Korzystamy z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz prezentować Ci dopasowane do Ciebie treści. Klikając „AKCEPTUJĘ” wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Więcej informacji o tym, jak wykorzystujemy pliki cookies znajdziesz w Polityce Prywatności.

Porady dla salonów

Ile kosztuje prowadzenie salonu urody?

Miesięczne koszty prowadzenia salonu kosmetycznego Miesięczne koszty prowadzenia salonu kosmetycznego

Zakładając firmę, rzadko mamy pełną świadomość, ile będą wynosić miesięczne koszty jej prowadzenia. Zwykle koncentrujemy się na wydatkach związanych z uruchomieniem biznesu, zakupem sprzętu, kosmetyków… Wiele osób nie odkłada pieniędzy na pierwsze, słabsze miesiące działalności, licząc, że bieżące wydatki uda się pokryć z pierwszych zysków. Często okazuje się jednak, że stałe koszty są naprawdę wysokie i już na starcie sytuacja finansowa właściciela znacznie się komplikuje.

Osoby, które prowadzą salon już od dawna, zwykle są w stanie wymienić kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt stałych opłat. Nadal jednak wielu właścicieli gabinetów nie prowadzi samodzielnie zestawień swoich finansów i nie potrafi precyzyjnie określić, ile pieniędzy wydaje każdego miesiąca. Zyski z działalności znikają, ale nie do końca wiadomo gdzie i kiedy. To również nie jest dobre rozwiązanie, ponieważ wiele wydatków można ograniczyć, a dzięki temu (bez dodatkowych nakładów pieniędzy, czasu i wysiłku) – poprawić swoją sytuację finansową.

Postanowiłam przygotować dla Ciebie obszerne zestawienie najważniejszych kosztów, które ponosi osoba prowadząca salon beauty. Najwięcej miejsca zajmą koszty miesięczne, ale wspomnę również o wydatkach kwartalnych, rocznych i tych, które ponosi się z jeszcze mniejszą częstotliwością. Warto je wszystkie zliczyć i podzielić przez na odpowiednią liczbę miesięcy. Tylko wtedy uzyskasz pełny obraz tego, ile naprawdę kosztuje Cię prowadzenie salonu.

Analizując koszty salonu trzeba również zwrócić uwagę na podział:

  • koszty stałe – ponosimy je każdego miesiąca, niezależnie od tego czy i jak dużo pracujemy, np. czynsz, stała część wynagrodzeń, abonamenty,
  • koszty zmienne – ich wysokość zależy od różnych czynników, głównie od liczby wykonanych zabiegów, np. zakup kosmetyków, prowizje dla pracowników, opłaty za media.

Tworząc ten artykuł, wykorzystałam dane z ankiety przeprowadzonej wśród 232 czytelników bloga „Gabinet od zaplecza” – właścicieli i menedżerów gabinetów beauty. Warto mieć na uwadze, że kwoty, które podaję, są zwykle wartościami średnimi lub orientacyjnymi. Wszystko można zrealizować dużo taniej lub dużo drożej. Jeśli zależy Ci na dużych oszczędnościach lub wysokim standardzie usług i obsługi klienta, Twoje miesięczne koszty najprawdopodobniej będą wyglądać zupełnie inaczej.

Opłata za lokal

Przestrzeń na gabinet beauty można wynajmować lub kupić; możesz też pracować we własnym budynku. Jeśli lokal należy do Ciebie, musisz się liczyć z koniecznością opłacenia podatku od nieruchomości, a w niektórych przypadkach czynszu, z którego zarządca budynku opłaca remonty, prace porządkowe itd.

W przypadku wynajmowanego lokalu zasadniczym kosztem będzie opłata za wynajem, która uwzględnia opłatę dla właściciela lokalu i czynsz. Czasami czynszu nie ma lub te dwie kwoty są sumowane i najemca wnosi po prostu jedną stałą opłatę miesięczną.

Ile to kosztuje?

Z mojej ankiety przeprowadzonej wśród 232 właścicieli i menedżerów gabinetów beauty wynika, że średnia wysokość opłat za lokal to 1943 zł.

Na wysokość tej kwoty ma wpływ wiele czynników, np.:

  • forma własności,
  • wielkość lokalu,
  • liczba stanowisk,
  • stan lokalu, stan budynku,
  • kondygnacja,
  • wielkość miasta,
  • dzielnica,
  • odległość od centrum, galerii handlowych, biurowców itd.

Uwzględniając wszystkie powyższe czynniki, musisz się liczyć z kosztami w zakresie od około tysiąca do kilku tysięcy złotych miesięcznie.
Dodatkowo na początku działalności może wystąpić potrzeba opłacenia:

  • kaucji dla osoby, która wynajmuje Ci lokal,
  • prowizji dla biura nieruchomości oraz
  • dostosowania lokalu do specyfiki Twojej działalności (ten punkt jest najważniejszy).

