Korzystamy z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz prezentować Ci dopasowane do Ciebie treści. Klikając „AKCEPTUJĘ” wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Więcej informacji o tym, jak wykorzystujemy pliki cookies znajdziesz w Polityce Prywatności.

Porady dla salonów

Strona internetowa salonu i gabinetu kosmetycznego

Strona internetowa salonu kosmetycznego Strona internetowa salonu kosmetycznego

Chcesz stworzyć stronę internetową swojego gabinetu, ale nie wiesz, od czego zacząć? Na dźwięk słów „domena” i „serwer” robi Ci się słabo? Myślisz o tym, żeby zlecić prace informatykowi, ale nie wiesz, jak wybrać odpowiednią osobę? Zastanawiasz się, ile to wszystko będzie kosztowało? Zapoznaj się z moim przewodnikiem, który zawiera wszystkie podstawowe zagadnienia związane z tworzeniem witryny internetowej firmy z branży beauty. Krok po kroku przeprowadzę Cię przez wszystkie etapy tworzenia strony!

Krok 1. – planowanie

Tworzenie strony internetowej to wieloetapowy proces, który wymaga solidnych przygotowań. Rozplanowanie całego przedsięwzięcia pozwoli Ci dokładnie określić Twoje potrzeby, co z kolei ułatwi wybór wykonawcy, ograniczy ryzyko popełnienia błędów i koszty.

1. Koncepcja strony

Weź kartkę papieru i dokładnie rozpisz, co chcesz umieścić na stronie. Pamiętaj, że głównym celem tworzenia witryny internetowej jest przekonanie klientek (szczególnie nowych) do skorzystania z Twoich usług i ułatwienie im rezerwacji wizyty.

Zacznij od strony głównej. Umieść na niej logo, menu, stopkę i ewentualne boczne panele. Potrzebne będzie także miejsce na właściwą zawartość strony, czyli treści. Zdecyduj, gdzie będzie tekst, a gdzie zdjęcia. Przemyśl lokalizację i zawartość banerów reklamowych. To samo zrób z podstronami. Zastanów się, jakich informacji będą szukać Twoi klienci. Zadbaj o to, żeby najważniejsze z nich były odpowiednio wyeksponowane.

Istnieją pewne standardowe elementy, które znajdziesz na większości stron internetowych gabinetów kosmetycznych i fryzjerskich. Należą do nich:

  • opisy zabiegów,
  • dane kontaktowe i adresowe,
  • informacje o salonie,
  • cennik zabiegów,
  • aktualności – np. informacje o promocjach, ciekawych akcjach w gabinecie,
  • informacje o pracownikach – doświadczenie, zdjęcia (to wszystko pomaga budować zaufanie i ułatwia nawiązywanie relacji),
  • blog, a w nim artykuły poradnikowe lub inne treści promocyjne (regularne publikacje to świetna forma promocji strony),
  • wtyczki mediów społecznościowych, np. Facebooka, Instagrama,
  • formularz zapisu do newslettera,
  • możliwość rezerwacji wizyty online.

Z reguły najobszerniejszą częścią strony są opisy zabiegów. Warto zadbać o zachowanie logicznej i intuicyjnej struktury opisów, tak aby klient bez trudu znalazł informacje, których szuka. Możesz się kierować różnymi kluczami, np.:

  • twarz, ciało, włosy,
  • upiększanie, pielęgnacja, relaks,
  • trądzik, zmarszczki, cellulit, rozstępy,
  • kosmetyka, fryzjerstwo, medycyna estetyczna itd.

Obecnie wiele gabinetów łączy różne koncepcje i tworzy menu na podstawie listy zabiegów oraz problemów, które chcą rozwiązać klienci. Np. do opisu mikrodermabrazji możemy się dostać zarówno z poziomu „Zabiegów oczyszczających”, jak i klikając w zakładkę „Trądzik”. Warto się przy tym zastanowić, w jaki sposób po Twojej stronie internetowej będą się poruszać klienci; tę kwestię wyjaśnię na przykładzie podstrony poświęconej trądzikowi. Klientka szuka skutecznej terapii trądziku. Klika w odpowiednią zakładkę i czyta o wybranym zabiegu. Zakładając, że przekonałaś ją do skorzystania z zabiegu, musisz jej umożliwić łatwy zapis. Niezbędne będą więc łatwo dostępne dane kontaktowe (numer telefonu i e-mail) lub możliwość zapisów online (o tym za chwilę).

