Jak wykorzystać trendy konsumenckie, by wyróżnić się na rynku i zwiększyć sprzedaż w salonie cz. I

12 sierpnia, 2015

Trendy 1 (lead)

 

Jak to się dzieje, że ludzie wybierają ofertę konkretnego salonu, korzystają najchętniej z takich, a nie innych usług, a potem już zawsze wracają do tego miejsca?

Odpowiedź wydaje się prosta: oferta jest dopasowana do profilu konkretnego klienta. Im lepsze zrozumienie potrzeb konsumentów, stylu życia, przekonań i oczekiwań, tym większa szansa na powodzenie biznesu.

Jak to może wyglądać w praktyce?

Załóżmy, że prowadzimy salon na nowym osiedlu, zamieszkiwanym przez młode rodziny z dziećmi. Naszymi klientkami w przeważającej większości będą młode mamy. Oferta powinna zostać tak przygotowana, aby spełniała ich oczekiwania. Czy pakiet „Uroda dla młodych mam” zainteresuje nasze potencjalne klientki? Z pewnością tak. Ważne staną się również wszelakie promocje rodzinne, czyli specjalne oferty dla rodziców z dziećmi (np. jeśli rodzice skorzystają z usług salonu, dzieci zostaną ostrzyżone za darmo). Jednak nie tylko odpowiednia oferta zdecyduje o tym, czy salon będzie się cieszył zainteresowaniem młodych mam. Bardzo duże znaczenie ma także cała logistyka, możliwość zostawienia dziecka na czas zabiegu pod odpowiednią opieką czy przynajmniej mały kącik do zabawy.

A w jaki sposób definiować swoją grupę docelową? Najlepiej – obserwując trendy konsumenckie. Sprofilowanie firmy według trendów konsumenckich to doskonały sposób na wyróżnienie się spośród konkurencji poprzez nadanie salonowi oryginalnego charakteru, a przede wszystkim na dopasowanie go do potrzeb i upodobań konkretnej grupy docelowej.

W tej lekcji przedstawię więcej przykładów sprofilowania salonu pod potrzeby konkretnej grupy docelowej. Ważne jest, aby podążać za zmianami zachodzącymi w społeczeństwie. Na rynku wygrywają te firmy, które szybko adaptują się do nowych potrzeb i upodobań konsumentów.

W każdej branży istnieją trendy, które kształtują gusta i wpływają na decyzje konsumentów. Oczywiście najwięcej dzieje się w modzie, ale nie tylko ta dziedzina jest podatna na wahania związane z trendami. Architektura, wystrój wnętrz, design samochodów czy też florystyka i kulinaria to tylko niektóre przykłady branż zmieniających się pod wpływem pewnych trendów.

To samo dotyczy szeroko pojętej branży fryzjersko-kosmetycznej. Każdego roku pojawia się moda na konkretną fryzurę czy zabieg kosmetyczny. Zmieniają się także upodobania dotyczące kolorów włosów czy stosowanych metod stylizacji. Każda nowa moda kształtowana jest właśnie przez trendy konsumenckie.

trendy 2

Trend #1. Ekologia

Ludzie coraz większą wagę przywiązują do pochodzenia produktów, którymi się otaczają. Oczywiście ma to związek ze zdrową żywnością. Produkty ekologiczne nie są bowiem spryskiwane żadnymi chemicznymi i szkodliwymi substancjami.

Ale chodzi także o bardziej świadome życie w kontekście ochrony środowiska. Ekologiczne – to znaczy niezanieczyszczające środowiska. Dobrym przykładem są tutaj pralnie ekologiczne, czyli przyjazne środowisku i stosujące najlepsze technologiczne rozwiązania.

Ten, kto żyje zgodnie z trendem eko segreguje śmieci, jeździ rowerem zamiast samochodem albo nie używa foliowych toreb na zakupy, które rozkładają się nawet kilkaset lat.

W jaki sposób można wykorzystać trend eko w salonie fryzjerskim i kosmetycznym?

