Jak stworzyć zwycięską strategię dla salonu?

Kwiecień 23, 2014
7xP

 

 Wprowadzamy w życie 7 przykazań (7P) zwycięskiej strategii marketingowej:

1P – PRODUKT –zarządzanie produktem, serwisem i tym, jak on się ma do potrzeb i życzeń klienta.

  1. Planując zakup kosmetyków, musimy doprecyzować, jakie produkty do pielęgnacji skóry powinniśmy mieć w zapasie, czyli w magazynie, by zrealizować nasze wcześniejsze ustalenia. W tym celu należy ułożyć (według pakietów i rodzajów cery) listę artykułów przeznaczonych do sprzedaży i do pracy w gabinecie. Zamawiając wszystkie potrzebne kosmetyki, zwracajmy uwagę na to, że warto mieć w magazynie po 2–3 pakiety danego środka dla każdego typu skóry. To samo dotyczy zakupu suplementów diety i innych materiałów koniecznych do wykonywania zabiegów. Zawsze pamiętamy o zapasie.
  2. Należy dokładnie zastanowić się nad tym, jakie zabiegi i w jakiej cenie będziemy wykonywali w gabinecie. Warto opisać te zabiegi, aby klient potrafił je sobie wyobrazić. Wskazany jest katalog – zarówno w formie papierowej, jak i online, dostępny na stronie internetowej. To samo dotyczy przygotowania informacji o produktach.
  3. Niewątpliwie ważnym aspektem w sferze PRODUKTU jest sposób pakowania zakupionych w naszym salonie kosmetyków i wystawiania faktur. W związku z tym powinniśmy przemyśleć, jak będą wyglądały torebki na zakupy, a jak oryginalna faktura, której nasza konkurencja nie proponuje. Może to być dodatkowy gadżet wyróżniający nas spośród innych.
  4. W kontekście potrzeb i życzeń klienta istotnym punktem jest obietnica, jaką daje nasz produkt i zabieg (np. gwarancja intensywnego nawilżenia skóry lub zwrot poniesionych kosztów).Dotyczy to także szkoleń, jeśli planujemy je wprowadzić do katalogu ofert. Dlatego też proponujęzrobić listę głównych zalet i korzyści wynikających z posiadania naszego produktu.Jeżeli oferujemy kursy, należy pomyśleć o certyfikatach.
  5. Kolejnym punktem są prezenty. Można je wręczać, z okazji urodzin, imienin, świąt, zmiany pory roku, zakupu większej ilości kosmetyków itd. Powinniśmy to doprecyzować już na początku i wkalkulować w nasz plan działań.
  6. Strona internetowa to w dzisiejszych czasach podstawa funkcjonowania zdrowego biznesu.
  7. Program komputerowy okazuje się niezbędny do budowania bazy danych i profesjonalnej obsługi klientów.
  8. Warto zadbać o odpowiednią prezentację produktów kosmetycznych na wystawce w recepcji.

2P – CENA –proces ustalania ceny produktu, łącznie ze zniżkami.

  1. Powinniśmy przemyśleć nie tylko ceny katalogowe świadczonych przez nas usług i produktów, ale również oferty specjalne oraz tzw. propozycje nie do odrzucenia. Na tej podstawie dopiero wyprodukujemy cenniki i katalogi zarówno w wersji drukowanej, jak i online. W tym kontekście warto zastanowić się nad możliwością sprzedaży online w celu pozyskania dodatkowych klientów.
  2. Należy jasno określić warunki płatności, np. możliwość regulowania należności kartą kredytową, przelewem, na raty bądź innymi kartami płatniczymi, z uwzględnieniem takich form płatności, jak kupony, bony zniżkowe czy programy lojalnościowe.
  3. Informujemy klienta, co będzie bezpłatnie wliczone w cenę, np. przesyłka lub próbka kremu.

3P – MIEJSCE I DYSTRYBUCJA – gdzie położony jest nasz salon i jak produkt dostaje się w ręce klienta.

