Korzystamy z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz prezentować Ci dopasowane do Ciebie treści. Klikając „AKCEPTUJĘ” wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Więcej informacji o tym, jak wykorzystujemy pliki cookies znajdziesz w Polityce Prywatności.

Porady dla salonów

Jak prowadzić profil salonu na Instagramie, aby pozyskiwać nowych klientów?

Jak prowadzić profil salonu na Instagramie Jak prowadzić profil salonu na Instagramie

Instagram jest idealnym kanałem promocji dla Twojego salonu. Dlaczego? To właśnie w tym medium za pomocą atrakcyjnych zdjęć i filmów pokażesz efekty swojej pracy i niesamowite metamorfozy klientów. W ten sposób zyskasz zaufanie odbiorców i zachęcisz ich do rezerwacji wizyty. Na Instagramie pokażesz również ludzką stronę swojej firmy, nawiążesz więź z followersami, a przecież budowanie relacji jest podstawą prowadzenia biznesu beauty. Jak w takim razie stworzyć na Instagramie profil, który zachęci klientów do zapisów? Praktyczne wskazówki znajdziesz poniżej.

Jak stworzyć atrakcyjny profil salonu na Instagramie?

Zanim założysz konto salonu na Instagramie, najpierw zastanów się, jakie są Twoje cele. Naturalnym założeniem dla większości biznesów beauty będzie zwiększenie liczby rezerwacji, jednak możesz również dążyć do budowania swojego wizerunku eksperta czy zwiększenia lojalności klientów.

Pamiętaj również, że Instagram różni się nieco od innych social mediów, chociażby Facebooka. Użytkownicy tego kanału przede wszystkim chcą się zrelaksować, obejrzeć ładne zdjęcia czy znaleźć inspiracje. Dlatego profil salonu powinien nie tylko realizować Twoje cele, ale i spełniać oczekiwania followersów. Poznaj więc upodobania swoich klientów i określ, jakie materiały ich zainteresują.

Przejdźmy do zakładania profilu. Na Instagramie są dwa rodzaje kont: osobiste i firmowe. Profil biznesowy daje znacznie więcej możliwości, chociażby dostęp do statystyk czy możliwość dodawania danych kontaktowych. Aby założyć konto firmowe, najpierw stwórz na telefonie lub komputerze prywatny profil, a następnie przekształć go w biznesowy. Bez obaw, cały proces jest intuicyjny i serwis Cię przez niego przeprowadzi.

Skupmy się teraz na tym, jak powinien wyglądać profil Twojego salonu na Instagramie, aby był atrakcyjny i zachęcał odbiorców do rezerwacji wizyt. Poniżej znajdziesz elementy konta biznesowego.

