Korzystamy z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz prezentować Ci dopasowane do Ciebie treści. Klikając „AKCEPTUJĘ” wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Więcej informacji o tym, jak wykorzystujemy pliki cookies znajdziesz w Polityce Prywatności.

Porady dla salonów

Blogerzy w salonie kosmetycznym: jak prowadzić współpracę z influencerami?

Blogerzy w salonie: jak zacząć i efektywnie prowadzić współpracę z influencerami Blogerzy w salonie: jak zacząć i efektywnie prowadzić współpracę z influencerami

Marketing oparty na zaufaniu, wiarygodnym przekazie i autorytecie nadawcy to coraz częściej wybierana forma promocji, która pozwala osiągnąć satysfakcjonujące wyniki. Praca z influencerami stała się chlebem powszednim dla dużych marek. Jednak czy wiesz, że influencer marketing może pomóc także w skutecznej reklamie salonu? Oto wszystko, co musisz wiedzieć, aby przeprowadzić akcję z influencerem w swoim gabinecie urody.

Co to właściwie jest influencer marketing?

Obszar marketingu nazywany influencer marketingiem bazuje na współpracy z liderami opinii, osobami wpływowymi, których zdanie jest uznawane przez odbiorców za wiarygodne i godne zaufania. Influencerem może być bloger, vloger, celebryta, osoba posiadająca popularne konto w mediach społecznościowych czy dzieląca się swoją opinią w sieci. Można więc stwierdzić, że influencer skupia wokół siebie pewną społeczność, a influencer marketing to sposób na dotarcie do tej grupy.

Influencer może wziąć udział w evencie w Twoim salonie, przeprowadzić relację z zabiegu czy pomóc w promocji nowości w gabinecie. Kilka pomysłów na influencer marketing w salonie urody znajdziesz poniżej.

Jak zacząć współpracę z influencerem?

Jak każde działanie marketingowe, również projekt z udziałem wpływowej osoby powinien być przemyślany i odpowiednio przygotowany. Od starannego wykonania poszczególnych etapów projektu będzie zależało powodzenie całego przedsięwzięcia oraz osiągnięcie zamierzonego efektu. Zastosuj się do poniższych kroków, a współpraca z influencerem przebiegnie sprawnie i profesjonalnie.

Rozpoczynając projekt, musisz odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań.

Jaki jest cel działania?

Określ cel swojego działania. Ułatwię Ci zadanie, proponując pytanie pomocnicze. Wybierz właściwe odpowiedzi, a otrzymasz wstępną koncepcję projektu.

Dlaczego chcę zaprosić influencera do współpracy?

  • Chcę wzmocnić swoją pozycję na rynku.
  • Chcę wyprzedzić konkurencję.
  • Chcę budować wizerunek miejsca modnego, ekskluzywnego, przyjaznego mamom, miejsca dla młodych/starszych klientów itp.
  • Chcę pozyskać nowych klientów z danej grupy odbiorców.
  • Chcę wzmocnić relację z obecnymi klientami.
  • Chcę wypromować event.
  • Chcę promować konkretną (np. sezonową) usługę w salonie.
  • Chcę promować markę kosmetyków.

Jeśli wybierasz więcej niż jedną odpowiedź, nie przejmuj się – umiejętne wykorzystanie influencer marketingu pozwoli Ci zrealizować nawet najbardziej złożone cele. Proponuję teraz spisanie Twoich celów.

Jak dobrać odpowiednich ambasadorów salonu?

Influencerem może zostać każdy, niezależnie od wieku, zawodu czy pochodzenia. To dlatego możesz wybierać spośród tysięcy osób – zarówno doświadczonych, aktywnych, jak i tych, które dopiero zaczynają swoją przygodę np. z blogowaniem czy kanałem na YouTube. Jak więc wybrać kogoś, kto wpisze się w styl, filozofię i pomysł na działanie w Twoim salonie? Przede wszystkim już na wstępie określ, kogo potrzebujesz, a dopiero później zacznij szukać idealnego kandydata na ambasadora gabinetu.