Warto przygotować przejrzystą strukturę, ale jednocześnie ograniczyć liczbę kliknięć koniecznych, aby dostać się w poszukiwane przez klientkę miejsce. W tej kwestii musisz wypracować rozsądny kompromis. Np. taka ścieżka:

Strona główna → „Zabiegi” → „Twarz” → „Pielęgnacja” → „Odmładzanie” → „Stymulacja” → „Zabieg RF”

może być zbyt długa i zbyt skomplikowana. Klientka się zdenerwuje, że nie może znaleźć tego, czego szuka, i po prostu opuści stronę.

Pamiętaj, że Twoja strona powinna być intuicyjna. Jeśli logo gabinetu umieścisz w lewym dolnym rogu, a zakładkę „Kontakt” w „Zabiegach na ciało”, nie spodziewaj się wielu nowych klientów z internetu. Większość witryn internetowych tworzy się w podobny sposób. Jeśli do tej pory nie zwracałaś na to uwagi, przejrzyj strony kilkunastu gabinetów i wynotuj powtarzające się elementy.

2. Estetyka strony

Branża kosmetyczna to nadal branża głównie kobieca. Tutaj jak nigdzie indziej kluczowe znaczenie ma estetyka. To, co napiszę teraz, będzie brutalne, ale pokaże, jak ważny jest wysmakowany projekt strony. Wyobraź sobie, że na chwilę stajesz się klientką. Przychodzisz do gabinetu i wita Cię zaniedbana kosmetyczka. Ma zanieczyszczoną cerę, tłuste włosy, nieświeży oddech, brudne, połamane paznokcie i poplamiony fartuszek. Co robisz? No jasne, że uciekasz! Jeśli na Twojej stronie internetowej znajduje się kilkanaście niepasujących do siebie kolorów i mnóstwo niepotrzebnych ozdobników, trudno Ci będzie przekonać klientkę, że jesteś w stanie wykonać delikatny, stonowany i elegancki makijaż ślubny.

Strona internetowa to nie tylko miejsce, w którym umieszczasz określone treści. To także wizytówka, która świadczy o Twoim profesjonalizmie i wyczuciu estetyki. Jeśli oferujesz usługi na najwyższym poziomie, Twoja strona internetowa musi stwarzać właśnie takie wrażenie. Elegancja, prostota, przejrzystość – to słowa, które opisują nowoczesną stronę gabinetu kosmetycznego lub salonu fryzjerskiego.

Kolorystyka i ogólnie styl Twojej strony internetowej powinny być spójne z całą Twoją identyfikacją wizualną. Co to oznacza w praktyce? Chodzi o to, żebyś nie miała zielonego logo, czerwonych ścian w gabinecie i żółtej strony internetowej. Jeśli w Twoim logo dominuje jeden kolor, ten sam kolor powinien przeważać na Twoich ulotkach, w wystroju gabinetu i na stronie internetowej. Chodzi o to, żeby klientka na pierwszy rzut oka skojarzyła przekaz reklamowy z Twoim gabinetem.

Na stronie internetowej powinnaś stosować nie więcej niż 2–3 podstawowe kolory. Oczywiście jeśli jednym z nich jest czarny, to nie stanie się nic złego, jeśli dodatkowo umieścisz gdzieś ciemny, grafitowy paseczek. Najważniejsze, żeby kolory od siebie pasowały i nie gryzły się ze sobą. Na schemacie, który wykonałaś, pracując nad poprzednim punktem, możesz zaznaczyć swoje pomysły na kolory poszczególnych elementów.

Treści na stronie internetowej

3. Treści

Kolejnym ważnym (o ile nie najważniejszym) elementem Twojej strony internetowej są treści. Mam tu na myśli zarówno teksty, jak i zdjęcia oraz grafiki.

