Korzystamy z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz prezentować Ci dopasowane do Ciebie treści. Klikając „AKCEPTUJĘ” wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Więcej informacji o tym, jak wykorzystujemy pliki cookies znajdziesz w Polityce Prywatności.

Porady dla salonów

Reklama salonu kosmetycznego i fryzjerskiego w internecie

Podstawy e-marketingu dla salonu urody Podstawy e-marketingu dla salonu urody

Marketing internetowy to ogół działań podejmowanych w celu wykreowania wizerunku, wypromowania produktu lub usługi, skłonienia użytkownika do podjęcia jakiejś aktywności. Ten rodzaj działań to połączenie niektórych elementów marketingu tradycyjnego, reklamy i działań public relations z wykorzystaniem sieci internetowej.

E-marketing zwiększa retencję, czyli gromadzenie klientów i potencjalnych klientów, zwiększa lojalność nabywców i w końcu konwersję, czyli stosunek liczby klientów do liczby potencjalnych klientów. A wszystko to wiąże się z niskimi kosztami – dużo niższymi niż tradycyjna reklama salonu kosmetycznego.

Marketing internetowy wykorzystuje różnorodne techniki i narzędzia: działania w mediach społecznościowych, e-mail marketing, pozycjonowanie, aukcje internetowe, bannery i boksy reklamowe, artykuły sponsorowane, kanały RSS, marketing wirusowy i wiele innych.

Każdy z tych elementów to szeroki zakres wiedzy i umiejętności więc wymaga odrębnego omówienia. Dziś skupimy się tylko na kilku podstawowych narzędziach: stronie internetowej, pozycjonowaniu w wyszukiwarkach, a także na lokalizatorach internetowych, darmowych katalogach firm, Google AdWords i SEO copywritingu.

Jak zacząć działania w Internecie?

Podstawowym krokiem jest stworzenie strony internetowej salonu, która będzie jego wizytówką. Dzięki niej potencjalni klienci mogą łatwo uzyskać informacje o salonie, poznać ofertę, zaznajomić się z personelem, a nawet dokonać rezerwacji zabiegu. I to wszystko 24 godziny na dobę.

Ile kosztuje strona internetowa?

Cena strony internetowej wraz z dodatkowymi usługami waha się od kilkuset złotych do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Dla potrzeb salonu kosmetycznego kwota za dobrą stronę powinna się zamknąć w granicach 1500–3000 złotych. Pamiętajmy, że na całkowity koszt strony WWW będą się składały: zakup domeny, hosting, projekt graficzny, praca webmastera i zapłata za autorski CMS (czyli system zarządzania treścią) lub koszt zintegrowania bezpłatnego CMS-a ze stroną. Można też skorzystać z generatora stron internetowych, który pozwala w kilku łatwych krokach stworzyć własną witrynę. Koszty ograniczamy wtedy do kilkunastu złotych miesięcznie.

Jak przygotować się do stworzenia dobrej strony?

Wybierz prostą do zapamiętania domenę,czyli adres witryny. Przede wszystkim unikaj nazw trudnych, o skomplikowanej pisowni. Dobrze, jeśli adres jest taki sam lub kojarzy się z nazwą salonu. Jeśli to możliwe, kup domeny z różnymi końcówkami (np. „pl”, „com.pl”, „info”), tak aby wszystkie prowadziły do danej strony. Niekomfortowa byłaby sytuacja, gdyby konkurencja poprzez wykupienie podobnej domeny mogła wpłynąć na obraz Twojego salonu.

Napisz teksty dotyczące oferowanych usług, podkreślając to, co może zainteresować klienta (kieruj się zasadą cecha–zaleta–korzyść). W dalszej kolejności agencja reklamowa pomoże Ci dopasować teksty pod kątem pozycjonowania. Taką usługę nazywamy SEO copywritingiem. Podczas takiego redagowania bierze się pod uwagę aspekt pozycjonowania oraz optymalizację (czyli dobranie najbardziej korzystnej i efektywnej) liczby słów kluczowych.

Pisząc teksty, zadbaj o to, by zaintrygować potencjalnych klientów. Pokaż swoją unikatowość, wynikającą np. z umiejętności pracowników, wybranej marki kosmetycznej czy sprzętu. Może kosmetyki, których używasz, uzyskały certyfikat naturalności, taki jak Ecocert czy Natrue? A może gwiazda serialu jest Twoją stałą klientką lub linergistka ukończyła kurs w prestiżowej francuskiej szkole? Napisz o tym.

Unikaj komunikacji frazesami typu: „jesteśmy profesjonalni”, „istniejemy od X lat”, „jesteśmy specjalistami”, „mamy najnowsze urządzenia i najlepsze kosmetyki”.

