Jak wykorzystać trendy konsumenckie, by wyróżnić się na rynku i zwiększyć sprzedaż w salonie cz. II

Sierpień 25, 2015
trendy w salonie urody_5

Trend# 5. Kobiety sukcesu

Współczesna kobieta nie jest już przysłowiową kurą domową. Wiele zawodów, które wcześniej zarezerwowane były wyłącznie dla mężczyzn, zaczynają wykonywać kobiety. Jest nas coraz więcej w polityce, zajmujemy najwyższe stanowiska w pracy.

Współczesna kobieta zna swoją wartość i coraz częściej zaczyna dbać także o siebie oraz realizację swoich pasji. Dużą wagę przywiązuje do rozwoju osobistego, nie zapomina o drobnych przyjemnościach dla siebie.

Ze względu na specyfikę branży kosmetycznej i fryzjerskiej to trend idealny do wykorzystania w salonach.

I. Oferta

Kobiety sukcesu lubią luksus. W kontekście pozycjonowania cenowego usług otwierają się więc konkretne możliwości. Oczywiście ważne są kosmetyki, których używamy przy pracy, do asortymentu można wprowadzić produkty z wyższej półki cenowej. Warto przygotować także specjalne pakiety, np. odprężający i relaksujący, nazywając go „Businesswoman po godzinach”, czy weekendowy zestaw masaży „Ekspresowa regeneracja”.

II. Wizerunek salonu

Warto zadbać o to, by cały wizerunek salonu kojarzył się z luksusem. Co to oznacza? Nazwa salonu powinna być inspirująca, wystrój bardzo komfortowy, salon urządzony ze smakiem i w dobrym guście. Wkraczając do salonu, kobieta sukcesu ma pomyśleć: „Tak, stać mnie na to. Zapracowałam na taki komfort”.

III. Godziny otwarcia salonu

Warto rozważyć przedłużenie godzin otwarcia salonu nawet do 22.00. Praca dla kobiet sukcesu bardzo rzadko kończy się o godzinie 16.00.

 

trendy w salonie urody_ 6

 

Trend #6. Dzieci w centrum uwagi

Wielu rodziców inwestuje dziś w przyszłość swoich pociech więcej niż kiedyś. Prywatne szkoły, dodatkowe zajęcia, nauka języków obcych – wszystko po to, aby dzieci miały lepszy start w dorosłe życie. Ważniejsza jest także rola najmłodszych w podejmowaniu decyzji zakupowych. To często one decydują, co i kiedy zostanie kupione lub w jaki sposób rodzina spędzi wolny czas.

Dzieci w centrum uwagi to bardzo ważny trend. Warto go obserwować, szczególnie jeśli salon znajduje się na nowym osiedlu, na którym mieszkają rodziny z małymi dziećmi.

I. Miejsce przyjazne dzieciom

W lokalu dobrze jest wydzielić kącik dla dzieci, w którym najmłodsi będą mogli chwilkę porysować, pobawić się zabawkami, pooglądać książeczki. Warto zadbać nawet o lalki z długimi włosami, aby dziewczynki mogły się pobawić we fryzjera. W czasie kiedy opiekunowie będą korzystać z usług salonu, dzieci zajmą się zabawą i nie będą się nudzić.

Jeśli udało się wygospodarować kolorowe, przytulne miejsce dla dzieci w salonie lub przygotować usługi przeznaczone tylko dla nich, warto ogłosić to klientom. W tym celu przy drzwiach można wywiesić tabliczkę „Miejsce przyjazne dzieciom”

II. Produkty dla dzieci

W salonach fryzjerskich i kosmetycznych można dodać do asortymentu np. szampony i odżywki o owocowych zapachach, kremy dla dzieci czy owocowe pomadki do ust dla dziewczynek. Dobrze też wyposażyć salon w specjalny fotelik fryzjerski dla dzieci. Będzie to zarówno atrakcyjna dekoracja podkreślająca przyjazny charakter salonu, jak i element, który zwróci uwagę rodziców oraz przysporzy sporo radości dzieciom.

Warto także przygotować drobne upominki dla najmłodszych odwiedzających salon z rodzicami. Mogą to być małe ciasteczka, pierniczki czy nawet baloniki. Symboliczny prezent dla dzieci przyjemnie zaskoczy także rodziców, którzy chętniej wrócą tam, gdzie dzieci są mile widziane.

