Jak stworzyć unikalne SPA?

Maj 24, 2017

 

Rynek SPA & wellness w Polsce jest już bardzo dojrzały, a stale rosnąca liczba nowych obiektów powoduje, że stał się niezwykle konkurencyjny. Stworzenie unikalnego miejsca, do którego goście będą stale wracać, wymaga zbudowania oferty opartej na ciekawej koncepcji.

Tworząc nowe miejsce, pamiętajmy, aby:

  • zacząć od koncepcji, a nie od projektu,
  • być niekonwencjonalnym,
  • szukać unikalnych rozwiązań, a nie powielać już istniejące pomysły w duchu me too, czyli „ja też”.

Od czego zacząć?

Miejsce decyduje o charakterze obiektu

W zależności od tego, gdzie powstanie nasz obiekt, możemy wykreować SPA o różnym charakterze:

W mieście warto rozważyć:

  • day SPA / urban SPA,
  • club SPA / health SPA,
  • medical SPA z zabiegami z zakresu medycyny estetycznej.

Poza miastem mogą się sprawdzić:

  • medical SPA (mineral spring SPA / thermal SPA) o profilu fizjoterapeutycznym, np. sanatorium,
  • hotel SPA / wellness & conference z dominującą ofertą konferencyjną dla grup,
  • resort / destination SPA,
  • eco SPA / green SPA o profilu ekologicznym, w zgodzie z naturą,
  • ayurvedic / holistic SPA o podejściu holistycznym.

Jak wybrać grupę docelową?

Skierowanie oferty do odpowiedniej grupy docelowej pozwala się wyróżnić i zbudować ideę zabiegów przeznaczonych dla konkretnych gości. Możemy stworzyć:

  • SPA tylko dla pań – jako miejsce spotkań w gronie przyjaciółek, organizacji wieczoru panieńskiego czy spotkania z okazji promocji nowego produktu kosmetycznego, np. Talaria Ladies SPA w Trojanowie,
  • SPA tylko dla panów – jako miejsce (przykładowo) nieformalnych spotkań biznesowych, np. Thalgo Men Spa w Abu Dhabi Country Club czy piwne SPA,
  • SPA w hotelu tylko dla dorosłych – jako miejsce, w którym unikniemy dylematów związanych ze strefą nagości czy zapewnimy gościom wypoczynek z dala od rodzinnego zgiełku,
  • family SPA – jako miejsce, gdzie całe rodziny wspólnie spędzą czas oraz razem z dziećmi będą się edukować w dziedzinie zdrowego odpoczynku, odżywiania, zasad korzystania z sauny czy tak modnego ostatnio digital detox, czyli ograniczenia korzystania ze wszelkich nośników cyfrowych, takich jak telefon komórkowy, laptop czy tablet.

Wiele obiektów SPA rozpoczynało swoją drogę, oferując zabiegi dla wszystkich. Jednak rosnąca konkurencja i problemy z dostępem do niektórych obszarów w podziale na panie, panów czy tylko dla dorosłych (np. saun) zmusiły wiele z nich do zmiany strategii. Oczywiście przeprowadzanie zmian w już istniejącym obiekcie nie jest wcale łatwe, ale wiele obiektów zaryzykowało i zaczęło stopniowo budować nową strategię. Przy tej okazji ponownie wracamy do tematu tworzenia koncepcji funkcjonalnej od powstania pomysłu na własne SPA. Wypromowanie obiektu z określoną grupą docelową, np. tylko dla pań, wymaga zwiększonych nakładów w początkowej fazie działalności, ale bycia pierwszym (lub jednym z niewielu) znacznie zwiększa szanse na rynku.

Oryginalny pomysł na SPA

Nasze SPA możemy oprzeć na motywie przewodnim. Ważne jest przy tym, aby zachować konsekwencję i by zarówno wystrój, jak i ofertę zabiegową zbudować wokół tego motywu. Na rynku światowym znajdziemy wiele gotowych koncepcji biznesowych bazujących na systemie franczyzowym. Możemy z nich skorzystać, jednak musimy się liczyć z tym, że tego typu rozwiązania kosztują.

Poniżej przedstawiam kilka przykładowych koncepcji biznesowych, które już się sprawdziły na rynku.

