Strona internetowa salonu i gabinetu krok po kroku – cz. II

12 lipca, 2017
Strona www salonu fryzjerskiego lub gabinetu kosmetycznego

 

W pierwszej części lekcji omówiłam planowanie strony internetowej oraz zakup domeny i serwera (z poprzednią lekcją możesz się zapoznać tutaj).

Dziś zajmę się praktycznymi aspektami związanymi z przygotowaniem strony. Przeanalizuję różne sposoby tworzenia witryny internetowej (samodzielnie, przy pomocy kreatora, zlecenie zewnętrznej firmie) i przyjrzę się ich kosztom. Po lekturze tej części artykułu będziesz mieć pełną wiedzę niezbędną do stworzenia skutecznej strony internetowej Twojego salonu lub gabinetu.

Krok 3. – stworzenie strony

Jeżeli chcesz stworzyć stronę internetową, masz kilka opcji. Możesz:

  • skorzystać z pomocy zewnętrznej firmy, np. agencji interaktywnej,
  • zaprojektować stronę samodzielnie przy pomocy specjalnego kreatora,
  • wykonać stronę samodzielnie, korzystając z darmowego systemu zarządzania treścią.

Omówię po kolei wszystkie te możliwości, analizując ich zalety, wady i szacując prawdopodobne koszty. Zanim to zrobię, warto się zapoznać z ważnymi pojęciami, które będą się wielokrotnie pojawiać w dalszej części tekstu.

Pierwszym z nich jest CMS, czyli system zarządzania treścią. Poza treścią (teksty, grafiki, elementy wyglądu) do stworzenia strony potrzebne jest specjalne oprogramowanie, które układa wszystkie elementy w odpowiednich miejscach i zarządza dodawaniem nowych treści. To oprogramowanie jest określane właśnie jako CMS.

Drugie pojęcie to mobilność (responsywność) strony. Obecnie coraz więcej osób korzysta z internetu na urządzeniach mobilnych – smartfonach, tabletach itp. Nowoczesna strona internetowa musi mieć wersje mobilne, czyli takie, które dostosują się do mniejszego ekranu. Chodzi np. o to, żeby treści umieszczone na szerokiej stronie internetowej w wypadku wejścia przez smartfon wskakiwały jedna pod drugą, tak aby w prosty sposób można było przejrzeć zawartość.

Ostatnim ważnym tematem, który warto poznać przed przystąpieniem do tworzenia strony, jest jej pozycjonowanie, czyli działania mające na celu zwiększenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Na dobre pozycjonowanie strony składają się zarówno kwestie, które warto przemyśleć na etapie projektowania strony (np. przejrzysta struktura, intuicyjna nawigacja), jak i tworzenie odpowiednich treści, co z kolei wiąże się nie tylko z pracami nad stroną (opisy zabiegów), ale także z promocją strony (newsy oraz artykuły zawierające słowa kluczowe).

 

1. Zlecenie stworzenia strony internetowej zewnętrznej firmie

Istnieje mnóstwo firm, które projektują strony internetowe. Aby wybrać rozsądnie, warto zgromadzić jak najwięcej ofert i propozycji.

Oprogramowanie

Spotkasz firmy, które dysponują własnym oprogramowaniem, oraz takie, które korzystają z ogólnodostępnych systemów zarządzania treścią (CMS). Moim zdaniem to drugie wyjście jest korzystniejsze, bo nie będziesz uzależniona od jednej firmy. Możesz również liczyć na niższy koszt wdrożenia strony.

Wyobraź sobie, że chcesz wstawić na stronie dodatkowy baner lub zmienić kolor tła. Jeśli masz stronę stworzoną przy wykorzystaniu darmowego oprogramowania, jakim jest np. WordPress lub Joomla, znajdziesz w internecie szczegółowe poradniki i na pewno poradzisz sobie z tym sama. Jeśli Twoja strona została stworzona w oparciu o autorski system jakiejś agencji interaktywnej, z każdym drobiazgiem musisz się zwracać właśnie do tej firmy lub prosić o pomoc doświadczonego informatyka. To oczywiście zwykle wiąże się z większymi kosztami.

Grafika

Oprócz oprogramowania istotna jest również kwestia wyglądu strony. Masz zdjęcia, tekst, banery reklamowe, ale to nie wystarczy. Istotny jest układ treści (rozmieszczenie na stronie głównej, boczne kolumny, nagłówek, stopka), lokalizacja logo, kolor i wygląd menu, tło strony, kolor i rodzaj fontu, dodatkowe ozdoby, takie jak linie, ramki, wyróżnienia tekstu itd.

Istnieją gotowe szablony, które mają z góry zdefiniowane te podstawowe elementy. Korzystając z szablonu, możesz nanieść pewne zmiany w wyglądzie strony (kolory, czcioni, niewielkie zmiany układu treści), ale nie będą to zmiany rewolucyjne. Oczywiście masz do wyboru naprawdę dużo szablonów, więc w większości wypadków nie będzie problemu z realizacją Twojej wizji.

