Korzystamy z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz prezentować Ci dopasowane do Ciebie treści. Klikając „AKCEPTUJĘ” wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Więcej informacji o tym, jak wykorzystujemy pliki cookies znajdziesz w Polityce Prywatności.

Porady dla salonów

Jakie kanały social media wykorzystać do promocji salonu urody?

Jakie kanały social media wykorzystać do promocji salonu urody Jakie kanały social media wykorzystać do promocji salonu urody

Wiele osób utożsamia media społecznościowe z Facebookiem. Wiadomo, że Facebook jest największym na świecie (a także najpopularniejszym w Polsce) serwisem społecznościowym, ale mamy też inne portale tego typu, takie jak Instagram, Pinterest, YouTube czy blogi.

I właśnie nimi chciałbym się zająć w tym artykule, przybliżyć to, ile osób z nich korzysta, jak działają, jak można je wykorzystać do promocji salonu urody.

Popularność treści wizualnych

Dlaczego komunikacja wizualna, a co za tym idzie takie serwisy, jak Instagram czy Pinterest, są ostatnio tak popularne? Zaraz przytoczę wyniki badań, które odpowiadają na to pytanie, ale żeby zrozumieć fenomen tych stron, warto samodzielnie ściągnąć odpowiednie aplikacje na smartfona, uruchomić je i trochę się nimi pobawić.

Z badań wynika, że 90% informacji docierających do naszego mózgu to informacje graficzne; 93% komunikacji, którą prowadzimy, jest komunikacją niewerbalną; 67% konsumentów uważa ładny obrazek za bardziej wartościowy niż ocenę produktu przez klienta; treści publikowane z wykorzystaniem atrakcyjnego obrazka otrzymują 94% więcej obejrzeń niż te bez żadnej grafiki*.

Instagram

Instagram to aplikacja mobilna, której obecnie używa ponad 2,2 mln Polaków**. Za jej pomocą możemy robić zdjęcia i krótkie, 15-sekundowe filmiki oraz od razu je edytować. Edycja polega na dodaniu jednego z 27 filtrów, ustawieniu jasności, kontrastu, nasycenia, koloru, jaskrawości itd.

Instagram jest bardzo chętnie używany przez osoby do 35. roku życia. Za pomocą Instagrama fotografują one otaczającą rzeczywistość, pokazując, co lubią, co oglądają, gdzie jedzą, z jakich usług korzystają.

Jak salony urody mogą wykorzystywać Instagram do promocji swojego salonu, personelu, oferowanych usług?
Nic prostszego – wystarczy ściągnąć aplikację, zainstalować ją na swoim smartfonie i zacząć robić zdjęcia.

Na fotografiach możemy pokazać z bliska:

  • kosmetyki, które stosujemy w salonie,
  • używane w pracy urządzenia,
  • sam salon, jego wygląd i atmosferę,
  • pracowników (by przybliżyć ich osobom, które chcą skorzystać z usług naszej firmy).

Na Instagramie bardzo często pojawiają się tzw. zdjęcia zza kulis, pokazujące sytuacje, do których jako klienci nie mamy dostępu, np. moment dostawy kosmetyków, szkolenie pracowników, pracę recepcji czy przygotowania do zabiegu. Zdjęcia te angażują najbardziej, bo osoby interesujące się np. naszym salonem chcą wiedzieć, co się w nim dzieje, co robimy, żeby klienci podczas zabiegów czuli się jeszcze lepiej.

Wszystkie zdjęcia warto obrobić, używając funkcji Instagrama (filtry), i dodać do nich opis (hashtag).

Co ważne, na Instagramie można korzystać z hashtagów, więc warto do opisu zdjęcia dodać przynajmniej 2–3 znaczniki, np. #beauty #spa #nazwanaszegosalonu.

Po kliknięciu w hashtag będziemy mogli zobaczyć wszystkie wpisy nasze oraz osób, które wpisały przy swoim zdjęciu ten znacznik. Łatwo sprawdzimy, kto korzysta z naszych usług i promuje je na swoich profilach w serwisach społecznościowych (może w zamian damy jej lub jemu jakiś upominek?).

