Projektowanie przyjaznej przestrzeni salonu urody, czyli wellness w designie

Kwiecień 20, 2016
Jak projektować gabinet kosmetyczny 1 (lead)

Projekt salonu kosmetycznego

 

Zapewne wielokrotnie spotkaliście się z określeniem „wellness”. Od kilkunastu lat filozofia wellness króluje w różnego rodzaju usługach wiążących się z regeneracją organizmu, dbałością o ciało, zwiększeniem potencjału zdrowotnego, np. w gabinetach odnowy biologicznej, spa, salonach piękności, klubach fitness. Czasy współczesne nazywane są nawet erą wellnessu.

Ale czy wellness może dotyczyć także designu otaczającej nas przestrzeni? Zdecydowanie tak! W tej lekcji postaram się wyczerpująco uzasadnić tę odpowiedź oraz przekonać czytelników, że zasady tej filozofii można wykorzystać w projektowaniu wyglądu salonu kosmetycznego i fryzjerskiego.

Czym właściwie jest wellness?

Znaczenie wellness jest bardzo szerokie i wielowymiarowe; ogólnie określa się je jako harmonię między ciałem, umysłem i duchem. Te wymiary człowieczeństwa są ze sobą nierozerwalnie połączone, a osiągnięcie harmonii między nimi pozwala optymalnie wykorzystać naturalne zasoby człowieka, dzięki czemu może on żyć twórczo i pozytywnie. Efektem tej harmonii staje się dobre samopoczucie, a nawet szczęście. Dobrostan ten zależy od spełnienia potrzeb człowieka w wymiarze psychicznym, społecznym, duchowym i fizycznym. Warto zaznaczyć, że wymiary te zgodnie z definicją WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) składają się na zdrowie. Życie zgodne z filozofią wellness to dążenie do zdrowia poprzez styl życia: realizowanie swoich pasji, aktywność fizyczną, racjonalne odżywianie, relaks i wypoczynek, który ma za zadanie oderwać nas od codziennych obowiązków i myśli, zlikwidować stres, zregenerować siły i napełnić nową energią.

Przyjazna przestrzeń, czyli wellness przestrzenny

Filozofia ta zrodziła się z potrzeby harmonizacji życia na różnych jego poziomach. Ten wymiar wellnessu, który odnosi się do otaczającej człowieka przestrzeni życiowej, można nazwać wellnessem przestrzennym (definicją taką posługuje się np. Stowarzyszenie Animacje Kultury Wellness „Dyraga”). Wiąże się on z poszukiwaniem odpowiednich narzędzi, aby stać się zdrowszym i szczęśliwszym człowiekiem. Wiele osób za najważniejsze z tych narzędzi uważa architekturę.

Aby stworzyć własną koncepcję przestrzenną salonu urody, przyjazną wszystkim jego użytkownikom, trzeba najpierw zrozumieć, czym jest przestrzeń, i odkryć swoją rolę w relacjach z nią.

Przestrzeń w skali makro to osiedla, centra handlowe, mosty i drogi. Przestrzeń w skali mikro – to optymalne wymiary pomieszczenia, w którym przebywamy, wygodne i funkcjonalne meble, ciepłe światło i przyjazne kolory. Taką mikroprzestrzeń stanowi salon urody. Dla jednych jest miejscem pracy, dla innych relaksu. Niezależnie jednak od tego, jaką funkcję i dla kogo pełni, jego przestrzeń należy zaprojektować tak, aby była przyjazna ludziom, którzy w niej spędzają czas.

Wystrój wnętrza salonu urody i jego wpływ na samopoczucie

Otoczenie wywiera na nas ogromny wpływ. Potwierdzają to badania naukowców i doświadczenia dekoratorów wnętrz. Dobrze urządzony salon urody może pomóc, zarówno pracownikom, jak i klientom.

Klientami salonów kosmetycznych są ludzie o określonej psychice, wieku, kulturze, wykształceniu i potrzebach – każdy jest inny. Często w jednym salonie czują się szczęśliwi, radośni, tryskają energią lub spokojnie odpoczywają, a w innym siedzą osowiali, smutni i przygnębieni. Co innego ich uspokaja, co innego pobudza do działania.

