Public relations w branży beauty, czyli jak budować relacje z otoczeniem

Lipiec 11, 2018
narzędzia PR

 

3. Narzędzia public relations

Stworzono wiele narzędzi public relations, które pomagają osiągnąć lub przyspieszają osiągnięcie założonych efektów. Można je z powodzeniem wykorzystać w budowaniu spójnego wizerunku. Należą do nich: komunikacja wewnętrzna, sponsoring, audyt komunikacyjny, relacje z mediami, relacje z blogerami i influencerami, budowanie identyfikacji wizualnej marki, budowanie wizerunku eksperta, e-PR (działania online), działania w obszarze CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu), organizowanie spotkań i eventów czy też PR produktu lub usługi (wprowadzanie do oferty nowych produktów i usług).

Od razu uspokoję, że nie trzeba stosować każdego z powyższych narzędzi. Po rozpoznaniu potrzeb, oczekiwań i celów biznesu wybieramy i planujemy wdrożenie niezbędnych w PR-ze narzędzi, istotnych dla danego biznesu.

Budowanie wizerunku firmy ma sens jedynie w przypadku, kiedy tworzy on spójny obraz, za pomocą którego wzmacniamy bądź budujemy relacje z otoczeniem.

Działania PR, aby przyniosły korzyść, powinny być umiejętnie dobrane. Najczęściej łączy się kilka różnych narzędzi, optymalnie dobranych do specyfiki danej branży.

4. Jak wykorzystać powyższe narzędzia, by budować odpowiedni wizerunek salonu?

Budowanie pozytywnego i spójnego wizerunku salonu kosmetycznego następuje przez dialog, który prowadzisz z otoczeniem. Służą temu między innymi narzędzia, które wymieniłam powyżej. Warto zatem je łączyć i prezentować za ich pomocą treści wizerunkowe z reklamowymi i marketingowymi. Dobrze jest przygotować spójną strategię PR-ową i marketingową, która będzie zachęcała do interakcji. By się to udało, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: „kto jest grupą docelową tego salonu?”, czyli do kogo chcesz dotrzeć ze swoimi usługami. Ma to być kobieta czy mężczyzna? W jakim wieku? Dopiero gdy precyzyjnie określisz swoją grupę docelową, możesz opracować działania PR-owe. Dlaczego jest to aż tak istotne? Bo wiedząc, do kogo chcesz trafić ze swoimi zabiegami czy kosmetykami, wiesz, gdzie szukać klientów.

Jednym ze sposobów na prowadzenie public relations salonu kosmetycznego jest storytelling. To inaczej umiejętność opowiadania historii o Twojej marce. By robić to skutecznie, warto się posługiwać obrazowym i emocjonalnym językiem, który skupia uwagę odbiorcy na Twoich treściach. Jeżeli chcesz się skupić na storytellingu, nie opowiadaj o sprzedawanych przez Ciebie zabiegach czy kosmetykach. Stwórz i komunikuj spójną i wciągającą historię, która opowie o tym, czym się zajmujesz.

Zdaję sobie sprawę, że jeśli prowadzisz małą firmę w branży beauty, to najczęściej nie masz czasu albo i odpowiedniej wiedzy, by zająć się opowiadaniem historii o swoim salonie i budowaniem relacji. Wcale nie musisz zatrudniać agencji PR-owej, która zrobi to dla Ciebie. Dziś podpowiem, w jaki sposób możesz samodzielnie zadbać o PR swojej marki.

5. Jak kreować wizerunek salonu kosmetycznego?

Osobiście uważam, że przejrzysta strona internetowa, regularnie prowadzony blog ekspercki, newsletter i profile w social media są niezbędnymi narzędziami, które pozwalają Twoim potencjalnym klientom być w kontakcie z marką. Mimo że zaliczane są do narzędzi marketingowych, pokazują daną markę. A istnieje ogólnie zrozumiała zasada: „jak cię widzą, tak cię piszą”. Dlatego regularne aktualizowanie informacji na stronie i profilów w social media jest niezbędne, aby przypominać im o swojej działalności. Nie chodzi tutaj o zarzucanie prośbami i zapisy na dany zabieg… bo to może przynieść skutek odwrotny do oczekiwanego. Lepiej prezentować porady urodowe, wartościowe treści i podpowiedzi, które można wykorzystać w codziennych rytuałach pielęgnacyjnych.

Dziennikarze w poszukiwaniu tematów do artykułów często zaglądają na blogi salonów kosmetycznych, dlatego jego regularne prowadzenie jest świetnym sposobem kontaktu z dziennikarzami. Nie pisz jedynie o promocjach, zachęcając do zapisu na zabieg, który chcesz sprzedać. Użyj storytellingu bądź pozycji eksperta, zaproś do lektury najnowszych ciekawostek lub zorganizuj event dla swoich klientów i ich znajomych. Wszystko po to, by budować z nimi pozytywne relacje i być z nimi w kontakcie.

1 2 3Następna strona