Najbardziej opłaca się oczywiście prowadzić działalność we własnym lokalu. Należy jednak pamiętać, że w takiej sytuacji trzeba odkładać pieniądze na większe remonty, np. wymianę dachu, pieca, instalacji itd. Drobne prace remontowe uwzględnię za chwilę osobno.

Podobnie w przypadku świeżo kupionego lokalu. Jeśli kupujesz go na kredyt, do kosztów trzeba doliczyć jeszcze oczywiście miesięczną ratę kredytu.

Inne koszty związane z lokalem

Wśród dodatkowych kosztów związanych z lokalem można wymienić:

  • drobne remonty – zarówno te zaplanowane, związane np. z odświeżeniem pomieszczenia, jak i te niespodziewane, związane z awariami, zużyciem materiałów itd.,
  • opłaty za ochronę, monitoring itd.,
  • na początku działalności: wydatki na reklamę zewnętrzną, dekoracje, tabliczki informacyjne, gaśnicę, alarm itd.

 

Informacje o wydatkach na prowadzenie salonu fryzjerskiego lub kosmetycznego

Stałe miesięczne opłaty związane z funkcjonowaniem gabinetu

Do podstawowych opłat za media, które ponosi większość salonów, zaliczamy koszty:

  • energii elektrycznej,
  • wody,
  • ogrzewania,
  • wywozu odpadów komunalnych,
  • wywozu odpadów medycznych.

Wysokość tych opłat oczywiście również zależy od miasta, wielkości lokalu, liczby zatrudnionych osób i liczby klientów, ale według mojej ankiety możemy przyjąć, że sumując powyższe rachunki, otrzymamy kwotę w okolicy 650 zł miesięcznie. W małym gabinecie w małym mieście kwota ta będzie oczywiście znacząco niższa i odwrotnie. Możemy przyjąć widełki od 200 zł do 1200 zł.

Warto dodać, że część stałych opłat (np. woda, ogrzewanie, wywóz odpadów komunalnych) może być już uwzględniona w czynszu. Trzeba to ustalić przed podpisaniem umowy.

Większość właścicieli gabinetów kosmetycznych będzie musiała dodatkowo uwzględnić koszty:

  • internetu (ok. 50 zł),
  • telefonu (ok. 50 zł),
  • abonamentu RTV i innych opłat związanych z odtwarzaniem muzyki (kilkadziesiąt złotych miesięcznie),
  • programu do zarządzania salonem, wysyłki e-maili i SMS-ów (od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie),
  • opłat za serwer i domenę (od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie), a także cenę
  • stworzenia strony WWW na start (od tysiąca do kilku tysięcy złotych),
  • ubezpieczeń (kilkaset złotych rocznie).

Przeciętne koszty prowadzenia salonu beauty

Opłaty związane z finansami, transakcjami, rozliczeniami

Kolejna grupa stałych kosztów to opłaty związane z finansową stroną prowadzenia działalności. Zaliczamy do nich:

  • koszt obsługi biura rachunkowego (od około 150 zł do kilkuset złotych miesięcznie),
  • opłaty za konto/kartę firmową (od 0 zł do kilkunastu złotych),
  • opłaty za przelewy firmowe (od 0 zł do kilkunastu złotych),
  • opłaty związane z obsługą terminala, kasy fiskalnej, prowizje od płatności (tutaj trudno określić kwotę – dużo zależy od liczby transakcji, formy korzystania z urządzenia).

Nie należy również zapominać o podatkach ani innych zobowiązaniach wynikających z przepisów prawa, np. o kosztach badań lekarskich. Wprawdzie podatki nie są typowym kosztem prowadzenia działalności, ale obniżają zyski, co już realnie przekłada się na kondycję finansową firmy. Pieniądze, które dostajesz od klienta, są „Twoje” tylko częściowo. Regularnie musisz opłacać:

  • składki ZUS (teraz pełna składka ZUS dla właściciela firmy to 1316,97 zł – są ulgi dla nowych przedsiębiorstw, ale warto mieć na uwadze, że prędzej czy później będzie trzeba płacić „duży ZUS”),
  • podatek dochodowy – różne stawki w zależności od formy rozliczania,
  • podatek VAT – płacisz go dopiero w momencie przekroczenia konkretnej kwoty sprzedaży, ale otwierając większy gabinet z wieloma stanowiskami, również warto go uwzględnić, żeby później z dnia na dzień nie musieć znacząco podnosić cen zabiegów,
  • podatki i składki od wynagrodzeń pracowników – część z nich obciąża pracodawcę.

Koszty związane z wykonywaniem zabiegów i obsługą klienta

Do podstawowych kosztów związanych z wykonywaniem zabiegów zaliczamy:

  • zakup, amortyzację i serwis sprzętu (lub opłaty za leasing, wynajem, raty kredytu),
  • zakup kosmetyków,
  • zakup akcesoriów, materiałów jednorazowych,
  • koszty związane z dezynfekcją i sterylizacją,
  • odzież i obuwie ochronne,
  • koszty związane z obsługą klienta (kawa, woda, przekąski),
  • środki czystości,
  • wynagrodzenia i prowizje pracowników.

