Public relations w branży beauty, czyli jak budować relacje z otoczeniem

Lipiec 11, 2018

6. Narzędzia PR, które sprawdzą się w Twoim salonie

  • Prowadzenie bloga eksperckiego
    Jeśli chcesz nie tylko wzmocnić widoczność strony salonu kosmetycznego, ale także zostać ekspertem w swojej dziedzinie, absolutnym must have jest systematyczne prowadzenie bloga salonu kosmetycznego. Możesz wypowiadać się na nim Ty (jako właściciel lub właścicielka salonu), ale świetnie, jeśli zaprosisz do jego prowadzenia także swoich współpracowników. Zaplanuj regularne wpisy. Zatroszcz się o to, abyście Ty oraz Twoi pracownicy zaistnieli online jako fachowcy, którzy chętnie dzielą się rzetelnymi poradami. Posty na blogu powinny się pojawiać cyklicznie, np. 3–5 razy w miesiącu. Ważne, aby zaplanować te działania razem z innymi akcjami, które sprawią, że wokół Twojego bloga zgromadzi się duże grono czytelniczek.
  • Kontakt z mediami
    I tutaj zacznę od najważniejszej kwestii, czyli od funduszy. Publikacje w mediach nie zawsze muszą słono kosztować. Aby obniżyć koszty, warto budować dobre relacje z lokalnymi mediami oraz z portalami kobiecymi. Zastanów się, czy w okolicy Twojego salonu kosmetycznego działa jakieś lokalne radio, telewizja, gazeta, portal i w jaki sposób możesz je zainteresować tematyką związaną z salonem kosmetycznym. Możesz np. zaprosić redaktorów na zabieg w zamian za jego recenzję, która pojawi się w danym medium.Ale to tylko jedna z wielu różnych możliwości. Inne to np. wypowiedzi o kosmetykach, opalaniu, o pielęgnacji o danej porze roku, o składnikach kosmetyków czy też domowych sposobach pielęgnacji. W ciągu całego roku kalendarzowego jest mnóstwo okazji do poruszania tematów związanych z urodą, kosmetykami i pielęgnacją, które przyciągną dziennikarzy. A Ty możesz udzielać takich porad jako ekspert nie tylko w lokalnych mediach, ale również w kobiecych serwisach w internecie. Wszystko po to, aby budować pozycję eksperta, ale także zachęcać do wizyty w salonie kosmetycznym.W lokalnej czy ogólnopolskiej prasie bądź w portalach kobiecych możesz oczywiście opublikować baner (reklamę). Jednak z dużym prawdopodobieństwem, ze względu na fakt, że jesteśmy zasypywani komunikatami w postaci plakatów na ulicach i reklam online, może on zostać przeoczony. Dużo lepszym rozwiązaniem są eksperckie artykuły bądź wypowiedzi do artykułów zamieszczone w prasie kobiecej.
  • Współpraca z blogerkami i influencerkami
    Świetnym sposobem na promocję salonu kosmetycznego jest współpraca z blogerkami czy influencerami. Są to osoby, które skupiają wokół siebie zaangażowaną społeczność. Jeśli znajdziesz blogerkę bądź influencerkę z odpowiednimi zasięgami, która mieszka gdzieś w okolicy Twojego salonu kosmetycznego, warto podjąć z nią współpracę. Nie zawsze musi to oznaczać wydawanie mnóstwa pieniędzy. Możesz też zaproponować współpracę barterową, czyli swoją usługę w zamian za promocję w jej mediach.Jeśli chodzi o relacje z blogerami i influencerami, to polecam jasno określić, czy oczekujesz w zamian konkretnych publikacji na blogu lub w mediach społecznościowych. Dla bezpieczeństwa można podpisać umowę o współpracę barterową. Współpraca z blogerkami i influencerkami z branży beauty to doskonała forma promocji. Ważne, aby dotrzeć do osoby z odpowiednim targetem i wizerunkiem spójnym z estetyką danego biznesu beauty.Nie zawsze strategia komunikacji wysokozasięgowej blogerki będzie odpowiadała też Twojej grupie docelowej. W wielu przypadkach lepsze rezultaty można osiągnąć, zapraszając do współpracy kilka blogerek i influencerek beauty z mniejszą liczbą obserwujących.
Nagrody Twojego salonu
  • Nagrody dla Twojego salonu
    Czy Twój salon kosmetyczny zdobył jakąś nagrodę, wyróżnienie, statuetkę? Nie? Szkoda, bo takie nagrody, przyznawane przez media, specjalistów, organizacje konsumenckie czy samych konsumentów, potwierdzają wysoką jakość usług w Twoim salonie kosmetycznym. Jak poświadczają różnorodne badania, konsumenci chętniej wybierają nagrodzone produkty i usługi. Jest wiele organizacji czy magazynów, które przyznają takie wyróżnienia. Przykładem mogą być: konkurs Kosmetyczka Roku organizowany przez markę Bielenda, konkursy organizowane w czasie trwania Targów Kosmetycznych i Fryzjerskich czy też plebiscyt Diamenty Beauty organizowany przez e-magazyn TrustedCosmetics.pl.
  • Organizuj wydarzenia
    Słyszałaś o budowaniu pozytywnego PR-u przez organizowanie eventów w salonie kosmetycznym? To coraz popularniejsza forma nawiązywania relacji i dbania o wizerunek salonu kosmetycznego. Taki event można zorganizować w ramach jakiegoś lokalnego przedsięwzięcia, gdzie po prostu Ty bądź pracownicy Twojego biznesu beauty będziecie udzielać porad kosmetycznych czy prezentować ciekawy zabieg, usługę albo po prostu reprezentować Twój salon.Inny sposób to zorganizowanie takiego wyjątkowego dnia np. dla swoich stałych klientek, które mogą zabrać ze sobą znajome. Ty organizujesz napoje, jedzenie oraz tworzysz plan wydarzenia. Chodzi o to, by przy drinkach czy innym poczęstunku przybyłe panie miały okazję, by nie tylko porozmawiać z obsługą salonu kosmetycznego, ale także nawiązać relacje. W agendę takiego spotkania możesz np. wpisać pogadankę o bezpiecznym opalaniu, peeling dłoni dla każdego gościa, prezentację nowej usługi bądź kosmetyku. Zadbaj, aby na takim spotkaniu było miło, przyjemnie, aby był też czas na rozmowy bądź networking. Innym razem możesz zaprosić przedsiębiorcze kobiety, które prowadzą swoje biznesy w okolicach Twojego salonu. Takie wydarzenie możesz zorganizować wspólnie z fizjoterapeutą, który opowie, jak dobrze chodzić na szpilkach, czy fryzjerem, który zaprezentuje swoje umiejętności.

Podsumowanie

Jak wynika z powyższych przykładów, stworzenie i wdrożenie spójnej strategii PR-owej salonu kosmetycznego nie jest trudnym wyzwaniem. Wystarczy się do tego dobrze przygotować, zbudować bazę mediów i kontaktów do blogerek i influencerek. Kilka regularnie podejmowanych działań (wymienionych powyżej) sprawi, że możesz samodzielnie zadbać o wizerunek Twojej marki.

A zatem do dzieła!

Podobała Ci się lekcja Akademii Versum?
Podziel się!

1 2 3