Ważni są także pracownicy salonu, którzy spędzają w nim wiele godzin w ciągu dnia. I niejednokrotnie nie zdają sobie sprawy, że to, czy lubią przychodzić do swojego miejsca pracy czy nie zależy nie tylko od relacji w zespole pracowniczym albo zarobków, ale także od wystroju wnętrza. Nie dostrzegają go, jednak wywiera on niekorzystny lub zbawienny wpływ na ich samopoczucie.

Zaprojektowanie przyjaznej przestrzeni salonu kosmetycznego wymaga zatem połączenia psychologii z architekturą. Wellness przestrzenny wykorzystuje znajomość potrzeb człowieka i umiejętność projektowania do stworzenia optymalnych warunków dla harmonijnego funkcjonowania. Przemyślana i dobrze zorganizowana przestrzeń, w której przychodzi pracować lub korzystać z usług kosmetycznych, służy zdrowiu fizycznemu i psychicznemu, przez co przyczynia się do osiągnięcia opisanego wcześniej dobrostanu.

Pierwszym krokiem w projektowaniu jest zastanowienie się, jakie to ma być wnętrze i czego od niego wymagamy. Jak mamy się w nim sami czuć? Jak się mają czuć nasi klienci, pacjenci, goście? Czy chcemy im coś przekazać, pokazać, zasugerować? Czy chcemy dać im motywację do zmian, pobudzić do działania, naładować energią? A może wyciszyć, uspokoić, ukoić? Jedno jest pewne – chcemy wzbudzać w nich pozytywne emocje.

Aby zrozumieć, jak design salonu może wpływać na nasze samopoczucie, przeanalizujmy przykład salonu kosmetycznego wykończonego w bieli. Pewnie większości ludzi kojarzyć się on będzie z gabinetem lekarskim. Białe ściany, białe szafki, czarna kozetka nakryta sztywnym białym prześcieradłem, biały parawan, ostre światło. Wszystko bardzo zimne, czyste, sterylne, prawie doskonałe, ale jednak obce. Jak taki wystrój wpływa na nasze emocje? Najczęściej budzi w nas strach, kojarzy się z bólem, cierpieniem, chorobą. Stajemy się więc momentalnie zamknięci, oficjalni, sztywni i bardzo rzeczowi. Oczywiście specyfika usług kosmetycznych narzuca pewne standardy wykończenia i wyposażenia wnętrza, ale biały, sterylny wystrój najczęściej nie wzbudza pozytywnych emocji i jego design nie wprowadza w dobry nastrój.

Klienci korzystający z usług hair & beauty to najczęściej ludzie, którzy oczekują od kosmetyczki, kosmetologa czy fryzjera pomocy. Mogą być zmęczeni, zestresowani, sfrustrowani, niezadowoleni z własnego wyglądu. Ich wrażliwość wystawiona jest wtedy na najwyższą próbę. Design salonu urody ma więc ogromne znaczenie – może łagodzić bądź potęgować emocje klientów.

Wellness w designie 2

Jak zaprojektować przyjazną przestrzeń salonu kosmetycznego?

Dochodzimy teraz do pytania, jak zadbać o dobre relacje z klientami, ich poczucie atrakcyjności fizycznej, równowagę i wewnętrzną harmonię, spokój, szczęście, sukces. Jak sprawić, żeby sam pobyt w gabinecie stanowił już część terapii? Przy odrobinie zaangażowania przestrzeń ta może się stać bardzo przyjazna i jedyna w swoim rodzaju.

Dla osób, które dopiero planują uruchomienie własnego biznesu związanego z usługami kosmetycznymi, oraz dla tych, którzy już taki biznes prowadzą, mam kilka wskazówek dotyczących projektowania wnętrza salonu, aby było ono zgodne z filozofią wellness.

Kolor we wnętrzu

Jednym z ważniejszych czynników wpływających na ludzką psychikę jest właściwe komponowanie zestawów barwnych w projektowaniu wnętrza. Odpowiedni dobór kolorów pozwala na stworzenie wnętrz odpowiednich dla charakteru salonu oraz wykonywanych w nim usług. Kolory warto dopasowywać nie tylko do funkcji pomieszczenia, a także do własnej osobowości. Nie zapominajmy przy tym o potrzebach klientów. Za pomocą określonych barw możemy osiągać wyznaczone cele, np. stworzyć miejsce relaksu, malując ściany na niebiesko lub zielono; ożywić uczucia, wykańczając pomieszczenie jednym z odcieni różu, lub sprawić, że klienci będą chętnie przebywać w naszym salonie – pomarańczowym lub żółtym. Korzystając z wiedzy Joségo M. Parramóna, Davida Hornunga oraz S. Morgan i A. Morgan na temat kolorów, wybierajmy te, które odpowiadają wszystkim użytkownikom salonu. Warto się kierować następującymi zasadami:

