Strona internetowa salonu i gabinetu krok po kroku – cz. I

Czerwiec 28, 2017
Strona internetowa salonu fryzjerskiego i gabinetu kosmetycznego

 

Chcesz stworzyć stronę internetową swojego gabinetu, ale nie wiesz, od czego zacząć? Na dźwięk słów „domena” i „serwer” robi Ci się słabo? Myślisz o tym, żeby zlecić prace informatykowi, ale nie wiesz, jak wybrać odpowiednią osobę? Zastanawiasz się, ile to wszystko będzie kosztowało? Zapoznaj się z moim przewodnikiem, który zawiera wszystkie podstawowe zagadnienia związane z tworzeniem witryny internetowej firmy z branży beauty. Krok po kroku przeprowadzę Cię przez wszystkie etapy tworzenia strony!

Krok 1. – planowanie

Tworzenie strony internetowej to wieloetapowy proces, który wymaga solidnych przygotowań. Rozplanowanie całego przedsięwzięcia pozwoli Ci dokładnie określić Twoje potrzeby, co z kolei ułatwi wybór wykonawcy, ograniczy ryzyko popełnienia błędów i koszty.

1. Koncepcja strony

Weź kartkę papieru i dokładnie rozpisz, co chcesz umieścić na stronie. Pamiętaj, że głównym celem tworzenia witryny internetowej jest przekonanie klientek (szczególnie nowych) do skorzystania z Twoich usług i ułatwienie im rezerwacji wizyty.

Zacznij od strony głównej. Umieść na niej logo, menu, stopkę i ewentualne boczne panele. Potrzebne będzie także miejsce na właściwą zawartość strony, czyli treści. Zdecyduj, gdzie będzie tekst, a gdzie zdjęcia. Przemyśl lokalizację i zawartość banerów reklamowych. To samo zrób z podstronami. Zastanów się, jakich informacji będą szukać Twoi klienci. Zadbaj o to, żeby najważniejsze z nich były odpowiednio wyeksponowane.

Istnieją pewne standardowe elementy, które znajdziesz na większości stron internetowych gabinetów kosmetycznych i fryzjerskich. Należą do nich:

  • opisy zabiegów,
  • dane kontaktowe i adresowe,
  • informacje o salonie,
  • cennik zabiegów,
  • aktualności – np. informacje o promocjach, ciekawych akcjach w gabinecie,
  • informacje o pracownikach – doświadczenie, zdjęcia (to wszystko pomaga budować zaufanie i ułatwia nawiązywanie relacji),
  • blog, a w nim artykuły poradnikowe lub inne treści promocyjne (regularne publikacje to świetna forma promocji strony),
  • wtyczki mediów społecznościowych, np. Facebooka, Instagrama,
  • formularz zapisu do newslettera,
  • możliwość rezerwacji wizyty online.

Z reguły najobszerniejszą częścią strony są opisy zabiegów. Warto zadbać o zachowanie logicznej i intuicyjnej struktury opisów, tak aby klient bez trudu znalazł informacje, których szuka. Możesz się kierować różnymi kluczami, np.:

  • twarz, ciało, włosy,
  • upiększanie, pielęgnacja, relaks,
  • trądzik, zmarszczki, cellulit, rozstępy,
  • kosmetyka, fryzjerstwo, medycyna estetyczna itd.

Obecnie wiele gabinetów łączy różne koncepcje i tworzy menu na podstawie listy zabiegów oraz problemów, które chcą rozwiązać klienci. Np. do opisu mikrodermabrazji możemy się dostać zarówno z poziomu „Zabiegów oczyszczających”, jak i klikając w zakładkę „Trądzik”. Warto się przy tym zastanowić, w jaki sposób po Twojej stronie internetowej będą się poruszać klienci; tę kwestię wyjaśnię na przykładzie podstrony poświęconej trądzikowi. Klientka szuka skutecznej terapii trądziku. Klika w odpowiednią zakładkę i czyta o wybranym zabiegu. Zakładając, że przekonałaś ją do skorzystania z zabiegu, musisz jej umożliwić łatwy zapis. Niezbędne będą więc łatwo dostępne dane kontaktowe (numer telefonu i e-mail) lub możliwość zapisów online (o tym za chwilę).