Zobaczmy, jakie zdjęcia pojawią się na Instagramie, gdy wyszukamy np. znacznik #salonkosmetyczny.

Aby przeanalizować nasze działania na Instagramie (o której godzinie nasi fani są najaktywniejsi, jakie filtry na zdjęciach podobają się im najbardziej, które zdjęcie dostało najwięcej serduszek), powstał bardzo ciekawy serwis, iconosquare.com, który umożliwia nam sprawdzenie tych danych. Wszystkie najważniejsze opcje dostępne są w górnej zakładce w serwisie („Statistics”).

Aplikacja Instagram nie jest idealna, brakuje jej kilku funkcji, np. możliwości udostępniania treści publikowanych przez innych użytkowników. Ale nic nie szkodzi, bo powstały odrębne aplikacje umożliwiające udostępnianie, sprawdzanie najpopularniejszych tagów czy czasu, w którym nasi obserwujący są najaktywniejsi.

Jeśli chcemy używać Istagrama w bardziej zaawansowany sposób, warto przejrzeć  prezentację (wejdź). Znajdziemy tam kilkadziesiąt dodatkowych aplikacji wraz ze szczegółowym opisem oferowanych przez nich funkcji:

Instagram dostępny jest na telefonach z systemem zarówno iOS, jak i Android. Zanim zaczniemy używać tego narzędzia do promocji salonu, dobrze pobrać i zainstalować aplikację, pobawić się funkcjami i odkryć w sobie prawdziwego artystę;)

Pinterest

Pinterest to kolejny portal nastawiony na treści wizualne. Według Megapanelu w marcu 2015 serwisu używało ok. 1,7 mln osób***. Co ważne, na Pinterest ponad 80% użytkowników to kobiety, które interesują się designem, wyposażeniem wnętrz, modą, kosmetykami, nowymi trendami, gadżetami.

Co oferuje Pinterest? Serwis jest postrzegany jako miejsce, w którym agregujemy zdjęcia – inspiracje na przyszłość. Przykładowo możemy sobie zrobić tablicę tematyczną, gdzie będziemy gromadzić zdjęcia fryzur, które nam się podobają, makijaży, wzorów na paznokciach, które chcemy sobie zrobić w przyszłości, czy kosmetyków, które chcemy kupić.

Jak salon kosmetyczny czy fryzjerski może wykorzystać Pinterest? Na pewno serwis pomoże nam przybliżyć salon osobom zainteresowanym naszymi usługami, a z drugiej strony także czerpać inspiracje o najnowszych trendach w branży.

Tablice mogą być podzielone zgodnie z tematami:

  • najnowsze fryzury (wykonane przez salon lub na konkursach fryzjerskich),
  • zabiegi (zdjęcia z konkretnych zabiegów),
  • pracownicy (przybliżone sylwetki pracowników salonu),
  • salon (wygląd salonu, oferowane usługi),
  • kosmetyki (produkty używane w salonie),
  • klientki (osoby przed zabiegami w naszym salonie i po nich),
  • inspiracje (wystrój nowoczesnego salonu kosmetycznego).

Żeby zaczerpnąć nieco inspiracji, zajrzyjmy tutaj:

Warto dać kobietom dostęp do ciekawych zdjęć (wielu zdjęć!) z naszego salonu, podpisać je dokładnie, dodać link do strony WWW czy profilu na Facebooku. Jeżeli tego dopilnujemy, zdjęcia dodane przez inne osoby na ich profilach będą miały odnośnik do nas.

Zdjęcia w serwisie Pinterest są ze sobą powiązane – kiedy oglądamy wybrane fotografie, na dole pojawiają się kolejne podobne, a po kliknięciu w nie wyświetlają się następne. Pinterest to serwis, w którym użytkowniczki spędzają sporo czasu – w dużym stopniu zawdzięczają to tym powiązanym zdjęciom.

Dodając zdjęcie na Pinterest, nie musimy się troszczyć o konkretny rozmiar fotografii. Można załadować każdy format i układ (kwadratowe, prostokątne, podłużną infografikę).

