaniom PR lub kiedy sprawdzą adres podany na ulotkach.

5. Działaj poprzez media społecznościowe.

Jeśli chcesz mocno zaistnieć w świadomości osób w wieku poniżej 40 lat, to musisz być bardziej aktywny w sieci: prowadzić stronę na Facebooku, umieszczać ciekawe i atrakcyjne zdjęcia na Instagramie albo uruchomić blog. Coraz większą popularnością cieszą się także materiały wideo, np. na YouTube. Tutaj możesz pokazywać, jak przeprowadzasz zabiegi, omawiać ich zalety, ale także rozmawiać z klientkami, które mówią o swoich wrażeniach. Możesz także udostępniać ogólne ciekawostki z Twojej branży. Liczy się ciekawa i ważna dla odbiorców treść. Wymaga to jednak pewnych nakładów czasowych i dobrego planu dotyczącego umieszczanych informacji, tak aby regularnie interesować swoją marką klientów. Taka aktywność ma generować ruch na Twoich stronach, co później powinno się przekładać na wizyty w salonie i sprzedaż usług.

6. Szukaj potencjalnych klientów w Twojej okolicy. Uruchom reklamę w Internecie i w tradycyjnych mediach lokalnych.

Do tańszych, a przy tym mierzalnych i łatwo monitorowalnych narzędzi należy kampania AdWords w Google lub reklama na Facebooku. Decydując się na tę formę reklamy, można stosunkowo dokładnie wybrać odbiorcę komunikatu, samodzielnie określić zasięg przekazu, kwotę wydawaną na promocję, a nawet na bieżąco poprawiać wygląd i treść reklamy, aby zwiększać jej efektywność.

Ten temat jest bardzo szeroki i zasługuje na osobną publikację. Można skorzystać z rozmaitych szkoleń i zacząć od samodzielnie przygotowanych kampanii. Jeśli jednak Twój budżet na reklamę to kwota 4-cyfrowa lub większa, to radzimy zatrudnić do tych działań profesjonalną agencję reklamową specjalizującą się w marketingu digitalowym.

Przyjrzyj się także dostępnym mediom lokalnym. Weź pod uwagę dzielnicową lub miejską prasę, lokalne stacje radiowe i portale społecznościowe, np. Facebook dla danego miasta, dzielnicy. Sprawdź imprezy lokalne, takie jak np. dni Twojego miasta, festyny wakacyjne lub świąteczne, gdzie możesz postawić swoje stoisko firmowe i prowadzić pokaz swoich usług, proponując manicure, masaż twarzy lub udzielając porad kosmetycznych dotyczących pielęgnacji skóry.

Rekomendacje klientów

7. Postaraj się o dobry PR i tzw. word of mouth.

Jeśli Twoja oferta będzie interesująca dla kobiet, w jakiś sposób nietypowa, ale ciągle atrakcyjna, to masz szansę zrobić szum wokół salonu jeszcze przed jego otwarciem, a także w kolejnych dniach i tygodniach, które mogą się okazać kluczowe dla powodzenia Twojego biznesu. Wtedy media chętniej będą zapowiadać otwarcie Twojego salonu, a ludzie sami będą przekazywać sobie o nim informacje. Jak zadbać o rozgłos?

  • Przygotuj np. propozycję abonamentu, w którym – w zależności od wysokości kwoty opłacanej raz na miesiąc, w umowie kwartalnej albo półrocznej – klient będzie wybierać spośród określonej liczby wskazanych zabiegów.
  • Możesz także zapowiedzieć bezpłatną konsultację dietetyka dla pierwszych klientek, co w połączeniu z określonymi zabiegami kosmetycznymi będzie przynosiło jeszcze lepszy efekt.
  • Zaproś przedstawicieli lokalnych mediów na specjalny pokaz zabiegów. Prześlij do nich ciekawie przygotowane informacje prasowe o salonie, który otwierasz.

8. Zachęcaj do wizyty w salonie kosmetycznym poprzez ulotki.

Choć to narzędzie bywa mocno krytykowane, to jego skuteczność w stosunku do kosztów może być bardzo wysoka. Dla powodzenia takiej akcji kluczowe są miejsce i sposób dystrybucji ulotek oraz ich forma.

  • Miejsce dystrybucji ulotek jest dość istotne: na pewno należy wybrać punkt, gdzie pojawia się najwięcej ludzi albo gdzie jest największa szansa na spotkanie Twojego potencjalnego klienta.
  • Sposób rozdawania powinien nie tylko zaskakiwać, ale też zachęcać do wzięcia ulotki. Dobrze działa, gdy osoby rozdające ulotki są ubrane firmowo i nawiązują do charakteru salonu. Jeśli salon nazywa się np. Medical SPA, to niech stroje będą minimalistyczne (proste, jasne), ale profesjonalnie skrojone i dobrej jakości. Niech sugerują, że hostessy to kosmetyczki z tego salonu. Osoby rozdające muszą działać: podchodzić, rozmawiać, zagadywać. Powinny dokładnie wiedzieć, do kogo mają trafiać, oraz przećwiczyć 2–3 sposoby nawiązywania kontaktu i prowadzenia rozmowy z wybranymi osobami.
  • Przekaz na ulotkach musi zachęcać do jak najszybszej wizyty w salonie. Ważne są atrakcyjność oferty oraz podanie terminu, do kiedy można z niej skorzystać. Powiedz o najbardziej interesującym produkcie, którym wygrywasz z konkurencją. Podaj konkretne informacje, pisząc np.: „W nowym salonie z tą ulotką 50% rabatu na nowoczesne zabiegi odmładzające”. Warto wyraźnie podkreślić dużą korzyść finansową oraz czas obowiązywania oferty (np. „Promocja jest ważna przez kolejne 2 tygodnie, do 30 października 2015 roku”).