Warto przygotować przejrzystą strukturę, ale jednocześnie ograniczyć liczbę kliknięć koniecznych, aby dostać się w poszukiwane przez klientkę miejsce. W tej kwestii musisz wypracować rozsądny kompromis. Np. taka ścieżka:

Strona główna → „Zabiegi” → „Twarz” → „Pielęgnacja” → „Odmładzanie” → „Stymulacja” → „Zabieg RF”

może być zbyt długa i zbyt skomplikowana. Klientka się zdenerwuje, że nie może znaleźć tego, czego szuka, i po prostu opuści stronę.

Pamiętaj, że Twoja strona powinna być intuicyjna. Jeśli logo gabinetu umieścisz w lewym dolnym rogu, a zakładkę „Kontakt” w „Zabiegach na ciało”, nie spodziewaj się wielu nowych klientów z internetu. Większość witryn internetowych tworzy się w podobny sposób. Jeśli do tej pory nie zwracałaś na to uwagi, przejrzyj strony kilkunastu gabinetów i wynotuj powtarzające się elementy.

2. Estetyka strony

Branża kosmetyczna to nadal branża głównie kobieca. Tutaj jak nigdzie indziej kluczowe znaczenie ma estetyka. To, co napiszę teraz, będzie brutalne, ale pokaże, jak ważny jest wysmakowany projekt strony. Wyobraź sobie, że na chwilę stajesz się klientką. Przychodzisz do gabinetu i wita Cię zaniedbana kosmetyczka. Ma zanieczyszczoną cerę, tłuste włosy, nieświeży oddech, brudne, połamane paznokcie i poplamiony fartuszek. Co robisz? No jasne, że uciekasz! Jeśli na Twojej stronie internetowej znajduje się kilkanaście niepasujących do siebie kolorów i mnóstwo niepotrzebnych ozdobników, trudno Ci będzie przekonać klientkę, że jesteś w stanie wykonać delikatny, stonowany i elegancki makijaż ślubny.

Strona internetowa to nie tylko miejsce, w którym umieszczasz określone treści. To także wizytówka, która świadczy o Twoim profesjonalizmie i wyczuciu estetyki. Jeśli oferujesz usługi na najwyższym poziomie, Twoja strona internetowa musi stwarzać właśnie takie wrażenie. Elegancja, prostota, przejrzystość – to słowa, które opisują nowoczesną stronę gabinetu kosmetycznego lub salonu fryzjerskiego.

Kolorystyka i ogólnie styl Twojej strony internetowej powinny być spójne z całą Twoją identyfikacją wizualną. Co to oznacza w praktyce? Chodzi o to, żebyś nie miała zielonego logo, czerwonych ścian w gabinecie i żółtej strony internetowej. Jeśli w Twoim logo dominuje jeden kolor, ten sam kolor powinien przeważać na Twoich ulotkach, w wystroju gabinetu i na stronie internetowej. Chodzi o to, żeby klientka na pierwszy rzut oka skojarzyła przekaz reklamowy z Twoim gabinetem.

Na stronie internetowej powinnaś stosować nie więcej niż 2–3 podstawowe kolory. Oczywiście jeśli jednym z nich jest czarny, to nie stanie się nic złego, jeśli dodatkowo umieścisz gdzieś ciemny, grafitowy paseczek. Najważniejsze, żeby kolory od siebie pasowały i nie gryzły się ze sobą. Na schemacie, który wykonałaś, pracując nad poprzednim punktem, możesz zaznaczyć swoje pomysły na kolory poszczególnych elementów.

 

3. Treści

Kolejnym ważnym (o ile nie najważniejszym) elementem Twojej strony internetowej są treści. Mam tu na myśli zarówno teksty, jak i zdjęcia oraz grafiki.

