Korzystamy z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz prezentować Ci dopasowane do Ciebie treści. Klikając „AKCEPTUJĘ” wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Więcej informacji o tym, jak wykorzystujemy pliki cookies znajdziesz w Polityce Prywatności.

Porady dla salonów

Co w Google piszczy, czyli tajniki tworzenia reklam Google Ads

Co w Google piszczy, czyli tajniki tworzenia reklam Google Ads Co w Google piszczy, czyli tajniki tworzenia reklam Google Ads

Jeśli chcesz skutecznie wypromować swój biznes w internecie, nie wystarczy, że będziesz mieć stronę internetową. Potrzebujesz dać się zauważyć swoim przyszłym klientom. Dzięki jednej z największych platform reklamowych, jaką jest Google Ads, możesz docierać do nich za pomocą różnych formatów reklam.

Informacje zawarte w tym artykule ułatwią Ci stawianie pierwszych kroków w promocji online. Dowiesz się, czym różni się promocja w sieci reklamowej od kampanii w sieci wyszukiwania, a także poznasz techniki, które pozwolą Ci skutecznie pozyskać nowych klientów!

Czym jest kampania Google Ads?

Wyszukując jakiś sklep bądź usługę, prawdopodobnie wpisujesz w wyszukiwarkę Google frazy typu „restauracja Kraków”, „sukienka wieczorowa” czy „fryzjer Warszawa”. Wyniki, które Ci się wtedy pokazują, można podzielić na wyniki organiczne (naturalne, bezpłatne) oraz nieorganiczne (płatne).

Te pierwsze są rezultatem czasochłonnego pozycjonowania witryny (SEO) i odpowiedniej optymalizacji strony zgodnie z zaleceniami Google. Natomiast wyniki nieorganiczne (z napisem „reklama”) to płatne odnośniki do strony internetowej, które wyświetlają się nad i pod wynikami bezpłatnymi.

Dużą zaletą reklamy w wyszukiwarce Google jest to, że Twoja strona internetowa pojawi się na pierwszej stronie wyszukiwania od razu po zatwierdzeniu Twoich reklam, w przeciwieństwie do wyników organicznych. Na rezultaty działań pozycjonujących często musisz poczekać kilka lub kilkanaście miesięcy.

Google posiada własną platformę reklamową z różnymi typami reklam. Oprócz wspomnianej wcześniej reklamy w sieci wyszukiwania Google można wyróżnić kampanie w sieci reklamowej (bannerowe), produktowe, wideo czy w aplikacji.

Reklama w sieci wyszukiwania

Według raportu firmy Gemius za lipiec 2019 r., w Polsce z wyszukiwarki Google korzysta ponad 90% użytkowników internetu. Jest to więc świetny sposób, aby dotrzeć do większej liczby klientów, którzy rzeczywiście poszukują Twoich usług.

Wybierz właściwe słowa kluczowe

Tworzenie reklamy w sieci wyszukiwania Google rozpocznij od wyboru odpowiednich słów kluczowych. Należą do nich zapytania, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Aby stworzyć kampanię, musisz znaleźć takie, które odpowiadają Twoim usługom lub produktom. Jeżeli prowadzisz salon fryzjerski, to przykładowymi słowami kluczowymi będą „upięcia ślubne”, „fryzjer męski”, „salon fryzjerski ochota”, a jeżeli masz salon kosmetyczny – „peeling kawitacyjny”, „mezoterapia igłowa”, „salon kosmetyczny Poznań”.

W znalezieniu odpowiednich słów kluczowych pomoże Ci między innymi planer słów kluczowych Google, Senuto, narzędzie Answer the Public i Keyword Tool. Dzięki dwóm pierwszym poznasz również popularność danej fazy i średnią liczbę jej wyszukiwań w miesiącu. Im wyższa wartość, tym większe uznanie, którym dana fraza cieszy się wśród użytkowników.