Jak dodać zdjęcie w serwisie Pinterest? Nic prostszego – po prostu klikamy na „+” w prawym dolnym rogu i dodajemy zdjęcie z komputera lub wklejamy link do strony WWW naszego salonu, Pinterest automatycznie ją przeszuka, aby znaleźć obrazki.

YouTube

YouTube to najpopularniejszy na świecie serwis z filmami wideo. To też druga co do wielkości wyszukiwarka w Polsce (zaraz po Google) i najpopularniejsza witryna w kategorii „kultura i rozrywka” – korzysta z niej ponad 16,7 mln Polaków, co stanowi 77% wszystkich internautów w naszym kraju.****

Jak można wykorzystać YouTube do promocji salonu kosmetycznego?
Oczywiście tworząc kanał naszego salonu i wrzucając na niego ciekawe wideo przybliżające salon oraz oferowane usługi.

Krótkie filmy wideo są bardzo łatwo przyswajalnym materiałem, a salon kosmetyczny może wykorzystać ten nośnik do ciekawej komunikacji.

Jaką treść możemy przekazać w filmie:

  • wirtualne oprowadzenie klientki po naszym salonie,
  • przykłady zabiegów dostępnych w salonie,
  • wywiady z osobami pracującymi w salonie,
  • krótkie wywiady z klientami,
  • inne treści przybliżające zainteresowanym salon i usługi.

Kanał firmowy tworzymy na tej stronie: https://www.youtube.com/channel_switcher

Musimy pamiętać o dodaniu ikony (800 × 800 px), zdjęcia w tle (2560 × 1440 px) i o opisie (informacja o salonie, dostępnych usługach, adres).

Oczywiście warto się pokusić o przygotowanie profesjonalnego filmu, który zaprezentuje nasz salon i usługi. Ale do nagrywania krótkich relacji lub wypowiedzi klientów nie jest nam potrzebna profesjonalna kamera. Wystarczy użyć aparatu fotograficznego lub dobrego smartfona. Po nagraniu filmu umieszczamy go na naszym kanale w YouTube. Następnie nadajemy mu tytuł, opis, tagi, możemy też skorzystać z edytora wideo i dodać muzykę (YouTube daje możliwość użycia darmowych piosenek ze swojej biblioteki).

Aby sprawdzić, jakie kwestie są ważne przy zakładaniu i prowadzeniu kanału na YouTube, warto przejść do sekcji „Pomoc”, przeczytać informacje o metadanych, miniaturach, adnotacjach czy opcjach analizy.

Więcej informacji znajdziemy tutaj.

Czy filmy, które dodaliśmy na YouTube się podobają, czy nie są za długie, za krótkie, czy widzowie odtwarzają je na komputerach czy może na smartfonach? Te i wiele innych dodatkowych informacji, które pomagają nam zoptymalizować nagrywane materiały, znajdziemy w zakładce „Analizy” w naszym panelu.

Jeżeli nie wiemy, jakie kanały z dziedziny „moda i uroda” obserwować, to warto skorzystać z comiesięcznego zestawienia „YouTube Trends”, przygotowywanego przez Sotrender. Raport pokazuje nam np. najpopularniejsze kanały w kategorii „kosmetyki”

Raport może się nam przydać także wtedy, gdy chcemy współpracować z vlogerami z kategorii „moda i uroda” – tutaj otrzymujemy dostęp do minimum 15 popularnych kanałów młodych kobiet, które nagrywają filmiki o makijażu, kosmetykach, pielęgnacji ciała.

Wpływowi internauci

 Współpraca z blogerami, influencerami

Bardzo wiele osób tworzy blogi. Według marcowego Megapanelu w Polsce jest ponad 2,6 mln blogów korzystających z WordPress.com*****, a dodatkowo kilkaset tysięcy osób prowadzi swoje blogi na platformie Blogspot.com (od Google). Najczęściej są to blogi o tematyce związanej z modą, urodą i kulinariami.