Teksty

Teksty na stronę internetową muszą spełniać jednocześnie kilka funkcji (trochę jak makijaż ślubny):

  • przyjemnie się czytać,
  • wywoływać określone wrażenie – np. „fajna babka”, „profesjonalistka”, „ekspert”,
  • zawierać specjalistyczne słownictwo (ale jednocześnie powinny być łatwe w odbiorze dla laika),
  • sprzedawać usługi,
  • kreować marzenia,
  • przekazywać informacje,
  • wspomagać dobre pozycjonowanie strony (do tego tematu wrócimy w II części lekcji).

Założę się, że nigdy nie patrzyłaś na zwykły tekst – ot, kilka prostych zdań – właśnie w ten sposób. Strona internetowa Twojego gabinetu ma pozyskiwać dla Ciebie klientki. Aby osiągnąć ten efekt, musisz zadbać o solidne przygotowanie tekstów. Możesz stworzyć je samodzielnie lub zlecić ich przygotowanie profesjonaliście.

Ile kosztują usługi copywritera?

Copywriter to osoba, która zawodowo zajmuje się tworzeniem tekstów reklamowych. Najlepiej korzystać z usług firm, które specjalizują się w pisaniu tekstów dla branży kosmetycznej. Ile kosztuje przygotowanie profesjonalnych opisów zabiegów i innych tekstów na stronę internetową gabinetu? Wszystko zależy od liczby podstron i od długości tekstów na poszczególnych podstronach. Łączny koszt może się wiązać z wydatkiem od kilkuset do nawet 2500 zł (w wypadku mocno rozbudowanych stron z dużą liczbą zabiegów).

Zdjęcia

Bardzo istotne są również zdjęcia. Idealnie jest, jeśli na swojej stronie możesz się pochwalić zdjęciami z własnego gabinetu. Muszą to być jednak zdjęcia dobrej jakości, wykonane przez profesjonalnego fotografa lub osobę, która ma pewne doświadczenie i zadba o odpowiednie oświetlenie, a także obrobi zdjęcia. Alternatywą są banki zdjęć, w których za kilkanaście-kilkadziesiąt złotych możesz wykupić fotografie. Korzystając z banku zdjęć, warto sprawdzić, czy konkurencyjny salon nie wykorzystał podobnych fotografii. Nie wstawiaj na stronę zdjęć, do których nie masz praw (np. znalezionych w Google). Autor może się do Ciebie zwrócić z żądaniem zapłaty i odszkodowania za ich bezprawne wykorzystanie.

Grafiki

Tworząc stronę internetową, należy również przemyśleć najbliższe działania promocyjne i uwzględnić miejsce na grafiki i banery reklamowe. Warto informować klientów o aktualnych ofertach i ciekawych wydarzeniach – nie tylko w formie newsów tekstowych ze zdjęciem. Atrakcyjny baner na stronie głównej skieruje Twoje klientki w odpowiednie miejsce i znacznie zwiększy zainteresowanie daną promocją.

Wypisz pomysły na najbliższe kampanie i zaplanuj wstępnie, jakie reklamy umieścisz na swojej stronie. Będziesz potrzebować dużego banera na stronie głównej ze zmieniającymi się 2–5 grafikami? A może umieścisz reklamy z boku, na wszystkich podstronach?

Tworzenie grafik zwykle przypada na dalsze etapy pracy nad stroną. Wynika to z faktu, że wymiary i kolorystykę tych elementów trzeba dostosować do ostatecznego wyglądu strony. Warto jednak zawczasu się zastanowić, co chcesz umieścić na grafikach, i zaplanować tę pozycję w swoim budżecie.

Jeśli zlecisz wykonanie grafik specjaliście, musisz się liczyć z kosztem od kilkudziesięciu do nawet 100–300 złotych za jedną grafikę. Jeśli korzystasz z usługi projektowania strony wraz z grafiką, podstawowe grafiki powinnaś mieć w cenie – warto to wynegocjować.

