Jak wykorzystać marketing SMS w salonie?

Październik 12, 2016
Marketing SMS w salonie fryzjerskim, gabinecie kosmetycznym

Skuteczny marketing sms

 

Siła marketingu SMS polega na jego wysokiej skuteczności. A skuteczność ta wynika głównie z popularności telefonów komórkowych i z tego, jak bardzo ich posiadacze są do nich przywiązani. Telefon zawsze znajduje się w pobliżu i prawie natychmiast sięgamy po niego na dźwięk nadchodzącej wiadomości. SMS nie trafia do spamu ani nie gubi się wśród innej korespondencji. Niemal 100% wiadomości zostaje przeczytanych.

Według raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej w 2015 r. w Polsce było zarejestrowanych ponad 56 milionów kart SIM. Oznacza to, że na każdego mieszkańca kraju przypada więcej niż jeden telefon. To tłumaczy, dlatego SMS daje tak szybki i bezpośredni kontakt z odbiorcą.

Krótkie wiadomości tekstowe z powodzeniem sprawdzają się w sprzedaży i komunikacji marketingowej. Banki oraz firmy e-commerce używają SMS-ów do potwierdzeń wykonania operacji  lub statusu zlecenia, przesłania informacji o zamówieniu itp. Inne firmy usługowe wysyłają przypomnienia o terminach czy oferty rabatowe. Według badań już ponad 65% użytkowników telefonów otrzymuje SMS-y z ofertą sklepów lub z rabatami, z czego prawie 70% deklaruje, że nadal chciałaby otrzymywać takie informacje. Jeżeli chodzi o kategorie tematyczne, to aż 82% badanych kobiet przyznało, że preferuje oferty dotyczące kosmetyki i fryzjerstwa*. Taki potencjał warto wykorzystać.

Dlaczego SMS-y tak dobrze się sprawdzają w działaniach marketingowych

Duży zasięg to z pewnością największy atut tego narzędzia, ale SMS-y mają jeszcze więcej mocnych stron, które wyróżniają je wśród innych kanałów komunikacji:

  • Szybkość dotarcia do odbiorcy. SMS-y w przeciwieństwie do e-maili nie muszą zbyt długo czekać na odczytanie. Większość użytkowników telefonów niemal od razu odbiera wiadomość z telefonu.
  • Trafny przekaz. Ograniczenie w liczbie znaków powoduje, że komunikaty muszą być zwięzłe i konkretne. Odbiorca nie musi się wczytywać w długi tekst ani wyszukiwać korzyści dla siebie. W zasadzie na pierwszy rzut oka może się zorientować, czy jest to oferta dla niego.

O czym należy pamiętać? O odpowiedniej motywacji adresata. Zachęta musi być krótka i konkretna, wywoływać niemal natychmiastową reakcję. Dobrze tutaj wykorzystać presję czasu lub kolejność zgłoszeń – np. „pierwsze 10 osób, które zgłoszą się do konkursu, otrzyma voucher o wartości XXX zł” albo „pospiesz się, promocja trwa tylko do…”.

  • Dwukierunkowość komunikatu. Odbiorca zainteresowany informacją może od razu zareagować: odpowiedzieć, zadzwonić, skorzystać z oferty albo poprosić o dodatkowe informacje.
  • Możliwość łączenia z innymi kanałami. SMS jest bardzo elastycznym narzędziem, a jego możliwości stale rosną. Wiadomości w telefonie można np. łączyć z kanałami promocji w internecie. Przykładowo, organizując szerzej zakrojoną akcję promocyjną, w SMS-ie możesz zamieścić link kierujący odbiorcę do dedykowanej strony lub na kanał w social media. Użytkownicy smartfonów bez większych problemów mogą skorzystać z linku, zapoznać się z propozycją i od razu wziąć udział w akcji. Warto pamiętać, że linki przesyłane w SMS-ach muszą być krótkie. Można je skracać, używając np. jednej z wielu dostępnych w internecie i bezpłatnych stron, takich jak bitly.com.

Kiedy wysyłać SMS-y od salonu

Salony fryzjerskie, kosmetyczne czy spa znajdują się w tej dogodnej sytuacji, że mają osobisty kontakt, a zatem możliwość budowania bliskich relacji z klientem. Osoby, które pozostawiły swój numer telefonu, już korzystały albo właśnie planują skorzystać z usług danego miejsca, a to oznacza, że go znają. Ponowny kontakt będzie dla nich czymś zupełnie normalnym. Dla salonu to świetna okazja, aby zacieśniać relacje i subtelnie zachęcać do kolejnych wizyt.

Poniżej kilka przykładów okazji do kontaktu, które można wykorzystać, i informacje, kiedy wysyłać SMS-y.

1. Przypomnienia o wizycie

Pierwszym naturalnym kontaktem będzie wysyłka przypomnienia o wizycie. Zabiegani klienci często zapominają o umówionym spotkaniu. SMS-a przypominającego potraktują zatem jak dobrą wolę i troskę ze strony salonu. Tak naprawdę dzisiejsi konsumenci wręcz oczekują, że to druga strona będzie pamiętać o spotkaniu, do takiej formy przyzwyczaiły ich bowiem firmy z innych branż. Wiadomości z przypomnieniem przesyłają gabinety stomatologiczne i lekarskie, kluby sportowe, a nawet stacje diagnostyki samochodowej. Takie przypomnienia sprawdzają się szczególnie tam, gdzie liczy się termin, a klient powinien się pojawić o ściśle określonej porze. Podobnie rzecz ma się w branży fryzjerskiej i kosmetycznej. SMS-y z przypomnieniami są więc korzyścią i dla klienta, i dla salonu, który z kolei może w ten sposób zredukować liczbę „zapomnianych” spotkań.

Sam proces wysyłki SMS-ów warto natomiast zautomatyzować, używając odpowiedniego oprogramowania. W ten można uniknąć dodatkowego obciążenia pracowników i zapewnić większą niezawodność całej akcji. Oto jak może wyglądać SMS z przypomnieniem:

„Salon Pelagia przypomina o jutrzejszej wizycie: wtorek 22 września o godz. 14.00. Do zobaczenia wkrótce. Tel. 12 123 23 23”.

2. Budowanie relacji

Salon urody to miejsce, z którym klienci związują się na dłużej. Cenią to, że kosmetolog zna ich problemy z cerą albo że nie muszą każdorazowo opowiadać fryzjerowi, w jakim uczesaniu czują się najlepiej. W budowaniu takich bliskich relacji również można wykorzystać SMS-y. Wysyłka podziękowań za wizytę (szczególnie jeśli jest to nowy gość), życzeń urodzinowych lub świątecznych to małe i proste gesty, które jednak utwierdzają klienta w przekonaniu, że nie jest kolejną anonimową osobą odwiedzającą salon. Kilka miłych słów na ekranie telefonu zawsze zadziała pozytywnie. Po wizycie można wysłać klientowi taką wiadomość:

„Dziękujemy za wizytę w Day Spa Bella. Mamy nadzieję, że czas spędzony u nas był relaksujący, a zabiegi spełniły oczekiwania. Zapraszamy ponownie”

albo

„Dziękujemy za wspólnie spędzony czas. Czekamy na kolejne spotkanie. Pozdrawia Salon Magnolia”.

Z okazji urodzin oprócz życzeń warto zaoferować klientowi również jakiś mały podarunek, pisząc np.:

„Salon Bella życzy niezapomnianych urodzin. Mamy dla Ciebie drobny upominek: bon o wartości 30 zł na dowolny masaż. Zadzwoń i umów się na wizytę tel. 12 123 23 23”.

1 2 3Następna strona