Teksty

Teksty na stronę internetową muszą spełniać jednocześnie kilka funkcji (trochę jak makijaż ślubny):

  • przyjemnie się czytać,
  • wywoływać określone wrażenie – np. „fajna babka”, „profesjonalistka”, „ekspert”,
  • zawierać specjalistyczne słownictwo (ale jednocześnie powinny być łatwe w odbiorze dla laika),
  • sprzedawać usługi,
  • kreować marzenia,
  • przekazywać informacje,
  • wspomagać dobre pozycjonowanie strony

Założę się, że nigdy nie patrzyłaś na zwykły tekst – ot, kilka prostych zdań – właśnie w ten sposób. Strona internetowa Twojego gabinetu ma pozyskiwać dla Ciebie klientki. Aby osiągnąć ten efekt, musisz zadbać o solidne przygotowanie tekstów. Możesz stworzyć je samodzielnie lub zlecić ich przygotowanie profesjonaliście.

Ile kosztują usługi copywritera?

Copywriter to osoba, która zawodowo zajmuje się tworzeniem tekstów reklamowych. Najlepiej korzystać z usług firm, które specjalizują się w pisaniu tekstów dla branży kosmetycznej. Ile kosztuje przygotowanie profesjonalnych opisów zabiegów i innych tekstów na stronę internetową gabinetu? Wszystko zależy od liczby podstron i od długości tekstów na poszczególnych podstronach. Łączny koszt może się wiązać z wydatkiem od kilkuset do nawet 2500 zł (w wypadku mocno rozbudowanych stron z dużą liczbą zabiegów).

Zdjęcia

Bardzo istotne są również zdjęcia. Idealnie jest, jeśli na swojej stronie możesz się pochwalić zdjęciami z własnego gabinetu. Muszą to być jednak zdjęcia dobrej jakości, wykonane przez profesjonalnego fotografa lub osobę, która ma pewne doświadczenie i zadba o odpowiednie oświetlenie, a także obrobi zdjęcia. Alternatywą są banki zdjęć, w których za kilkanaście-kilkadziesiąt złotych możesz wykupić fotografie. Korzystając z banku zdjęć, warto sprawdzić, czy konkurencyjny salon nie wykorzystał podobnych fotografii. Nie wstawiaj na stronę zdjęć, do których nie masz praw (np. znalezionych w Google). Autor może się do Ciebie zwrócić z żądaniem zapłaty i odszkodowania za ich bezprawne wykorzystanie.

Grafiki

Tworząc stronę internetową, należy również przemyśleć najbliższe działania promocyjne i uwzględnić miejsce na grafiki i banery reklamowe. Warto informować klientów o aktualnych ofertach i ciekawych wydarzeniach – nie tylko w formie newsów tekstowych ze zdjęciem. Atrakcyjny baner na stronie głównej skieruje Twoje klientki w odpowiednie miejsce i znacznie zwiększy zainteresowanie daną promocją.

Wypisz pomysły na najbliższe kampanie i zaplanuj wstępnie, jakie reklamy umieścisz na swojej stronie. Będziesz potrzebować dużego banera na stronie głównej ze zmieniającymi się 2–5 grafikami? A może umieścisz reklamy z boku, na wszystkich podstronach?

Tworzenie grafik zwykle przypada na dalsze etapy pracy nad stroną. Wynika to z faktu, że wymiary i kolorystykę tych elementów trzeba dostosować do ostatecznego wyglądu strony. Warto jednak zawczasu się zastanowić, co chcesz umieścić na grafikach, i zaplanować tę pozycję w swoim budżecie.

Jeśli zlecisz wykonanie grafik specjaliście, musisz się liczyć z kosztem od kilkudziesięciu do nawet 100–300 złotych za jedną grafikę. Jeśli korzystasz z usługi projektowania strony wraz z grafiką, podstawowe grafiki powinnaś mieć w cenie – warto to wynegocjować.

4. Ważne funkcje i narzędzia

Sprawdź, co jeszcze warto uwzględnić w szkicu strony internetowej.

System rezerwacji online

Strona internetowa pozyskuje dla Ciebie klientki nawet wtedy, kiedy Ty jesteś poza gabinetem. Żeby robiła to naprawdę efektywnie, musisz ją wesprzeć systemem rezerwacji online oferowanym np. przez Booksy. Możliwość zarezerwowania wizyty w dowolnej chwili to ogromne ułatwienie dla klientek, które po pierwsze nie muszą czekać na możliwość wykonania telefonu, a po drugie mogą zarezerwować termin zaledwie kilkoma kliknięciami. Ryzyko, że osoba zdecydowana skorzystać z Twoich usług się rozmyśli, jest zdecydowanie mniejsze niż wtedy, gdy komunikacja odbywa się wyłącznie drogą e-mailową lub telefoniczną.