  • Czerwony zachęca do pozytywnego myślenia. To kolor oznaczający życie i często kojarzony ze wzrostem motywacji. Nadaje pomieszczeniom ciepły i przytulny klimat. Jednak w czystej postaci czerwień stosuje się rzadko – ze względu na jej dużą intensywność. Silnie oddziałuje na ludzi, dlatego zbyt długie pozostawanie w czerwonych wnętrzach może powodować najpierw silne pobudzenie, a później zmęczenie i wyczerpanie. Osobom z natury pobudliwym i nerwowym barwa ta utrudnia relaks, natomiast będzie dobrze oddziaływała na flegmatyków i śpiochów.
  • Żółty to kolor słońca, łączony z radością i optymizmem. Pobudza zdolności organizacyjne i dodaje pewności siebie. Skłania umysł do działania, dzięki niemu lepiej zapamiętujemy i kojarzymy. Warto więc stosować tę barwę w miejscach, w których prowadzimy np. szkolenia czy pokazy. Sprawia, że czujemy się w tych wnętrzach swobodnie.
  • Pomarańczowy to bardzo pozytywna barwa, przywodząca na myśl przede wszystkim ciepło i wygodę. Pomaga się uwolnić od złych emocji, pobudza umysł do działania.
  • Niebieski uznawany jest za chłodny i uspokajający, łagodzi napięcia w sytuacjach stresowych. Znakomicie sprawdza się w pomieszczeniach związanych z relaksem i odpoczynkiem – pomaga nerwusom i osobom przemęczonym. Ponieważ kojarzy się z czystością i higieną, jest wskazany w pomieszczeniach zabiegowych.
  • Fioletowy silnie działa na ludzką psychikę. Wycisza, więc często jest pomocny w leczeniu zaburzeń nerwowych. Może jednak wywoływać nadmierne uspokojenie. Najczęściej wykorzystuje się go w połączeniu z innymi kolorami lub jako barwę dodatków.
  • Zielony to kolor natury, ma więc uspokajające właściwości. W otoczeniu zaaranżowanym z jego przewagą stajemy się spokojniejsi. Tej barwy poszukujemy również wtedy, gdy czujemy się zranieni emocjonalnie. Zieleń jest czynnikiem równoważącym – idealnie pasuje do wnętrz, w których relaksujemy się i odpoczywamy.
  • Brązowy to kolor ziemi, daje uczucie pewności i łagodzi brak poczucia bezpieczeństwa. Ale wzmaga też skłonność do skrywania własnych emocji, zamykania się w sobie w obawie przed innymi ludźmi i światem. Brąz zwiększa poczucie stabilizacji, zatem jest to kolor odpowiedni dla osób, którym jej brakuje.

 

Wellness w designie 4

Materiały we wnętrzu salonu

W projektowaniu wnętrza salonu warto skorzystać z elementów naturalnego środowiska człowieka, w którym czuje się on bezpiecznie. Przykładem takiego środowiska jest wiejski dom, stworzony z naturalnych materiałów: gliny, drewna, piasku, kamienia, w którym każda forma i każdy materiał służą mieszkańcom. Urok takiego tradycyjnego domu – jego piękno i przytulność – tkwi w tych przyjaznych człowiekowi materiałach. Jest on postrzegany jako schronienie przed złem świata, daje poczucie bezpieczeństwa. Dla wielu osób stanowi filar duchowego pomostu pomiędzy otoczeniem a człowiekiem, przyczyniając się do odnalezienia prawdziwego dobrostanu psychicznego, społecznego, duchowego i fizycznego. Poczucie bezpieczeństwa klientów w salonie jest, poza jakością usług i oferty zabiegowej, czynnikiem warunkującym sukces firmy. Wykorzystanie tej wiedzy w projektowaniu przyjaznego wnętrza okazuje się zatem kluczowe. Przytulności wnętrzom dodają też tapety, fotografie i obrazy z motywami nawiązującymi do natury. Różnorodność ich rodzajów i wzorów daje designerom ogromne możliwości.

