Event jako sposób na promocję salonu i budowanie relacji z klientami

Maj 18, 2016
Akademia Versum Event 1

 

Specjaliści od marketingu uważają eventy za jedną z ciekawszych i bardziej efektywnych metod budowania relacji z klientami oraz sposób na kreowanie świadomości marki. Eventy niezwykle dobrze przyjęły się w branży hair & beauty, która chętnie uczestniczy we wszelkiego rodzaju wydarzeniach, takich jak pokazy najnowszych trendów fryzjerskich, prezentacje produktów i sprzętu, targi, konferencje czy szkolenia zawodowe – a także sama je organizuje.

Eventy z powodzeniem można wykorzystać do budowania marki własnej, pozycji eksperta albo do promocji salonu i utrwalania więzi z klientami. Bez względu na wielkość firmy czy zasoby finansowe nawet małe salony i gabinety mogą posłużyć się tą metodą, by promować swoją działalność.

Zastanówmy się, jakiego rodzaju akcje mogą się sprawdzić oraz o czym należy pamiętać, organizując takie przedsięwzięcie.

Dlaczego eventy mają takie znaczenie?

Przede wszystkim event to szansa na osobiste spotkanie z klientem – rozmowę, wymianę opinii, wsłuchanie się w jego potrzeby, plany czy oczekiwania. To również możliwość bezpośredniego zaprezentowania firmy oraz pracowników i to dokładnie w taki sposób, w jaki marka chce być postrzegana. Okazja, aby umiejętnie podkreślić atuty firmy, na żywo zademonstrować najnowsze usługi i produkty czy (w zależności od strategii) kreować wizerunek eksperta lub firmy społecznie odpowiedzialnej.

Wydarzenia firmowe można traktować jako szerszy i rozbudowany projekt, którego efekty są długofalowe i rozłożone w czasie, albo jako mniejszą, okazjonalną akcję promocyjną. W przypadku większych eventów szum wokół marki często rozpoczyna się już w fazie organizacji przedsięwzięcia, potem rozwija się w trakcie samego wydarzenia (które, w zależności od konceptu, może trwać kilka godzin lub też kilka dni), by zakończyć się na poeventowej komunikacji z klientami i otoczeniem (np. relacje filmowe czy fotograficzne, komunikacja w kanałach socialmediowych, wywiady z uczestnikami).

Warto pamiętać, że jedno dobrze zorganizowane wydarzenie może dostarczyć sporo cennego materiału, który przez długi okres posłuży do prowadzenia działań promocyjnych salonu.

Wreszcie eventy, jako narzędzie marketingowe, mogą się bezpośrednio przełożyć na wzrost sprzedaży i liczbę klientów, a nawet same być źródłem dochodu.

Jakie wydarzenia mogą organizować salony i gabinety urody?

W zależności od specyfiki działalności oraz rozmiaru salon może organizować wydarzenia adresowane do swoich klientów lub też wydarzenia kierowane do innych firm z danego sektora. Koncepcji i rodzajów eventów może być wiele – wszystko zależy od kreatywności organizatora. Kilka pomysłów na akcje to:

  • spotkania związane z życiem firmy, np. 5-lecie działalności salonu, spotkanie z okazji zdobycia nagrody lub wyróżnienia branżowego czy uruchomienia nowego oddziału;
  • wydarzenia powiązane z kalendarzem świąt, np. spotkanie noworoczne, impreza z okazji Dnia Kobiet, Dnia Matki lub pierwszego dnia wiosny;
  • cykliczne spotkania z ekspertami, np. porady dietetyczki, trenera personalnego, makijażystki;
  • pokazy specjalne: pokaz makijażu, prezentacja najnowszych urządzeń i zabiegów na ciało, pokaz fryzjerski;
  • wydarzenia kierowane do innych firm, np. prezentacja nowej linii produktów (jeśli salon jest przedstawicielem jakiejś marki), warsztaty branżowe, szkolenia lub pokazy fryzjerskie itd.

Naturalnie wydarzenia powinny odpowiadać przyjętej strategii komunikacji i być kierowane do właściwej grupy klientów. Skala eventu będzie z kolei bezpośrednio powiązana z wielkością firmy, obszarem jej działania i rzecz jasna dostępnym budżetem. Nie oznacza to jednak, że małe salony z ograniczonymi środkami finansowymi nie mogą podejmować takich akcji. Wręcz przeciwnie. Dobrze i sprawnie zorganizowany event wcale nie musi się wiązać z dużymi wydatkami.

Planowanie i organizacja wydarzeń firmowych, czyli o czym należy pamiętać

Bez względu na to, czy chodzi o dużą imprezę w skali ogólnopolskiej, czy o niewielkie spotkanie dla stałych klientów, warto dobrze przemyśleć cały koncept, poświęcić czas na planowanie i organizację oraz zadbać o szczegóły. Chcesz przecież, żeby event był udany i zrobił dobre wrażenie.

Zanim zaczniesz planowanie swojego wydarzenia, pamiętaj o jednej głównej zasadzie – idealna impreza to taka, której uczestnicy mają poczucie przyjemnie i pożytecznie spędzonego czasu.

Cel i uczestnicy wydarzenia

Dokładne określenie celu i adresatów akcji to kluczowy element, który już na starcie projektu może zaważyć o jego sukcesie lub porażce. Podobnie jak w przypadku innych kanałów komunikacji marketingowej – event nie może równocześnie „mówić” o wszystkim i „pokazać” wszystkiego. W ten sposób zaburzy jedynie przekaz i nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Cel jest punktem wyjścia do określenia istoty wydarzenia, zaplanowania programu, wyboru miejsca jego realizacji czy doboru kanałów promocyjnych.

Jakie cele mogą przed sobą postawić salony i gabinety urody? Przykładowo celem wydarzenia może być budowanie relacji z obecnymi klientami. W takim przypadku event powinien zostać zaplanowany tak, aby uczestnicy czuli się odpowiednio powitani i ugoszczeni, mieli szansę porozmawiać z pracownikami czy menedżerem salonu czy też otrzymali upominki lub rabaty, które zachęcą ich do ponownej wizyty i sprawią, że jeszcze bardziej docenią oni salon.

Jeśli za cel postawisz sobie przyciągnięcie nowych klientów, musisz bardziej koncentrować się na zewnętrznej promocji wydarzenia oraz zaplanować punkt w programie, który będzie szczególnie atrakcyjny dla potencjalnych klientów i zachęci ich do przetestowania usług salonu. W takim wypadku warto zaproponować obecnym klientom, żeby zabrali ze sobą osoby towarzyszące lub znajomych. Ci nowi goście będą mogli skorzystać z usług salonu na specjalnych warunkach.

1 2 3Następna strona