  1. Kwestia nazwy profilu jest dosyć oczywista. Powinna być ona tożsama z nazwą Twojego salonu i fanpage’u na Facebooku, tak aby klienci (i osoby zainteresowane Twoimi usługami) łatwo rozpoznali konto na Instagramie. Aby ułatwić użytkownikom znalezienie Twojego kanału, nie używaj polskich znaków. Jeśli preferowana przez Ciebie nazwa jest już zajęta, wykorzystaj znaki interpunkcyjne.
  2. W rubryce „Imię i nazwisko” możesz wpisać pełną nazwę salonu lub chwytliwe hasło reklamowe, np. „Najlepszy fryzjer w Krakowie”. W wyszukiwarce ta pozycja pokazuje się zaraz pod nazwą profilu i już tutaj możesz zachęcać potencjalnych klientów do odwiedzin na Twoim profilu i do rezerwacji wizyty. Pamiętaj o limicie znaków – musisz się zmieścić w 30 znakach.
  3. Zdjęciem profilowym najczęściej jest logo firmy, ponieważ w ten sposób łatwiej pozyskiwać odbiorców z innych kanałów. Dzięki temu też od razu zbudujesz rozpoznawalność swojej marki i pozytywne skojarzenia w głowach użytkowników. Jednak jeśli chcesz się wyróżnić na tle konkurencji, możesz wstawić fotografię swojego zespołu albo flagowego zabiegu.
  4. W opisie, tzw. bio, powinno się znaleźć kilka słów pokazujących główny przedmiot Twojej działalności. Pamiętaj, że masz tylko kilka sekund na przekonanie odbiorców do kliknięcia „Obserwuj”, a znaków niewiele – 150. Dlatego pisz ciekawie, zwięźle, skup się na najważniejszych cechach Twojego salonu. Dobrą praktyką na Instagramie jest zamieszczanie krótkich haseł określających biznes. Każde takie hasło może zawierać emotikonki i zaczynać się od nowego wersu, np. 💇 Strzyżenie damskie 💅 Manicure . Dzięki temu bio będzie bardziej czytelne. W opisie powinien znaleźć się również link. Przykładowo może to być adres rezerwacji online, dzięki czemu konsument od razu po zobaczeniu atrakcyjnej metamorfozy może się umówić na wizytę. Pamiętaj, że w profilu na Instagramie może być tylko jeden klikalny link, dlatego dobrze go wykorzystaj.
  5. Gdy założysz konto firmowe, możesz wprowadzić dane kontaktowe: numer telefonu, e-mail oraz adres siedziby Twojego salonu. Wtedy w górnej części profilu pojawią się przyciski: „Zadzwoń”, „Adres e-mail” oraz „Wskazówki dojazdu”. W przypadku branży beauty te informacje są bardzo przydatne dla potencjalnych klientów – chociażby dlatego, że dzięki nim od razu będą mogli ustawić nawigację i dojechać na umówioną wizytę.
  6. W ustawieniach możesz połączyć Instagrama z innymi profilami w mediach społecznościowych, np. z fanpage’em na Facebooku. Wtedy masz możliwość publikowania postów z Instagrama w kolejnym kanale.

Hasztagi dla salonów urody

Co publikować w firmowym profilu salonu na Instagramie?

Masz już konto salonu na Instagramie – czas na publikację atrakcyjnych postów. W tym kanale posługujemy się przede wszystkim obrazem, czyli zdjęciami (pojedynczymi lub galerią), grafikami i wideo.

Salony urody mogą zamieszczać na Instagramie przeróżne posty. Pamiętaj jednak, aby wypracować swój indywidualny styl. Wybierz kilka rodzajów treści, które przybliżą Cię do realizacji Twoich celów i zainteresują followersów. Mam dla Ciebie kilka pomysłów i inspiracji.

  1. Na Instagramie świetnie się sprawdzą metamorfozy klientów, czyli zdjęcia przed zabiegiem i po nim. Takie obrazy pokażą, że Twoje usługi są na wysokim poziomie. W ten sposób zbudujesz swoją wiarygodność, odbiorcy zaczną mieć do Ciebie zaufanie i bez obaw umówią się na wizytę. Niesamowite metamorfozy będą również inspiracją i motywacją dla followersów do wykonania takiej stylizacji w Twoim salonie.
  2. Ciekawym materiałem dla Twoich odbiorców będzie również filmik z poradami. Publikując takie treści, dasz klientom wartość dodaną, coś, co ich zainteresuje oraz zmotywuje do obserwowania Twoich kanałów i zaangażowania w życie marki. Możesz przykładowo pokazać, jak zadbać o przesuszoną skórę latem. Niech przed kamerą wystąpi kosmetolog, który najczęściej wykonuje zabiegi oczyszczania i nawilżania twarzy. Na koniec pracownik może zaprosić obserwujących na bezpłatną konsultację.
  3. Kolejnym pomysłem na posty zamieszczane na Instagramie są materiały z życia salonu. Opublikuj zdjęcia swojego zespołu. Widok roześmianego pracownika zachęci potencjalnego klienta do wizyty w Twoim salonie skuteczniej niż niejedna reklama. Pamiętaj, że w branży beauty istotna jest nie tylko wysoka jakość usług, ale i obsługa klienta.
  4. Zamieść również relacje ze szkoleń. Pokaż, że aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, dbasz o edukację i jesteś na bieżąco z trendami. Tutaj w centrum uwagi również powinien być Twój zespół – uchwyć śmieszne sytuacje i wydarzenia od kuchni, aby nawiązać więź z odbiorcami.
  5. Na Instagramie możesz również informować o nowościach, promocjach i swojej ofercie. Pamiętaj jednak, aby w tym kanale nie publikować zbyt często postów stricte reklamowych, ponieważ może to zniechęcić Twoich followersów. Zwróć również uwagę na to, aby nie mówić nachalnie o promocjach; skup się na wartościach i korzyściach dla klientów.
  6. Ostatnim pomysłem są wpisy lifestyle’owe. Na Instagramie użytkownicy szukają luźnych treści, które pomogą im się zrelaksować. Dlatego możesz czasami opublikować zdjęcie porannej kawy czy pokazać, jak świętujesz sukces zrzucenia zbędnych kilogramów przez klientkę. Dzięki takim treściom pokażesz ludzką twarz swojego biznesu i udowodnisz, że rozumiesz swoich obserwujących.