Dodając słowo kluczowe do kampanii, nie zapomnij użyć dopasowań słów kluczowych. Pomagają one kontrolować, na jakie zapytania wpisywane w wyszukiwarkę będzie odpowiadać wyświetlająca się reklama. W ramach tej funkcji możesz wykorzystać kilka opcji:

  • Dopasowanie przybliżone to domyślny typ dopasowania słów kluczowych. Twoja reklama może się wyświetlać na synonimy Twojego słowa kluczowego, podobne wyszukiwania, hasła z błędną pisownią i ich odmiany – na przykład, jeżeli Twoje słowo kluczowe to „strzyżenie męskie”, reklama wyświetli się na zapytanie „klasyczne strzyżenie męskie kraków”.
  • Modyfikator dopasowania przybliżonego jest bardzo podobny do dopasowania przybliżonego. Reklamy wyświetlają się na synonimy lub przybliżone odmiany Twojego słowa kluczowego. Dodaj znak plusa, aby utworzyć modyfikator (+strzyżenie +męskie).
  • Dopasowanie do wyrażenia uwzględnia słowa pasujące do słowa kluczowego, jego zbliżone odmiany oraz dodatkowe słowa przed Twoim słowem kluczowym lub po nim. Reklamy nie będą się wyświetlać, jeżeli dodatkowe słowo zostanie dodane w środku wyrażenia lub zmieni się kolejność słów. By włączyć dopasowanie do wyrażenia, dodaj do słowa kluczowego cudzysłów („strzyżenie męskie”).
  • Dopasowanie ścisłe polega na tym, że reklamy wyświetlają się na dokładne dopasowanie hasła i jego zbliżonych odmian. Obejmują zmianę kolejności słów (o ile nie zmienia ona znaczenia) oraz dodanie lub usunięcie przyimków czy spójników. Dopasowania ścisłego możesz użyć, dodając do słowa kluczowego nawias kwadratowy ([strzyżenie męskie]).
Typ dopasowaniaSłowo kluczoweKiedy się wyświetlają się reklamyPrzykładowe wyszukiwania
Dopasowanie przybliżoneupięcie damskiehasła z błędną pisownią, synonimy, podobne wyszukiwania i inne trafne odmiany słowa kluczowego
  • upięcie damskie na wesele 
  • fryzjer damski
  • salon fryzjerski
Modyfikator dopasowania przybliżonego+upięcie +damskiewszystkie hasła określone za pomocą znaku „+” (lub ich bliskie odmiany) w dowolnej kolejności; oprócz tych słów mogą się też pojawić inne
  • damskie modne upięcia
  • fryzjer upięcie damskie na studniówkę
Dopasowanie do wyrażenia„upięcie damskie”dopasowania do wyrażenia (lub ich bliskie odmiany) z dodatkowymi słowami przed nimi lub po nich
  • klasyczne upięcie damskie
  • upięcie damskie długie włosy
Dopasowanie ścisłe[upięcie damskie]ścisłe dopasowania do hasła lub jego bliskie odmiany o tym samym znaczeniu
  • upięcie damskie
  • upięcie dla pań

 

Jeżeli nie chcesz, aby Twoja reklama wyświetlała się na konkretne hasło, możesz dodać je do wykluczających słów kluczowych. Będzie to zapobiegać ich pojawianiu się w wynikach wyszukiwania.

Tworzenie reklamy

Kolejnym etapem tworzenia kampanii w Google Ads jest napisanie tekstów do reklam, które będą się wyświetlać w wyszukiwarce. Pamiętaj, że ten tekst będzie się pojawiał wśród reklam konkurencji. Powinien zawierać informacje odpowiadające na zapytanie użytkowników i być dla nich atrakcyjny, aby zdecydowali się kliknąć w reklamę.

