Projektowanie przyjaznej przestrzeni salonu urody, czyli wellness w designie

Kwiecień 20, 2016
Jak projektować gabinet kosmetyczny 1 (lead)

Projekt salonu kosmetycznego

 

Zapewne wielokrotnie spotkaliście się z określeniem „wellness”. Od kilkunastu lat filozofia wellness króluje w różnego rodzaju usługach wiążących się z regeneracją organizmu, dbałością o ciało, zwiększeniem potencjału zdrowotnego, np. w gabinetach odnowy biologicznej, spa, salonach piękności, klubach fitness. Czasy współczesne nazywane są nawet erą wellnessu.

Ale czy wellness może dotyczyć także designu otaczającej nas przestrzeni? Zdecydowanie tak! W tej lekcji postaram się wyczerpująco uzasadnić tę odpowiedź oraz przekonać czytelników, że zasady tej filozofii można wykorzystać w projektowaniu wyglądu salonu kosmetycznego i fryzjerskiego.

Czym właściwie jest wellness?

Znaczenie wellness jest bardzo szerokie i wielowymiarowe; ogólnie określa się je jako harmonię między ciałem, umysłem i duchem. Te wymiary człowieczeństwa są ze sobą nierozerwalnie połączone, a osiągnięcie harmonii między nimi pozwala optymalnie wykorzystać naturalne zasoby człowieka, dzięki czemu może on żyć twórczo i pozytywnie. Efektem tej harmonii staje się dobre samopoczucie, a nawet szczęście. Dobrostan ten zależy od spełnienia potrzeb człowieka w wymiarze psychicznym, społecznym, duchowym i fizycznym. Warto zaznaczyć, że wymiary te zgodnie z definicją WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) składają się na zdrowie. Życie zgodne z filozofią wellness to dążenie do zdrowia poprzez styl życia: realizowanie swoich pasji, aktywność fizyczną, racjonalne odżywianie, relaks i wypoczynek, który ma za zadanie oderwać nas od codziennych obowiązków i myśli, zlikwidować stres, zregenerować siły i napełnić nową energią.

Przyjazna przestrzeń, czyli wellness przestrzenny

Filozofia ta zrodziła się z potrzeby harmonizacji życia na różnych jego poziomach. Ten wymiar wellnessu, który odnosi się do otaczającej człowieka przestrzeni życiowej, można nazwać wellnessem przestrzennym (definicją taką posługuje się np. Stowarzyszenie Animacje Kultury Wellness „Dyraga”). Wiąże się on z poszukiwaniem odpowiednich narzędzi, aby stać się zdrowszym i szczęśliwszym człowiekiem. Wiele osób za najważniejsze z tych narzędzi uważa architekturę.

Aby stworzyć własną koncepcję przestrzenną salonu urody, przyjazną wszystkim jego użytkownikom, trzeba najpierw zrozumieć, czym jest przestrzeń, i odkryć swoją rolę w relacjach z nią.

Przestrzeń w skali makro to osiedla, centra handlowe, mosty i drogi. Przestrzeń w skali mikro – to optymalne wymiary pomieszczenia, w którym przebywamy, wygodne i funkcjonalne meble, ciepłe światło i przyjazne kolory. Taką mikroprzestrzeń stanowi salon urody. Dla jednych jest miejscem pracy, dla innych relaksu. Niezależnie jednak od tego, jaką funkcję i dla kogo pełni, jego przestrzeń należy zaprojektować tak, aby była przyjazna ludziom, którzy w niej spędzają czas.

Wystrój wnętrza salonu urody i jego wpływ na samopoczucie

Otoczenie wywiera na nas ogromny wpływ. Potwierdzają to badania naukowców i doświadczenia dekoratorów wnętrz. Dobrze urządzony salon urody może pomóc, zarówno pracownikom, jak i klientom.