Jak zrobić dobre zdjęcie lub filmik na Instagrama?

Prowadząc konto salonu na Instagramie, zadbaj o jakość publikowanych tam zdjęć i filmów. Zamieszczane przez Ciebie materiały mają budować Twój pozytywny wizerunek i zachęcać do umówienia się na wizytę. Dlatego podczas robienia zdjęć pamiętaj o detalach takich jak kadr, światło czy dodatki, które sprawią, że fotografia miło zaskoczy odbiorcę.

Zwróć również uwagę na spójność profilu. Wypracuj swój indywidualny styl – własne metody fotografowania i edycji. Ważne jest to, aby obserwujący poznali Twój schemat i od razu rozpoznawali publikowane przez Ciebie treści. W zachowaniu spójności pomoże Ci nakładanie filtrów. Na Instagramie znajdziesz całą paletę narzędzi do obrabiania materiałów. Wybierz kilka filtrów o podobnej temperaturze barwowej i stosuj je przy dodawaniu zarówno zdjęć, jak i wideo.

Istotny jest także format materiału. Instagram przegląda się przede wszystkim w aplikacji, czyli na telefonach. W związku z tym publikuj zdjęcia, galerie fotografii czy wideo w formacie dostosowującym się do urządzeń mobilnych (kwadrat i prostokąt).

Co jest istotne w przygotowaniu filmu? Pamiętaj oczywiście o formacie wideo – nagrywaj go w pionie. Materiał, który chcesz opublikować na swoim profilu, powinien trwać do 60 sekund. Instagram umożliwia łatwą edycję wideo – możesz chociażby przyciąć film i dodać okładkę. Nie zapomnij też o wstawieniu napisów, ponieważ social media często przeglądane są bez dźwięku, a przecież chcesz, by odbiorca poznał Twoje porady czy dowiedział się o nowościach w Twoim salonie 🙂

Jaki tekst i hashtagi umieścić w opisie postów?

Każdy obraz publikowany na Instagramie powinien mieć opis, który składa się z tekstu i hashtagów. Najpierw zatrzymamy się na chwilę na wypowiedzi. Publikując materiał, zawsze warto dodać kilka słów, 2–3 zdania, które pokażą kontekst sytuacji, historię zadowolonej klientki czy skróconą poradę. Podobnie jak w innych social mediach, na Instagramie zwracaj się bezpośrednio do odbiorcy, czyli pisz na „Ty”. Klient musi czuć, że mówisz właśnie do niego, trafiasz dokładnie w sedno jego problemu. Treści w tym kanale powinny być napisane w lekki, luźny sposób, tak aby dobrze się je czytało. Nie zapomnij również o języku korzyści. Chociaż w tym medium materiały typowo reklamowe mają mniejsze znaczenie, to warto w nienachalny sposób zachęcać do skorzystania z Twoich usług. Skup się przede wszystkim na efekcie metamorfozy, pokaż problem, który został rozwiązany.

