8 sposobów na zbudowanie pozytywnych relacji z klientami

Wrzesień 19, 2018
żaneta stanisławska - marketing relacji

 

Prowadzisz salon beauty już od jakiegoś czasu, a może dopiero zamierzasz go otworzyć? Konkurencja na rynku jest duża, a Ty się zastanawiasz, jak zjednać sobie lojalność klientów, tak aby zostali z Tobą jak najdłużej? Odpowiedź to marketing relacji. Jeśli jest odpowiednio i strategicznie realizowany, daje gwarancję rentowności każdej firmie. To narzędzie sprawia, że każda ze stron zyskuje korzyści. Z tej lekcji dowiesz się między innymi, czym dokładnie jest marketing relacji, oraz poznasz osiem sposobów jego skutecznej realizacji.

W gałęzi marketingu zwanej marketingiem relacyjnym liczy się budowanie indywidualnych kontaktów z każdym klientem. Celem tego obszaru marketingu jest zwrócenie uwagi klienta, nawiązanie z nim kontaktu, zdobycie jego zaufania oraz podtrzymanie stosunków na linii klient–salon.

To działanie analogiczne do nawiązywania relacji międzyludzkich. Kiedy poznajemy nową osobę, zazwyczaj zależy nam na utrzymaniu kontaktu, czego podstawą jest dialog. Tak samo w marketingu relacji, fundamentem budowania więzi z klientem jest obustronna komunikacja. W ten sposób poznajesz swojego klienta, jego potrzeby, problemy i pragnienia. Dzięki temu możesz zbudować długotrwałą więź z lojalnym klientem, a także wyciągnąć wnioski, które pomogą Ci jeszcze lepiej spersonalizować swoje usługi, by były dostosowane do jego potrzeb.

Marketing relacji ma szczególne znaczenie w branży beauty. Wykonując zabiegi, częściej niż w przypadku innych branż masz szansę na nawiązanie dłuższego, bezpośredniego kontaktu. Obcowanie z pacjentem często sprowadza się do długich rozmów, podczas których klienci nieraz zdradzają nam szczegóły swojego życia prywatnego, mówią o problemach związanych z pielęgnacją – nawet tych najbardziej delikatnych. Wykorzystaj to, zbuduj więź i zdobądź zaufanie swojego klienta. Kiedy Twój pacjent poczuje się dobrze w Twoim towarzystwie, a zabieg zostanie wykonany wedle oczekiwań – masz pewność, że podzieli się ze swoim otoczeniem pozytywnymi opiniami o Twoim salonie.

Ale to nie wszystko! Przed Tobą osiem sposobów, dzięki którym zbudujesz i podtrzymasz relacje ze swoimi klientami.

1. Mów językiem korzyści

Technika mówienia językiem korzyści sprawdza się nie tylko w pracy handlowca, ale i w content marketingu. To technika perswazji oparta na prostym schemacie komunikacyjnym: cecha – zaleta – korzyść”. Pisząc i mówiąc do swoich odbiorców językiem korzyści, nie tylko wpływasz na wzrost sprzedaży swoich produktów i usług, ale także przede wszystkim pokazujesz, jakie efekty mogą im dać Twoje usługi. Nie wiesz, jak stworzyć atrakcyjny przekaz dla swoich odbiorców? Poniżej znajdziesz przykładową treść posta opierającą się na wspomnianym schemacie. W komunikacie zawarłam również wezwanie do działania (call to action) oraz wykazałam dodatkowe korzyści w postaci rabatu na drugi zabieg.

Przykładowa treść posta

Nie wiesz, jak sobie poradzić z uporczywym trądzikiem?
Mamy dla Ciebie peeling kawitacyjny, przeprowadzany za pomocą urządzenia, które wytwarza fale dźwiękowe. Dzięki temu drgania usuwają martwe komórki, zaskórniki i zanieczyszczenia i oczyszczają nowy naskórek z sebum. W ten sposób Twoja cera zyskuje blask, a Tym masz pewność, że zabieg zwalczył nie tylko objawy, ale i przyczyny zmian skórnych, które powstały na Twojej twarzy. Spróbuj i sama się przekonaj! Tylko dzisiaj przy zapisie na peeling kawitacyjny zyskujesz 20% rabatu na kolejny zabieg.

2. Pytaj o potrzeby i zdobywaj zaufanie

Na początku tej lekcji napisałam, że fundamentem marketingu relacji jest dialog. To ważny aspekt, na który warto zwrócić uwagę podczas nawiązywania kontaktu z każdym klientem. Odpowiednia, otwarta i ciepła rozmowa pozwala wiele zdziałać. Szczególnie w branży beauty, w której na co dzień stykamy się z klientami, którzy mają nieraz wstydliwe problemy związane z własnym wyglądem i ciałem. Dlatego prowadząc salon beauty, tym bardziej warto podejść indywidualnie do każdego klienta. Rozmawiaj z nim, obserwuj, pytaj i słuchaj.

To psychologiczny aspekt, który możesz również przenieść na swoje działania w social mediach. Okazuj zainteresowanie oraz pytaj o potrzeby swoich odbiorców. W jaki sposób? Zaplanuj w swoich miesięcznych publikacjach post, w którym pytasz swoich fanów, czego chcieliby się dowiedzieć na temat pielęgnacji ciała i twarzy. Dzięki temu zyskasz pomysły np. na kolejne tematy wpisów na bloga, w których możesz się podzielić gotowymi rozwiązaniami. To działanie potrójnych korzyści. Okazujesz zainteresowanie swoimi odbiorcami i pytasz o ich potrzeby; zyskujesz ciekawy materiał, na podstawie którego możesz zbudować content dla swojego salonu, i przede wszystkim dzielisz się ze społecznością fanów gotowymi rozwiązaniami. Tak zyskujesz zaufanie i zasięgi.

1 2Następna strona