Możesz także od podstaw stworzyć całą grafikę strony. W tym przypadku w całe przedsięwzięcie, oprócz informatyka, będzie zaangażowany również grafik, który zaprojektuje stronę od zera. Wówczas będziesz mieć całkowitą dowolność w ustalaniu wyglądu strony. W razie zmian potrzebne będzie jednak ponowne zwrócenie się do grafika i informatyka. Ta opcja, ze względu na konieczność zaangażowania dodatkowego specjalisty, będzie oczywiście droższa.

Ile kosztuje stworzenie strony internetowej przez zewnętrzną firmę?

To trochę pytanie z gatunku „ile trzeba wydać, żeby otworzyć gabinet kosmetyczny?”. Koszt uruchomienia strony zależy od:

  • wielkości, renomy i doświadczenia firmy – duża agencja będzie miała zwykle wyższe ceny niż informatyk freelancer,
  • oprogramowania, z którego korzysta firma – własny czy darmowy CMS,
  • tego, czy strona będzie tworzona na szablonie czy projektowana od podstaw,
  • tego, czy ewentualnie szablon będzie darmowy czy płatny,
  • dodatkowych funkcjonalności, takich jak np. rezerwacje online, newsletter, możliwość rejestracji użytkowników itd.,
  • złożoności struktury,
  • dodatkowych usług, takich jak np. projektowanie graficzne banerów, zakup zdjęć, tworzenie tekstów,
  • gwarancji związanych np. z bezpieczeństwem strony,
  • dodatkowego wsparcia po oddaniu strony – pomocy technicznej, poprawek itd.

Jeśli firma nie przedstawiła Ci szczegółowej specyfikacji, warto dopytać o te szczegóły, bo czasami właśnie w nich kryje się sporo dodatkowych opłat. Najlepiej spisać wszystko dokładnie w umowie, tak żeby żadna ze stron nie miała wątpliwości, co wchodzi w skład usługi.

W umowie warto również doprecyzować:

  • ile projektów graficznych/propozycji szablonów masz w cenie,
  • ile poprawek możesz wprowadzić w ramach ustalonej stawki,
  • do kiedy powinnaś przesłać materiały,
  • jakie informacje musisz przesłać,
  • czy podana cena to kwota netto czy brutto,
  • czy z umową wiążą się jakieś dodatkowe opłaty, np. abonament za pomoc techniczną,
  • czy w cenie zostaną zainstalowane statystyki, wtyczka z Facebooka, formularz kontaktowy, mapka dojazdowa i inne elementy, które występują na większości stron internetowych.

Jeśli myślisz o stronie z możliwością aktualizacji (czyli takiej, na której możesz dodawać treści, np. nowe zabiegi, aktualności), to ceny zaczynają się od 1500 zł, a kończą w okolicy 10 000 zł. Im bardziej skomplikowana strona i im większe masz wymagania, tym wyższa będzie cena. Oczywiście w wypadku indywidualnych projektów graficznych trzeba brać pod uwagę raczej górną granicę tych widełek.

Jeśli zlecasz stworzenie strony internetowej zewnętrznej firmie, warto pilnować:

  • terminów – prace lubią się przeciągać, nie zaszkodzi raz na jakiś czas zapytać o postępy;
  • testów – obecnie każda strona powinna dobrze się wyświetlać na urządzeniach mobilnych (tabletach, smartfonach), powinna również dobrze wyglądać we wszystkich najpopularniejszych przeglądarkach; informatycy zwykle to testują, ale warto samodzielnie się upewnić, że wszystko działa;
  • optymalizacji pod wyszukiwarki – dobrze zapytać, co informatyk ma zamiar zrobić, żeby strona dobrze się pozycjonowała; dobra firma udzieli Ci wskazówek dotyczących np. pisania tekstów czy zamieszczania zdjęć;
  • instrukcji – powinnaś zostać kompleksowo przeszkolona z obsługi strony, najlepiej, jeśli taki przewodnik dostaniesz w pliku do wydruku.

Alternatywa dla wykonania strony przez zewnętrzną firmę

Jeśli zależy Ci na obniżeniu kosztów, możesz spróbować samodzielnie stworzyć stronę internetową swojego gabinetu.

2. Budowanie strony przy wykorzystaniu kreatora

Najprostszym rozwiązaniem są specjalne kreatory stron (np. Wix, Weebly). Ich obsługa jest prosta nawet dla osób, które o tworzeniu stron nie mają pojęcia. Najczęściej cały proces sprowadza się do wybierania gotowych, zdefiniowanych wcześniej elementów i budowania z nich strony. Aby to lepiej zrozumieć, wyobraź sobie puzzle. Puzzlami w tym kontekście są miejsce na logo, menu, pole na tekst, pole na baner boczny, stopka itd. Ktoś wcześniej stworzył te elementy, a Twoim zadaniem jest wyłącznie ułożyć je w całość. Takie rozwiązanie daje Ci pewną kontrolę nad wyglądem strony, ale tylko w ramach udostępnionych możliwości.

