Ile kosztuje prowadzenie salonu urody?

Kwiecień 25, 2019
Ile kosztuje prowadzenie salonu kosmetycznego?

 

Zakładając firmę, rzadko mamy pełną świadomość, ile będą wynosić miesięczne koszty jej prowadzenia. Zwykle koncentrujemy się na wydatkach związanych z uruchomieniem biznesu, zakupem sprzętu, kosmetyków… Wiele osób nie odkłada pieniędzy na pierwsze, słabsze miesiące działalności, licząc, że bieżące wydatki uda się pokryć z pierwszych zysków. Często okazuje się jednak, że stałe koszty są naprawdę wysokie i już na starcie sytuacja finansowa właściciela znacznie się komplikuje.

Osoby, które prowadzą salon już od dawna, zwykle są w stanie wymienić kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt stałych opłat. Nadal jednak wielu właścicieli gabinetów nie prowadzi samodzielnie zestawień swoich finansów i nie potrafi precyzyjnie określić, ile pieniędzy wydaje każdego miesiąca. Zyski z działalności znikają, ale nie do końca wiadomo gdzie i kiedy. To również nie jest dobre rozwiązanie, ponieważ wiele wydatków można ograniczyć, a dzięki temu (bez dodatkowych nakładów pieniędzy, czasu i wysiłku) – poprawić swoją sytuację finansową.

Postanowiłam przygotować dla Ciebie obszerne zestawienie najważniejszych kosztów, które ponosi osoba prowadząca salon beauty. Najwięcej miejsca zajmą koszty miesięczne, ale wspomnę również o wydatkach kwartalnych, rocznych i tych, które ponosi się z jeszcze mniejszą częstotliwością. Warto je wszystkie zliczyć i podzielić przez na odpowiednią liczbę miesięcy. Tylko wtedy uzyskasz pełny obraz tego, ile naprawdę kosztuje Cię prowadzenie salonu.

Analizując koszty salonu trzeba również zwrócić uwagę na podział:

  • koszty stałe – ponosimy je każdego miesiąca, niezależnie od tego czy i jak dużo pracujemy, np. czynsz, stała część wynagrodzeń, abonamenty,
  • koszty zmienne – ich wysokość zależy od różnych czynników, głównie od liczby wykonanych zabiegów, np. zakup kosmetyków, prowizje dla pracowników, opłaty za media.

Tworząc ten artykuł, wykorzystałam dane z ankiety przeprowadzonej wśród 232 czytelników bloga „Gabinet od zaplecza” – właścicieli i menedżerów gabinetów beauty. Warto mieć na uwadze, że kwoty, które podaję, są zwykle wartościami średnimi lub orientacyjnymi. Wszystko można zrealizować dużo taniej lub dużo drożej. Jeśli zależy Ci na dużych oszczędnościach lub wysokim standardzie usług i obsługi klienta, Twoje miesięczne koszty najprawdopodobniej będą wyglądać zupełnie inaczej.

Opłata za lokal

Przestrzeń na gabinet beauty można wynajmować lub kupić; możesz też pracować we własnym budynku. Jeśli lokal należy do Ciebie, musisz się liczyć z koniecznością opłacenia podatku od nieruchomości, a w niektórych przypadkach czynszu, z którego zarządca budynku opłaca remonty, prace porządkowe itd.
W przypadku wynajmowanego lokalu zasadniczym kosztem będzie opłata za wynajem, która uwzględnia opłatę dla właściciela lokalu i czynsz. Czasami czynszu nie ma lub te dwie kwoty są sumowane i najemca wnosi po prostu jedną stałą opłatę miesięczną.

Ile to kosztuje?

Z mojej ankiety przeprowadzonej wśród 232 właścicieli i menedżerów gabinetów beauty wynika, że średnia wysokość opłat za lokal to 1943 zł.
Na wysokość tej kwoty ma wpływ wiele czynników, np.:

  • forma własności,
  • wielkość lokalu,
  • liczba stanowisk,
  • stan lokalu, stan budynku,
  • kondygnacja,
  • wielkość miasta,
  • dzielnica,
  • odległość od centrum, galerii handlowych, biurowców itd.

Uwzględniając wszystkie powyższe czynniki, musisz się liczyć z kosztami w zakresie od około tysiąca do kilku tysięcy złotych miesięcznie.

Dodatkowo na początku działalności może wystąpić potrzeba opłacenia:

  • kaucji dla osoby, która wynajmuje Ci lokal,
  • prowizji dla biura nieruchomości oraz
  • dostosowania lokalu do specyfiki Twojej działalności (ten punkt jest najważniejszy).

Najbardziej opłaca się oczywiście prowadzić działalność we własnym lokalu. Należy jednak pamiętać, że w takiej sytuacji trzeba odkładać pieniądze na większe remonty, np. wymianę dachu, pieca, instalacji itd. Drobne prace remontowe uwzględnię za chwilę osobno.
Podobnie w przypadku świeżo kupionego lokalu. Jeśli kupujesz go na kredyt, do kosztów trzeba doliczyć jeszcze oczywiście miesięczną ratę kredytu.

Inne koszty związane z lokalem

Wśród dodatkowych kosztów związanych z lokalem można wymienić:

  • drobne remonty – zarówno te zaplanowane, związane np. z odświeżeniem pomieszczenia, jak i te niespodziewane, związane z awariami, zużyciem materiałów itd.,
  • opłaty za ochronę, monitoring itd.,
  • na początku działalności: wydatki na reklamę zewnętrzną, dekoracje, tabliczki informacyjne, gaśnicę, alarm itd.

1 2 3Następna strona