Ile kosztuje prowadzenie salonu urody?

Kwiecień 25, 2019

Ile kosztuje prowadzenie gabinetu?

Stałe miesięczne opłaty związane z funkcjonowaniem gabinetu

Do podstawowych opłat za media, które ponosi większość salonów, zaliczamy koszty:

  • energii elektrycznej,
  • wody,
  • ogrzewania,
  • wywozu odpadów komunalnych,
  • wywozu odpadów medycznych.

Wysokość tych opłat oczywiście również zależy od miasta, wielkości lokalu, liczby zatrudnionych osób i liczby klientów, ale według mojej ankiety możemy przyjąć, że sumując powyższe rachunki, otrzymamy kwotę w okolicy 650 zł miesięcznie. W małym gabinecie w małym mieście kwota ta będzie oczywiście znacząco niższa i odwrotnie. Możemy przyjąć widełki od 200 zł do 1200 zł.

Warto dodać, że część stałych opłat (np. woda, ogrzewanie, wywóz odpadów komunalnych) może być już uwzględniona w czynszu. Trzeba to ustalić przed podpisaniem umowy.

Większość właścicieli gabinetów będzie musiała dodatkowo uwzględnić koszty:

  • internetu (ok. 50 zł),
  • telefonu (ok. 50 zł),
  • abonamentu RTV i innych opłat związanych z odtwarzaniem muzyki (kilkadziesiąt złotych miesięcznie),
  • programu do zarządzania gabinetem, wysyłki e-maili i SMS-ów (od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie),
  • opłat za serwer i domenę (od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie), a także cenę
  • stworzenia strony WWW na start (od tysiąca do kilku tysięcy złotych),
  • ubezpieczeń (kilkaset złotych rocznie).

 

przelewy firmowe

 

Opłaty związane z finansami, transakcjami, rozliczeniami

Kolejna grupa stałych kosztów to opłaty związane z finansową stroną prowadzenia działalności. Zaliczamy do nich:

  • koszt obsługi biura rachunkowego (od około 150 zł do kilkuset złotych miesięcznie),
  • opłaty za konto/kartę firmową (od 0 zł do kilkunastu złotych),
  • opłaty za przelewy firmowe (od 0 zł do kilkunastu złotych),
  • opłaty związane z obsługą terminala, kasy fiskalnej, prowizje od płatności (tutaj trudno określić kwotę – dużo zależy od liczby transakcji, formy korzystania z urządzenia).

Nie należy również zapominać o podatkach ani innych zobowiązaniach wynikających z przepisów prawa, np. o kosztach badań lekarskich. Wprawdzie podatki nie są typowym kosztem prowadzenia działalności, ale obniżają zyski, co już realnie przekłada się na kondycję finansową firmy. Pieniądze, które dostajesz od klienta, są „Twoje” tylko częściowo. Regularnie musisz opłacać:

  • składki ZUS (teraz pełna składka ZUS dla właściciela firmy to 1316,97 zł – są ulgi dla nowych przedsiębiorstw, ale warto mieć na uwadze, że prędzej czy później będzie trzeba płacić „duży ZUS”),
  • podatek dochodowy – różne stawki w zależności od formy rozliczania,
  • podatek VAT – płacisz go dopiero w momencie przekroczenia konkretnej kwoty sprzedaży, ale otwierając większy gabinet z wieloma stanowiskami, również warto go uwzględnić, żeby później z dnia na dzień nie musieć znacząco podnosić cen zabiegów,
  • podatki i składki od wynagrodzeń pracowników – część z nich obciąża pracodawcę.

Koszty związane z wykonywaniem zabiegów i obsługą klienta

Do podstawowych kosztów związanych z wykonywaniem zabiegów zaliczamy:

  • zakup, amortyzację i serwis sprzętu (lub opłaty za leasing, wynajem, raty kredytu),
  • zakup kosmetyków,
  • zakup akcesoriów, materiałów jednorazowych,
  • koszty związane z dezynfekcją i sterylizacją,
  • odzież i obuwie ochronne,
  • koszty związane z obsługą klienta (kawa, woda, przekąski),
  • środki czystości,
  • wynagrodzenia i prowizje pracowników.

Jeśli chodzi o sprzęt i wynagrodzenia, trudno podać konkretne kwoty. Np. na sprzęt kosmetyczny można wydać zarówno 1500 zł, jak i 50 000 zł. Podobnie z pracownikami – w tym wypadku mamy:

  • umowę zlecenie,
  • umowę o dzieło,
  • umowę współpracy między dwoma firmami,
  • stałe wynagrodzenie,
  • wynagrodzenie prowizyjne,
  • wynagrodzenie mieszane: podstawa + prowizje

i różne konfiguracje wymienionych opcji. Trzeba zaznaczyć, że wynagrodzenia pracowników i ich składki to często jeden z najwyższych stałych miesięcznych kosztów. Warto go skrupulatnie przeliczyć, żeby nie znaleźć się w sytuacji, w której zabraknie pieniędzy na wynagrodzenia.

Koszty pozostałych pozycji związanych z wykonywaniem zabiegów (kosmetyki, akcesoria, dezynfekcja, sterylizacja, środki czystości, kawa, woda) to według mojej ankiety średnio 2500–3000 zł miesięcznie, choć należy zaznaczyć, że mamy tutaj dużą rozpiętość podawanych wartości. Było sporo przypadków, w których miesięczny koszt zakupu kosmetyków szacowano na 500 zł, ale też na 5000 zł czy nawet 10 000 zł. Wszystko zależy od rodzaju kosmetyków, z których korzysta salon (jakość, cena) i liczby zatrudnionych w gabinecie osób (co wpływa na ilość zużywanych produktów).

1 2 3Następna strona