Klientami salonów kosmetycznych są ludzie o określonej psychice, wieku, kulturze, wykształceniu i potrzebach – każdy jest inny. Często w jednym salonie czują się szczęśliwi, radośni, tryskają energią lub spokojnie odpoczywają, a w innym siedzą osowiali, smutni i przygnębieni. Co innego ich uspokaja, co innego pobudza do działania.

Ważni są także pracownicy salonu, którzy spędzają w nim wiele godzin w ciągu dnia. I niejednokrotnie nie zdają sobie sprawy, że to, czy lubią przychodzić do swojego miejsca pracy czy nie zależy nie tylko od relacji w zespole pracowniczym albo zarobków, ale także od wystroju wnętrza. Nie dostrzegają go, jednak wywiera on niekorzystny lub zbawienny wpływ na ich samopoczucie.

Zaprojektowanie przyjaznej przestrzeni salonu kosmetycznego wymaga zatem połączenia psychologii z architekturą. Wellness przestrzenny wykorzystuje znajomość potrzeb człowieka i umiejętność projektowania do stworzenia optymalnych warunków dla harmonijnego funkcjonowania. Przemyślana i dobrze zorganizowana przestrzeń, w której przychodzi pracować lub korzystać z usług kosmetycznych, służy zdrowiu fizycznemu i psychicznemu, przez co przyczynia się do osiągnięcia opisanego wcześniej dobrostanu.

Pierwszym krokiem w projektowaniu jest zastanowienie się, jakie to ma być wnętrze i czego od niego wymagamy. Jak mamy się w nim sami czuć? Jak się mają czuć nasi klienci, pacjenci, goście? Czy chcemy im coś przekazać, pokazać, zasugerować? Czy chcemy dać im motywację do zmian, pobudzić do działania, naładować energią? A może wyciszyć, uspokoić, ukoić? Jedno jest pewne – chcemy wzbudzać w nich pozytywne emocje.

Aby zrozumieć, jak design salonu może wpływać na nasze samopoczucie, przeanalizujmy przykład salonu kosmetycznego wykończonego w bieli. Pewnie większości ludzi kojarzyć się on będzie z gabinetem lekarskim. Białe ściany, białe szafki, czarna kozetka nakryta sztywnym białym prześcieradłem, biały parawan, ostre światło. Wszystko bardzo zimne, czyste, sterylne, prawie doskonałe, ale jednak obce. Jak taki wystrój wpływa na nasze emocje? Najczęściej budzi w nas strach, kojarzy się z bólem, cierpieniem, chorobą. Stajemy się więc momentalnie zamknięci, oficjalni, sztywni i bardzo rzeczowi. Oczywiście specyfika usług kosmetycznych narzuca pewne standardy wykończenia i wyposażenia wnętrza, ale biały, sterylny wystrój najczęściej nie wzbudza pozytywnych emocji i jego design nie wprowadza w dobry nastrój.

Klienci korzystający z usług hair & beauty to najczęściej ludzie, którzy oczekują od kosmetyczki, kosmetologa czy fryzjera pomocy. Mogą być zmęczeni, zestresowani, sfrustrowani, niezadowoleni z własnego wyglądu. Ich wrażliwość wystawiona jest wtedy na najwyższą próbę. Design salonu urody ma więc ogromne znaczenie – może łagodzić bądź potęgować emocje klientów.

Wellness w designie 2

Jak zaprojektować przyjazną przestrzeń salonu kosmetycznego?

Dochodzimy teraz do pytania, jak zadbać o dobre relacje z klientami, ich poczucie atrakcyjności fizycznej, równowagę i wewnętrzną harmonię, spokój, szczęście, sukces. Jak sprawić, żeby sam pobyt w gabinecie stanowił już część terapii? Przy odrobinie zaangażowania przestrzeń ta może się stać bardzo przyjazna i jedyna w swoim rodzaju.

Dla osób, które dopiero planują uruchomienie własnego biznesu związanego z usługami kosmetycznymi, oraz dla tych, którzy już taki biznes prowadzą, mam kilka wskazówek dotyczących projektowania wnętrza salonu, aby było ono zgodne z filozofią wellness.