1. Przygotuj grupę docelową swojej akcji zgodnie z ustalonym w poprzednim punkcie celem.

Przydatne mogą się okazać te pytania pomocnicze:

  • Kto przychodzi obecnie do mojego salonu – dominują kobiety czy mężczyźni?
  • W jakim wieku są klienci salonu? 20–30, 31–40, 41–50, 51–60+?
  • Do kogo chcę mówić za pośrednictwem influencera – do obecnych czy do nowych klientów?
  • Czym interesuje się ta grupa?
  • Jakie zabiegi, eventy lub kosmetyki mogą zainteresować grupę docelową?

2.  Zadaj sobie pytania, które pomogą Ci określić, jakiego influencera szukasz.

  • W jakim wieku powinna być ta osoba?
  • Jaka tematyka powinna się pojawiać w kanałach komunikacji influencera (uroda i zdrowie, lifestyle, parenting czy inna specjalistyczna, np. motoryzacja lub sporty zimowe)?
  • Jakiego stylu wypowiedzi szukam (swobodny, zabawny, poważny)?
  • Którą formę przekazu chcę wykorzystać (film, tekst, zdjęcie w social media, wypowiedź w medium zewnętrznym)?
  • Jaki zasięg powinna mieć taka osoba? Ilu ma średnio odbiorców na film/post? Ile osób angażuje się w treści i je komentuje?
  • Jaki mam budżet na działanie?

Gdzie szukać influencerów?

Kiedy już wiesz, kogo chcesz zaangażować w swój projekt, czas na poszukiwania! Nie bój się, influencer marketing jest tak popularną formą promocji, że powstały już specjalne narzędzia ułatwiające nawiązywanie współpracy. Oto kilka sposobów na rozpoczęcie działania z udziałem influencera.

WhitePress

Popularna platforma, która ułatwia znalezienie odpowiedniego influencera do kampanii. Ambasadorów marki możesz szukać samodzielnie, z wykorzystaniem wielu opcji filtrowania zmiennych lub możesz poprosić o pomoc swojego opiekuna konta (ta usługa jest bezpłatna). Po znalezieniu odpowiedniej osoby, zaprezentowaniu briefu i ustaleniu warunków współpracy rozpoczyna się etap wdrażania działań.

REACHaBLOGGER

To serwis,w którym możesz opublikować ogłoszenie ze swoim briefem wraz z wymaganiami odnośnie do np. zasięgów czy grupy odbiorców blogera. Po publikacji influencerzy samodzielnie zgłaszają swoją chęć udziału w projekcie. Możesz także szukać ambasadorów w bazie platformy.  Inne portale wspierające współpracę z influencerami to m.in.: Influ.pl, Influ.Be czy Influencers.Club.

indaHash

Aplikacja mobilna pozwalająca na szybkie przeprowadzenie kampanii z influencerami posiadającymi popularne profile w mediach społecznościowych. Ciekawym aspektem selekcji inflencerów jest to, że aplikacja weryfikuje nie tylko próg minimalnej liczby fanów, ale także średnią liczbę komentarzy pod postem. Jeśli chcesz przeprowadzić dynamiczną akcję, indaHash jest dla Ciebie.

Rankingi

W sieci publikowanych jest wiele rankingów blogerów, vlogerów czy kanałów społecznościowych. Niektóre obejmują daną kategorię tematyczną serwisów, inne mierzą popularność, analizując liczbę wyświetleń, odwiedzin czy zasięgi. Szukanie osób z rankingów to rozwiązanie dla salonów, które chcą zaangażować najpopularniejszych influencerów. Oczywiście istnieją także rankingi innego typu, np. największych nadziei blogosfery czy polecanych przez znanych influencerów blogów i vlogów.

Grupy na Facebooku

Na Facebooku aktywnie działa kilkadziesiąt grup zrzeszających blogerów i vlogerów. Niektóre z nich przeznaczone są tylko do zawierania współpracy z markami. Niewątpliwie najliczniejsze na Facebooku są blogerki modowe, urodowe i parentingowe. Jeśli więc szukasz takiej osoby, bez problemu znajdziesz ją w grupie na Facebooku. Przykłady takich grup to: Blogerzy!, Blogerki i Blogerzy Polska, Blogerzy i influencerzy do współpracy

Research w Internecie

Influencerów możesz także szukać samodzielnie w sieci, wpisując w wyszukiwarkę tematykę, która Cię interesuje. Na pewno znajdziesz osoby, które prowadzą blogi czy vlogi tematyczne lub pasjonują się daną dziedziną. Znajdź do nich kontakt i zaproś do współpracy.