Przejdźmy teraz do hashtagów. Mają one ogromny potencjał! To właśnie dzięki nim profil Twojego salonu na Instagramie może zostać odnaleziony przez osoby potencjalnie zainteresowane Twoimi usługami. Dlaczego? Użytkownicy obserwują wartościowe dla nich hashtagi oraz wpisują w wyszukiwarkę frazy, które ich interesują, i dzięki temu widzą zdjęcia oznaczone tymi hasłami.

Obecnie pod materiałami możesz zamieszczać maksymalnie 30 hashtagów. Używaj jedynie tych, które rzeczywiście opisują publikowane treści. Wykorzystuj tagi branżowe, np. #makijaż, #stylizacjafryzur, #refleksynawlosach, lub ich angielskie odpowiedniki, takie jak #nails, #hairstyle. Staraj się unikać najpopularniejszych, np. #polishgirl, ponieważ Twoje zdjęcie czy film zgubią się w gąszczu milionów innych publikacji. Uważaj też, aby nie wykorzystywać zakazanych hashtagów, które zostały zablokowane przez Instagram. Aktualną listę zakazanych tagów znajdziesz bez problemu w internecie.

Warto wymyślić także własny, unikalny hashtag, który pomoże Ci nawiązywać interakcje z obserwującymi. Zachęcaj klientów do oznaczania specjalnym tagiem zdjęć lub filmików z przebiegu wizyty czy obrazujących efekty zabiegów. W ten sposób zyskasz możliwość dotarcia do takich materiałów i repostowania ich u siebie.

A co to znaczy repostować? Jest to po prostu udostępnianie na swoim profilu (w aktualnościach lub reakcjach) treści, które zamieścił inny użytkownik. Zamieszczanie zdjęć zadowolonych klientów będzie dla innych skuteczną zachętą do umówienia się na wizytę. Pamiętaj jednak, aby repostować tylko za zgodą autorów i zawsze ich oznaczać.

Jak wykorzystać insta stories

Jak wykorzystać potencjał InstaStories w salonie?

InstaStories to zdjęcia lub pionowe wideo trwające do 15 sekund. Za ich pomocą tworzymy treści, które znikają po 24 godzinach od publikacji, chyba że zapiszemy je w wyróżnionych relacjach na profilu. Możesz również dodać w odpowiedniej kolejności kilka materiałów i opowiedzieć historię. W ten sposób masz większą szansę na zainteresowanie użytkowników. Pamiętaj, że relacje możesz ozdobić oraz uzupełnić różnymi informacjami – dodać filtry, tekst, naklejki, lokalizację, godzinę czy hashtagi.

Jak wykorzystać InstaStories w salonie? Relacje są nieformalnymi materiałami, które nie muszą być dopracowane. Mają za zadanie przede wszystkim skracać dystans i budować więź z obserwującymi. Pokaż w nich życie swojej firmy od kuchni oraz niecodzienne i zabawne sytuacje. Spraw, aby Twoi klienci chcieli do Ciebie przychodzić nie tylko dlatego, że świadczysz usługi na wysokim poziomie, ale również dlatego, że darzą Cię sympatią. Lojalność oraz przywiązanie sprawiają, że odbiorcy nie są tak podatni na oferty konkurencji i rzadziej odchodzą.

Zwróć również uwagę na to, że wraz z rozwojem Instagrama Stories mają coraz więcej funkcji, chociażby opcje zadawania pytań czy dodania ankiety. Dzięki wykorzystywaniu tych wariantów możesz skutecznie zaangażować swoich followersów.

A co jeśli 15 sekund to dla Ciebie za mało i chcesz publikować dłuższe treści? Instagram wyszedł naprzeciw Twoim oczekiwaniom 🙂 W 2018 roku pojawiła się nowa funkcjonalność – Instagram TV (IGTV). Tutaj, w przeciwieństwie do standardowych relacji, możesz zamieszczać dłuższe wideo (od 15 sekund do aż 10 minut), które nie zniknie. Ponadto IGTV jest w 100% dostosowane do telefonów – prezentowane tam materiały są pionowe i wyświetlane w trybie pełnoekranowym. Dzięki temu nic nie odwróci uwagi odbiorców od Twojego filmu.