4. Ważne funkcje i narzędzia

Sprawdź, co jeszcze warto uwzględnić w szkicu strony internetowej.

System rezerwacji online

Strona internetowa pozyskuje dla Ciebie klientki nawet wtedy, kiedy Ty jesteś poza gabinetem. Żeby robiła to naprawdę efektywnie, musisz ją wesprzeć systemem rezerwacji online oferowanym np. przez Versum. Możliwość zarezerwowania wizyty w dowolnej chwili to ogromne ułatwienie dla klientek, które po pierwsze nie muszą czekać na możliwość wykonania telefonu, a po drugie mogą zarezerwować termin zaledwie kilkoma kliknięciami. Ryzyko, że osoba zdecydowana skorzystać z Twoich usług się rozmyśli, jest zdecydowanie mniejsze niż wtedy, gdy komunikacja odbywa się wyłącznie drogą e-mailową lub telefoniczną.

Newsletter

Newsletter to świetne narzędzie, które pomaga sprzedawać zabiegi i budować relacje z klientkami. Własna baza e-mailowa pozwala ograniczyć nakłady na reklamę i przynajmniej częściowo uniezależnić się od pośredników w kontaktach z klientkami, czyli np. od Facebooka.

Statystyki

Dzięki statystykom dowiesz się, jak wiele osób wchodzi na Twoją stronę internetową. Wytypujesz miejsca, z których przychodzi do Ciebie najwięcej klientek, sprawdzisz skuteczność akcji promocyjnych, a także dowiesz się, które treści na stronie są najchętniej czytane. Statystyki oferują dziesiątki możliwości, które pomogą Ci zwiększyć skuteczność Twojej strony internetowej i pozyskać nowe klientki.

 

Krok 2. – zakup domeny i serwera

Zanim zacznę szczegółowo analizować kwestię zakupu domeny i serwera, zachęcam do zapoznania się z krótkimi definicjami tych pojęć:

  • domena – unikalny adres, który prowadzi do Twojej strony, np. salonkosmetyczny.pl,
  • serwer – dysk internetowy, na którym umieścisz swoją stronę internetową,
  • hosting – odpłatne udostępnianie miejsca na serwerze.

1. Wybór domeny

Pierwszym krokiem, który musisz wykonać na swojej drodze do stworzenia strony internetowej, jest wybór domeny. Warto dokładnie przemyśleć ten zakup, ponieważ domena będzie Ci służyć najprawdopodobniej przez cały czas prowadzenia działalności, a jej ewentualna zmiana będzie się wiązać ze sporymi komplikacjami.

Czym się kierować przy wyborze domeny?

Domena powinna ściśle nawiązywać do nazwy Twojego salonu lub gabinetu.

PRZYKŁAD: Szukasz domeny dla gabinetu kosmetologii estetycznej Beauty zlokalizowanego w Warszawie. Możesz rozważyć następujące opcje:

  • beauty.pl,
  • kosmetologiabeauty.pl,
  • beautywarszawa.pl,
  • gabinetbeauty.pl,
  • gabinet-beauty.pl
  • itd.

Wszystkie powyższe propozycje dotyczą najpopularniejszego w Polsce rozszerzenia „.pl”. Jeśli bardzo zależy Ci na danej domenie, a rozszerzenie „.pl” jest zajęte, możesz się zdecydować na inne rozszerzenie, np. „.com” lub „.com.pl”. Pamiętaj jednak, że dwie podobne domeny firm o takiej samej nazwie i o zbliżonym profilu działalności to spore ryzyko pomyłek klientek.

Na co zwrócić uwagę, wybierając miejsce zakupu domeny?

Domenę musisz wykupić w jednej z firm, która zajmuje się ich sprzedażą. Nie ma znaczenia, którą firmę wybierzesz. Każda z nich może Ci sprzedać daną domenę.

