Korzystamy z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz prezentować Ci dopasowane do Ciebie treści. Klikając „AKCEPTUJĘ” wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Więcej informacji o tym, jak wykorzystujemy pliki cookies znajdziesz w Polityce Prywatności.

Porady dla salonów

Prowadzenie firmowego bloga w branży hair, beauty i spa.

Prowadzenie firmowego bloga Prowadzenie firmowego bloga

Blog jest wyjątkowym medium. Za jego pomocą można prowadzić komunikację z odbiorcą używając języka mniej formalnego niż na stronie internetowej, oraz skupić spore grono klientów zainteresowanych produktem bądź usługą. Również Twoja firma może i powinna wykorzystać ten nośnik w działaniach PR i marketingowych. Poniżej znajdziesz kilka podpowiedzi, jak prowadzić bloga w branży urodowej.

Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?

Blog buduje relacje z klientami

W wielu badaniach psychologicznych dowiedziono, że częściej kupujemy od firmy, którą znamy i lubimy. Regularnie prowadzony blog pozwoli zbudować i utrzymywać stałe relacje z klientami. Jest również miejscem, gdzie chętnie zaglądają dziennikarze, poszukując informacji o nowych usługach oraz firmach.

Blog to doskonałe narzędzie, by prezentować usługi oraz budować społeczność wokół swojej marki. Dlatego też warto dbać o to, aby publikowane artykuły były rzeczywiście wartościowe dla klientów, np. podpowiadały im, jakie są korzyści z zabiegów oraz dlaczego warto wybrać daną kurację. Jeśli w tekstach napiszemy, które zabiegi oferowane przez salon rozwiązują problemy klientów, to mamy szansę zyskać wielu stałych czytelników.

Klienci często poszukują informacji o produkcie czy opinii o usługach właśnie w Internecie. Jako przykład interesującego sposobu rozwiewania wątpliwości czytelników oraz prezentowania zabiegów można podać blog Kliniki Medycyny Estetycznej Dr Parda: http://drparda.com.pl/blog/.

To medium jest również niezastąpionym źródłem informacji o dylematach klientów oraz sposobach ich rozwiązywania. Dlaczego? Ponieważ użytkownicy Internetu, poszukując wiedzy o swoich problemach dotyczących włosów czy skóry, chętnie zadają pytania w komentarzach pod artykułem, który ich zainteresował. Z tego też powodu warto śledzić wypowiedzi na firmowym blogu, by móc odpowiadać na wątpliwości klientów. Przykładowo, jeśli czytelnik pyta o kwestię plam na skórze, zapewne ten temat go ciekawi; możliwe też, że jest zainteresowany zabiegami, które pozwolą zmniejszyć ich widoczność.

Niezwykle istotne jest, aby komunikacja na blogu stanowiła dialog z czytelnikami. Odpowiadaj na komentarze klientów, również te mniej pochlebne. Obecność w Internecie i chęć dotarcia do sporej liczby klientów sprawia, że wystawiamy się również na krytykę.

Jak już wcześniej wspomniałam, blog to świetne narzędzie do budowania relacji i dobrej opinii, jednak nieumiejętnie stosowane, niczym miecz obosieczny, może wyrządzić sporo szkód. Przemyślana strategia prowadzenia rozmowy sprawi, że Twój salon zyska zainteresowanie czytelników.

Stajesz się ekspertem

Prezentując wiedzę z branży urodowej, kreujesz wizerunek siebie jako eksperta i dzielisz się z czytelnikami swoją wiedzą. Taka kreacja kompetencji jest szalenie istotna, szczególnie jeśli wykonujesz zabiegi lub polecasz produkty, których sprzedaż wymaga specjalistycznej wiedzy. Dzięki publikacji wciągających tekstów oraz materiałów wideo, które rozwiązują problemy czytelników (Twoich potencjalnych klientów), zyskujesz ich zaufanie, a także pokazujesz swoją markę jako wiarygodną i profesjonalną.

Google lubi świeże treści

Google lubi świeże treści

Teksty na blogu są dobrze indeksowane przez wyszukiwarki. Dlatego częste publikowanie nowych artykułów pomaga w pozycjonowaniu strony internetowej, szczególnie jeśli zawierają unikalne treści. Ważne, aby odpowiednio zbudować zbiór słów kluczowych. Warto stosować również tzw. długi ogon, czyli  mniej popularne, dłuższe frazy, takie, które lepiej odpowiadają zapytaniom stosowanym obecnie przez klientów. Przykładowo zamiast „pielęgnacja twarzy” można wybrać frazę „skuteczna pielęgnacja twarzy trądzikowej”, trafiając tym samym na klienta z konkretnym problemem do rozwiązania. Co więcej, frazy tzw. długiego ogona są łatwiejsze i tańsze w pozycjonowaniu.

Należy tak skonfigurować bloga, aby każdy zamieszczony artykuł był osobną podstroną. Jeśli serwis będzie prowadzony systematycznie, wyszukiwarka spostrzeże, że się on rozwija, a to umocni pozycję strony w Internecie.

