Jak sprzedawać kosmetyki, czyli merchandising w branży beauty

Lipiec 8, 2015
merchandising 1

 

Czy wiesz, o ile wzrośnie sprzedaż kosmetyków w Twoim salonie, jeśli je odpowiednio wyeksponujesz?

Prawidłowa ekspozycja produktów w salonie fryzjerskim czy kosmetycznym może zwiększyć ich sprzedaż nawet o 30%. Co ważniejsze, nie jest to trudne, a dobre wyniki można osiągnąć w zasadzie bez żadnych nakładów finansowych. Wystarczy odrobina zmysłu organizatorskiego oraz znajomość najważniejszych zasad merchandisingu, by dystrybucja profesjonalnych preparatów i kosmetyków stanowiła istotną część zysków w salonie.

Czym jest merchandising, jak zwiększyć sprzedaż poprzez prawidłową ekspozycję produktów, jaką rolę pełni w tym zakresie witryna salonu oraz jakich błędów należy unikać – tego dowiesz się z dzisiejszej lekcji.

 Czym jest merchandising?

Merchandising można definiować na wiele sposobów. Najprościej mówiąc, jest to rodzaj aktywności marketingowej, która polega na ingerowaniu w zachowania klientów poprzez wykorzystanie topografii salonu, sztuki prezentacji produktów oraz podstawowych zasad psychologicznych wpływających na zachowanie konsumentów. Takie działania mogą zwiększyć sprzedaż i zainteresowanie odbiorców albo subiektywną wartość towaru w oczach klienta. Merchandising opiera się na stosowaniu różnorodnych chwytów marketingowych, które mają wywoływać pozytywne skojarzenia klientów. Do takich chwytów należą wszelkie bodźce zapachowe, wizualne (np. przemyślany wystrój wnętrza, oświetlenie, kolorystyka), odpowiednio dobrana muzyka czy prawidłowa ekspozycja produktów – krótko mówiąc, wszystko to, co działa na zmysły klienta, osłabia jego opór i motywuje do impulsywnego (nieplanowanego) zakupu produktów. Im więcej zmysłów klienta jest pobudzanych jednocześnie i im przyjemniejsze są jego doświadczenia zakupowe, tym skuteczniejsze okazują się działania merchandisingowe.

Ale to nie wszystko. W merchandisingu nie wystarczy tylko stosowanie tricków, które opiszę w dalszej części mojego artykułu. Trzeba jeszcze wiedzieć, dla kogo się to robi. Planowanie działań merchandisingowych należy zawsze rozpocząć od dogłębnej identyfikacji klientów (kim są, w jakim są wieku, do jakiej grupy społecznej należą, jakie wyznają wartości, jakie mają preferencje zakupowe i jaki jest zasób ich portfela) po to, by wybrać najskuteczniejsze sposoby komunikacji z odbiorcami. Poza tym sposób planowania ekspozycji powinien być spójny z koncepcją salonu, nawiązywać do wystroju wnętrza i odzwierciedlać charakter marki (marek) produktów, których używamy w pracy.

1 2 3 4Następna strona

Dodaj komentarz

  • (will not be published)