Motyw przewodni – znana marka

  • Marilyn Monroe™ SPA (z ofertą zbudowaną wokół znanej osoby) bazuje na idei glamour rooms, czyli gabinetów, w których można przejść metamorfozę, dobrać makijaż czy przygotować się do ważnej imprezy.
  • eforea SPA powstała z myślą o gościach hoteli Hilton na całym świecie.
  • Chanel SPA w Paryżu wykorzystuje sławę luksusowej marki kosmetycznej.
  • Armani SPA w Armani Hotel Milano we Włoszech także zbudowało swoją ofertę na renomie znanej marki – w tym wypadku związanej z modą.

Motyw przewodni – lokalne zasoby

Bazując na możliwościach, jakie daje nam okolica, możemy sami wykreować motyw przewodni, oparty na okolicznych zasobach naturalnych, regionalnej historii lub tradycji. Tę strategię wdrożyły następujące obiekty:

  • Głęboczek Vine Resort & SPA czy Pałac Mierzęcin Grape Spa & Wellness – winnica,
  • Herbal SPA w Herbarium Hotel & SPA *** w Chomiąży Szlacheckiej – zioła,
  • Ambra Spa w Hotelu Bernstein **** na wyspie Rugii w Niemczech – bursztyn,
  • Sacher Boutique SPA w Hotelu Sacher w Wiedniu – historia połączona z tradycją (czekoladowy tort Sachera),
  • Góralska Tradycja: SPA Sielsko Anielsko w Hotelu Bania i Day Spa Powrót do Źródła w Termie Bania w Białce Tatrzańskiej.

Motyw przewodni – egzotyka

Każdy z nas chciałby chociaż raz przenieść się w bajkowy świat tysiąca i jednej nocy lub spędzić kilka godzin w egzotycznym klimacie wyspy Bali. Tworząc taką ofertę, zapewnimy gościom niezapomniane przeżycia – wzorem takich miejsc, jak:

  • Marrakesz Wellness & Spa (w Hotelu Papuga w Bielsku-Białej),
  • balijskie SPA (w Hotelu Farmona w Krakowie, Dotyk SPA w Warszawie),
  • tajskie SPA (w Poznaniu).

Motyw przewodni – zdrowie

Zdrowy tryb życia i aktywność fizyczna to następne ważne aspekty, do których możemy się odwołać. Kluby fitness z poszerzoną ofertą prozdrowotną lub zbudowane wokół marki zdrowych produktów żywnościowych to np.:

  • Uzdrowisko Miejskie Sante (w Warszawie) – jego oferta (zarówno zabiegowa, jak i kulinarna) jest spójna z prozdrowotną polityką firmy Sante,
  • Holmes Place – światowa sieć klubów o profilu „fitness i zdrowie” funkcjonująca również w Polsce.

Oferta tych obiektów bazuje na:

  • intensywnych treningach w strefie fitness, cardio, często z pomocą trenera personalnego;
  • budowaniu społeczności, która wyznaje te same wartości związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną oraz komunikuje się za pośrednictwem mediów społecznościowych. Media te pozwalają rywalizować w grupie i wzajemnie mobilizować się do działania;
  • cyklicznych zabiegach na ciało, które mają na celu odchudzanie, modelowanie sylwetki oraz ogólnie rozumianą dbałość o ciało;
  • pourazowych i sportowych zabiegach fizjoterapeutycznych, takich jak np. masaż podciśnieniem; zabiegi te można uzupełnić seansami w saunie na podczerwień, działającymi relaksująco i terapeutycznie.

W tym wypadku trafimy do rosnącej rzeszy zwolenników zdrowego trybu życia. Połączenie oferty fitness z warsztatami kulinarnymi czy warsztatami psychologicznymi oraz zabiegami relaksacyjnymi pozwoli nam stworzyć bardzo atrakcyjne miejsce.

Motyw przewodni – natura

Tworząc unikalną koncepcję SPA, nie możemy pominąć bardzo promowanego wątku proekologicznego. Obejmuje on zarówno wykorzystanie w obiekcie rozwiązań, które pozwalają oszczędzać wodę czy prąd, jak i oferowanie zabiegów opartych na naturalnych produktach posiadających np. Ecocert.

Motyw eco SPA czy green SPA na pewno znajdzie grono wiernych klientów, ponieważ rośnie poziom świadomości proekologicznej, a trendy związane z powrotem do natury zyskują coraz większą popularność. Takie obiekty jak Ecoday Spa w Tarnowskich Górach opierają swoją ofertę na ekologicznych markach kosmetycznych. Ecoday Spa używa preparatów marki Pharmos Natur, których podstawowym składnikiem jest żywy liść aloesu z Ekwadoru.