Po opracowaniu tekstów i umieszczeniu ich w witrynie praca nad jej zawartością wcale się nie kończy. Twoja strona powinna być wyposażona w system zarządzania treścią (CMS), który pozwoli Ci samodzielnie wprowadzać zmiany. Wiadomości, które internauta znajduje na stronie, należy na bieżąco modyfikować i poprawiać w razie potrzeby. Witryna salonu to jego wizytówka. W świecie realnym pierwsze wrażenie świadczące o człowieku opiera się najczęściej na wyglądzie zewnętrznym – w Internecie natomiast na estetyce grafiki oraz sposobie i stylu pisania.

Jeśli mówimy o estetyce, ważne jest sprawdzenie, czy firma, z usług której chcesz skorzystać, oferuje responsywne szaty graficzne. Responsywna grafika strony to taka, która dobrze prezentuje się na ekranach zarówno komputerów, jak i telefonów czy tabletów. Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej osób korzysta z technologii mobilnych, więc powinniśmy zrobić wszystko, aby nasza strona dotarła do nich w pełni funkcjonalna, czytelna i estetyczna.

Co zrobić, żeby strona była bardziej atrakcyjna?

Ponieważ ludzie kupują wzrokiem, warto regularnie dodawać zdjęcia wykonanych przez siebie usług. Może to być element, dzięki któremu klienci częściej będą odwiedzać Twoją stronę.

Pomyśl również o nakręceniu materiału wideo promującego salon. Typowy scenariusz to kilkanaście krótkich ujęć prezentujących przekrojowo zakres działalności, lokalizację, wnętrza i atuty. Całość wzbogacona dźwiękiem (muzyką i tekstem wygłaszanym przez lektora). Czas trwania: ok. 30–120 sekund. Film można wykorzystać na stronie internetowej, w internetowych katalogach biznesowych czy portalach informacyjnych.

Wideowizytówka to szybki i zwarty, zawierający podstawowe informacje przekaz, który pozwala potencjalnemu klientowi czy partnerowi biznesowemu wyrobić sobie wstępną opinię o salonie. Obraz łatwo jest nasycić emocjami, co przekłada się na wzrost sprzedaży. Jednocześnie korzystanie z obrazu wideo w znaczącym stopniu obniża strach przed wizytą w danym gabinecie po raz pierwszy – zarówno obsługa, jak i miejsce wydają się bowiem znajome.

Planując układ i zawartość strony pamiętaj, aby dodać zakładkę Referencje. Podczas zakupów chętnie kierujemy się opiniami innych. Jeżeli działasz lokalnie, to istnieje duża szansa na to, że potencjalny klient, odwiedzający Twoją stronę, zna osobę, która zostawiła referencje. Jej pozytywna ocena może ostatecznie przekonać klienta do wizyty w Twoim gabinecie.

Pamiętaj także o swoich stałych klientach. Zaoferuj im program lojalnościowy, zniżki lub nagrody. Karta lojalnościowa może też służyć jako narzędzie w systemie zbierania punktów wymienianych na darmowy zabieg lub na prezent w postaci zestawu kosmetyków do pielęgnacji domowej. Możliwości wykorzystania programu jest wiele, a na pewno przyczyni się on do zwiększenia liczby referencji. Aby uzyskać lepsze efekty, program lojalnościowy również możesz zintegrować z Twoim serwisem internetowym.

Aby ułatwić klientowi umówienie się na zabieg, warto na stronie salonu uruchomić system rezerwacji internetowej. Umożliwi on dokonanie zapisu o dowolnej porze. Dla zachęty każdemu nowemu klientowi możesz zaproponować dodatkowy bonus za pierwszą rejestrację. A jeśli to pierwsza wizyta Twojego klienta, zadzwoń do niego i upewnij się, że dokonał dobrego wyboru i że nie wystąpią przeciwwskazania do przeprowadzenia zabiegu. Rozmówca będzie czuł, że Ci na nim zależy, co już na wstępie zjedna Ci jego przychylność.

Ostatnią rzeczą, o której nie możesz zapomnieć, jest połączenie strony z Google Analytics, które pozwoli Ci na bieżąco śledzić odwiedziny w witrynie. Dowiesz się m.in., skąd pochodzą internauci odwiedzający stronę, ilu ich jest, jakie treści ich interesują lub czy korzystają z urządzeń mobilnych. Innymi słowy: sprawdzisz, czy możesz jeszcze coś usprawnić na stronie.

Jak zaistnieć w wyszukiwarkach?

Kiedy już uruchomisz stronę swojego salonu, niestety dość szybko zorientujesz się, że wchodzi na nią mało osób. Zatem pierwsze, co należy zrobić, to zaistnieć w wyszukiwarce Google. Można to zrobić na dwa sposoby: jeden z nich to pozycjonowanie, a drugi – płatne linki. Pozycjonowanie to metoda, której celem jest wypromowanie strony na jak najwyższą pozycję w wynikach naturalnych (organicznych). Natomiast dzięki płatnym linkom adres Twojej strony może znaleźć się w reklamowej części wyników wyszukiwania, czyli jako jeden z trzech pierwszych wyników lub w prawej kolumnie.