I. „Nie” dla foliowych reklamówek

Przede wszystkim nie powinno się używać foliowych toreb. Wiele sklepów wprowadziło zasadę, że produkty pakuje się wyłącznie w torby papierowe. Sprzedając produkty kosmetyczne, warto przygotować ekologiczne torebki.

II. Ekologiczne produkty w asortymencie

Można się zastanowić nad wprowadzeniem do asortymentu kosmetyków wyprodukowanych wyłącznie z certyfikowanych ekologicznych surowców. Jeśli zdecydujemy się korzystać z takich produktów, koniecznie powinniśmy pochwalić się tym naszym klientkom. Dotyczy to także preparatów do zabiegów. Tutaj mamy dużo większą gwarancję naturalności pochodzenia produktu niż w przypadku farb do włosów. Na rynku działa wielu producentów, którzy oferują kosmetyki z odpowiednimi certyfikatami.

Wszystkie ekologiczne produkty powinny być tak oznaczone i dobrze wyeksponowane na półce. Warto dodać informacje na temat ich pochodzenia i ich dobrego wpływu na zdrowie.

III. Ekologiczne promocje

Można także urządzać akcje tematyczne związane z nurtem ekologicznym, np. „Ekotygodnie”. W tym czasie można wprowadzić do asortymentu produkty ekologiczne lub promować je w specjalnej cenie. Dobrym rozwiązaniem jest rozszerzenie asortymentu na czas promocji o przyjazne środowisku wyroby z innych branż. Idealnie pasują tutaj przetwory spożywcze z upraw ekologicznych, takie jak np. miody, konfitury czy syropy.

IV. Odpowiedni wystrój

Nawet wystrój może być postrzegany jako ekologiczny, jeśli będzie bazować na naturalnych surowcach, takich jak drewno, cegła czy kamień. Do dekoracji można użyć np. słomy, lnu, żywych roślin. W wystroju salonu powinny dominować naturalne materiały wykończeniowe, a nawet przedmioty z recyklingu, np. dywaniki czy poduszki na fotele z powtórnie wykorzystanych tkanin.

 

trendy 3

Trend #2. Dobre, bo polskie i wspieranie lokalnych inicjatyw

Dla niektórych klientów bardzo ważnym atutem produktu jest kraj jego pochodzenia, bo lubią wspierać rodzimą produkcję. Dlatego wiele firm umieszcza na opakowaniu (w widocznym miejscu) napis: „Wyprodukowano w Polsce”. Coraz większą popularność zyskują także przeróżne konkursy, w których rywalizują wyłącznie polscy producenci.

Chociaż wiele salonów kosmetycznych i fryzjerskich często postrzega się jako polskie, lokalne biznesy, to można to jeszcze bardziej podkreślić – szczególnie jeśli najpoważniejszy konkurent pozycjonuje się jako firma francuska, co często obserwujemy na rynku kosmetycznym.

Ostatnio bardzo popularne jest wspieranie oddolnych inicjatyw. Np. gwiazdy show-biznesu angażują się w działania społeczne w miejscu urodzenia. Powstają różnego rodzaju spółdzielnie sąsiedzkie. Ludzi łączą wspólne akcje dotyczące okolicy, w której mieszkają. Warto zadbać o to, aby salon stał się częścią lokalnej społeczności.

W jaki sposób możemy wykorzystać taki trend do promocji salonu?

I. Specjalne oznaczenie w salonie

Jeśli używamy w pracy tylko produktów polskiego pochodzenia – warto się tym pochwalić: wywieśmy w widocznym miejscu informację: „Używamy wyłącznie polskich kosmetyków”.

Prowadzimy w salonie sprzedaż kosmetyków i mamy w asortymencie także produkty polskich producentów? Oznaczmy specjalnie półkę, tak aby klienci zauważyli rodzime marki z daleka.

