Skuteczny manager salonu

Maj 21, 2014
Skuteczny manager salonu

 

Manager w branży beauty musi być przede wszystkim skuteczny. Sprawdźmy, jakie wymagania powinien spełniać kandydat na tę posadę, aby można mu było powierzyć kierowanie salonem.

Jeszcze kilka lat temu to stanowisko kojarzyło się tylko z największymi i najbardziej ekskluzywnymi obiektami. Dziś managera coraz częściej zatrudniają właściciele mniejszych salonów i gabinetów, powierzając zarządzanie biznesem doświadczonym profesjonalistom.

Takie rozwiązanie jest dobrym posunięciem co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, manager organizuje, koordynuje, planuje i kontroluje, dbając o wszystkie aspekty funkcjonowania salonu. Optymalnie wykorzystuje posiadane zasoby, co przekłada się bezpośrednio na uzyskiwanie wyższych przychodów z działalności. Po drugie, sam właściciel ma mniej na głowie i może poświęcić więcej czasu na nowe przedsięwzięcia czy życie prywatne.

Pozostają tylko kwestie, jak znaleźć odpowiedniego kandydata na to stanowisko i jakie obowiązki można mu powierzyć. Postaram się odpowiedzieć na te pytania, koncentrując swoje rozważania na następujących zagadnieniach:

  • Czym zajmuje się manager?
  • Manager jest twarzą salonu – tak w obiekcie, jak i poza nim.
  • Jak rekrutować, by znaleźć dobrego managera? Jakie wykształcenie i doświadczenie musi mieć idealny kandydat?
  • Cechy i predyspozycje osobowościowe idealnego managera.
  • W jaki sposób mierzyć skuteczność managera?
  • Przykład kalkulacji kosztów zatrudnienia managera w odniesieniu do korzyści, które on wnosi.
  • Kim jest skuteczny manager?

 Czym zajmuje się manager?

Najogólniej mówiąc, manager jest osobą odpowiedzialną za zarządzanie salonem. Może kierować całą firmą albo jakąś jej częścią. Zakres obowiązków na tym stanowisku zależy głównie od tego, jak często w salonie pojawia się właściciel. W niektórych gabinetach prawie zawsze można zastać właściciela, a manager jest jego prawą ręką. Ale w innych szef powierza managerowi całokształt prac związanych z bieżącym funkcjonowaniem salonu – z uwagi na to, że sam nie zawsze może być na miejscu (bo prowadzi np. jeszcze inną działalność albo jego biznes nie ogranicza się tylko do jednego salonu, lecz obejmuje całą sieć).

Jakkolwiek spojrzymy na kompetencje managera, trzeba stwierdzić, że ta praca opiera się przede wszystkim na kontaktach z ludźmi: pracownikami salonu, klientami, kontrahentami. Do obowiązków managera należy organizowanie i koordynowanie pracy zespołu, wyznaczanie obowiązków i ustalanie kompetencji podległych pracowników oraz sprawowanie kontroli nad personelem salonu. Ponadto manager jest odpowiedzialny za prowadzenie rekrutacji nowo zatrudnianych osób, motywowanie i informowanie pracowników, dbanie o ich rozwój i rozwiązywanie konfliktów. Manager ustala też cele krótko- i długoterminowe salonu, opracowuje normy obsługi klienta i procedury usprawniające pracę personelu, rozpatruje skargi i reklamacje klientów, a także osobiście nadzoruje wizyty specjalnych gości.

Osoba zatrudniona na stanowisku managera powinna orientować się w ofertach firm z branży beauty i umieć wybrać spośród nich optymalne rozwiązania dla salonu. Dobry manager nie tylko wyszuka najlepszą ofertę, ale również wynegocjuje atrakcyjne ceny i rabaty oraz zatroszczy się o dobry kontakt z dostawcami.

Oprócz tego manager dużą część swojego czasu przeznacza na wszelkie działania marketingowe i reklamowe – organizuje np. różnego rodzaju akcje promocyjne salonu, tworzy programy lojalnościowe i oferty specjalne, planuje pokazy i dni otwarte. Wie, które formy promocji salonu przynoszą najlepsze efekty i gdzie warto się reklamować. Utrzymuje stałe relacje z reklamobiorcami i przedstawicielami mediów oraz zleca aktualizację firmowej strony internetowej.

Manager jest twarzą salonu – tak w obiekcie, jak i poza nim

Manager pełni także funkcję reprezentacyjną. Zarówno klienci, jak i pracownicy czy kontrahenci handlowi będą postrzegać salon właśnie przez pryzmat managera, który powinien stać się dla innych osób związanych z firmą wyznacznikiem najwyższych standardów (obsługi klienta, zachowania).

Od jakości pracy managera zależy również prestiż, jakim może się cieszyć obiekt – albo jaki może utracić. Aby salon stał się miejscem chętnie odwiedzanym przez klientów, w jego wewnętrznych stosunkach i sprawach firmowych musi panować pełna harmonia. Konflikty między pracownikami czy problemy w kontaktach z partnerami bardzo szybko przedostają się do atmosfery salonu, a klienci je wyczuwają. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby manager nie tylko umiał stworzyć miejsce idealne dla odnowy ciała i ducha, ale również, decydując jednocześnie o wizerunku salonu, potrafił zarazić obecnych oraz potencjalnych klientów i kontrahentów wizją obiektu, w którym normą są atmosfera relaksu i najwyższa jakość obsługi.

1 2 3Następna strona

Komentarze (1)

  1. Agnieszka

    Witam. Mam nadzieję znaleźć tutaj proste, ale jednocześnie skuteczne rozwiązania potrzebne do profesjonalnego prowadzenia salonu.

Dodaj komentarz

  • (will not be published)