Rozszerzona reklama tekstowa w sieci wyszukiwania składa się z następujących elementów:

  • trzech nagłówków po 30 znaków, w skrócie informujących o ofercie,
  • dwóch linii opisu po 90 znaków, gdzie możesz umieścić dodatkowe informacje,
  • końcowego URL, czyli adresu, pod który będzie kierowała Twoja reklama,
  • ścieżki wyświetlania, czyli wyświetlanego adresu strony; tworzy się go na podstawie końcowego URL oraz dwóch pól (ścieżki).

Reklamy elastyczne

Kolejnym typem reklam tekstowych są reklamy elastyczne. Charakteryzują się one możliwością stworzenia aż 15 nagłówków, które można przypiąć do określonej pozycji, oraz czterema liniami opisu reklamy (po 90 znaków). Dodane treści rotują się między sobą i finalnie wyświetlają się w formie rozszerzonej reklamy tekstowej.

Przed tworzeniem reklam warto się zapoznać z zasadami reklamowymi Google Ads, które określają, jakie treści można promować.

Rozszerzenia reklam

Kolejne linijki tekstu, które poszerzą Twoją reklamę o dodatkowe informacje, stworzysz dzięki rozszerzeniom. Dodane przez Ciebie reklamy będą wtedy lepiej widoczne dla użytkowników, a tym samym przyczynią się do pozyskania większej liczby kliknięć w reklamę i przejść na stronę.

Jeżeli świadczysz usługi w określonej lokalizacji, warto skorzystać z rozszerzeń połączeń (na zdjęciu poniżej mają one kolor żółty). Klienci korzystający z urządzeń mobilnych będą mogli wybrać numer do Twojego salonu bezpośrednio z reklamy.

Kolejną bardzo przydatną opcją jest rozszerzenie lokalizacji. Pomoże ono użytkownikom znaleźć Twoją firmę. W reklamie będzie się wyświetlać adres, mapa oraz odległość użytkownika od salonu.

Rozszerzenia linków do podstron (na zrzucie ekranu – kolor zielony) pozwolą Ci dodać do reklamy adresy podstron w Twojej witrynie. Możesz kierować użytkowników na konkretne strony, na przykład do opisów poszczególnych usług lub na stronę kontaktową.

Jeżeli chcesz promować wśród klientów dodatkowe oferty Twojego salonu, skorzystaj z rozszerzeń objaśnień (na zrzucie ekranu – kolor pomarańczowy), np. „promocja wiosenna”, „20% zniżki na masaż”, „modelowanie gratis”.

Więcej informacji na temat pozostałych opcji rozszerzeń znajdziesz tutaj.

Reklama w sieci reklamowej

Wyżej przybliżyłam, na czym polega reklama w sieci wyszukiwania Google, a teraz poznasz kolejną formę promocji: reklamę w sieci reklamowej. Wyświetla się ona w witrynach partnerskich Google, które obejmują ponad dwa miliony stron internetowych. Taka reklama może mieć różne formaty.

Jak działa reklama w sieci reklamowej?

Kierowanie reklam dostosowywane jest do zainteresowań, płci, wieku użytkowników lub tematycznie, do treści lub miejsc docelowych, które przeglądają.

Wyobraź sobie, że użytkownik przegląda strony internetowe i szuka informacji na temat prawidłowej pielęgnacji twarzy. W artykule opisane są sposoby dbania o skórę i rekomendacje konkretnych zabiegów. Obok artykułu czytelnik dostrzega banner, który oferuje 40-procentową zniżkę na zabieg oczyszczania i nawilżania skóry w salonie blisko miejsca jego zamieszkania. Czy taka reklama może zachęcić do skorzystania z promocji?

Reklamy w sieci wyszukiwania odpowiadają na potrzeby użytkowników, których są świadomi. Natomiast reklamy w sieci reklamowej kreują potrzebę i oferują formę jej zaspokojenia.

Formaty reklam

Dzięki atrakcyjnym wizualnie reklamom zwiększasz swoje szanse na to, że użytkownik zwróci uwagę na Twoją ofertę i się nią zainteresuje.