Czy warto rozważyć współpracę z blogerkami specjalizującymi się w dziedzinie „moda i uroda”? Spójrzmy na wynik badań, w których internauci oceniają, komu ufają najbardziej:

W jaki sposób można podjąć współpracę z taką blogerką?

  1. Na początku wyszukujemy za pomocą np. raportu „YouTube Trends” czy wyszukiwarki Google osobę, która może być zainteresowana skorzystaniem z usług i opisaniem ich na blogu.
  2. Następnie wysyłamy do niej e-mail z zapytaniem. Poprośmy ją o statystyki Google Analytics – zobaczmy, ile osób średnio wchodzi do niej na bloga, jak angażują się fani w serwisach społecznościach. Im więcej zaangażowania generują wpisy, tym większe prawdopodobieństwo, że wiele czytelniczek blogerki dowie się o akcji.
  3. Na końcu ustalamy wspólne działania, terminy i koszt.

Nie zdziwmy się, jeżeli blogerka poprosi o zapłatę – coraz częściej blog to podstawowe lub jedyne źródło zarobku takiej osoby, ona wkłada w to całe serce i umiejętności, generuje duże zaangażowanie, więc oczekuje za swoją pracę wynagrodzenia. Pomyślmy, czy my chcielibyśmy zapłaty za oferowane przez nas w salonie usługi. Oczywiście, że tak!

Jakie są możliwe opcje współpracy z blogerkami:

  • zaproszenie do salonu, zaoferowanie usług i prośba o recenzję,
  • relacja foto i wideo z zabiegów w salonie,
  • konkurs dla czytelniczek z nagrodą – zabiegiem kosmetycznym,
  • inne ciekawe akcje, których schemat działania można wymyślić razem z blogerką.

Jeżeli nasza blogerka umie angażować swoją społeczność i jest prawdziwym influencerem, dzięki współpracy z nią możemy się spodziewać zwiększenia liczby osób korzystających z naszych usług.

Podsumowanie

Jak widać powyżej, istnieje przynajmniej kilka dodatkowych serwisów, którymi powinniśmy się zainteresować przy promocji naszego salonu.

Przed podjęciem ostatecznej decyzji o tym, czy tworzyć konto w wybranym portalu czy też nie, warto sprawdzić, jak wiele rozmów na temat kosmetyków jest przeprowadzanych w danym serwisie, czy ludzie korzystają w nim z hashtagów związanych z beauty, czy piszą na ten temat. Później pozostaje nam tylko wypełnić dokładnie opis firmy, dodać odpowiednie grafiki, tworzyć ciekawe, angażujące treści i zachęcać do wizyty w salonie.

Źródła:

*M. Scissons, A Winning Strategy for Instagram Marketing, SlideShare, LinkedIn [online], 3 grudnia 2014 [dostęp: 6 czerwca 2015], dostęp elektroniczny: http://www.slideshare.net/MichaelScissons1/a-winning-strategy-for-instagram-marketing.

**T. Wojtas, Twitter, Instagram, Pinterest i Ask.fm już nie zyskują polskich użytkowników (analiza), WirtualneMedia.pl [online], 30 stycznia 2015 [dostęp: 6 czerwca 2015], dostęp elektroniczny: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/twitter-instagram-pinterest-i-ask-fm-juz-nie-zyskuja-polskich-uzytkownikow-analiza.

***http://media2.pl/badania/120533-Megapanel-styczen-2015-kategorie-tematyczne/16.html

****http://media2.pl/badania/122443-Megapanel-marzec-2015-kategorie-tematyczne/10.html

*****http://media2.pl/badania/122443-Megapanel-marzec-2015-kategorie-tematyczne/16.html.

Autor: Łukasz Dębski

Od 8 lat związany zawodowo z obszarem nowych mediów. Pracował w Agencji 121PR i w firmie Socializer, gdzie tworzył strategie obecności marki w social mediach, zajmował się analizami, raportami oraz kontaktem z liderami opinii. Aktywny trener w dziedzinie social mediów, ma na swoim koncie ponad 600 godzin szkoleń.

Zobacz także