Newsletter

Newsletter to świetne narzędzie, które pomaga sprzedawać zabiegi i budować relacje z klientkami. Własna baza e-mailowa pozwala ograniczyć nakłady na reklamę i przynajmniej częściowo uniezależnić się od pośredników w kontaktach z klientkami, czyli np. od Facebooka.

Statystyki

Dzięki statystykom dowiesz się, jak wiele osób wchodzi na Twoją stronę internetową. Wytypujesz miejsca, z których przychodzi do Ciebie najwięcej klientek, sprawdzisz skuteczność akcji promocyjnych, a także dowiesz się, które treści na stronie są najchętniej czytane. Statystyki oferują dziesiątki możliwości, które pomogą Ci zwiększyć skuteczność Twojej strony internetowej i pozyskać nowe klientki.

Zakup domeny dla salonu kosmetycznego

Krok 2. – zakup domeny i serwera

Zanim zacznę szczegółowo analizować kwestię zakupu domeny i serwera, zachęcam do zapoznania się z krótkimi definicjami tych pojęć:

  • domena – unikalny adres, który prowadzi do Twojej strony, np. salonkosmetyczny.pl,
  • serwer – dysk internetowy, na którym umieścisz swoją stronę internetową,
  • hosting – odpłatne udostępnianie miejsca na serwerze.

1. Wybór domeny

Pierwszym krokiem, który musisz wykonać na swojej drodze do stworzenia strony internetowej, jest wybór domeny. Warto dokładnie przemyśleć ten zakup, ponieważ domena będzie Ci służyć najprawdopodobniej przez cały czas prowadzenia działalności, a jej ewentualna zmiana będzie się wiązać ze sporymi komplikacjami.

Czym się kierować przy wyborze domeny?

Domena powinna ściśle nawiązywać do nazwy Twojego salonu lub gabinetu.

PRZYKŁAD: Szukasz domeny dla gabinetu kosmetologii estetycznej Beauty zlokalizowanego w Warszawie. Możesz rozważyć następujące opcje:

  • beauty.pl,
  • kosmetologiabeauty.pl,
  • beautywarszawa.pl,
  • gabinetbeauty.pl,
  • gabinet-beauty.pl
  • itd.

Wszystkie powyższe propozycje dotyczą najpopularniejszego w Polsce rozszerzenia „.pl”. Jeśli bardzo zależy Ci na danej domenie, a rozszerzenie „.pl” jest zajęte, możesz się zdecydować na inne rozszerzenie, np. „.com” lub „.com.pl”. Pamiętaj jednak, że dwie podobne domeny firm o takiej samej nazwie i o zbliżonym profilu działalności to spore ryzyko pomyłek klientek.

Na co zwrócić uwagę, wybierając miejsce zakupu domeny?

Domenę musisz wykupić w jednej z firm, która zajmuje się ich sprzedażą. Nie ma znaczenia, którą firmę wybierzesz. Każda z nich może Ci sprzedać daną domenę.

Co warto wziąć pod uwagę:

  • koszt domeny – domenę musisz opłacać cyklicznie. Opłata za jej rejestrację obejmuje pierwszy rok użytkowania. Najczęściej jest to cena mocno promocyjna – kilka, maksymalnie kilkadziesiąt złotych. Wiele firm oferuje również darmowe domeny. Warto jednak sprawdzić wysokość opłaty za kolejny rok. Często się zdarza, że darmowa rejestracja oznacza wysoką opłatę w kolejnych latach;
  • pomoc techniczną – jeśli temat tworzenia stron internetowych jest Ci zupełnie nieznany, warto sprawdzić, czy firma, w której chcesz wykupić domenę, oferuje sprawną pomoc techniczną, najlepiej całodobową;
  • dodatkowe usługi – dla laika ważne jest kompleksowe wsparcie. Firmy, które sprzedają domeny, zwykle mają w swojej ofercie dodatkowe usługi, takie jak hosting, aplikacje do tworzenia stron, zniżki na rozmaite programy czy pomoc informatyczną. Warto porównać oferty i wybrać najatrakcyjniejszą.