Niektóre typy reklam, których możesz użyć w sieci reklamowej, to:

  • Elastyczna reklama displayowa – podobnie jak reklama elastyczna w sieci wyszukiwania polega ona na dodaniu maksymalnie 5 nagłówków oraz logo, zdjęć lub wideo, które rotują się między sobą. Google sam dostosowuje formaty reklam do miejsca wyświetlania i optymalizuje je, by zwiększać skuteczność.
  • Reklamy graficzne – możesz samodzielnie stworzyć reklamy bannerowe i przesłać obrazy w różnych rozmiarach. Szczegółowe rozmiary i wytyczne znajdziesz tutaj.
  • Reklamy w Gmailu – wyświetlają się one na górnych kartach w skrzynkach odbiorczych Gmail i przypominają otrzymaną wiadomość. Po otwarciu prezentują użytkownikom szerszą ofertę.

Kierowanie reklam w sieci reklamowej

W sieci reklamowej możemy wyróżnić kierowanie na treści strony, odbiorców i na urządzenia. Tworząc kampanię, jednocześnie możesz wybrać kilka kierowań – np. „kobieta, wiek od 18 do 24 lat, zainteresowana sportem i fitnessem, mieszkająca w Krakowie”. Wtedy Twoja reklama będzie celniej docierać do użytkowników

Google profiluje użytkowników za pomocą danych, które pozostawiają oni przy rejestracji konta (np. zakładając pocztę Gmail) oraz na podstawie przeglądanych przez nich stron internetowych.

Kierowanie reklam w sieci reklamowej można podzielić na:

1. Kierowanie ze względu na treści strony

  • Tematy – kierowanie reklamy na strony o określonej tematyce.
  • Miejsce docelowe – kierowanie reklamy na określone strony internetowe, które mogą odwiedzać Twoi klienci.
  • Słowa kluczowe – wybierz słowa, które odpowiadają świadczonym przez Ciebie usługom. Reklamy będą się wyświetlać na stronach o powiązanych treściach.

2. Kierowanie ze względu na odbiorców

  • Dane demograficzne – kierowanie reklamy do użytkowników o określonej płci, wieku, lokalizacji oraz w zależności od używanego urządzenia.
  • Odbiorcy na rynku – reklama będzie wyświetlana użytkownikom, którzy szukają takich produktów i usług, jakie masz w ofercie – lub podobnych. Przykładowe kierowania to: „bilety na imprezy i wydarzenia”, „podróże”, „produkty i usługi kosmetyczne”.
  • Niestandardowi odbiorcy o podobnych zamiarach – kierowanie do listy stworzoną na podstawie zainteresowań podanych w formie słów kluczowych czy adresów URL witryn, aplikacji lub materiałów z YouTube.
  • Podobni odbiorcy – kierowanie reklamy do użytkowników o zainteresowaniach podobnych do zainteresowań osób z list remarketingowych.
  • Remarketing – kierowanie do użytkowników, którzy już wcześniej odwiedzili Twoją witrynę. Dzięki niemu zwiększysz świadomość marki i zachęcisz do ponownych odwiedzin na stronie WWW.

3. Kierowanie ze względu na urządzenia

  • Komputery – kierowanie do użytkowników, którzy korzystają z komputerów stacjonarnych lub laptopów.
  • Tablety – kierowanie do użytkowników korzystających ze wszystkich urządzeń mobilnych oprócz telefonów.
  • Urządzenia mobilne – kierowanie do użytkowników smartfonów.
  • Ekrany telewizyjne – kierowanie do użytkowników telewizorów smart TV, konsoli do gier (dostępne tylko w kampaniach wideo).

Jak założyć konto Google Ads?

Założenie konta w Google Ads jest bardzo proste. Dla osób, które po raz pierwszy zakładają konto, Google opracował kreator ułatwiający jego utworzenie. Daje on możliwość stworzenia w pełni zautomatyzowanej kampanii.

