Dobra identyfikacja wizualna salonu, czyli podstawa skutecznej promocji

Listopad 27, 2018
identyfikacja wizualna

 

Branża beauty w Polsce dynamicznie się rozwija, a liczba salonów i gabinetów na rynku stale rośnie. To sprawia, że coraz trudniej jest wyróżnić się na tle konkurencji i zachęcić klienta do wizyty właśnie w naszym salonie. Z tego powodu szczególnego znaczenia nabierają kwestie związane z wizerunkiem i renomą marki – to, jak postrzegana jest przez obecnych i potencjalnych klientów. Decydującym czynnikiem nie jest już tylko cena czy dostępny termin. Jeżeli klienci zwiążą się z marką, są skłonni zapłacić więcej i dłużej poczekać na wizytę. Ale jak sprawić, by nasz salon cieszył się uznaniem, a klienci chętnie do niego wracali? Pomogą w tym dobrze zaplanowane, przemyślane i spójne działania promocyjne i marketingowe, których podstawą jest dobra identyfikacja wizualna.

Czym jest identyfikacja wizualna firmy?

Identyfikacja wizualna to zbiór elementów – zarówno graficznych (symbole, kolory), jak i komunikacyjnych (język, zachowania), które nadadzą Twojemu salonowi niepowtarzalnego charakteru i sprawią, żę będzie on wyróżniał się w tłumie innych, podobnych firm. Jej rolą jest stworzenie spójnej i jasnej koncepcji, która pozwoli zaprezentować Twój salon w określony sposób, zwiększyć jego rozpoznawalność i zbudować świadomość wśród klientów, tworząc w ten sposób przewagę konkurencyjną i pozytywne skojarzenia. Ważne jest również to, by jednocześnie nawiązywała do Twoich korzeni, przekonań oraz misji i wizji Twojego biznesu.

Podstawowe elementy identyfikacji wizualnej:

  • nazwa,
  • logo,
  • kolorystyka,
  • krój liter (czcionki),
  • hasła reklamowe,
  • język,
  • sposób komunikacji,
  • wystrój salonu.

Identyfikacja marki – jaką nazwę wybrać?

Nazwa to w zasadzie pierwszy element, o jakim należy pomyśleć. To od niej rozpoczyna się budowanie tożsamości marki i również ona wpływa na wiele innych kwestii związanych z jej tworzeniem i funkcjonowaniem. Jak wybrać właściwą?

Przede wszystkim obserwuj trendy i szukaj inspiracji w otoczeniu. Oczywiście nie chodzi o to, by kopiować cudze pomysły – kluczem do sukcesu jest tu oryginalność, jednakże zaobserwowana gdzieś koncepcja może skierować Twoje myśli na konkretne tory i sprawić, że wymyślisz coś, co w innych okolicznościach nie wpadłoby Ci do głowy. W tym samym celu przegląda się na przykład publikowane w sieci stylizacje modowe czy aranżacje wnętrz – by poruszyć wyobraźnię i stworzyć coś swojego. Dla przykładu, w Polsce od kilku lat obserwujemy trend wykorzystywania rodzimych nazw – opartych o zwroty wyciągnięte z polskich tekstów kultury, utarte związki frazeologiczne lub zawierających odniesienie do miejsca pochodzenia, np. Kopalnia Urody (śląsk).

Dobierając nazwę pomyśl także o emocjach – niech wywołuje konkretne uczucia, odnosi się do pragnień i potrzeb Twoich potencjalnych klientów (błogość, spokój, odpoczynek, metamorfoza). Możesz wykorzystać także swoje mocne strony, coś, co daje Ci przewagę nad innymi, np. jakaś cecha, usługa, wyjątkowo atrakcyjna lokalizacja czy nawet znane nazwisko.

O czym jeszcze pamiętać podczas doboru nazwy salonu?

  1. Przed podjęciem ostatecznej decyzji sprawdź dostępność domeny pod stronę internetową (.pl i .com), żeby uniknąć sytuacji, w której rozpoczniesz już działania promocyjne, po czym okaże się, że nie możesz stworzyć strony internetowej, bo domena jest zajęta.
  2. Jeżeli interesująca Cię nazwa domeny jest zajęta, pomyśl o zastosowaniu dopisku, który pozwoli Ci obejść ten problem, np. Myversum.pl.
  3. Sprawdź również, czy w tym samym mieście lub w jego najbliższej okolicy nie ma drugiego salonu o takiej samej nazwie.
  4. Wymyśl slogan reklamowy współgrający z nazwą, który będzie dopełniał ten element identyfikacji wizualnej Twojego salonu – hasło, które w kilku słowach będzie mówić o tym, w czym Twój salon jest lepszy od innych, czym się wyróżnia.
  5. Unikaj długich i skomplikowanych słów – chodzi o to, aby klienci mogli łatwo zapamiętać Twoją nazwę i równie łatwo ją wymówić, jeśli będą chcieli Cię np. polecić bliskiej osobie. Pamiętaj też, że w adresie Twojej strony internetowej (a także w kilku innych przypadkach, np. w nicku na Instagramie) nie używa się polskich znaków – warto zatem zadbać o to, aby i bez nich Twoja nazwa brzmiała dobrze.

Identyfikacja wizualna salonu – logo

Kolejny ważny element identyfikacji wizualnej firmy to oczywiście logo – stały znak graficzny, który będzie reprezentował Twoją markę, a jednocześnie sprawiał, że jeszcze lepiej zapadnie ona w pamięć odbiorców. Określenie “stały” nie jest tutaj przypadkowe. To bardzo ważne, aby używać logo konsekwentnie, bez przypadkowych modyfikacji jego elementów (czcionka, rozmiar, kolory). Jeżeli zaprojektowanie go zlecisz profesjonalnemu grafikowi lub agencji, otrzymasz do niego tak zwaną księgę znaku, gdzie szczegółowo opisane będą wszystkie detale Twojego logo, a także dopuszczalne sposoby użycia.

O czym pamiętać podczas tworzenia logo?

  • Logotyp nie może mieć zbyt wielu elementów, ponieważ mogą one rozpraszać uwagę. Pamiętaj, że znak będzie występować na różnych nośnikach reklamowych – i na każdym powinien prezentować się dobrze i czytelnie.
identyfikacja fizualna salonu
  • Zaprojektuj logo w wersji pełnej i skróconej (sam symbol lub inicjał, pełna nazwa, pełna nazwa z hasłem reklamowym),
  • Pamiętaj o kilku formatach znaku np: na planie kwadratu dla wersji skróconej, poziomie dla wersji pełnej itd. Powód znów ten sam, co wspomniany wyżej – Twoje logo będzie umieszczane w różnych miejscach, na różnych nośnikach, o różnej wielkości (raz na wielkim billboardzie, raz na długopisie, raz na FB itd.), a każdy z nich będzie wymagał konkretnego formatu.
identyfikacja fizualna salonu

1 2 3Następna strona