SEM i SEO – czyli jak promować stronę internetową salonu

Styczeń 14, 2015

SEO 1 (lead)

Stworzenie witryny internetowej to nie wszystko. Warto jak najefektywniej wykorzystać możliwości docierania do klientów za pomocą Internetu. W związku z tym trzeba jeszcze zadbać o to, aby strona była funkcjonalna (miała np. system rezerwacji online oraz informowała o aktualnych promocjach), czytelna (ułatwiała odnajdywanie najważniejszych informacji) oraz widoczna w sieci i dostępna dla klientów.

Strona internetowa pozostawiona sama sobie jest jak samotna wyspa. Potencjalni klienci będą mogli na nią trafić, jeśli zaznaczymy ją na mapach i będziemy bezustannie ją promować. Tylko wtedy witryna ma szansę stać się wartościowym narzędziem komunikacji z klientami i skutecznie reklamować działalność salonu. Najbardziej powszechna i zaufana mapa stron internetowych to wyszukiwarka Google. Sprawdźmy, co warto i należy zrobić, żeby serwis salonu był tam widoczny dla potencjalnych klientów.

Czym jest SEM i SEO?

SEM i SEO to pojęcia związane z wyszukiwarką Google oraz widocznością naszej strony.

SEO (z ang. search engine optimization) oznacza optymalizację strony dla wyszukiwarek internetowych; skrótowcem SEM (z ang. search engine marketing) określamy z kolei marketing w wyszukiwarkach internetowych.

SEO odnosi się do działań zmierzających do osiągnięcia przez daną stronę internetową jak najwyższych pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych (do takich działań należy m.in. pozycjonowanie).

Wyniki organiczne (naturalne) to nic innego, jak linki ukazujące się po lewej stronie w odpowiedzi na zadane w wyszukiwarce zapytanie. Linki te nie zostały w żaden sposób opłacone, a o ich pojawieniu się decyduje wyszukiwarka Google na podstawie własnego algorytmu (czyli zbioru zasad, którymi powinna kierować się wyszukiwarka w dostarczaniu jak najbardziej wartościowych i obiektywnych wyników).

Przeciwieństwem wyników organicznych są linki sponsorowane, czyli opłacone reklamy, wyświetlające się w kontekście wyszukiwania na górze wyników i po ich prawej stronie.

Frazy czy też słowa kluczowe (z ang. keywords) to słowa i frazy, które najlepiej opisują zawartość strony internetowej, a których internauci używają do zadawania wyszukiwarce zapytań. Przykładowo poszukując salonu w swojej okolicy, klient wpisze w wyszukiwarkę: „salon fryzjerski Warszawa Śródmieście”.

Ważne, aby do opisu strony wybrać te słowa, o których mogą pomyśleć użytkownicy. Należy zwrócić szczególną uwagę na ich odpowiedni dobór.

SEM to ogół działań promocyjnych, zarówno płatnych, jak i bezpłatnych, mających na celu osiągnięcie jak najlepszych pozycji w wynikach – organicznych i sponsorowanych – wyszukiwania po konkretnych frazach kluczowych.

Dlaczego wysoka pozycja strony jest istotna?

Po wpisaniu w wyszukiwarkę Google frazy kluczowej, np. „depilacja laserowa Kraków” otrzymujemy odpowiednie wyniki, czyli listę salonów, serwisów itp., które odpowiadają na takie zapytanie. Na stronie z wynikami znajdą się zarówno wyniki naturalne (organiczne), jak i linki sponsorowane, oznaczone żółtym polem z napisem „Reklama” (omówimy je w kolejnych sekcjach tej lekcji).

Według badań z 2013 roku kliknięcia w linki do stron prezentowanych przez wyszukiwarkę Google w naturalnych wynikach wyszukiwania rozkładają się w następujący sposób:

  1. pozycja – 33% kliknięć,
  2. pozycja – 18% kliknięć,
  3. pozycja – 11% kliknięć,
  4. pozycja – 8% kliknięć,

10. pozycja – 2,4% kliknięć

(źródło: www.chitika.com).

Patrząc na te dane, nietrudno dojść do wniosku, że aby klienci w ogóle odwiedzili stronę internetową salonu, trzeba znajdować się wysoko w wynikach Google.

Jeszcze wyraźniej dowodzi tego sumaryczny procent kliknięć na stronach wyszukiwarki (wyniki wyszukiwania Google domyślnie podzielone są na strony, każda strona zawiera zwykle po 10 wyników-linków):

  1. strona z wynikami – 92% kliknięć,
  2. strona z wynikami – 5% kliknięć,
  3. strona z wynikami – 1% kliknięć

(źródło: www.chitika.com).

1 2 3Następna strona

Dodaj komentarz

  • (will not be published)