Jak zdobyć obserwujących na Instagramie?

Założenie konta salonu na Instagramie to tylko połowa sukcesu. Kolejnym krokiem do zwiększenia liczby wizyt jest pozyskanie followersów. Poniżej znajdziesz kilka sprawdzonych sposobów na zgromadzenie pokaźnej grupy fanów.

  1. Komentuj profile osób, które mogą być zainteresowane Twoimi usługami. Wyszukuj potencjalnych klientów po hashtagach, najlepiej określających ich lokalizację, np. #warszawamokotów, #krakówkazimierz.
  2. Poinformuj w innych kanałach salonu, że masz profil na Instagramie. Wrzuć posta na Facebooka i zaproś do obserwowania konta, dodaj link do Instagrama na swojej stronie internetowej, zamieść wpis na blogu czy napisz o nowym medium w newsletterze.
  3. Zorganizuj konkurs. Wykorzystaj zaangażowanie lojalnych klientów i spróbuj pozyskać nowych odbiorców. Pamiętaj o napisaniu regulaminu.
  4. Wykorzystaj influencer marketing. Nawiąż współpracę z osobami z okolicy tworzącymi treści, które mają pozytywny wpływ na Twoją grupę docelową.
  5. Doceniaj swoją społeczność. Na Instagramie liczy się nie tylko pozyskiwanie followersów, ale również budowanie relacji. Dlatego odpowiadaj na komentarze, zaglądaj na profile swoich fanów i dodawaj pod ich postami serduszka czy komentarze. Takie działania poprawią także widoczność Twoich postów, ponieważ algorytm Instagrama promuje treści motywujące do interakcji.

Jak prowadzić profil salonu na Instagramie?

Profil Twojego salonu na Instagramie jest już gotowy i masz już pierwszych obserwujących. Świetnie! Jednak aby dobrze wykorzystywać potencjał tego kanału i skutecznie pozyskiwać nowych klientów, prowadź swoje działania konsekwentnie. Systematycznie publikuj posty i angażuj odbiorców, co przełoży się na zwiększenie liczby rezerwowanych wizyt. Pamiętaj, aby zamieszczać treści codziennie o podobnych porach, tak aby przypominać o sobie, a jednocześnie nie męczyć followersów zbyt dużą aktywnością. Zwróć również uwagę na spójność dodawanych materiałów.

Jak ułatwić sobie zadanie systematycznego prowadzenia profilu salonu na Instagramie? Przygotuj harmonogram postów. Wstawianie zdjęć i wideo codziennie może być dosyć uciążliwe, dlatego zaplanuj publikacje treści chociażby z miesięcznym wyprzedzeniem. Dzięki temu Twoje materiały będą zawsze wysokiej jakości i nigdy o niczym nie zapomnisz. Do planowania wpisów możesz wykorzystać specjalne aplikacje, np. Planoly lub Later.

Prowadzenie profilu salonu na Instagramie nie musi być tylko szansą na pozyskanie nowych klientów – może stać się także świetną zabawą. Wystarczy trochę kreatywności i systematyczności, a osiągniesz niesamowite efekty. Otwórz się na nowe możliwości, bo przecież masz głowę pełną pomysłów. Powodzenia!

Autor: Klaudia Gawlas

Doświadczony szkoleniowiec, od lat związany z marketingiem internetowym. Przygotowała już kilkadziesiąt profesjonalnych webinarów, podczas których dzieli się swoim doświadczeniem oraz wiedzą z zakresu marketingu i reklamy. Śledzi sytuację w branży, analizuje potrzeby biznesów beauty i szuka najlepszych rozwiązań, które pomagają rozwijać salony - aby później przekazać je uczestnikom swoich szkoleń. 

Zobacz także