Co warto wziąć pod uwagę:

  • koszt domeny – domenę musisz opłacać cyklicznie. Opłata za jej rejestrację obejmuje pierwszy rok użytkowania. Najczęściej jest to cena mocno promocyjna – kilka, maksymalnie kilkadziesiąt złotych. Wiele firm oferuje również darmowe domeny. Warto jednak sprawdzić wysokość opłaty za kolejny rok. Często się zdarza, że darmowa rejestracja oznacza wysoką opłatę w kolejnych latach;
  • pomoc techniczną – jeśli temat tworzenia stron internetowych jest Ci zupełnie nieznany, warto sprawdzić, czy firma, w której chcesz wykupić domenę, oferuje sprawną pomoc techniczną, najlepiej całodobową;
  • dodatkowe usługi – dla laika ważne jest kompleksowe wsparcie. Firmy, które sprzedają domeny, zwykle mają w swojej ofercie dodatkowe usługi, takie jak hosting, aplikacje do tworzenia stron, zniżki na rozmaite programy czy pomoc informatyczną. Warto porównać oferty i wybrać najatrakcyjniejszą.

Jak sprawdzić, czy wybrana domena nie jest przez kogoś zajęta?

Wejdź na stronę firmy, w której masz zamiar zarejestrować domenę. Znajdziesz tam specjalną wyszukiwarkę. Wystarczy wpisać do niej wybraną nazwę, a wyszukiwarka wskaże, czy dana domena jest wolna, lub zaproponuje alternatywę.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

  • Nawet jeśli zlecasz komuś zrobienie strony, domenę zarejestruj samodzielnie – będziesz mieć nad nią pełną kontrolę.
  • Jeżeli kupujesz domenę z rozszerzeniem „.pl” (np. salonbeauty.pl), warto rozważyć zakup również innych rozszerzeń (np. salonbeauty.com, salonbeauty.com.pl) – unikniesz sytuacji, w której konkurencyjna firma wykorzysta nazwę podobną do Twojej.
  • Pamiętaj o terminowej płatności – nieopłacona domena wraca do ogólnodostępnej puli i ktoś może ją wykupić, zanim Ty uregulujesz opłatę.

2. Zakup serwera

Serwer to dysk dostępny w internecie i dostosowany do przechowywania stron internetowych. W wypadku prostych stron, takich jak witryna gabinetu kosmetycznego lub salonu fryzjerskiego, wybór serwera nie jest specjalnie skomplikowany. Właściwie każdy popularny serwer dostępny na rynku spełni Twoje wymagania. Warto zwrócić uwagę na koszty, o których pisałam już w kontekście domeny – w wypadku wykupienia serwera sytuacja wygląda podobnie. Często opłata za pierwszy rok (za serwer również płacisz cyklicznie) jest niższa, a kolejne abonamenty wiążą się z dużo większym wydatkiem. Staraj się przeliczać koszty w perspektywie co najmniej kilku lat.

Poczytaj opinie o firmie i wybierz tę, która zebrała najmniej negatywnych opinii klientów. Problemy techniczne zdarzają się wszystkim, ważne jest, jak szybko firma reaguje na awarie i reklamacje.

Dla osoby, która nie ma doświadczenia, najwygodniejszą opcją jest serwer i domena w jednej firmie. Tutaj również powinnaś działać samodzielnie. Twoja strona powinna się znajdować na wykupionym przez Ciebie serwerze. Takie rozwiązanie daje Ci gwarancję pełnej kontroli nad stroną, a w przyszłości pozwoli uniknąć wielu problemów.

Masz już koncepcję strony oraz serwer i domenę, czas na realizację! O tym, ile kosztuje stworzenie strony internetowej, jakimi kryteriami warto się kierować, wybierając wykonawcę, oraz czy i w jaki sposób można samodzielnie stworzyć stronę internetową, dowiesz się z drugiej części lekcji  – zajrzyj tutaj

 

Podobała Ci się lekcja Akademii Versum?
Podziel się!