Zasadniczymi zaletami korzystania z kreatorów są niski koszt (przynajmniej na start), prosta obsługa i krótki czas prac nad stroną. Wady to na pewno brak elastyczności i fakt, że strony tworzone przy pomocy kreatorów niekoniecznie podobają się wyszukiwarkom, co w przyszłości może mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie strony.

Ile kosztuje stworzenie strony przy pomocy kreatora?

Istnieją darmowe kreatory, ale one zwykle mają bardzo dużo ograniczeń. Żeby podpiąć własną domenę, usunąć reklamy innych firm itd., najczęściej musisz zapłacić. Warto więc od razu rozważyć skorzystanie z sensownej opcji płatnej. Firma, która oferuje kreator, zapewnia Ci również hosting. Za stronę płacisz zwykle co miesiąc: kilka–kilkadziesiąt lub nawet powyżej 100 zł miesięcznie. Jak widzisz, stworzenie porządnej strony przy pomocy kreatora nie musi być aż tak korzystne cenowo w porównaniu ze zleceniem strony informatykowi.

Warto bardzo szczegółowo przeanalizować wszystkie pakiety cenowe dostępne w różnych firmach i upewnić się, czy w perspektywie kilku kolejnych lat rzeczywiście dużo zaoszczędzisz. Pamiętaj również o sprawdzeniu, co możesz zrobić ze stroną stworzoną w kreatorze po rezygnacji z usług danej firmy. Jeśli strony nie da się przejąć lub przenieść, zrezygnuj z usługi. Strona internetowa to ogromny kapitał, dlatego warto mieć nad nią pełną kontrolę.

3. Tworzenie strony przy wykorzystaniu darmowego systemu zarządzania treścią

Kolejną możliwością jest stworzenie strony samodzielnie przy pomocy darmowego systemu zarządzania treścią. Najlepszym rozwiązaniem jest system WordPress, z którego korzysta obecnie nawet 25% wszystkich stron umieszczonych w internecie. Zalety tego systemu to prostota i duża dostępność darmowych materiałów, w których znajdziesz szczegółowe instrukcje konfiguracji i rozwiązania większości problemów. Tę metodę tworzenia strony WWW możemy umieścić gdzieś pomiędzy zewnętrzną firmą i kreatorem. Wymaga ona od nas więcej pracy niż kreator, ale oferuje pełną kontrolę nad stroną i znacznie większe możliwości. Przy tym jest znacznie tańsza niż zlecenie tworzenia strony zewnętrznej firmie.

WordPressa instalujesz u siebie na serwerze, podpinasz domenę i wybierasz szablon (proces wygląda na skomplikowany, ale da się to zrobić). Istnieje bardzo dużo darmowych szablonów, są również ciekawsze szablony płatne. Resztę prac wykonujesz w panelu administracyjnym – jest on pośrednikiem między Tobą (laikiem) a skomplikowanym kodem, który rozumieją wyłącznie informatycy. Chcesz dodać nową stronę? Klikasz „dodaj” i gotowe. Chcesz zmienić kolor? Wchodzisz w opcje wyglądu, klikasz i zmieniasz. Najtrudniejsze jest wykonanie pierwszych kroków i zaznajomienie się z obsługą panelu administracyjnego. Jeśli opanujesz te etapy, dalsze prace nad stroną będą już banalnie proste.

Musisz nastawić się na dużo nauki i wykazać się cierpliwością. Jeśli z trudem znajdujesz czas na podstawowe sprawy, zleć stworzenie strony zewnętrznej firmie lub skorzystaj z kreatora. Jeśli tworzenie strony chcesz potraktować jako okazję do sprawdzenia się, zdobycia nowych umiejętności i odskocznię od pracy, na pewno będzie to dla Ciebie fantastyczne doświadczenie.

Ile kosztuje tworzenie strony przy wykorzystaniu darmowego systemu zarządzania treścią?

W opisany powyżej sposób stronę możesz stworzyć w zasadzie za darmo. Twoim głównym kosztem będzie coroczna opłata za domenę i serwer, czyli w wersji optymistycznej 150–200 zł.

Podsumowanie

Jak widzisz, tworzenie strony internetowej to złożony projekt, wymagający przemyśleń i solidnych przygotowań. Warto je potraktować jako inwestycję, która w przyszłości zwiększy Twoje zyski z prowadzonej działalności. Dobrze wykonana strona będzie sprzedawać Twoje usługi przez wiele lat, a jej aktualizacje będą proste i przyjemne. Pamiętaj jednak, że strona bez odpowiedniej promocji nie spełni swojej funkcji – nie trafią na nią Twoi potencjalni klienci. Pomyśl o promocji w social mediach, pozycjonowaniu, reklamach w wyszukiwarce… Ale to już temat na kolejną lekcję.

Podobała Ci się lekcja Akademii Versum?
Podziel się!