Jeśli chodzi o sprzęt i wynagrodzenia, trudno podać konkretne kwoty. Np. na sprzęt kosmetyczny można wydać zarówno 1500 zł, jak i 50 000 zł. Podobnie z pracownikami – w tym wypadku mamy:

  • umowę zlecenie,
  • umowę o dzieło,
  • umowę współpracy między dwoma firmami,
  • stałe wynagrodzenie,
  • wynagrodzenie prowizyjne,
  • wynagrodzenie mieszane: podstawa + prowizje

i różne konfiguracje wymienionych opcji. Trzeba zaznaczyć, że wynagrodzenia pracowników i ich składki to często jeden z najwyższych stałych miesięcznych kosztów salonu kosmetycznego czy fryzjerskiego. Warto go skrupulatnie przeliczyć, żeby nie znaleźć się w sytuacji, w której zabraknie pieniędzy na wynagrodzenia.

Koszty pozostałych pozycji związanych z wykonywaniem zabiegów (kosmetyki, akcesoria, dezynfekcja, sterylizacja, środki czystości, kawa, woda) to według mojej ankiety średnio 2500–3000 zł miesięcznie, choć należy zaznaczyć, że mamy tutaj dużą rozpiętość podawanych wartości. Było sporo przypadków, w których miesięczny koszt zakupu kosmetyków szacowano na 500 zł, ale też na 5000 zł czy nawet 10 000 zł. Wszystko zależy od rodzaju kosmetyków, z których korzysta salon (jakość, cena) i liczby zatrudnionych w gabinecie osób (co wpływa na ilość zużywanych produktów).

Marketing i edukacja

Wydatki na marketing i edukację to koszty, które teoretycznie nie są niezbędne do funkcjonowania gabinetu. Pracownicy salonu mogą być już przecież świetnie przeszkoleni i mieć mnóstwo klientów z polecenia. W praktyce jednak trudno mówić o wysokiej jakości usług i o rozwoju firmy bez inwestycji w reklamę, wiedzę i umiejętności – zarówno właściciela, jak i pracowników.

Poniżej kilka podstawowych kosztów związanych z marketingiem i edukacją z zastrzeżeniem, że są to wartości mocno orientacyjne. Np. w przypadku szkoleń możemy mówić o kwotach zarówno kilkuset, jak i kilku tysięcy złotych.

Koszty związane z edukacją:

  • szkolenia – kosmetyczne, marketingowe, sprzedażowe (jak wyżej + koszty związane z dojazdem i noclegiem),
  • prasa branżowa i biznesowa (od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych),
  • książki branżowe i biznesowe (od kilkudziesięciu złotych do 200 zł),
  • konferencje (od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za wstęp + koszty związane z dojazdem i noclegiem).

Podstawowe koszty związane z marketingiem:

  • reklama w Google i na Facebooku (dowolna kwota – to Ty decydujesz, ile wydajesz, dostosowując budżet do uzyskiwanych efektów;
  • jeżeli korzystasz z usług agencji, przygotuj się na wydatki od kilkuset do kilku tysięcy złotych);
  • reklama w prasie (od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych – zależnie od nakładu i zasięgu czasopisma oraz rodzaju reklamy);
  • ulotki (kilkaset złotych – zależnie od nakładu + dystrybucja);
  • reklama zewnętrzna (od kilkuset do kilku tysięcy złotych).
  • Inne koszty związane z prowadzeniem gabinetu

Na koniec wspomnę jeszcze o kosztach, które będą ponosić jedynie niektórzy właściciele gabinetów i które nie znalazły miejsca w opisanych wyżej kategoriach:

  • utrzymanie, ubezpieczenie i amortyzacja auta firmowego,
  • wsparcie ekspertów w dziedzinie marketingu, zarządzania, podatków, księgowości, prawników, informatyków, specjalistów BHP itd.,
    usługi firmy sprzątającej,
  • komputer, materiały biurowe.

Trudno jednoznacznie stwierdzić, jakie są miesięczne koszty prowadzenia salonu kosmetycznego, ponieważ trzeba uwzględnić wiele czynników o mocno zmiennych wartościach. Uogólniając, możemy powiedzieć, że prowadzenie własnego salonu wiąże się z wydatkami od kilku do kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. Każdy właściciel salonu powinien na bieżąco monitorować wszystkie koszty i zastanawiać się nad możliwością ich optymalizacji, mając jednocześnie na uwadze utrzymanie wysokiego standardu wykonywanych usług.

Autor: Anna Wydra-Nazimek

Magister kosmetolog, specjalistka ds. marketingu w branży beauty. Właścicielka firmy NEZA Group, działającej w obszarze marketingu produktów i usług kosmetycznych. Współpracuje z producentami i dystrybutorami kosmetyków, sklepami internetowymi oraz gabinetami kosmetycznymi i fryzjerskimi.

Zobacz także