
Prawidłowo zorganizowana recepcja w salonie fryzjerskim
Prawidłowo zorganizowana recepcja jest niezwykle ważnym elementem każdego salonu fryzjerskiego i kosmetycznego. Wpływa na obsługę klientów oraz organizację pracy. Z mojego doświadczenia wynika, że w firmach, w których funkcjonuje taki punkt, znacznie łatwiej nawiązuje się relacje z klientami oraz sprawniej zarządza pracą.
To szczególne miejsce, w którym klient wyrabia sobie opinię na temat salonu, i dlatego tak ważne są jej wygląd, funkcjonalność oraz profesjonalna obsługa. Kontaktując się z klientem przy recepcji, nawiązujemy nić porozumienia, a zarazem budujemy jego zaufanie po to, aby zechciał on wrócić do salonu i aby stał się naszym wiernym klientem. Przecież wszyscy wiemy, że lojalni konsumenci są najlepszymi ambasadorami salonu.
Korzyści wynikające z posiadania recepcji
Dobrze zorganizowana recepcja pomaga w codziennym funkcjonowaniu salonu. Podstawowe korzyści wynikające z jej prowadzenia to:
- standaryzacja procesu obsługi klienta,
- łatwiejsze zarządzanie personelem,
- sprawniejsze szkolenie nowego pracownika,
- mniejsze koszty zarządzania personelem,
- wzrost zadowolenia klientów.
Kompleksowa obsługa klientów
Dzisiaj umiejętności i talent nie wystarczają do prowadzenia salonu fryzjerskiego bądź kosmetycznego. Każdy właściciel doskonale zdaje sobie sprawę, że w parze z umiejętnościami zawodowymi musi iść doskonała obsługa klienta. Niezbędna jest więc dobra komunikacja z klientem i trafna interpretacja jego potrzeb.
Wiele się słyszy i czyta o strategiach osiągania sukcesu. Warto zwrócić uwagę na jedną z kluczowych strategii, czyli na troskę o klienta. Element ten jest o tyle ważny, że ma znaczący wpływ na podjęcie stałej współpracy, ponieważ zatrzymanie klienta okazuje się tańsze niż pozyskanie nowego.
Recepcja stanowi miejsce pierwszego kontaktu z klientem. To właśnie tam spodziewa się on uzyskać wszelkie informacje na temat usługi, produktów, czasu zabiegu czy nowości w ofercie. Jeśli zależy nam na podnoszeniu jakości obsługi, warto pamiętać o oczekiwaniach klienta.
Klient oczekuje:
- pewności, że będzie obsłużony zgodnie z zapewnieniami,
- specjalistycznej obsługi,
- uprzejmości,
- profesjonalizmu,
- poczucia, że wie, za co płaci.
Niezmiernie istotnym czynnikiem jakości obsługi jest pracownik. W przypadku obsługi recepcji będzie to recepcjonistka bądź personel salonu. Mając świadomość oczekiwań klienta, łatwiej wdrożyć proces kompleksowej obsługi, który rozpoczyna się przy recepcji i zawiera następujące elementy:
- powitanie klienta z uśmiechem – przedstawienie się, odbiór płaszcza, pokazanie poczekalni, ewentualnie zaproponowanie poczęstunku;
- sprawdzenie, czy klient jest umówiony – jeżeli tak, to do którego fryzjera lub kosmetyczki;
- jeżeli mamy do czynienia z nowym klientem – wprowadzenie danych do systemu i założenie karty klienta;
- po zakończonej usłudze – odbiór pieniędzy za usługę, wprowadzenie potrzebnych informacji do systemu, zapisanie klienta na kolejną wizytę, sprzedaż produktów pielęgnacyjnych.
Jaka powinna być perfekcyjna recepcja?
Główne zadania recepcji to przyjmowanie klientów oraz dbanie o to, by mogli oni bez problemów korzystać z wachlarza dostępnych w salonie usług. Dlatego organizując recepcję, należy zwrócić uwagę na następujące elementy:
- umiejscowienie – recepcja powinna być widoczna i łatwo dostępna dla klientów;
- wyposażenie – komputer, telefon, miejsce na dokumenty oraz materiały biurowe, cennik, terminal płatniczy, kasę;
- organizację pracy – plan dnia, odpowiednie oprogramowanie.