Jak sprawdzić, czy wybrana domena nie jest przez kogoś zajęta?

Wejdź na stronę firmy, w której masz zamiar zarejestrować domenę. Znajdziesz tam specjalną wyszukiwarkę. Wystarczy wpisać do niej wybraną nazwę, a wyszukiwarka wskaże, czy dana domena jest wolna, lub zaproponuje alternatywę.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Nawet jeśli zlecasz komuś zrobienie strony, domenę zarejestruj samodzielnie – będziesz mieć nad nią pełną kontrolę.
Jeżeli kupujesz domenę z rozszerzeniem „.pl” (np. salonbeauty.pl), warto rozważyć zakup również innych rozszerzeń (np. salonbeauty.com, salonbeauty.com.pl) – unikniesz sytuacji, w której konkurencyjna firma wykorzysta nazwę podobną do Twojej.

Pamiętaj o terminowej płatności – nieopłacona domena wraca do ogólnodostępnej puli i ktoś może ją wykupić, zanim Ty uregulujesz opłatę.

2. Zakup serwera

Serwer to dysk dostępny w internecie i dostosowany do przechowywania stron internetowych. W wypadku prostych stron, takich jak witryna gabinetu kosmetycznego lub salonu fryzjerskiego, wybór serwera nie jest specjalnie skomplikowany. Właściwie każdy popularny serwer dostępny na rynku spełni Twoje wymagania. Warto zwrócić uwagę na koszty, o których pisałam już w kontekście domeny – w wypadku wykupienia serwera sytuacja wygląda podobnie. Często opłata za pierwszy rok (za serwer również płacisz cyklicznie) jest niższa, a kolejne abonamenty wiążą się z dużo większym wydatkiem. Staraj się przeliczać koszty w perspektywie co najmniej kilku lat.

Poczytaj opinie o firmie i wybierz tę, która zebrała najmniej negatywnych opinii klientów. Problemy techniczne zdarzają się wszystkim, ważne jest, jak szybko firma reaguje na awarie i reklamacje.

Dla osoby, która nie ma doświadczenia, najwygodniejszą opcją jest serwer i domena w jednej firmie. Tutaj również powinnaś działać samodzielnie. Twoja strona powinna się znajdować na wykupionym przez Ciebie serwerze. Takie rozwiązanie daje Ci gwarancję pełnej kontroli nad stroną, a w przyszłości pozwoli uniknąć wielu problemów.

Krok 3. – stworzenie strony

Jeżeli chcesz stworzyć stronę internetową, masz kilka opcji. Możesz:

  • skorzystać z pomocy zewnętrznej firmy, np. agencji interaktywnej,
  • zaprojektować stronę samodzielnie przy pomocy specjalnego kreatora,
  • wykonać stronę samodzielnie, korzystając z darmowego systemu zarządzania treścią.

Omówię po kolei wszystkie te możliwości, analizując ich zalety, wady i szacując prawdopodobne koszty. Zanim to zrobię, warto się zapoznać z ważnymi pojęciami, które będą się wielokrotnie pojawiać w dalszej części tekstu.

Pierwszym z nich jest CMS, czyli system zarządzania treścią. Poza treścią (teksty, grafiki, elementy wyglądu) do stworzenia strony potrzebne jest specjalne oprogramowanie, które układa wszystkie elementy w odpowiednich miejscach i zarządza dodawaniem nowych treści. To oprogramowanie jest określane właśnie jako CMS.

Drugie pojęcie to mobilność (responsywność) strony. Obecnie coraz więcej osób korzysta z internetu na urządzeniach mobilnych – smartfonach, tabletach itp. Nowoczesna strona internetowa musi mieć wersje mobilne, czyli takie, które dostosują się do mniejszego ekranu. Chodzi np. o to, żeby treści umieszczone na szerokiej stronie internetowej w wypadku wejścia przez smartfon wskakiwały jedna pod drugą, tak aby w prosty sposób można było przejrzeć zawartość.