  1. Miejsce jako obiekt/salon, w którym klient ma się zrelaksować, powinna cechować przemyślana aranżacja wnętrz wszystkich pomieszczeń, także recepcji – z dekoracjami, muzyką i zapachami włącznie. Zdjęcia salonu warto zamieścić również na stronie internetowej, na Facebooku, blogu, kanałach typu Twitter, YouTube, Google Plus i innych. Miejsce to również parking, toalety, punkt dla palaczy, dni i godziny otwarcia naszego gabinetu.
  2. Miejsce należy rozpatrywać także w kontekście dystrybucji. Trzeba więc ustalić procedurę zakupów w salonie i online w sklepie internetowym, przez telefon oraz za pośrednictwem e-maila. Dotyczy to również rozdawania ulotek bliskim, informacji o nowym salonie, produktach itp.

4P – PROCES – serwis, zachowanie ludzi, które może być bardzo znaczące dla klienta. Prowadząc salon, musimy przemyśleć strategicznie, co zrobić, aby klient do nas przyszedł, co zrobić, kiedy już u nas będzie, i co zrobić, kiedy od nas wyjdzie, aby powrócił.

  1. Procedura przyjmowania nowego klienta, sposób jego powitania, począwszy od drzwi wejściowych, zaproponowanie mu napoju, uśmiech na twarzy, schludny wygląd kosmetyczki (fartuszek) – to bardzo istotne elementy, decydujące o tym, czy klient poczuje się u nas dobrze i zapragnie zostać na dłużej. W tym punkcie istotną rolę odgrywają: pierwszy profesjonalny kontakt, analiza i diagnoza stanu skóry, rzeczowe, fachowe informacje, które przekażemy, a które będą kluczowe w podjęciu decyzji o dokonaniu zakupu.
  2. Dalszym etapem będzie przeprowadzenie profesjonalnego zabiegu, również według ustalonych procedur. Zazwyczaj firma, z którą współpracujemy, oferująca nam produkty kosmetyczne, ma gotowe takie procedury. Powinniśmy z nich korzystać.
  3. Kolejny etap to utrzymanie relacji z klientem, który od nas wyszedł, poprzez newslettery (czyli wysyłanie drogą e-mailową aktualności), SMS-y z przypomnieniem o zabiegu, życzenia urodzinowe itd.

5P – LUDZIE – każdy, kto ma kontakt z klientem, może przyczynić się tego, by klient wyszedł z salonu zadowolony. Ludzie to nieodłączna i ważna część firmy. Muszą być dobrze przygotowani do pracy i odpowiednio zmotywowani. Również kupujący mogą mieć wpływ na innych klientów.

  1. Istotną sprawą jest właściwy dobór pracowników, a więc nasz wykwalifikowany zespół, który powinniśmy systematycznie szkolić, stosując jednocześnie rutynowe testy wiedzy. Chcąc zagwarantować partnerskie relacje z personelem i jego zaangażowanie w nasz biznes, musimy zadbać o kluczowe elementy, czyli praktyczne szkolenia produktowe, tworzenie wytycznych w zakresie profesjonalizmu, o wizytówki oraz program motywacyjny.
  2. Podmiotem naszych działań są oczywiście Klienci. Możemy zwiększyć ich liczbę poprzez wykorzystanie różnych form relacji partnerskich z innymi firmami w naszej okolicy, które mogłyby nas polecać dalej w formie B2B (biznes dla biznesu).
  3. Stworzenie programów lojalnościowych dla klienta spowoduje przynależność do salonu jak do klubu, stąd karty lojalnościowe powinny być nieodłączną częścią naszej strategii biznesowej.
  4. Obsługa klienta przez telefon, e-mail i Facebook to również budowanie relacji międzyludzkich, o których bardzo często zapominają właściciele salonu, chcąc przejąć funkcję sekretarki, kosmetyczki i menedżera jednocześnie.

1 2 3Następna strona