Jak wykorzystać trendy konsumenckie, by wyróżnić się na rynku i zwiększyć sprzedaż w salonie cz. I

Sierpień 12, 2015

Trendy 1 (lead)

 

Jak to się dzieje, że ludzie wybierają ofertę konkretnego salonu, korzystają najchętniej z takich, a nie innych usług, a potem już zawsze wracają do tego miejsca?

Odpowiedź wydaje się prosta: oferta jest dopasowana do profilu konkretnego klienta. Im lepsze zrozumienie potrzeb konsumentów, stylu życia, przekonań i oczekiwań, tym większa szansa na powodzenie biznesu.

Jak to może wyglądać w praktyce?

Załóżmy, że prowadzimy salon na nowym osiedlu, zamieszkiwanym przez młode rodziny z dziećmi. Naszymi klientkami w przeważającej większości będą młode mamy. Oferta powinna zostać tak przygotowana, aby spełniała ich oczekiwania. Czy pakiet „Uroda dla młodych mam” zainteresuje nasze potencjalne klientki? Z pewnością tak. Ważne staną się również wszelakie promocje rodzinne, czyli specjalne oferty dla rodziców z dziećmi (np. jeśli rodzice skorzystają z usług salonu, dzieci zostaną ostrzyżone za darmo). Jednak nie tylko odpowiednia oferta zdecyduje o tym, czy salon będzie się cieszył zainteresowaniem młodych mam. Bardzo duże znaczenie ma także cała logistyka, możliwość zostawienia dziecka na czas zabiegu pod odpowiednią opieką czy przynajmniej mały kącik do zabawy.

A w jaki sposób definiować swoją grupę docelową? Najlepiej – obserwując trendy konsumenckie. Sprofilowanie firmy według trendów konsumenckich to doskonały sposób na wyróżnienie się spośród konkurencji poprzez nadanie salonowi oryginalnego charakteru, a przede wszystkim na dopasowanie go do potrzeb i upodobań konkretnej grupy docelowej.

W tej lekcji przedstawię więcej przykładów sprofilowania salonu pod potrzeby konkretnej grupy docelowej. Ważne jest, aby podążać za zmianami zachodzącymi w społeczeństwie. Na rynku wygrywają te firmy, które szybko adaptują się do nowych potrzeb i upodobań konsumentów.

W każdej branży istnieją trendy, które kształtują gusta i wpływają na decyzje konsumentów. Oczywiście najwięcej dzieje się w modzie, ale nie tylko ta dziedzina jest podatna na wahania związane z trendami. Architektura, wystrój wnętrz, design samochodów czy też florystyka i kulinaria to tylko niektóre przykłady branż zmieniających się pod wpływem pewnych trendów.

To samo dotyczy szeroko pojętej branży fryzjersko-kosmetycznej. Każdego roku pojawia się moda na konkretną fryzurę czy zabieg kosmetyczny. Zmieniają się także upodobania dotyczące kolorów włosów czy stosowanych metod stylizacji. Każda nowa moda kształtowana jest właśnie przez trendy konsumenckie.

trendy 2

Trend #1. Ekologia

Ludzie coraz większą wagę przywiązują do pochodzenia produktów, którymi się otaczają. Oczywiście ma to związek ze zdrową żywnością. Produkty ekologiczne nie są bowiem spryskiwane żadnymi chemicznymi i szkodliwymi substancjami.

Ale chodzi także o bardziej świadome życie w kontekście ochrony środowiska. Ekologiczne – to znaczy niezanieczyszczające środowiska. Dobrym przykładem są tutaj pralnie ekologiczne, czyli przyjazne środowisku i stosujące najlepsze technologiczne rozwiązania.

Ten, kto żyje zgodnie z trendem eko segreguje śmieci, jeździ rowerem zamiast samochodem albo nie używa foliowych toreb na zakupy, które rozkładają się nawet kilkaset lat.

W jaki sposób można wykorzystać trend eko w salonie fryzjerskim i kosmetycznym?

I. „Nie” dla foliowych reklamówek

Przede wszystkim nie powinno się używać foliowych toreb. Wiele sklepów wprowadziło zasadę, że produkty pakuje się wyłącznie w torby papierowe. Sprzedając produkty kosmetyczne, warto przygotować ekologiczne torebki.

II. Ekologiczne produkty w asortymencie

Można się zastanowić nad wprowadzeniem do asortymentu kosmetyków wyprodukowanych wyłącznie z certyfikowanych ekologicznych surowców. Jeśli zdecydujemy się korzystać z takich produktów, koniecznie powinniśmy pochwalić się tym naszym klientkom. Dotyczy to także preparatów do zabiegów. Tutaj mamy dużo większą gwarancję naturalności pochodzenia produktu niż w przypadku farb do włosów. Na rynku działa wielu producentów, którzy oferują kosmetyki z odpowiednimi certyfikatami.

Wszystkie ekologiczne produkty powinny być tak oznaczone i dobrze wyeksponowane na półce. Warto dodać informacje na temat ich pochodzenia i ich dobrego wpływu na zdrowie.

III. Ekologiczne promocje

Można także urządzać akcje tematyczne związane z nurtem ekologicznym, np. „Ekotygodnie”. W tym czasie można wprowadzić do asortymentu produkty ekologiczne lub promować je w specjalnej cenie. Dobrym rozwiązaniem jest rozszerzenie asortymentu na czas promocji o przyjazne środowisku wyroby z innych branż. Idealnie pasują tutaj przetwory spożywcze z upraw ekologicznych, takie jak np. miody, konfitury czy syropy.

IV. Odpowiedni wystrój

Nawet wystrój może być postrzegany jako ekologiczny, jeśli będzie bazować na naturalnych surowcach, takich jak drewno, cegła czy kamień. Do dekoracji można użyć np. słomy, lnu, żywych roślin. W wystroju salonu powinny dominować naturalne materiały wykończeniowe, a nawet przedmioty z recyklingu, np. dywaniki czy poduszki na fotele z powtórnie wykorzystanych tkanin.

1 2 3 4Następna strona

Komentarze (1)

  1. Dorota

    Ciekawy artykuł Pani Małgorzato. Sporo sugestii dla każdego – zarówno dla osiedlowego salonu, jak i dla hotelowego spa, na każdą kieszeń. Czekam na drugą część!

Dodaj komentarz

  • (will not be published)