III. Atrakcje dla najmłodszych

Promocje i akcje skierowane bezpośrednio do dzieci mają zainteresować salonem nie tylko najmłodszych, ale także ich rodziców i opiekunów. Np. można zorganizować dla dzieci z okolicy konkurs na najbardziej oryginalną fryzurę czy makijaż na Halloween. Najlepsze prace zostaną wywieszone w salonie, a wszystkie pojawią się na stronie internetowej. Nagrodą główną może być tort z zaprzyjaźnionej cukierni. Na Dzień Dziecka można zorganizować minikurs fryzjerski. Niech dzieci nauczą się plecenia warkoczyków, koków i innych sztuczek fryzjerskich.

 

trendy w salonie urody_7

Trend #7. Łowienie okazji

Ten trend jest obecny w społeczeństwie właściwie od zawsze, a nasila się w trudnych ekonomicznie czasach. Wtedy klienci częściej kupują z kalkulatorem w ręku. Wiedzą, w których sklepach warto robić zakupy, bo ceny są atrakcyjne, a które lepiej omijać szerokim łukiem.

Dużą popularnością cieszą się sezonowe wyprzedaże. Osoba, która kupuje w ten sposób, już nie jest postrzegana jako gorsza, uboższa. Raczej jako zaradna, która dba o budżet rodziny w rozsądny sposób.

Promocje, promocje i jeszcze raz promocje…

Promocje działają w każdej branży – także w salonach kosmetycznych i fryzjerskich. W kilku punktach przedstawię ich najważniejsze założenia:

  1. Jeśli sprzedajemy kosmetyki, warto wydzielić oddzielne miejsce, w którym zawsze będą się znajdować produkty promocyjne. Równie ważne, aby odpowiednio informować o usługach. Co miesiąc promujmy inne zabiegi. Możemy organizować akcje tematyczne („Wszystkie zabiegi na twarz w tym tygodniu z rabatem”) lub sezonowe („Zmieniamy kolor włosów na wiosnę”).
  2. Warto wprowadzić happy hours, czyli „szczęśliwe godziny”, w których obowiązują niższe ceny. W takich porach wszystkie usługi lub wybrane produkty z asortymentu są tańsze albo do zakupów dodajemy produkty gratisowe.
  3. Urządzajmy sezonowe wyprzedaże – to dobry sposób, by pozbyć się produktów charakterystycznych dla mijającej pory lub okresu w roku (np. maseczki rozgrzewające po zimie czy samoopalacze po wakacjach).
  4. Stosujmy karty rabatowe, karty stałego klienta, oferujmy produkty gratis za korzystanie z większej liczby produktów lub usług.
  5. Można organizować promocje dla poszczególnych grup odbiorców, np. dla studentów czy seniorów. W określone dni tygodnia produkty lub usługi mogą być w obniżonych cenach.

 

trendy w salonie urody_8

Trend#8. Bycie fit

Aktywny i zdrowy tryb życia to coraz prężniej rozwijający się trend. Wiele osób biega, ćwiczy na siłowni czy uprawia fitness. Powstają programy telewizyjne, blogi i specjalne magazyny, w których mniej lub bardziej znane autorytety wypowiadają się na temat zdrowego trybu życia. Tryumfy święcą różnego rodzaju diety, porady dietetyczne i firmy cateringowe dowożące zdrowe jedzenie do domów klientów. Potrzeba bycia fit jest coraz większa, dlatego warto pomyśleć, czy nie sprofilować salonu pod oczekiwania i potrzeby grupy docelowej wpisującej się w ten trend.

 I. Wyposażenie salonu

Większym zainteresowaniem niż solarium może się cieszyć bieżnia (z dodatkowymi pasami wspomagającymi spalanie tłuszczu) albo sauna, ostatnio coraz popularniejsza wśród ludzi dbających o zdrowie. Jeśli dysponujemy większym lokalem, można pomyśleć o salce, w której będą się odbywały zajęcia z jogi lub pilatesu.

 II. Specjalna oferta

Specjalne pakiety dla sportowców powinny przykuć uwagę ludzi aktywnie spędzających czas. Salon może również nawiązać współpracę z dietetykiem, który w wybrane dni będzie doradzał w kwestii zdrowego żywienia. Takie holistyczne podejście do odchudzania – porady dietetyka i zabiegi wyszczuplające – z pewnością spodobają się klientom. Innym pomysłem jest nawiązanie współpracy z sąsiadującą siłownią lub salonem fitness. Można wprowadzić wspólne karnety promocyjne, dzięki którym klienci salonu otrzymają zniżki na siłowni i odwrotnie.

 Chcesz wprowadzić zmiany w Twoim salonie – zobacz od czego zacząć?