Planując pracę recepcji, powinniśmy dobrać metody uwzględniające potrzeby i wymagania naszych klientów. W tym celu wiele salonów korzysta z oprogramowania do zarządzania salonem. Jego głównymi atutami są oszczędność czasu i kosztów pracy, a także sprawne zarządzanie personelem. Dzięki takiemu oprogramowaniu w jednym miejscu znajdują się wszelkie potrzebne informacje, takie jak:
- historia wizyt i baza klientów (tu mamy wgląd w dane do kontaktu, opisy zabiegów, historię zakupów, czyli całą niezbędną wiedzę na temat potrzeb klienta);
- automatyczne powiadomienia SMS-owe przypominające o wizytach (system sam je wysyła, a dane mówią, że dzięki temu narzędziu liczba zapomnianych wizyt zmniejsza się nawet o 70%);
- elektroniczny kalendarz wizyt;
- komunikacja i opinie od klientów (system wysyła np. życzenia urodzinowe, informacje o nowościach, prośby o wystawienie komentarzy);
- statystyki i raporty (funkcja niezwykle potrzebna w zarządzaniu kosztami salonu);
- zarządzanie zasobami (sprzętem i pomieszczeniami);
- kontrola magazynu (ułatwia oszczędne gospodarowanie stanami magazynowymi, system automatycznie zapisuje zużycie produktów i tworzy listy produktów do zamówienia).
Oprogramowanie dla salonów jest drogowskazem do planowania pracy recepcji, a zorganizowanie pracy staje się dzięki niemu znacznie łatwiejsze i przyjemniejsze.
Przykład dobrze funkcjonującej recepcji
Na przykładzie Puchałka Hair Design Academy, mieszczącej się w Pszczynie, chciałabym pokazać i przybliżyć efektywne planowanie pracy recepcji. Dodać należy, że Akademia korzysta z oprogramowania Versum. Poniżej przedstawiam standardowe zadania, które powinny być zrealizowane w trakcie każdego dnia pracy:
- otwieranie systemu – otwieranie kasy,
- sprawdzanie kalendarza na bieżący dzień,
- przegląd harmonogramu pracy personelu – w systemie widać zapełnienie kalendarza oraz dni urlopowe czy chorobowe pracowników, co daje możliwość szybkiego informowania klientów,
- kontrola braków magazynowych – system powiadamia o aktualnie brakujących produktach,
- odbieranie bieżących telefonów,
- wykonywanie zaplanowanych, wynikających z kalendarza telefonów,
- sprawdzanie zaplanowanych działań marketingowych,
- wprowadzanie do systemu informacji o zużyciu materiałów,
- rozliczanie zrealizowanych usług,
- generowanie raportu finalnego, który podsumowuje bieżący dzień pracy.
W ciągu dnia mogą się pojawić dodatkowe zadania:
- zamawianie dostawców i kurierów,
- w razie potrzeby – zamawianie taksówki dla klienta,
- odbieranie towaru.
Z kolei właścicielom lub kierownikom salonów do weryfikacji pracy recepcji i pracowników przydają się takie informacje, jak:
- liczba godzin przepracowanych przez osoby zatrudnione w firmie,
- liczba obsłużonych klientów,
- liczba produktów w obrocie,
- liczba i nazwy usług świadczonych w danym dniu,
- stan gotówki w kasie,
- stan obrotu bonami lub kartami,
- procentowy udział każdego pracownika w całym obrocie,
- kwota zarobku za dany dzień.
6 przydatnych rad, jeśli myślisz o uruchomieniu recepcji w swoim salonie
- Wygospodaruj miejsce i zaaranżuj je tak, by także Tobie przyjemnie się z niego korzystało.
- Zapewnij dobrze działający komputer i internet.
- Pomyśl o oprogramowaniu ułatwiającym zarządzanie recepcją.
- Precyzyjnie zaplanuj wszystkie funkcje, które ma spełniać recepcja, zrób listę zadań.
- Ustal plan organizacji pracy na recepcji.
- Przeszkól personel, kładąc nacisk na obsługę klienta.
Mam nadzieję, że ten tekst przekonał Cię do założenia recepcji, a jeżeli taki punkt już znajduje się w Twoim salonie – że zawiera on cenne wskazówki, które pomogą usprawnić pracę całego salonu.
Podobała Ci się lekcja Akademii Versum?
Podziel się!