Standardy komunikacyjne

Tak jak w kontaktach z klientami salonu czy partnerami biznesowymi, w przypadku nawiązywania relacji z influencerami należy przestrzegać kilku ważnych zasad.

Pierwsza wiadomość

Nie wysyłaj wiadomości masowych

Personalizuj e-maile do każdego z odbiorców! Odnoś się do ostatnich wpisów, nagród, zdarzenia z życia. Najgorsze, co możesz zrobić, to wysyłka e-maila na zasadzie „kopiuj–wklej”, w którym pojawią się np. pozostałości listu do innego influencera.

Zapoznaj się z twórczością influencera

Zanim wyślesz wiadomość z propozycją współpracy, przejrzyj kilka wpisów, filmów, zobacz, jak ta osoba komunikuje się w social media i przede wszystkim przeczytaj zakładkę o współpracy (większość influencerów na swojej stronie czy w zakładce „Informacje” na YouTube podaje zasady współpracy). Niektórzy wprost piszą o formie rozliczenia, inni podają stawki za współpracę, pojawiają się także dodatkowe zasady, jak np. prośba o luźną komunikację i zwracanie się w e-mailu bezpośrednio po imieniu.

Przedstaw siebie i swój pomysł

Na wstępie e-maila przedstaw się, napisz, który salon reprezentujesz, i krótko go opisz. Zaprezentuj pomysł na współpracę, jej cel i grupę docelową, na której Ci zależy.

Poproś o ofertę i informacje o odbiorcach

Poinformuj o rodzaju rozliczenia, który Cię interesuje. Jeżeli współpraca wiąże się z wynagrodzeniem poproś o ofertę na wykonanie przedstawionych działań. W przypadku współpracy barterowej napisz, jakie świadczenia oferujesz i co chcesz otrzymać w zamian. Na końcu wiadomości poproś o statystyki – dane za ostatni miesiąc czy kwartał, z których dowiesz się o liczbie użytkowników medium, ich cechach demograficznych czy zaangażowaniu odbiorców.

Zapytaj o opinię

Na końcu wiadomości zapytaj otwarcie, co influencer sądzi o Twoim pomyśle.

Dalszy etap komunikacji

Dbaj o ciągłość komunikacji

Influencerzy z reguły szybko odpisują na wiadomości, dopytują o szczegóły, mają również swoje pomysły. Otwórz się na modyfikację swojego projektu (to influencer zna swoich odbiorców i może Ci pomóc znaleźć najlepszą formę przekazu). Upewnij się, że odpisujesz na e-maile na każdym etapie współpracy, nie każ czekać na odpowiedź kilka dni.

Negocjuj

Jeśli cena podana przez influencera jest zbyt wysoka, negocjuj ją! Możesz zmniejszyć zakres świadczeń lub zapytać wprost, jaki zakres udziału w projekcie możecie zrealizować w podanej kwocie.

Odpowiedz na ofertę

Jeśli oferta jest dla ciebie nieatrakcyjna lub nie uda się dojść do rozwiązania satysfakcjonującego dla obu stron, podziękuj za odpowiedź i poinformuj o rezygnacji z działania. Ważne, aby obie strony znały status działania – w końcu nikt z nas nie lubi żyć w niewiedzy.

Ustal warunki współpracy

Ustal formalne warunki współpracy, harmonogram i zasady akceptacji treści. W przypadku treści, które są przygotowywane wcześniej, pamiętaj, że możesz wymagać przedłożenia ich do akceptacji. W końcu chodzi o Twój salon i wszelkie materiały ukazujące się w sieci powinny nawiązywać do Twojej filozofii pracy.

Monitoruj wyniki

W zależności od rodzaju działania po jego zakończeniu poproś o statystyki z wynikami. Jeśli influencer publikuje linki do Twoich serwisów czy kanałów, pamiętaj o tagowaniu linków, stosowaniu indywidualnych kodów rabatowych dla każdego influencera, tak aby można było ocenić efekty współpracy.

Podziękuj

Gdy uda Ci się zrealizować projekt i ocenić efekty, dobrą praktyką jest podziękowanie za współpracę.