Kolor we wnętrzu

Jednym z ważniejszych czynników wpływających na ludzką psychikę jest właściwe komponowanie zestawów barwnych w projektowaniu wnętrza. Odpowiedni dobór kolorów pozwala na stworzenie wnętrz odpowiednich dla charakteru salonu oraz wykonywanych w nim usług. Kolory warto dopasowywać nie tylko do funkcji pomieszczenia, a także do własnej osobowości. Nie zapominajmy przy tym o potrzebach klientów. Za pomocą określonych barw możemy osiągać wyznaczone cele, np. stworzyć miejsce relaksu, malując ściany na niebiesko lub zielono; ożywić uczucia, wykańczając pomieszczenie jednym z odcieni różu, lub sprawić, że klienci będą chętnie przebywać w naszym salonie – pomarańczowym lub żółtym. Korzystając z wiedzy Joségo M. Parramóna, Davida Hornunga oraz S. Morgan i A. Morgan na temat kolorów, wybierajmy te, które odpowiadają wszystkim użytkownikom salonu. Warto się kierować następującymi zasadami:

  • Czerwony zachęca do pozytywnego myślenia. To kolor oznaczający życie i często kojarzony ze wzrostem motywacji. Nadaje pomieszczeniom ciepły i przytulny klimat. Jednak w czystej postaci czerwień stosuje się rzadko – ze względu na jej dużą intensywność. Silnie oddziałuje na ludzi, dlatego zbyt długie pozostawanie w czerwonych wnętrzach może powodować najpierw silne pobudzenie, a później zmęczenie i wyczerpanie. Osobom z natury pobudliwym i nerwowym barwa ta utrudnia relaks, natomiast będzie dobrze oddziaływała na flegmatyków i śpiochów.
  • Żółty to kolor słońca, łączony z radością i optymizmem. Pobudza zdolności organizacyjne i dodaje pewności siebie. Skłania umysł do działania, dzięki niemu lepiej zapamiętujemy i kojarzymy. Warto więc stosować tę barwę w miejscach, w których prowadzimy np. szkolenia czy pokazy. Sprawia, że czujemy się w tych wnętrzach swobodnie.
  • Pomarańczowy to bardzo pozytywna barwa, przywodząca na myśl przede wszystkim ciepło i wygodę. Pomaga się uwolnić od złych emocji, pobudza umysł do działania.
  • Niebieski uznawany jest za chłodny i uspokajający, łagodzi napięcia w sytuacjach stresowych. Znakomicie sprawdza się w pomieszczeniach związanych z relaksem i odpoczynkiem – pomaga nerwusom i osobom przemęczonym. Ponieważ kojarzy się z czystością i higieną, jest wskazany w pomieszczeniach zabiegowych.
  • Fioletowy silnie działa na ludzką psychikę. Wycisza, więc często jest pomocny w leczeniu zaburzeń nerwowych. Może jednak wywoływać nadmierne uspokojenie. Najczęściej wykorzystuje się go w połączeniu z innymi kolorami lub jako barwę dodatków.
  • Zielony to kolor natury, ma więc uspokajające właściwości. W otoczeniu zaaranżowanym z jego przewagą stajemy się spokojniejsi. Tej barwy poszukujemy również wtedy, gdy czujemy się zranieni emocjonalnie. Zieleń jest czynnikiem równoważącym – idealnie pasuje do wnętrz, w których relaksujemy się i odpoczywamy.
  • Brązowy to kolor ziemi, daje uczucie pewności i łagodzi brak poczucia bezpieczeństwa. Ale wzmaga też skłonność do skrywania własnych emocji, zamykania się w sobie w obawie przed innymi ludźmi i światem. Brąz zwiększa poczucie stabilizacji, zatem jest to kolor odpowiedni dla osób, którym jej brakuje.

1 2Następna strona