Google przygotował także prezent dla nowych reklamodawców. Tworząc konto, możesz więc skorzystać z kuponu na kwotę 200 zł.

Tworzenie konta w czterech krokach

Wejdź na stronę Google Ads, wybierz swój cel reklamowy, podaj dane swojej firmy. Następnie Google poprowadzi Cię przez konfigurację Twojej pierwszej kampanii w 4 krokach.

W pierwszym musisz określić, czym zajmuje się Twoja firma i kim są odbiorcy kampanii. Google poprosi Cię o wybranie obszaru, na którym powinna się wyświetlać reklama. Jeżeli prowadzisz salon kosmetyczny w danej miejscowości, podaj dokładny adres firmy oraz ustaw taką odległość od niego, w jakiej znajdują się Twoi klienci.

Kolejny krok to stworzenie kampanii. Najpierw musisz dodać słowa kluczowe, które będą odpowiadać słowom kluczowym wyszukiwanym przez Twoich klientów. Następnie przejdziesz do kreatora swojej pierwszej reklamy. Stwórz dwa nagłówki oraz dodaj opis świadczonych przez siebie usług.

Istnieje możliwość dodania do reklamy numeru telefonu. Użytkownicy, którzy będą wyszukiwać Twoje usługi na urządzeniach mobilnych, uzyskają możliwość bezpośredniego połączenia telefonicznego z Twoją firmą.

Trzecim etapem tworzenia reklamy jest określenie budżetu. Google sam zasugeruje Ci stawkę. Jednak pamiętaj, że masz również możliwość samodzielnego ustawienia kwoty, jaką chcesz przeznaczyć na reklamę.

Ostatni krok to konfiguracja płatności. Podaj dane swojej firmy oraz podepnij kartę, z której Google będzie pobierać swoją należność za emitowane reklamy. Na adres e-mail otrzymasz komunikaty o kończących się środkach. Jeżeli nie doładujesz konta, Twoje reklamy zostaną wstrzymane.

Większa kontrola nad tworzoną kampanią

Aby mieć większą kontrolę nad swoimi reklamami, warto przejść na tryb eksperta. W interfejsie Google Ads kliknij „Narzędzia” w prawym górnym rogu ekranu, następnie wybierz „Przejdź do trybu eksperta”. Twoje dotychczasowe ustawienia zostaną zapisane. Dzięki bardziej zaawansowanemu interfejsowi masz większy wachlarz wyboru, jeżeli chodzi o rodzaj emitowanych reklam oraz zmiany poszczególnych ustawień.

Podsumowanie

Artykuł pozwolił Ci zgłębić świat reklamy Google Ads. Udało Ci się poznać podstawowe formaty reklamowe oraz sposoby docierania do odpowiednich grup docelowych.

Masz już solidne podstawy. Wykorzystaj zdobyte informacje i podążaj za wskazówkami, by stworzyć krok po kroku swoją pierwszą kampanię. Przeanalizuj słowa kluczowe, dopracuj strategię. Stwórz reklamy, które przyciągną wzrok Twoich klientów. Nie zapomnij sprawdzić, jak reklamuje się Twoja konkurencja. Z czasem obsługa panelu reklamowego Google Ads będzie dla Ciebie prostsza, a stworzone reklamy skuteczniejsze.

Autor: Monika Dudek

Specjalistka i pasjonatka marketingu internetowego z ponad 5-letnim doświadczeniem. Obecnie Performance Manager w firmie FreshMail. W swojej karierze prowadziła płatne kampanie za pomocą platform reklamowych Facebook Ads, Google Ads, Instagram, Twitter, LinkedIn, kierowane na polski oraz zagraniczne rynki. Koordynowała, planowała i analizowała działania reklamowe w internecie, promujące projekty marketingowe oraz produkty z wielu branż

Zobacz także