Meble we wnętrzu

Przed przystąpieniem do meblowania salonu trzeba się zastanowić, jaki styl chcemy przyjąć jako swój. Nowoczesne, gładkie i jasne czy może klasyczne i przytulne? Salon urody to przede wszystkim czystość, sterylność, higiena na najwyższym poziomie i komfort klienta. Jednak obecnie można swobodnie wybierać meble i dodatki, by stworzyć wymarzone wnętrze. Należy jednak pamiętać o umiarze – nie wszystko, co nam się podoba, będzie współgrało w jednym pomieszczeniu. Czasami trzeba z czegoś zrezygnować, by nie powstał „hałas przestrzeni”.

Poza stylem i umiarem ważna jest także ergonomia. Elementy wyposażenia przestrzeni salonu, zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego, nie powinny ograniczać szerokości dróg komunikacyjnych ani przestrzeni manewrowej. Elementy wiszące nie powinny za bardzo wystawać poza płaszczyznę ścian, lepiej umieścić je we wnękach. W projektowaniu przestrzeni salonu kosmetycznego warto także przewidzieć dostęp do wszystkich udogodnień dla klientów – w poczekalni dobrze ustawić wygodne krzesła czy sofy, wieszaki na ubrania wierzchnie, gazety, automat z wodą czy też kawą.

W gabinetach kosmetycznych najistotniejszym elementem wyposażenia pomieszczenia zabiegowego, jego sercem, jest fotel kosmetyczny, na którym przeprowadza się zabiegi. Wybór odpowiedniego fotela powinien umożliwiać swobodne korzystanie z niego każdemu, także osobom z dysfunkcjami fizycznymi. Bardzo wygodne okazują się fotele elektryczne, sterowane za pomocą ręcznego pilota, z płynną regulacją podnoszenia i opuszczania, regulacją kąta pochylenia oparcia oraz tzw. kołyską. Należy pamiętać, że poza funkcjonalnością ważny jest także jego design, który powinien zachęcać do skorzystania z zabiegu.

Również podczas aranżacji stanowiska fryzjerskiego wybór fotela stanowi ważny punkt. Warto wybrać model wyposażony w pompę hydrauliczną, dzięki czemu będzie można regulować jego wysokość także wtedy, gdy siedzi na nim klient. Z kolei mając na uwadze wygodę pracy fryzjera, należy rozważyć zakup fotela z niskim oparciem.

Detale we wnętrzu salonu urody

Sposobem na urozmaicenie wnętrza, mebli, półek, parapetów bądź wszelkich innych miejsc poddanych czujnemu wzrokowi naszego klienta są różnego rodzaju bibeloty: szklaneczki lub butelki wypełnione np. kawą lub kamieniami. Warunki, od których zależy efekt takiej ozdoby, to jej nieskazitelna czystość, jakość, umiar w wykorzystaniu oraz dopasowanie do całości wnętrza. Estetyczny gazetnik, minibiblioteczka czy witryna z kosmetykami będą się dobrze komponowały z designem wnętrza salonu, nadawały mu oryginalny charakter, wpływały na dobre samopoczucie klientów.

Umiar i rozwaga dotyczą także popularnego w wielu salonach prezentowania kwalifikacji zawodowych pracowników w postaci zawieszonych na ścianach dyplomów i certyfikatów. Jest to dobry sposób na podkreślenie profesjonalizmu salonu, lecz użyty w nadmiarze przytłacza i nadmiernie angażuje klientów. W zupełności wystarczy kilka takich detali w holu czy poczekalni.

Wellness w designie 3

Oświetlenie we wnętrzu

Do stworzenia przyjaznej przestrzeni nie wystarczy odpowiednia architektura i wyposażenie wnętrza. Właściwe światło doda miejscu charakteru, stworzy nastrój. Nasze organizmy reagują nie tylko na rodzaj światła, ale również na jego barwę, wytwarzając określone hormony. Kortyzol, hormon uwalniany w organizmie pod wpływem światła zimnego, pobudza nas do działania. Melatonina powstaje, gdy mamy kontakt ze światłem o ciepłej barwie (poniżej 3000 K – około 2720°C). Ciepłe białe światło ułatwia relaksację i poprawia samopoczucie. W miejscach odpoczynku stosujmy światło rozproszone, ukryte, z regulacją siły świecenia oraz o ciepłej barwie, która tworzy domową atmosferę.