Ostatnim ważnym tematem, który warto poznać przed przystąpieniem do tworzenia strony, jest jej pozycjonowanie, czyli działania mające na celu zwiększenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Na dobre pozycjonowanie strony składają się zarówno kwestie, które warto przemyśleć na etapie projektowania strony (np. przejrzysta struktura, intuicyjna nawigacja), jak i tworzenie odpowiednich treści, co z kolei wiąże się nie tylko z pracami nad stroną (opisy zabiegów), ale także z promocją strony (newsy oraz artykuły zawierające słowa kluczowe).

Tworzenie strony dla salonu w agencji

1. Zlecenie stworzenia strony internetowej zewnętrznej firmie

Istnieje mnóstwo firm, które projektują strony internetowe. Aby wybrać rozsądnie, warto zgromadzić jak najwięcej ofert i propozycji.

Oprogramowanie

Spotkasz firmy, które dysponują własnym oprogramowaniem, oraz takie, które korzystają z ogólnodostępnych systemów zarządzania treścią (CMS). Moim zdaniem to drugie wyjście jest korzystniejsze, bo nie będziesz uzależniona od jednej firmy. Możesz również liczyć na niższy koszt wdrożenia strony.

Wyobraź sobie, że chcesz wstawić na stronie dodatkowy baner lub zmienić kolor tła. Jeśli masz stronę stworzoną przy wykorzystaniu darmowego oprogramowania, jakim jest np. WordPress lub Joomla, znajdziesz w internecie szczegółowe poradniki i na pewno poradzisz sobie z tym sama. Jeśli Twoja strona została stworzona w oparciu o autorski system jakiejś agencji interaktywnej, z każdym drobiazgiem musisz się zwracać właśnie do tej firmy lub prosić o pomoc doświadczonego informatyka. To oczywiście zwykle wiąże się z większymi kosztami.

Grafika

Oprócz oprogramowania istotna jest również kwestia wyglądu strony. Masz zdjęcia, tekst, banery reklamowe, ale to nie wystarczy. Istotny jest układ treści (rozmieszczenie na stronie głównej, boczne kolumny, nagłówek, stopka), lokalizacja logo, kolor i wygląd menu, tło strony, kolor i rodzaj fontu, dodatkowe ozdoby, takie jak linie, ramki, wyróżnienia tekstu itd.

Istnieją gotowe szablony, które mają z góry zdefiniowane te podstawowe elementy. Korzystając z szablonu, możesz nanieść pewne zmiany w wyglądzie strony (kolory, czcioni, niewielkie zmiany układu treści), ale nie będą to zmiany rewolucyjne. Oczywiście masz do wyboru naprawdę dużo szablonów, więc w większości wypadków nie będzie problemu z realizacją Twojej wizji.

Możesz także od podstaw stworzyć całą grafikę strony. W tym przypadku w całe przedsięwzięcie, oprócz informatyka, będzie zaangażowany również grafik, który zaprojektuje stronę od zera. Wówczas będziesz mieć całkowitą dowolność w ustalaniu wyglądu strony. W razie zmian potrzebne będzie jednak ponowne zwrócenie się do grafika i informatyka. Ta opcja, ze względu na konieczność zaangażowania dodatkowego specjalisty, będzie oczywiście droższa.

Ile kosztuje stworzenie strony internetowej przez zewnętrzną firmę?

To trochę pytanie z gatunku „ile trzeba wydać, żeby otworzyć gabinet kosmetyczny?”. Koszt uruchomienia strony zależy od:

  • wielkości, renomy i doświadczenia firmy – duża agencja będzie miała zwykle wyższe ceny niż informatyk freelancer,
  • oprogramowania, z którego korzysta firma – własny czy darmowy CMS,
  • tego, czy strona będzie tworzona na szablonie czy projektowana od podstaw,
  • tego, czy ewentualnie szablon będzie darmowy czy płatny,
  • dodatkowych funkcjonalności, takich jak np. rezerwacje online, newsletter, możliwość rejestracji użytkowników itd.,
  • złożoności struktury,
  • dodatkowych usług, takich jak np. projektowanie graficzne banerów, zakup zdjęć, tworzenie tekstów,
  • gwarancji związanych np. z bezpieczeństwem strony,
  • dodatkowego wsparcia po oddaniu strony – pomocy technicznej, poprawek itd.

