Dopasowanie się do klienta, czyli o typach osobowości cz. I

Wrzesień 24, 2014

Część pierwsza

Dopasowanie się do klienta - lead (1)

 

„Obsługuj klienta swego tak, jak sam chciałbyś być obsłużony” – któż z nas tego nie słyszał? Myślę, że większość doskonale zna to powiedzenie, a niektórzy stosują je nawet w praktyce. Tyle tylko, że pozostaje ono aktualne już tylko w połowie. I te 50% dotyczy kultury obsługi, na którą zawsze jest moda. Druga połowa, dotycząca komunikacji z klientem, ewoluowała i dzisiaj mówimy:

„Obsługuj klienta swego tak, jak on chciałby być obsłużony”.

Co to w rzeczywistości oznacza? Otóż, jeśli Ty jesteś typem milczka i podczas wykonywania usługi nie lubisz rozmawiać, to wcale nie musi oznaczać, że Twój klient jest usatysfakcjonowany. Albo może jesteś typem artysty, mocno skoncentrowanym na sobie, i absorbujesz klienta swoimi opowieściami? A on (klient) ma usposobienie bardziej melancholijne? Gwarantuję, że zarówno w pierwszym, jak i drugim wypadku nie spełnisz oczekiwań klienta. Może będzie on zadowolony z wykonanej przez Ciebie usługi, ale nie z obsługi. Dlaczego? Bo jest zupełnie innym typem osobowości, w związku z czym oczekuje diametralnie innego zachowania z Twojej strony.

Istnieją cztery typy osobowości: choleryk, flegmatyk, melancholik i sangwinik[1].
A każdy z nich komunikuje się w charakterystyczny dla siebie sposób, zgoła odmienny od pozostałych. Natomiast budowanie dobrych relacji z klientem opiera się na komunikacji pomiędzy stronami w tym samym stylu. Co zatem zrobić, jeśli z klientem rozmawiamy dwoma różnymi językami?

Proponuję, by na początku rozpoznać własny typ osobowości, a następnie nauczyć się rozpoznawać typy osobowości swoich klientów oraz ich oczekiwania w zakresie obsługi. Potem pozostaje już tylko (albo aż) dopasowanie się do nich. Zatem po kolei; przed nami test. Proszę przeczytać wypisane w poszczególnych linijkach cechy osobowości i każdej z nich przydzielić punkty w skali od 0 do 5, gdzie 0 oznacza „zupełnie się nie zgadzam”, a 5 „całkowicie się zgadzam”.

Test na osobowość

CECHY I CECHY II CECHY III CECHY IV
Lubię konkurować Jestem zorganizowany/-a Jestem spontaniczny/-a Jestem cierpliwy/-a
Lubię panować nad sytuacją Lubię pracować samotnie Lubię pracować z innymi Jestem zwolennikiem/-czką pracy zespołowej
Jestem przywódcą/-czynią Kieruję się wytycznymi Jestem lubiany/-a Jestem mediatorem
Szybko podejmuję decyzje Jestem ostrożny/-a Mam siłę przekonywania Jestem wrażliwy/-a na innych
Lubię wyzwania Jestem rozważny/-a Lubię zmiany Nie lubię gwałtownych zmian
Kieruję biegiem wydarzeń Jestem kompetentny/-a Jestem ukierunkowany/-a na współpracę Jestem ugodowy/-a
Jestem niezależny/-a Jestem poważny/-a Lubię towarzystwo Mam bliskich przyjaciół
Doprowadzam do realizacji celów Rzadko popełniam błędy Jestem impulsywny/-a Unikam konfliktów
Jestem autorytatywny/-a Myślę logicznie Jestem twórczy/-a Jestem wyrozumiały/-a
Jestem bezpośredni/-a Jestem analityczny/-a Jestem otwarty/-a Potrafię słuchać
Rozwiązuję problemy Myślę obiektywnie Mam intuicję Jestem dyplomatyczny/-a
Jestem niecierpliwy/-a Jestem dokładny/-a Jestem entuzjastyczny/-a Jestem lojalny/-a
Przyjmuję odpowiedzialność Jestem sumienny/-a Jestem wylewny/-a Jestem zrównoważony/-a
Jestem niespokojny/-a Jestem konsekwentny/-a Jestem rozmowny/-a Jestem przewidywalny/-a
Lubię ryzyko Jestem systematyczny/-a Jestem swobodny/-a Jestem taktowny/-a
SUMA   SUMA   SUMA   SUMA  

 

Rozwiązanie testu

I – choleryk, II – melancholik, III – sangwinik, IV – flegmatyk.

Kolumna z największą liczbą punktów opisuje Twój typ osobowości. Jeśli liczba punktów w dwóch czy trzech kolumnach jest zbliżona, to wpływ na Twoje zachowanie mają te dwa bądź odpowiednio trzy typy. Jeśli uzyskałeś zbliżoną punktację we wszystkich czterech kolumnach, z pewnością nie masz kłopotu z porozumiewaniem się z innymi osobami.

Omówienie wyników testu

Każdy typ osobowości omówię najpierw w kontekście pracownika salonu, jego mocnych i słabych stron oraz sposobu, w jaki pracuje i obsługuje klientów. Następnie przyjrzę się klientom oraz przeanalizuję, jak ich rozpoznać po stroju i sposobie zachowania. A na koniec – wskazówki, na co należy zwrócić uwagę podczas obsługi poszczególnych typów klientów.

1 2 3Następna strona

4 komentarze

  1. wioletta

    bardzo wartosciowy materiał z niecierpliwoscia czekam na dalsza część

  2. Grzegorz

    Bardzo dobry materiał, zresztą jak większość artykułów na Akademii Versum.
    Dziękuje za solidną dawkę wiedzy.

  3. Akademia Versum

    Dziękujemy za pozytywne opinie, mamy nadzieję, że lekcje pomogą Państwu w rozwoju salonu.
    Druga część materiału o typach osobowości już za dwa tygodnie.

Dodaj komentarz

  • (will not be published)