To miejsce na opowiadanie o firmie

Oprócz artykułów eksperckich warto również pokazywać na blogu zdjęcia, materiały wideo oraz publikować artykuły związane z codziennym życiem firmy, a także informować o sukcesach. Takie zabiegi ocieplają wizerunek. Dodatkowo dobrze stworzyć opowieść o salonie, przekazywać klientom wartości firmy. Te treści można od czasu do czasu urozmaicić artykułem sprzedażowym, związanym z ofertą salonu.

Zwiększanie zasięgu bloga i zyskiwanie czytelników

Użytkownicy Internetu poszukują odpowiedzi na dręczące ich pytania oraz rozwiązań swoich problemów. Staraj się publikować treści wartościowe dla czytelników, ponieważ chętnie dzielą się oni na własnych blogach oraz w portalach społecznościowych linkami do artykułów, które są dla nich pomocne. Dzięki temu blog Twojego salonu zwiększa grupę czytelników i zasięg oddziaływania.

Zakładanie bloga

Darmowy czy płatny?

Założenie bloga powinno być ważnym krokiem w działaniach marketingowych firmy. Można oczywiście założyć go na darmowej platformie blogowej lub na własnej domenie. Poniżej prezentuję kilka wybranych darmowych platform do edycji bloga:

  • https://pl.wordpress.com,
  • http://blog.pl,
  • http://blogger.com,
  • http://weebly.com,
  • http://bloog.pl.

Jedną z płatnych platform, za pomocą której można prowadzić blog, jest Squarespace. Zapewnia ona ogromne możliwości, a dodatkowo utrzymuje blogi na wielu serwerach równocześnie, dzięki czemu zapewnia błyskawiczne czasy dostępu oraz minimalizuje problemy z obciążeniem.

Domena, czyli adres bloga, jaki warto wybrać

Domena to inaczej nazwa bloga, która składa się dwóch wyrazów – części głównej i końcówki. Część główną tworzy nazwa firmy lub opis działalności przedsiębiorstwa. A końcówka to rozszerzenie, które może mieć postać np. „.pl”, „.org”, „.com”.

Blog może zostać spięty ze stroną, być subdomeną w platformie lub odrębną domeną. Jako część domeny firmy wygląda i prezentuje się bardziej elegancko i profesjonalnie. Przykłady dobrze wyglądających nazw blogów to http://purediamond.pl/blog/ lub http://blog.medyczne-fbi.pl/.

Strategia

Przed rozpoczęciem blogowania należy przemyśleć strategię prowadzenia bloga. W którą stronę powinien zmierzać blog salonu? Czy ma być podobny do już istniejących serwisów salonów urodowych, czy też powinien się w jakiś sposób wyróżniać? Kto będzie go prowadził? Warto pomyśleć, kto będzie się wypowiadał – tylko właściciel lub menedżer czy również pracownicy salonu. Czy będzie to blog zorientowany na rozwiązywanie realnych problemów użytkowników? Dobrze się także zastanowić nad nietypowymi rozwiązaniami, np. narracją prowadzoną przez… kosmetyk, jak to jest w przypadku bloga peelingu kawowego: http://www.bodyboom.pl/blog/. Z pewnością takie innowacyjne podejście sprawi, że klienci zapamiętają markę.

Jakie informacje publikować na blogu

Jakie informacje publikować na blogu

Blog to doskonałe miejsce do publikacji materiałów eksperckich, w których klienci salonu mogą znaleźć rozwiązania swoich problemów, a także materiałów związanych z prowadzeniem firmy oraz tekstów o oferowanych usługach. Jednak ważne jest, aby blog nie zawierał tylko treści reklamowych, bo czytelnicy szybko się zorientują, że chcemy im wyłącznie coś sprzedać. Teksty o usługach lepiej publikować na przemian z materiałami o wydarzeniach w firmie, recenzjami produktów i usług oraz wpisami poradnikowymi dotyczącymi ogólnej pielęgnacji (np. „Jak przygotować ciało do urlopu?”). Taka strategia zmniejsza ryzyko rozczarowania klientów, jak to bywa w przypadku bloga jedynie opisującego produkty czy usługi salonu – czyli nakłaniającego do zakupu. Dodatkowo, publikując wpisy poradnikowe, stajesz się ekspertem, a pisząc o wydarzeniach firmowych, ocieplasz wizerunek marki w oczach czytelników.

Kto i jak często powinien pisać blog?

Doskonale byłoby, gdyby blog salonu prowadził właściciel lub menedżer. Jednak warto zaprosić do współtworzenia tego medium również pracowników, tak aby pokazać, że każdy z nich również jest ekspertem z fachową wiedzą.

Częstość publikacji to kwestia, której właściciele firm nie doceniają. Nieświadomi wszystkich opisanych wcześniej mechanizmów funkcjonowania bloga, po kilku wpisach zaprzestają działań. Bardzo często można zaobserwować, że blog jest prowadzony przez parę miesięcy, a potem przez kilka lat nie ma żadnej nowej wzmianki. Takie postępowanie to duży błąd.