Jeśli firma nie przedstawiła Ci szczegółowej specyfikacji, warto dopytać o te szczegóły, bo czasami właśnie w nich kryje się sporo dodatkowych opłat. Najlepiej spisać wszystko dokładnie w umowie, tak żeby żadna ze stron nie miała wątpliwości, co wchodzi w skład usługi.

W umowie warto również doprecyzować:

  • ile projektów graficznych/propozycji szablonów masz w cenie,
  • ile poprawek możesz wprowadzić w ramach ustalonej stawki,
  • do kiedy powinnaś przesłać materiały,
  • jakie informacje musisz przesłać,
  • czy podana cena to kwota netto czy brutto,
  • czy z umową wiążą się jakieś dodatkowe opłaty, np. abonament za pomoc techniczną,
  • czy w cenie zostaną zainstalowane statystyki, wtyczka z Facebooka, formularz kontaktowy, mapka dojazdowa i inne elementy, które występują na większości stron internetowych.

Jeśli myślisz o stronie z możliwością aktualizacji (czyli takiej, na której możesz dodawać treści, np. nowe zabiegi, aktualności), to ceny zaczynają się od 1500 zł, a kończą w okolicy 10 000 zł. Im bardziej skomplikowana strona i im większe masz wymagania, tym wyższa będzie cena. Oczywiście w wypadku indywidualnych projektów graficznych trzeba brać pod uwagę raczej górną granicę tych widełek.

Jeśli zlecasz stworzenie strony internetowej zewnętrznej firmie, warto pilnować:

  • terminów – prace lubią się przeciągać, nie zaszkodzi raz na jakiś czas zapytać o postępy;
  • testów – obecnie każda strona powinna dobrze się wyświetlać na urządzeniach mobilnych (tabletach, smartfonach), powinna również dobrze wyglądać we wszystkich najpopularniejszych przeglądarkach; informatycy zwykle to testują, ale warto samodzielnie się upewnić, że wszystko działa;
  • optymalizacji pod wyszukiwarki – dobrze zapytać, co informatyk ma zamiar zrobić, żeby strona dobrze się pozycjonowała; dobra firma udzieli Ci wskazówek dotyczących np. pisania tekstów czy zamieszczania zdjęć;
  • instrukcji – powinnaś zostać kompleksowo przeszkolona z obsługi strony, najlepiej, jeśli taki przewodnik dostaniesz w pliku do wydruku.

Alternatywa dla wykonania strony przez zewnętrzną firmę

Jeśli zależy Ci na obniżeniu kosztów, możesz spróbować samodzielnie stworzyć stronę internetową swojego gabinetu kosmetycznego.

Budowanie strony przez kreator

2. Budowanie strony przy wykorzystaniu kreatora

Najprostszym rozwiązaniem są specjalne kreatory stron (np. Wix, Weebly). Ich obsługa jest prosta nawet dla osób, które o tworzeniu stron nie mają pojęcia. Najczęściej cały proces sprowadza się do wybierania gotowych, zdefiniowanych wcześniej elementów i budowania z nich strony. Aby to lepiej zrozumieć, wyobraź sobie puzzle. Puzzlami w tym kontekście są miejsce na logo, menu, pole na tekst, pole na baner boczny, stopka itd. Ktoś wcześniej stworzył te elementy, a Twoim zadaniem jest wyłącznie ułożyć je w całość. Takie rozwiązanie daje Ci pewną kontrolę nad wyglądem strony, ale tylko w ramach udostępnionych możliwości.

Zasadniczymi zaletami korzystania z kreatorów są niski koszt (przynajmniej na start), prosta obsługa i krótki czas prac nad stroną. Wady to na pewno brak elastyczności i fakt, że strony tworzone przy pomocy kreatorów niekoniecznie podobają się wyszukiwarkom, co w przyszłości może mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie strony.

Ile kosztuje stworzenie strony przy pomocy kreatora?

Istnieją darmowe kreatory, ale one zwykle mają bardzo dużo ograniczeń. Żeby podpiąć własną domenę, usunąć reklamy innych firm itd., najczęściej musisz zapłacić. Warto więc od razu rozważyć skorzystanie z sensownej opcji płatnej. Firma, która oferuje kreator, zapewnia Ci również hosting. Za stronę płacisz zwykle co miesiąc: kilka–kilkadziesiąt lub nawet powyżej 100 zł miesięcznie. Jak widzisz, stworzenie porządnej strony przy pomocy kreatora nie musi być aż tak korzystne cenowo w porównaniu ze zleceniem strony informatykowi.