Formy współpracy

Działanie z udziałem influencera może przybrać wiele form i będzie w dużej mierze zależeć od głównego medium, w którym działa Twój ambasador, oraz od budżetu na działania. Najpopularniejsze formy współpracy to:

  • Film – dedykowane wideo, odcinek na vlogu lub lokowanie w wybranym materiale.
  • Wpis na blogu – treść tworzona tylko dla Twojego salonu lub umieszczenie wzmianki w artykule ukazującym się w cyklach (np. tygodniki, ulubieńcy itp.). Mogą to być również relacje z wizyty w salonie czy z eventu, ocena zabiegu czy produktu, a także opis jakiegoś działania.
  • Post w social media – publikacja ustalonej wcześniej treści w kanałach social media influencera. Bardzo ważne jest, aby w treści pojawiły się tagi do Twojego salonu.
  • Udział w evencie – formą współpracy może być udział ambasadora w Twoim wydarzeniu.
  • Konkursy i oferty specjalne – popularną formą współpracy jest angażowanie influencerów do promocji konkursów czy ofert specjalnych.
  • Wykorzystanie wizerunku – bardziej zaawansowaną formą współpracy może być umowa długoterminowa na wykorzystanie wizerunku influencera, np. w materiałach promocyjnych salonu.

Formy rozliczenia współpracy

Istnieją dwa rodzaje rozliczenia współpracy z influencerem. Ważne, aby warunki były ustalone na początku działań.

Barter

To bezgotówkowa wymiana świadczeń. W zamian za określone czynności możesz zaoferować zabieg w salonie, voucher podarunkowy, bilet VIP na swój event, pakiet kosmetyków, które dystrybuujesz w salonie. Na taki rodzaj współpracy zdecydują się influencerzy o mniejszych zasięgach, czyli tzw. mikroinfluencerzy lub osoby na początku swojej kariery. Warto nawiązywać współpracę z tymi twórcami, ponieważ osoby znane w konkretnej grupie odbiorców często lepiej oddziałują na otoczenie niż znane osobistości.
Nie oferuj rozliczenia barterowego w przypadku, gdy influencer jasno komunikuje w zakładce „współpraca”, że nie współpracuje barterowo.

Wynagrodzenie finansowe

Najpopularniejszą formą współpracy jest oczywiście działanie w oparciu o umowę zlecenie, rozliczenie FV lub poprzez platformę współpracy z influencerami. To opcja, w której influencer otrzymuje wynagrodzenie finansowe. Widełki kosztów są bardzo rozbieżne i wahają się od 50 złotych do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych za pojedynczą akcję.

Najczęstsze błędy przy współpracy z influencerami

Niestety wiele osób nie przygotowuje się do podjęcia współpracy z influencerem i nie stosuje się do ogólnie przyjętych zasad. Oto najczęstsze błędy, które są popełniane przy takim działaniu.

  • Brak określonego celu
  • Brak ustalonego celu współpracy utrudni pomiar efektów działania.
  • Źle dobrana grupa docelowa
  • Może przyczynić się do niepowodzenia projektu.
  • Niejasne warunki współpracy
  • Mogą spowodować trudności komunikacyjne i niezadowolenie obu stron ze współpracy.
  • Brak monitoringu wyników
  • Nie pozwoli ocenić efektów działania i zwrotu z inwestycji.

W ramach działań promocyjnych salonu influencer może pomóc w budowaniu rozpoznawalności Twojej marki, umocnić relację z klientami lub pomóc w pozyskaniu nowych. Pamiętaj, że taki rodzaj marketingu można zrealizować nawet przy małych budżetach, a często to pomysł jest gwarancją sukcesu. Jeśli chcesz się wyróżnić wśród konkurencji i przełamać schemat prowadzenia marketingu w salonie urody, koniecznie zaangażuj influencera w swoją kolejną akcję promocyjną.

Autor: Katarzyna Raiter-Łuksza

Specjalizuje się w komunikacji w social media, influencer marketingu i kreowaniu wizerunku w sieci. Realizowała projekty, które zdobywały nagrody i wyróżnienia branżowe w ramach konkursów: Złote Spinacze, Impactor czy Kampania Społeczna Roku. Ukończyła zarządzanie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Pasjonatka zdrowego stylu życia i podróży.

Zobacz także