Dla przykładu: Twój potencjalny klient poszukuje w wyszukiwarce Google zabiegu mezoterapii. Jeśli korzystasz z płatnych linków i pozycjonujesz się na słowo „mezoterapia”, strona Twojego salonu pojawi się jako jedna z trzech pierwszych pozycji opatrzonych słowem „reklama” lub w prawej kolumnie. Natomiast, jeśli Twoja strona ma dobrze opracowaną treść i polecają ją inne witryny, możesz liczyć na to, że wyświetli się zaraz po linkach reklamowych.

Pozycjonowanie to m.in. na zdobywanie linków z innych stron. Działają one jak polecenia. Im więcej stron linkuje do Twojej, tym wyżej znajdzie się ona w wynikach wyszukiwania, a to świetny sposób na promocję salonu kosmetycznego czy fryzjerskiego.

Jak zdobywać linki?

Istnieje wiele sposobów. Jednym z nich jest korzystanie z lokalizatorów internetowych i darmowych katalogów firm. Dodatkowo portale takie jak Panorama Firm czy YellowPages są od dawna obecne w Internecie i bardzo dobrze wypozycjonowane. Dzięki temu Twój wpis może się znaleźć na pierwszej stronie wyszukiwarki Google. Jeśli będzie zawierał adres strony, klienci szybko ją znajdą.

Lokalizatory internetowe to np. Google Maps, Zumi czy fullinfo.pl. Pozwalają utworzyć wizytówkę wyświetlającą takie informacje, jak kontakt (łącznie z linkiem do strony), mapę dojazdu, zdjęcia, filmy, godziny otwarcia, telefon, promocje, opinie. Są dodatkowym źródłem informacji o Twoim salonie oraz pomagają w pozycjonowaniu i reklamie w internecie.

Darmowe katalogi to np. Firmy.net, Falco-jc.pl, i wiele innych. Lepiej nie dodawać wpisu do katalogów nowych, które jeszcze nie wyrobiły sobie reputacji na rynku, warto także bardzo uważnie czytać regulaminy. Mimo że jest to niezgodne z prawem, część z nich może zawierać informację o obowiązkowej opłacie, która zacznie być naliczana po pewnym okresie. Obecnie bardzo ważne dla pozycjonowania strony jest również publikowanie unikalnej treści. Pisząc teksty, nie należy kopiować, tylko tworzyć własne, niepowtarzalne opisy.

Możesz też zainwestować w płatne linki, czyli reklamę AdWords w wyszukiwarce Google. AdWords udostępnia narzędzia do analizy słów kluczowych, co znacznie ułatwia wybranie słów czy fraz, dla których warto utworzyć reklamę. Słowa kluczowe to nic innego jak najtrafniejsze słowa dopasowane do profilu działalności firmy, z potencjałem dużej liczby wyszukiwań przez klientów. Prowadząc działania za pomocą AdWords, elastycznie ustalisz stawki za każdą reklamę i łączny budżet kampanii, więc wydasz tylko tyle, ile sam zaplanujesz. Taką kampanię możesz przeprowadzić samodzielnie, ale dobre poznanie edytora AdWords wymaga sporo czasu. Jeśli go nie masz, posiłkuj się agencją reklamową.

Zacznij od sprawdzenia obecności Twojego salonu w Internecie

Zrób badanie. Wciel się w rolę klienta i sprawdź strony swoich największych konkurentów. Zobacz, czy łatwo na nich znaleźć to, czego szukasz i jakie narzędzia stosują inne firmy na swoich stronach. Nie kopiuj, ale ucz się. Jeśli nie masz jeszcze witryny internetowej, koniecznie taką stwórz. Jeśli już masz stronę, dokładnie się jej przyjrzyj i sprawdź, gdzie możesz wprowadzić ulepszenia. Przede wszystkim patrz na obraz swojego salonu oczami potencjalnego klienta. Sprawdź pozycję swojej strony w wynikach wyszukiwania dla różnych fraz, związanych ze specyfiką Twojego salonu. Przeanalizuj raporty Google Analytics. A kiedy strona będzie już gotowa lub poprawiona, skorzystaj z reklamy salonu kosmetycznego lub fryzjerskiego w Google AdWords.

Jeśli czujesz, że nie znasz tematu dostatecznie dobrze, aby samodzielnie się z nim zmierzyć, możesz skorzystać z usług agencji czy firm zajmujących się e-marketingiem.

Autor: Ewa Góra-Zastawny

Od 7 lat związana z branżą beauty. Instruktorka nordic walking i kinezygerontoprofilaktyki. Masażystka. Trener i egzaminator Europejskiego Certyfikatu Kompetencji Informatycznych w dziedzinie e-marketingu.

Zobacz także