Czy franczyza jest dobrym pomysłem na własny biznes w branży hair & beauty?

Listopad 11, 2015
franczyza  salonu fryzjerskiego lub gabinetu kosmetycznego 1 (lead)

Na czym polega franczyza?

 

Franczyza to sposób prowadzenia działalności gospodarczej w ramach istniejącej, zorganizowanej sieci sprzedaży lub świadczenia usług. Innymi słowy to prowadzenie własnego biznesu pod szyldem innej marki. Usługi kosmetyczne i fryzjerskie należą do biznesów często wybieranych przez franczyzobiorców. Czy to dobry pomysł? Na czym polega? Jakie są jego wady i zalety? Postaram się odpowiedzieć na te pytania.

 Na czym polega franczyza i co jest jej istotą?

Istota franczyzy polega na tym, że franczyzodawca (firma, przedsiębiorstwo) nadaje swoim poszczególnym franczyzobiorcom (to osoby prowadzące własną działalność gospodarczą jako osoby fizyczne lub w formie spółki osobowej bądź kapitałowej) prawo oraz nakłada na nich obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z jego koncepcją. W ramach umowy sporządzonej na piśmie oraz w zamian za bezpośrednie lub pośrednie świadczenia finansowe uprawnienie to upoważnia indywidualnego franczyzobiorcę do korzystania z nazwy handlowej franczyzodawcy, jego znaku towarowego lub usługowego, metod prowadzenia działalności gospodarczej, wiedzy technicznej, systemów postępowania i innych praw własności intelektualnej albo przemysłowej, a także do korzystania ze stałej pomocy handlowej i technicznej franczyzodawcy.

Dodam, że pod względem prawnym umowa franczyzy należy do tzw. umów nienazwanych, czyli nieuregulowanych odrębnie w Kodeksie cywilnym bądź w innej ustawie. Konstruowana jest ona w oparciu o ogólną zasadę swobody umów. Umowę franczyzy ograniczają zatem natura stosunku prawnego, zasady współżycia społecznego oraz przepisy ustaw.

 Jak wygląda rynek franczyzy w Polsce?

Jak wynika z raportu przygotowanego przez PROFIT system oraz portal Franchising.pl, pierwsza sieć franczyzowa zadebiutowała w Polsce ponad 20 lat temu. Od tego czasu polski rynek franczyzy bardzo się zmienił. Zdaniem ekspertów dojrzał, oczyścił się z nieudolnych franczyzodawców i oferuje coraz większy wybór sprawdzonych konceptów biznesowych. W 2014 roku rozwój przez franczyzę rozpoczęły kolejne 143 firmy, a 63 poniosły porażkę. Przybyło zatem 80 franczyzodawców, o 28 więcej niż w 2013 roku.

Pod względem dynamiki wzrostu franczyza w Polsce nie ma sobie równych. Od roku 2005 do 2014 liczba systemów franczyzowych wzrosła z 309 do 1058, a na koniec roku 2015 może sięgnąć 1100. W tym samym okresie liczba placówek franczyzowych zwiększyła się z 19 111 do 63 367, żeby pod koniec 2015 roku osiągnąć poziom 67 000.

 Franczyza w branży hair & beauty

 Urodowe systemy franczyzowe w Polsce obejmują salony fryzjerskie, salony urody oraz sklepy z ekskluzywnymi kosmetykami. Ich liczba do dnia dzisiejszego bardzo wzrosła, szczególnie w stosunku do końca 2009 roku. Imponujące tempo rozwoju jest wynikiem niewielkiej bazy wyjściowej, bowiem na tym rynku w Polsce dominowały i wciąż dominują punkty niezależne. Współcześnie kreowany kult młodości oraz nieskazitelnej urody wpływa na wyraźny trend powstawania nowych systemów franczyzowych w branży urodowej, a także na duże zainteresowanie inwestorów tym sektorem. Może to spowodować dalszy wzrost znaczenia kosmetycznych i fryzjerskich sieci franczyzowych w najbliższej przyszłości.

 Franczyza w branży kosmetyczno-fryzjerskiej stanowi ciekawą i atrakcyjną opcję dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność – daje możliwość pracy pod skrzydłami bardziej doświadczonego partnera biznesowego. Oczywiście nie jest to działalność filantropijna, franczyzodawca w zamian za wynagrodzenie udostępnienia franczyzobiorcy tzw. pakiet franczyzowy, co stanowi istotę umowy franczyzy.

1 2 3Następna strona