Goście tego typu SPA zwracają większą uwagę na:

  • wykorzystywanie OZE, czyli odnawialnych źródeł energii,
  • stosowanie energooszczędnego źródła światła,
  • stosowanie organicznych ręczników i pościeli,
  • przygotowywanie posiłków i przekąsek wyłącznie z ekologicznych składników,
  • budowanie koncepcji SPA na wykorzystywaniu wyłącznie naturalnych kosmetyków, przygotowywanych bezpośrednio przed zabiegiem, często na bazie lokalnych produktów, np. torfu czy ziół,
  • stosowanie przy aranżacji wnętrz materiałów takich jak drewno czy kamień.

 

Motyw przewodni – cisza i kontemplacja

Jeszcze jednym elementem, który może stanowić doskonały motyw przewodni naszego SPA, jest po prostu cisza. Silence SPA, czyli ciche SPA, należy do ważniejszych trendów wyznaczonych przez grono ekspertów z całego świata w czasie zeszłorocznego spotkania Global Wellness Summit 2016 w Kitzbühel w Austrii. Znaczenie takiego wypoczynku rozumieją szczególnie osoby, które na co dzień pracują w warunkach permanentnego stresu.

Tworząc taki obiekt, należy się kierować następującymi założeniami:

  • znalezienie miejsca odosobnionego, gwarantującego głęboki relaks,
  • stworzenie filozofii całego obiektu w duchu holistycznym, opartej często na tradycjach hinduskich,
  • oparcie oferty zabiegowej na medytacji jako jednym z najważniejszych elementów,
  • wydzielenie wielu odosobnionych miejsc, które pozwolą gościom wyciszyć się w samotności,
  • opracowanie oferty kulinarnej dostosowanej do filozofii obiektu – można sięgnąć do kuchni wegańskiej lub wegetariańskiej,
  • dobranie odpowiedniego zapachu jako ważnego elementu aromaterapii w SPA.

Słowo „holistyczny” to ostatnio bardzo modne określenie. Spotykamy się z tym określeniem przy okazji medycyny holistycznej. Zajmuje się ona schorzeniami człowieka w szerszym ujęciu, badając poza stanem fizycznym również jego stan psychiczny i emocjonalny. Określenie to znajdziemy również w SPA oferującym zabiegi holistyczne, czyli takie, które mają zapewnić gościom komfort w wielu wymiarach: w sferze umysłu, ducha i ciała. Każdy element oferty powinien odpowiednio wpływać na te sfery – masaż na ciało, a zapach i odpowiednia muzyka na stan umysłu i ducha.

Rosnącą popularnością cieszą się obiekty tworzone w zabudowaniach przyklasztornych. Mentalna i fizyczna izolacja od bodźców zakłócających nasze codzienne życie pozwala znaleźć duchowe ukojenie. Oprócz ciszy i medytacji w takich obiektach można znaleźć zabiegi, które korzystają z bogatej, wielowiekowej tradycji wytwarzania określonych produktów przez zakonników (np. na bazie piwa czy miodu).

Ważne kroki w realizacji pomysłu na własne SPA

Myśląc o uruchomieniu własnego SPA, należy pamiętać o tych elementach:

  1. analiza rynku (otoczenia, konkurencji, opłacalności inwestycji), w tym wizyty w różnych obiektach SPA,
  2. opracowanie koncepcji SPA (wybór grupy docelowej, wybór motywu przewodniego) z uwzględnieniem planowanego budżetu inwestycji,
  3. opracowanie strategii marketingowej dla SPA,
  4. opracowanie projektu architektonicznego nowego obiektu lub dostosowanie już istniejącego lokalu do potrzeb koncepcji,
  5. opracowanie projektu wnętrz na bazie koncepcji SPA, w szczególności pod kątem wybranych urządzeń i wyposażenia,
  6. wybór marki kosmetycznej pasującej do koncepcji lub stworzenie własnej linii na bazie koncepcji,
  7. opracowanie menu zabiegowego SPA,
  8. faza pre-opening, czyli działania przed otwarciem obiektu SPA (uruchomienie robocze, szkolenia pracowników),
  9. otwarcie SPA (dopilnowanie kwestii organizacyjnych i promocyjnych) .

Pamiętajmy o tym, że niezależnie od tego, gdzie powstanie nasze SPA i do kogo skierowana będzie oferta, powinno się ono stać oazą relaksu, gdzie klienci będą mogli zregenerować siły oraz poprawić swoje zdrowie i wygląd.

 

Podobała Ci się lekcja Akademii Versum?
Podziel się!