II. Akcje promujące polskie produkty

Akcje wspierające polskie produkty to doskonały pomysł dla każdej branży – także dla salonów kosmetycznych i fryzjerskich. Jeśli używamy środków różnych marek, w tym polskiej firmy, zorganizujmy tygodniową promocję na zabiegi wykonywane na bazie lokalnych produktów. W tym samym czasie wszystkie kosmetyki polskich firm będą dostępne w atrakcyjnych cenach.

III. Sprawdźmy, czy w okolicy ludzie nie jednoczą się w jakimś celu

Jeśli w sąsiedztwie zebrała się grupa ludzi działających w konkretnej sprawie, należy się tym tematem zainteresować i najlepiej dołączyć do takiej inicjatywy. Ludzie często się jednoczą, aby pomóc instytucji lub konkretnej osobie wymagającej wsparcia. Warto zaangażować się w zbiórkę pieniędzy lub produktów. Mogą być to także inicjatywy typowo lokalne, organizowane przez okolicznych mieszkańców, by poprawić jakość życia. Może chodzić np. o odnowienie osiedlowego ogródka albo wytyczenie ścieżki rowerowej.

Jeśli nie możemy wydać pieniędzy na taką akcję, to warto zaproponować salon jako miejsce składania podpisów czy informowania klientów o inicjatywie.

IV. Udostępniajmy swój salon do celów informacyjnych

Przed chwilą wspomniałam, że nie zawsze trzeba się angażować finansowo w lokalne inicjatywy. Można także udostępnić swój lokal do celów informacyjnych. W jaki sposób? W salonie będzie można podpisać petycje lub otrzymać ulotki z informacją o aktualnych akcjach.

Inny przykład to umieszczenie w firmie tablicy, na której klienci mogą wywieszać swoje ogłoszenia typu „kupię–sprzedam”, „zguba”, informacje o świadczeniu korepetycji, opiece nad dziećmi etc.

W ten sposób salon może stać się miejscem, które łączy lokalną społeczność.

 

trendy 4

Trend #3 Odejście od masowej produkcji

Wielu konsumentów coraz większą uwagę zwraca na produkty i usługi dostosowane do ich konkretnych potrzeb. Im bardziej spersonalizowana oferta, tym większa szansa na zainteresowanie.

Masowe produkty i usługi mają jedną zaletę: niską cenę. Jednak ich jakość często pozostawia wiele do życzenia. Konsumenci coraz bardziej doceniają rzeczy, które po pierwsze służą dłużej, a po drugie są bardziej spersonalizowane, mają duszę.

Produkty tworzone ręcznie (handmade) czy w domu (homemade) cieszą się coraz większą popularnością. Konsumenci są w stanie zapłacić za takie wyroby wyższą kwotę, ponieważ wiedzą, że gwarantują one lepszą jakość i są unikalne.

Nawet w salonie kosmetycznym i fryzjerskim można wykorzystać pewne elementy, wpisując się doskonale w ten coraz popularniejszy trend. W jaki sposób?

I. Indywidualne podejście do klienta

Bardzo istotna kwestia to znajomość swoich klientów. Rzecz niby oczywista, ale ta wiedza nie zawsze jest powszechnie stosowana. Rzetelnie prowadzona (i najlepiej elektroniczna) karta klienta umożliwi przygotowanie spersonalizowanej oferty. Nawet małe modyfikacje, takie jak np. dobór odpowiedniej odżywki do włosów, a nie promocja wyłącznie jednego rodzaju kosmetyku, staną się ukłonem w stronę konkretnych potrzeb klientów.

Cały system komunikacji z odbiorcami jest szczególnie ważny. E-maile i SMS-y to narzędzia używane powszechnie, ale czy zawsze umiejętnie? Pomyśl o personalizacji komunikatów wysyłanych do swoich klientów. Z pewnością to docenią.

II. Udostępnienie miejsca w salonie

Ciekawym pomysłem jest udostępnienie miejsca artystom, którzy będą mogli umieścić swoje prace na terenie salonu. Można w taki sposób urządzać mini wystawy rękodzieł, obrazów czy fotografii.