W gabinetach kosmetycznych i fryzjerskich często stosuje się doświetlenie miejscowe. Oprawa doświetlenia miejscowego powinna być wyposażona w ruchome ramię, dzięki któremu możemy odpowiednio dopasować zarówno ilość światła, jak i kąt padania. Źródło oraz powierzchnia świecąca powinny być odpowiednio duże, by nie powodować olśnienia.

Zdobycze techniki (światło LED) pozwalają na wykorzystanie światła nie tylko do kreowania atmosfery, ale również do koloroterapii. Światło powinno być spójne z innymi elementami przestrzeni, by budować przyjazne środowisko, w którym się relaksujemy, wypoczywamy, a nasze ciała nabierają energii do działania i stają się piękniejsze. Rodzajem użytego światła oraz jego oprawą można tworzyć różnorodne i ciekawe rozwiązania, ożywiając bądź tonując wnętrze.

Zanim za pomocą światła stworzymy atmosferę danego miejsca, należy zadbać o dotrzymanie podstawowych parametrów oświetleniowych, które narzuca nam polska norma. Musimy zapewnić pracownikom odpowiednie poziomy natężenia oświetlenia i komfort widzenia. Salony piękności mają różne przeznaczenia i każde z takich miejsc powinno spełniać określone normy. Np. dla prac fryzjerskich minimalna wartość średniego natężenia oświetlenia powinna wynosić 500 lx, współczynnik UGR powinien być mniejszy od lub równy 19, a wartość współczynnika oddawania barwy Ra powinna być większa od lub równa 90. Wybór odpowiedniego źródła światła i oprawy, aby narzucone wytyczne co do natężenia światła zostały spełnione i nie zaburzały komfortu klienta, ułatwią odpowiednio przeszkoleni sprzedawcy oświetlenia.

Jak wykorzystać design w osiągnięciu wellnessu?

Podsumowując dotychczasowe rozważania, chciałabym wrócić do ogólnego wyglądu salonu urody. Ważne jest, żeby podobał się on właścicielowi, ale najważniejsze jest, żeby czuła się w nim dobrze grupa jego klientów, zależna od specyfiki salonu i rodzaju oferowanych usług. Soczystoczerwone wejściowe drzwi do salonu mogą się stać jego znakiem rozpoznawczym. Jednak trudno sobie wyobrazić, żeby cały salon w kolorze czerwonym został dobrze odebrany przez większość klientów.

Myśląc o wystroju i materiałach użytych w salonie, nie możemy nie wziąć pod uwagę rodzaju zabiegów, w których będziemy się specjalizować. Np. koncentrując się na zabiegach bardzo zaawansowanych, z użyciem urządzeń high-tech, warto zadbać, żeby wystrój wnętrza odpowiadał stylem poziomowi zaawansowania usług. Przyjazny nastrój mogą wtedy tworzyć subtelnie dobrane dodatki. Z drugiej strony z ekozabiegami może się komponować design z elementami drewna i naturalnego kamienia.

Podane przykłady są oczywiście dość dużym uproszczeniem, ale pamiętajmy, że poczucie wellnessu jest subiektywne, a na jego osiągnięcie możemy wpłynąć przemyślanymi decyzjami.

Wykreowanie w salonie urody przyjaznej przestrzeni nie jest łatwe. Trudno wytworzyć intymność, ciepło i bezpieczeństwo np. w gabinecie kosmetycznym, który powinien być traktowany jak gabinet zabiegowy, spełniając wymogi sanitarne związane z profilem wykonywanych usług.

Zacznijmy od rozmowy z naszymi klientami: czy w naszym salonie czują się komfortowo, co im przeszkadza, co chcieliby zmienić? Zapytajmy także, czy pracownicy czują się w nim dobrze. Zapewne ich sugestie pomogą zainicjować zmiany. Jeżeli nie potrafimy tego zrobić sami, można się zwrócić do profesjonalisty – projektanta (designera), który pozwoli zrozumieć, czego szukamy, i pomoże zdefiniować przyjazną przestrzeń salonu.

Tekst opracowany przy współpracy z art of BEAUTY.


 

Podobała Ci się lekcja Akademii Versum?
Podziel się!