Systematyczność

Jedną z ważniejszych spraw w prowadzeniu firmowego bloga jest systematyczność. Jeżeli o nią dbasz, czytelnicy widzą, że warto powracać, by zgłębiać kolejne artykuły. Poza tym systematyczność jest istotna, jak już wcześniej wspomniałam, z uwagi na wyszukiwarki. Oczywiście im więcej publikacji, tym lepiej. Minimalna liczba wpisów to około 5 artykułów miesięcznie. Regularne ich publikowanie daje 60 tekstów rocznie. Wypowiedzi na blogu powinny być mniej formalne niż artykuły na stronie internetowej.

Blogi, które inspirują

Zanim zaczniesz prowadzić własny blog, przejrzyj te już istniejące, by poszukać inspiracji. Jednak nie należy nikogo kopiować, a znaleźć swój indywidualny styl prowadzenia komunikacji z czytelnikami.

Jednym z interesujących blogów, na którym pojawiają się ozdobione ładnymi fotografiami artykuły eksperckie, naprzemiennie z wydarzeniami z życia firmy oraz materiałami sprzedażowymi, jest blog gabinetu Uroda i Styl, http://gabineturodaistyl.pl/blog/. Ze względu na tematykę ciekawe są także: http://khcsalon.pl/category/blog, oraz http://www.salonarisa.pl/#!blog/zkjf5.

O czym warto pamiętać?

Zdarza się, że osoby prowadzące blogi firmowe  nie są świadome kilku ważnych kwestii:

  1. Czytelnicy, wchodząc na blog, zapoznają się również z firmą.
  2. Artykuły pochodzące z bloga są bardzo często udostępniane przez czytelników w portalach społecznościowych.
  3. Firmowe fundusze przeznaczone na marketing powinny uwzględniać systematyczne prowadzenie bloga.
  4. Trzeba powiadamiać subskrybentów o każdym nowym artykule na blogu.
  5. Informuj czytelników, gdy pojawi się wzmianka o marce w mediach lub jeśli udzielisz eksperckiego wywiadu.
  6. Dziennikarze uznają autorów blogów za ekspertów w różnych dziedzinach i lubią ich prosić o komentarze.
  7. Blogi naszpikowane treściami wyłącznie reklamowymi odchodzą w niepamięć.
  8. Prowadzenie bloga w odpowiedni sposób sprawia, że Twoja marka staje się bardziej rozpoznawalna.
  9. Blog pomaga w pozycjonowaniu strony. Wyszukiwarki faworyzują systematycznie prowadzone i rozwijające się serwisy.

4 błędy w prowadzeniu blogów

Prowadząc blog, można popełnić różne błędy. Warto poznać choć najczęstsze z nich, by nie tracić klientów oraz wiarygodności w ich oczach.

  1. Niesystematyczność i kilkumiesięczne przerwy w prowadzeniu bloga.
  2. Wybieranie tematów mało interesujących dla czytelników.
  3. Brak odpowiedzi na komentarze i wiadomości czytelników.
  4. Usuwanie i przemilczanie niezbyt pochlebnych komentarzy.

Pokaż swój blog – promocja

Jest to bardzo istotna kwestia, ponieważ tworzenie dobrych artykułów minie się z celem, jeśli zabraknie czytelników. Należy zatem koniecznie pomyśleć o promocji bloga. Po pierwsze trzeba połączyć publikacje na blogu z aktywnością w social mediach. Na Facebooku jest wiele grup fryzjerskich bądź kosmetycznych, gdzie warto informować o nowych wpisach na blogu. Można także udzielać się na forach, odpowiadać na pytania oraz proponować rozwiązania. Doskonałą formą promocji bloga jest również wysyłanie informacji o najnowszych artykułach w newsletterze do klientów salonu. Poza tym zarówno pozycjonowanie, jak i wypowiedzi w mediach w roli eksperta oraz każda forma promocji sprawią, że zyskamy czytelników, a co za tym idzie w przyszłości – również klientów.

Świetnym sposobem, który pomoże zyskać klientów, jest publikacja artykułów w portalach oraz gazetach, również lokalnych. Kolejna doskonała forma promocji bloga to udział w różnego rodzaju konkursach. Realnie wpływa to na zwiększanie ruchu na blogu, dodatkowo w niektórych konkursach można wygrać roczną promocję serwisu. Takim konkursem jest na przykład Plebiscyt na Firmowy Blog w Branży Urodowej Roku 2016 prowadzony przez redakcję TrustedCosmetics.pl.

Jak zacząć przygodę z blogiem?

Prowadzenie firmowego bloga może być proste! Wybierz domenę oraz system, za pomocą którego rozpoczniesz publikację materiałów. Następnie przemyśl i opracuj swój sposób i styl komunikacji. Po opublikowaniu od kilku do kilkunastu tekstów nastąpi doskonały moment na promocję bloga.

Pamiętaj, blog daje wiele możliwości promocji produktów i usług. Prowadzisz salon lub gabinet i jeszcze nie masz bloga? Zmień to!

Autor: Renata Zielezińska

Z branżą urodową związana od 2007 roku. Dziennikarka i autorka wielu tekstów o motywacji, zdrowiu, urodzie i pielęgnacji.

Zobacz także