Przedstawione pomysły na sprofilowanie salonu pod konkretny trend konsumencki wymagają odpowiedniego przygotowania, a często także inwestycji. Dlatego zanim podejmiemy decyzję o wprowadzeniu zmian w swoim salonie, należy przeanalizować kilka kwestii.

1. Kto jest klientem salonu i jakie ma potrzeby?

To pierwsza rzecz, nad którą musimy się poważnie zastanowić: kto będzie/jest klientem naszego salonu? Wiedzę na ten temat możemy zdobyć, obserwując okolicę lokalu, a także przeprowadzając ankiety i rzetelnie uzupełniając karty klientów. Jeśli prowadzimy salon na osiedlu zamieszkanym przez starszych ludzi, niepotrzebne nam miejsce zabawy dla dzieci. Druga sprawa to analiza potrzeb i oczekiwań naszych klientów. Nie rekomendujemy profilowania salonu pod trend eko, jeśli z ankiet czy rozmów z klientami wynika, że nawet jeśli uznają oni ekologię za ważną, to niekoniecznie stosują się do tych zasad w codziennym życiu. Odpowiednio sformułowane pytania z ankiet pomogą nam poznać potrzeby i oczekiwania klientów. Analiza karty klienta ułatwi przygotowanie spersonalizowanych ofert i promocji.

2. Jak działa konkurencja?

Znajomość działań konkurencji jest kluczowa w prowadzeniu każdego biznesu. Jeśli salon konkurencji już wprowadził elementy związane np. z trendem eko, to nie powinniśmy powtarzać tego pomysłu. Ważne, aby wyróżnić się na rynku, a nie adaptować pomysły konkurencji.

3. Jaki trend jest najbliższy właścicielowi i personelowi salonu?

To istotna kwestia. Nie możemy sprofilować salonu pod trend, z którym się nie utożsamiamy. Jeśli decydujemy się np. na trend eko czy fit, należy odpowiednio przeszkolić personel – pracownicy są absolutnie kluczowi w przekazywaniu idei, jakie zamierzamy promować.

4. Jakie zmiany należy wprowadzić?

Po wyborze konkretnego trendu należy się zastanowić nad potencjalnymi zmianami, które obejmą salon. Czy będą potrzebne modyfikacje wystroju? Czy trzeba kupić nowy sprzęt lub kosmetyki? Być może warto skorzystać w pomocy specjalistów, np. architekta wnętrz, który zaprojektuje nowy wygląd salonu.

5. Jakie fundusze będą potrzebne do sprofilowania salonu?

Wiemy, jakie zmiany należy wprowadzić. Teraz czas na zastanowienie się, czy dysponujemy odpowiednimi funduszami. W tym miejscu warto zrobić biznesplan, zawierający analizę czasu, w jakim inwestycje zaczną się nam zwracać. Zawsze należy założyć odpowiedni budżet marketingowy, aby wypromować nowe pozycjonowanie salonu.

6. Jakie działania marketingowe będziemy prowadzić?

Najlepiej zrobić harmonogram działań, w którym uwzględnimy plan promocyjny na najbliższy rok. Warto ująć w nim wszystkie najważniejsze okazje i zaplanować odpowiednie aktywności. To także odpowiedni moment, by zastanowić się nad ewentualną współpracą z partnerami zewnętrznymi. Z jakimi firmami jest nam po drodze w budowaniu nowego wizerunku salonu? Jakie wspólne akcje promocyjne okażą się interesujące dla klientów salonu?

7. Analiza efektywności działań

Tylko dzięki rzetelnemu podsumowaniu akcji można ocenić jej efekty. Najważniejsze, aby przynosiła ona zyski. Jeśli inwestycje przewyższają dochody, należy modyfikować działania w przyszłości. Naszym celem jest przecież przeprowadzenie efektywnych akcji, zapewniających salonowi odpowiedni zysk.

8. Komunikacja z klientem

Warto mieć oczy i uszy otwarte. Rozmawiajmy ze swoimi klientami, przeprowadzajmy ankiety. Żyjemy w dynamicznym środowisku, w którym dużo rzeczy ciągle się zmienia. Świat idzie do przodu. My także nie możemy pozostać w tyle. Obserwujmy konsumentów, szukajmy nowych okazji. I wprowadzajmy do swojego biznesu odpowiednie poprawki.

Czytałeś już pierwszą część lekcji o trendach konsumenckich? Jeśli nie, koniecznie zajrzyj tutaj.

Podobała Ci się lekcja Akademii Versum?
Podziel się!