9. Pamiętaj o dniu otwarcia!

Wszystkie podane wyżej sposoby powinny być wykorzystywane od pierwszego dnia działania salonu (a niektóre nawet wcześniej) – przez taki okres, aby komunikat o nowym miejscu dotarł do okolicznych mieszkańców i zdążył się na dobre zadomowić w ich umysłach.

Natomiast sam dzień otwarcia salonu kosmetycznego powinien zostać potraktowany ze szczególną uwagą. To jest duże święto samo w sobie, które w kolejnych latach można kontynuować jako pierwsze, drugie i kolejne urodziny. Z tej okazji zawsze w salonie powinno się dużo dziać, a informacja o tym, że takie święto się zbliża, powinna być dobrze słyszalna i widzialna już kilka dni wcześniej.

  • Nadchodzący dzień otwarcia ogłoś wszędzie, gdzie możesz trafić na swoich potencjalnych klientów, np. w lokalnej prasie, na plakatach w okolicy, w pobliskich sklepach.
  • W mediach społecznościowych szeroko poinformuj o tym wydarzeniu swoich znajomych z prośbą, aby udostępniali te wieści dalej.
    Bardzo ważne jest to, aby – nawet jeszcze nieotwarty – salon był odpowiednio oznakowany:
    • Początkowy napis: „Wkrótce otwarcie”, na kilka dni przed uruchomieniem salonu możesz zmienić na: „Wielkie otwarcie już 8 maja! Zapraszamy i gwarantujemy liczne atrakcje!”.
    • Formę atrakcji związanych z otwarciem trzeba dostosować do wielkości salonu i możliwości finansowych. Może to być po prostu zniżka 20% na wszystkie usługi w ten dzień lub małe gratisy dodawane do każdego zabiegu. A w ramach trwających np. w piątek i sobotę dni otwartych możesz oferować darmowe konsultacje kosmetyczki, masaże, manicure.
  • Zrób zdjęcia z otwarcia. Uchwyć najciekawsze chwile: dużą liczbę przyciągniętych klientów, uśmiechy na twarzach, może jakieś zabawne sytuacje. Następnie umieść je na swojej stronie internetowej, prześlij do lokalnej prasy. Ważne, aby nawet post factum pojawiały się na ten temat informacje w możliwych do wykorzystania mediach.

10. Zaplanuj harmonogram działań marketingowych. Pilnuj ich spójności.

  • Jeśli reklamujesz otwarcie salonu w różnych mediach, zadbaj o to, by materiały pojawiły się w miarę możliwości równocześnie. Wówczas siła przekazu jest większa. Duże znaczenie ma także jego spójność. W danym czasie na wszystkich materiałach powinno być jedno wspólne hasło reklamowe. Chodzi o to, aby trafić z klarownym komunikatem do odbiorcy. Przypomnij sobie reklamę np. nowego modelu smartfonów marki X. Najpierw może zapamiętasz tylko, że pojawił się nowy model, potem że ma on w sobie coś unikalnego. A po jakimś czasie zauważysz, że utkwiła Ci w głowie informacja, jaka jest ta nowa zaleta marki X. To właśnie dzięki powtarzalności jednego przekazu.
  • Wykorzystuj też odpowiednio cechy poszczególnych mediów. Plakat będzie miał jedno najważniejsze hasło, na ulotce możesz dopowiedzieć, o co chodzi. A po szczegóły wysyłaj na stronę internetową.

Podsumowanie

Wszystkie opisane 10 sposobów to porcja pomysłów i inspiracji do działań marketingowych, które mogą wydobyć z salonu jego największy potencjał biznesowy od samego początku istnienia.

Im wcześniej się do tych działań przygotujesz, tym lepiej. Warto się tym zająć, zanim biznes zacznie działać i trzeba się będzie skupiać na bieżących kwestiach organizacyjnych. Wówczas dużo trudniej weryfikować atrakcyjność oferty i jej przewagę konkurencyjną, bo przecież coś już zostało uruchomione, coś już sprzedajemy. Trudniej wtedy także o obiektywizm, kreatywność, czas na planowanie reklam i ofert. Tymczasem ta część pracy przy tworzeniu własnego biznesu może być jedną z najprzyjemniejszych czynności – a dodatkowo stać się katalizatorem sprzedaży usług salonu. A na tym przecież zależy wszystkim przedsiębiorcom.

Autor: Aleksandra Lechwar-Szwarc

Aleksandra Lechwar-Szwarc – praktyk marketingu z kilkunastoletnim doświadczeniem zdobytym w zarządzaniu jednymi z największych marek na polskim rynku. Zajmowała się także wsparciem sprzedaży w tzw. marketingu handlowym.

Zobacz także