Strona internetowa salonu i gabinetu krok po kroku – cz. I

Czerwiec 28, 2017

 

Chcesz stworzyć stronę internetową swojego gabinetu, ale nie wiesz, od czego zacząć? Na dźwięk słów „domena” i „serwer” robi Ci się słabo? Myślisz o tym, żeby zlecić prace informatykowi, ale nie wiesz, jak wybrać odpowiednią osobę? Zastanawiasz się, ile to wszystko będzie kosztowało? Zapoznaj się z moim przewodnikiem, który zawiera wszystkie podstawowe zagadnienia związane z tworzeniem witryny internetowej firmy z branży beauty. Krok po kroku przeprowadzę Cię przez wszystkie etapy tworzenia strony!

Krok 1. – planowanie

Tworzenie strony internetowej to wieloetapowy proces, który wymaga solidnych przygotowań. Rozplanowanie całego przedsięwzięcia pozwoli Ci dokładnie określić Twoje potrzeby, co z kolei ułatwi wybór wykonawcy, ograniczy ryzyko popełnienia błędów i koszty.

1. Koncepcja strony

Weź kartkę papieru i dokładnie rozpisz, co chcesz umieścić na stronie. Pamiętaj, że głównym celem tworzenia witryny internetowej jest przekonanie klientek (szczególnie nowych) do skorzystania z Twoich usług i ułatwienie im rezerwacji wizyty.

Zacznij od strony głównej. Umieść na niej logo, menu, stopkę i ewentualne boczne panele. Potrzebne będzie także miejsce na właściwą zawartość strony, czyli treści. Zdecyduj, gdzie będzie tekst, a gdzie zdjęcia. Przemyśl lokalizację i zawartość banerów reklamowych. To samo zrób z podstronami. Zastanów się, jakich informacji będą szukać Twoi klienci. Zadbaj o to, żeby najważniejsze z nich były odpowiednio wyeksponowane.

Istnieją pewne standardowe elementy, które znajdziesz na większości stron internetowych gabinetów kosmetycznych i fryzjerskich. Należą do nich:

  • opisy zabiegów,
  • dane kontaktowe i adresowe,
  • informacje o salonie,
  • cennik zabiegów,
  • aktualności – np. informacje o promocjach, ciekawych akcjach w gabinecie,
  • informacje o pracownikach – doświadczenie, zdjęcia (to wszystko pomaga budować zaufanie i ułatwia nawiązywanie relacji),
  • blog, a w nim artykuły poradnikowe lub inne treści promocyjne (regularne publikacje to świetna forma promocji strony),
  • wtyczki mediów społecznościowych, np. Facebooka, Instagrama,
  • formularz zapisu do newslettera,
  • możliwość rezerwacji wizyty online.

Z reguły najobszerniejszą częścią strony są opisy zabiegów. Warto zadbać o zachowanie logicznej i intuicyjnej struktury opisów, tak aby klient bez trudu znalazł informacje, których szuka. Możesz się kierować różnymi kluczami, np.:

  • twarz, ciało, włosy,
  • upiększanie, pielęgnacja, relaks,
  • trądzik, zmarszczki, cellulit, rozstępy,
  • kosmetyka, fryzjerstwo, medycyna estetyczna itd.

Obecnie wiele gabinetów łączy różne koncepcje i tworzy menu na podstawie listy zabiegów oraz problemów, które chcą rozwiązać klienci. Np. do opisu mikrodermabrazji możemy się dostać zarówno z poziomu „Zabiegów oczyszczających”, jak i klikając w zakładkę „Trądzik”. Warto się przy tym zastanowić, w jaki sposób po Twojej stronie internetowej będą się poruszać klienci; tę kwestię wyjaśnię na przykładzie podstrony poświęconej trądzikowi. Klientka szuka skutecznej terapii trądziku. Klika w odpowiednią zakładkę i czyta o wybranym zabiegu. Zakładając, że przekonałaś ją do skorzystania z zabiegu, musisz jej umożliwić łatwy zapis. Niezbędne będą więc łatwo dostępne dane kontaktowe (numer telefonu i e-mail) lub możliwość zapisów online (o tym za chwilę).

Warto przygotować przejrzystą strukturę, ale jednocześnie ograniczyć liczbę kliknięć koniecznych, aby dostać się w poszukiwane przez klientkę miejsce. W tej kwestii musisz wypracować rozsądny kompromis. Np. taka ścieżka:

Strona główna → „Zabiegi” → „Twarz” → „Pielęgnacja” → „Odmładzanie” → „Stymulacja” → „Zabieg RF”

może być zbyt długa i zbyt skomplikowana. Klientka się zdenerwuje, że nie może znaleźć tego, czego szuka, i po prostu opuści stronę.

Pamiętaj, że Twoja strona powinna być intuicyjna. Jeśli logo gabinetu umieścisz w lewym dolnym rogu, a zakładkę „Kontakt” w „Zabiegach na ciało”, nie spodziewaj się wielu nowych klientów z internetu. Większość witryn internetowych tworzy się w podobny sposób. Jeśli do tej pory nie zwracałaś na to uwagi, przejrzyj strony kilkunastu gabinetów i wynotuj powtarzające się elementy.

2. Estetyka strony

Branża kosmetyczna to nadal branża głównie kobieca. Tutaj jak nigdzie indziej kluczowe znaczenie ma estetyka. To, co napiszę teraz, będzie brutalne, ale pokaże, jak ważny jest wysmakowany projekt strony. Wyobraź sobie, że na chwilę stajesz się klientką. Przychodzisz do gabinetu i wita Cię zaniedbana kosmetyczka. Ma zanieczyszczoną cerę, tłuste włosy, nieświeży oddech, brudne, połamane paznokcie i poplamiony fartuszek. Co robisz? No jasne, że uciekasz! Jeśli na Twojej stronie internetowej znajduje się kilkanaście niepasujących do siebie kolorów i mnóstwo niepotrzebnych ozdobników, trudno Ci będzie przekonać klientkę, że jesteś w stanie wykonać delikatny, stonowany i elegancki makijaż ślubny.

Strona internetowa to nie tylko miejsce, w którym umieszczasz określone treści. To także wizytówka, która świadczy o Twoim profesjonalizmie i wyczuciu estetyki. Jeśli oferujesz usługi na najwyższym poziomie, Twoja strona internetowa musi stwarzać właśnie takie wrażenie. Elegancja, prostota, przejrzystość – to słowa, które opisują nowoczesną stronę gabinetu kosmetycznego lub salonu fryzjerskiego.

Kolorystyka i ogólnie styl Twojej strony internetowej powinny być spójne z całą Twoją identyfikacją wizualną. Co to oznacza w praktyce? Chodzi o to, żebyś nie miała zielonego logo, czerwonych ścian w gabinecie i żółtej strony internetowej. Jeśli w Twoim logo dominuje jeden kolor, ten sam kolor powinien przeważać na Twoich ulotkach, w wystroju gabinetu i na stronie internetowej. Chodzi o to, żeby klientka na pierwszy rzut oka skojarzyła przekaz reklamowy z Twoim gabinetem.

Na stronie internetowej powinnaś stosować nie więcej niż 2–3 podstawowe kolory. Oczywiście jeśli jednym z nich jest czarny, to nie stanie się nic złego, jeśli dodatkowo umieścisz gdzieś ciemny, grafitowy paseczek. Najważniejsze, żeby kolory od siebie pasowały i nie gryzły się ze sobą. Na schemacie, który wykonałaś, pracując nad poprzednim punktem, możesz zaznaczyć swoje pomysły na kolory poszczególnych elementów.

1 2 3Następna strona