Warto bardzo szczegółowo przeanalizować wszystkie pakiety cenowe dostępne w różnych firmach i upewnić się, czy w perspektywie kilku kolejnych lat rzeczywiście dużo zaoszczędzisz. Pamiętaj również o sprawdzeniu, co możesz zrobić ze stroną stworzoną w kreatorze po rezygnacji z usług danej firmy. Jeśli strony nie da się przejąć lub przenieść, zrezygnuj z usługi. Strona internetowa to ogromny kapitał, dlatego warto mieć nad nią pełną kontrolę.

3. Tworzenie strony przy wykorzystaniu darmowego systemu zarządzania treścią

Kolejną możliwością jest stworzenie strony samodzielnie przy pomocy darmowego systemu zarządzania treścią. Najlepszym rozwiązaniem jest system WordPress, z którego korzysta obecnie nawet 25% wszystkich stron umieszczonych w internecie. Zalety tego systemu to prostota i duża dostępność darmowych materiałów, w których znajdziesz szczegółowe instrukcje konfiguracji i rozwiązania większości problemów. Tę metodę tworzenia strony WWW możemy umieścić gdzieś pomiędzy zewnętrzną firmą i kreatorem. Wymaga ona od nas więcej pracy niż kreator, ale oferuje pełną kontrolę nad stroną i znacznie większe możliwości. Przy tym jest znacznie tańsza niż zlecenie tworzenia strony zewnętrznej firmie.

WordPressa instalujesz u siebie na serwerze, podpinasz domenę i wybierasz szablon (proces wygląda na skomplikowany, ale da się to zrobić). Istnieje bardzo dużo darmowych szablonów, są również ciekawsze szablony płatne. Resztę prac wykonujesz w panelu administracyjnym – jest on pośrednikiem między Tobą (laikiem) a skomplikowanym kodem, który rozumieją wyłącznie informatycy. Chcesz dodać nową stronę? Klikasz „dodaj” i gotowe. Chcesz zmienić kolor? Wchodzisz w opcje wyglądu, klikasz i zmieniasz. Najtrudniejsze jest wykonanie pierwszych kroków i zaznajomienie się z obsługą panelu administracyjnego. Jeśli opanujesz te etapy, dalsze prace nad stroną będą już banalnie proste.

Musisz nastawić się na dużo nauki i wykazać się cierpliwością. Jeśli z trudem znajdujesz czas na podstawowe sprawy, zleć stworzenie strony zewnętrznej firmie lub skorzystaj z kreatora. Jeśli tworzenie strony chcesz potraktować jako okazję do sprawdzenia się, zdobycia nowych umiejętności i odskocznię od pracy, na pewno będzie to dla Ciebie fantastyczne doświadczenie.

Ile kosztuje tworzenie strony przy wykorzystaniu darmowego systemu zarządzania treścią?

W opisany powyżej sposób stronę możesz stworzyć w zasadzie za darmo. Twoim głównym kosztem będzie coroczna opłata za domenę i serwer, czyli w wersji optymistycznej 150–200 zł.

Podsumowanie

Jak widzisz, tworzenie strony internetowej to złożony projekt, wymagający przemyśleń i solidnych przygotowań. Warto je potraktować jako inwestycję, która w przyszłości zwiększy Twoje zyski z prowadzonej działalności. Dobrze wykonana strona będzie sprzedawać Twoje usługi przez wiele lat, a jej aktualizacje będą proste i przyjemne. Pamiętaj jednak, że strona bez odpowiedniej promocji nie spełni swojej funkcji – nie trafią na nią Twoi potencjalni klienci. Pomyśl o promocji w social mediach, pozycjonowaniu, reklamach w wyszukiwarce… Ale to już temat na kolejną lekcję.

Autor: Anna Wydra-Nazimek

Magister kosmetolog, specjalistka ds. marketingu w branży beauty. Właścicielka firmy NEZA Group, działającej w obszarze marketingu produktów i usług kosmetycznych. Współpracuje z producentami i dystrybutorami kosmetyków, sklepami internetowymi oraz gabinetami kosmetycznymi i fryzjerskimi.

Zobacz także