III. Dodatkowy asortyment

Wprowadzenie do sprzedaży ręcznie wytwarzanej biżuterii wydaje się idealnym pomysłem. Wraz z kosmetykami stanowi ona doskonały prezent dla kobiety w każdym wieku.

Takie przedmioty można wprowadzić albo na stałe, albo czasowo – w zależności od popytu i kreowanego wizerunku firmy. Można je wykorzystać w celach promocyjnych (np. każdy klient, który wyda określoną kwotę na produkty z asortymentu głównego, otrzyma rabat na biżuterię).

 

trendy 5

Trend #4. Kokonizacja – umilanie sobie życia

Coraz więcej osób mówi „stop” szybkiemu tempu życia. Slow life zyskuje dużą popularność. Ludzie poszukują odrobiny luksusu i komfortu. Małe przyjemności oraz czas na relaks są teraz doceniane i celebrowane. Czasami wystarczą drobne przyjemności, które wpływają pozytywnie na nastrój: kobiety odpoczywają w domowym spa, dzięki świeczkom zapachowym tworzy się sympatyczny nastrój, pięknie dekoruje się stoły. Dzięki takim zabiegom mile spędza się czas w domu i chętnie do niego wraca.

W jaki sposób wykorzystać kokonizację w salonie?

I. Odpowiednia komunikacja z klientem

Zabiegi kosmetyczne i wizyta u fryzjera to idealne „umilacze”. Przecież kobiety nie przychodzą do salonu tylko po fryzurę czy masaż, ale także po to, aby poczuć, że są piękne, i odpocząć. Nie trzeba specjalnej okazji, aby obdarować kogoś wizytą w salonie, a nawet zafundować ją sobie samemu.

Dlatego należy wykorzystywać wszelakiego rodzaju hasła i komunikaty, które odwołują się do poprawienia sobie humoru. Np. zdania: „Zasługujesz na chwilę relaksu” czy „Dzisiaj znajdź chwilę dla siebie” mogą skłonić klientki do zajrzenia do salonu. Takie treści warto zamieścić na stronie internetowej, Facebooku lub na innych nośnikach reklamowych.

II. Wyposażenie i wystrój

Przyjemny wystrój to podstawa. Klient ma się czuć komfortowo od przekroczenia progu salonu. Drobne akcenty, takie jak zapalone świeczki, odprężająca muzyka czy wygodne sofy, gdzie klient może się odprężyć, czekając na wizytę – to wszystko ważne detale, które tworzą klimat. Nie zapominajmy o nich.

III. Drobne przyjemności

Zaproponowanie kawy czy herbaty, kobiece magazyny, które można przejrzeć, czekając na swoją kolej, czy kosze z owocami – to kolejne pomysły na dogadzanie klientom. Niestety, nie w każdym salonie powszechnie jeszcze stosowane, a bardzo istotne w kontekście kształtowania wizerunku.

Masaż głowy w czasie wizyty u fryzjera, masaż dłoni przy manicure czy twarzy przy każdym zabiegu upiększającym mogą być gratisowym dodatkiem, który będzie odróżniał salon od konkurencji.

Jeśli w karcie klienta zapisujemy daty urodzin czy imienin naszych stałych klientów, możemy przygotować na tę okoliczność drobne upominki. W podobny sposób warto docenić stałe klientki. Na przykład po 15. wizycie w salonie lub po wydaniu konkretnej kwoty wręczamy klientom mały prezent.

Więcej pomysłów, jak wykorzystać trendy konsumenckie w  Twoim salonie znajdziesz tutaj.

Podobała Ci się lekcja Akademii Versum?
Podziel się!

Komentarze (1)

  1. Dorota

    Ciekawy artykuł Pani Małgorzato. Sporo sugestii dla każdego – zarówno dla osiedlowego salonu, jak i dla hotelowego spa, na każdą kieszeń. Czekam na drugą część!

Dodaj komentarz

  • (will not be published)