Prowadzisz salon urody? Poznaj swoją konkurencję i się wyróżnij!

Wrzesień 30, 2015

konkurencja 3

Sprawdzaj regularnie, co się zmienia w otoczeniu salonu.

Łatwiej i taniej jest reagować na świeże zmiany na rynku, niż zmieniać nabyte już przez konsumentów nawyki oraz przyzwyczajenia. Przykładowo: czynsze w okolicy Twojego punktu rosną i konkurencja wyprowadza się do tańszych miejsc. Podnieś ceny i stań się jedynym salonem w najbliższej okolicy. To może być korzystniejsze niż przeprowadzka w konkurencyjne środowisko i walka o klienta od początku. Inny przykład: w salonie przy ulicy obok wprowadzono kartę stałego klienta uprawniającą do 10% zniżki na usługi fryzjerskie. Okazało się, że część Twoich klientów zaczęła korzystać z usług tego salonu. Aby wykorzystać ten moment i odpowiednio zareagować, możesz również wprowadzić podobną promocję do swojego salonu, a dodatkowo oferować przy 10. wizycie darmowy manicure lub pedicure. Czyli stosujesz promocję podobną do tej, o którą pytają klienci, i dajesz coś ekstra – w tym przypadku darmowe zabiegi po 10. wizycie w salonie.

Warto także podpatrzyć działania salonów, które polecają Twoi znajomi. Zapytaj, dlaczego je lubią i wybierz się tam. Nawet jeśli zlokalizowane są w zupełnie innej dzielnicy, dobrze odwiedzić takie miejsce. Poczytaj także fora internetowe dotyczące salonów fryzjerskich i kosmetycznych w Twoim mieście. Jeśli nazwa któregoś z salonów jest często wymieniana i polecana przez internautów, także zainwestuj swój czas i pojedź tam. Porozmawiaj z właścicielami, poczuj atmosferę, zobacz, co firma ma w ofercie. Ucz się od najlepszych. Powielaj rozwiązania, które cieszą się popularnością wśród klientów. A nawet ulepszaj je, dokładaj coś ekstra, aby usługa była jeszcze bardziej perfekcyjna w kontekście spełnienia potrzeb klientów.

Od czego możesz zacząć?

Notuj całość obserwacji dotyczących swojej konkurencji. Inaczej możesz zapomnieć o jakichś ważnych kwestiach. Nawet jeśli coś wydaje Ci się w danej chwili bardzo oczywiste lub tak interesujące, że na pewno będziesz o tym pamiętać, to jednak może być inaczej. Pamięć jest niestety ulotna.

Ponadto spisane obserwacje, gdy zaglądasz do nich co jakiś czas, dużo efektywniej działają jako inspiracje. Dzięki nim możesz łatwiej wymyślić swoje własne rozwiązania. Innymi słowy działają one jak dobry katalizator dla Twoich pomysłów.

Do obserwacji wybierz tych konkurentów, którzy wydają Ci się najgroźniejsi: wypisz sobie nie tylko ich mocne, ale także słabe strony. Pomyśl nieco szerzej. Zastanów się jakie możliwości rozwoju (czyli szanse) oferuje Ci wobec tego rynek oraz z jakim ryzykiem (zagrożenia) powinieneś się liczyć. Do analizy możesz wykorzystać poniższą tabelę.

tabela

 

Taka wiedza pozwoli Ci lepiej określić siłę i słabości Twojego pomysłu. A wiedza o tym, co należy poprawić, to już połowa drogi do sukcesu!

Na samym końcu podsumuj całość zdobytych informacji i odpowiedz sobie na pytania:

  • W czym mój gabinet może być lepszy od konkurencji?
  • Czy znajdzie się miejsce na mój pomysł?
  • Jak muszę poprawić swój salon, aby wyróżnić się na rynku?

Podsumowując temat konkurencji, przytoczę słowa Clyde’a Fesslera, byłego zastępcy szefa Harley Davidson: Skręćmy w lewo, jeśli konkurencja idzie w prawo. Jednak aby to zrobić i móc się wyróżnić na rynku, trzeba poznać swoich konkurentów.

Podobała Ci się lekcja Akademii Versum?
Podziel się!

 

1 2 3