Personal branding. Jak mądrze zarządzać biznesem w Twojej branży?

Sierpień 22, 2018
Joanna Janowicz - Personal Branding

Co podbija wartość Twojej osobistej marki?

Świadomość siebie. Nie jesteś swoim zawodem. Nie jesteś pracą, którą wykonujesz. Jesteś przede wszystkim człowiekiem, który wie, jaką wartość może dać, i chętnie daje ją innym. Jesteś jakiś (lub jakaś). Czasem nawet budzisz kontrowersje. To dobrze, bo silne marki są wyraziste w poglądach i komunikacji.

Spójność. Jeśli odpalasz jednego papierosa od drugiego – nikt nie uwierzy w zdrowy styl życia jako wartość Twojej marki. Jeśli nie masz poczucia humoru, nie lubisz rozmawiać z ludźmi i z natury masz raczej melancholijne usposobienie – nie mów, że Twoją misją jest sprawianie, by ludzie zasypiali i budzili się z uśmiechem. Jeśli mówisz, że żyjesz w zgodzie z filozofią zero waste, nie obstawiaj półek plastikowymi butelkami, zadbaj o odpowiednie naczynia. Gdy komunikujesz, że najważniejszy jest dla Ciebie człowiek, nigdy nie mów źle o innych.

Jeśli Twoje zachowanie, to, co mówisz, robisz, jak żyjesz, „klika” – uzyskujesz efekt spójności, a to wpływa na wiarygodność i docenienie twojej osoby.

Uznanie zewnętrznych autorytetów. Nagrody i konkursy, w których startujesz, pokazują Cię jako eksperta. Jeśli wygrywasz, zdobywasz wyróżnienie lub pochwałę, na Twoją markę spływa splendor zewnętrznych autorytetów. Najlepiej branżowych. Wystrzegaj się jednak byle jakich konkursów i kolekcjonowania niskowartościowych nagród. To pokazuje, że się rozdrabniasz. A silna marka jest konkretna.

Widoczność. Zwielokrotniony kontakt potencjalnych klientów z Twoją marką bardzo Ci sprzyja. Utrwalasz opinię o sobie jako ekspercie. Widoczność zyskujesz przez regularne komunikowanie swoich wartości w różnych kanałach komunikacyjnych. W tym konktekście cenne są udział w eventach lub organizacja takich wydarzeń, blog, wideo, telewizja, social media, konferencje i spotkania o dużej frekwencji. Pamiętaj, że jeśli chcesz dotrzeć do swojego klienta w ten sposób, nie wyróżnisz się, mówiąc o nowych trendach. To zostaw na spotkania branżowe. Mów o tym, co robisz, jak żyjesz, jakie wartości są dla Ciebie ważne i jak się to przejawia w Twoim codziennym życiu i działaniu eksperta. Jeśli jedną z Twoich prawdziwych wartości jest rzetelność i dlatego wymagasz jej najpierw od siebie, każdy zrozumie, że jesteś fachowcem.

Edukacja. Podnoszenie poziomu wiedzy sprawia, że ludzie postrzegają Cię jako człowieka, który jest na czasie, korzysta z najnowszych technik i narzędzi. Ucz się i ucz innych – to zwiększa wartość Twojej marki i buduje Twój wizerunek profesjonalisty.

Szanuj konkurencję. Mów dobrze o ludziach zdolnych i mądrych w Twojej branży; zyskasz tym sympatię oraz uznanie dla swoich zasad i szacunku dla innych.

Kanały komunikacji?

Pracuję z ludźmi, którzy zbudowali duże biznesy i nadal chcą je rozwijać. To dynamiczne osobowości – wciąż muszą działać, a rozwój to ich pierwsze imię. Pracuję także z tymi, którzy zyskali stabilizację w biznesie na tyle silną, by oddać swój czas i potencjał innym zajęciom. Jedni i drudzy chcą się pokazać światu. Świadomie wyeksponować swoją osobowość po to, by osiągnąć ważne dla nich cele. Kiedy pytają, gdzie mają uwidocznić swój brand, pytam najpierw: „A co chcesz powiedzieć?”.

Dobór kanałów komunikacji zależy od tego, w czym czujesz się dobrze. Niezależnie od tego, czy wybierzesz kontakt z mediami, pisanie bloga czy oficjalny fan page, upewnij się, że znajdziesz czas na te działania i że sprawią Ci one przyjemność. To nazywa się dawaniem wartości. Marka nie jest o Tobie. Twoja marka jest o tym, co Ty dajesz innym. Wykorzystuj i kreuj okazje, by o tym mówić.

Podobała Ci się lekcja Akademii Versum?
Podziel się!

1 2 3