Korzystamy z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz prezentować Ci dopasowane do Ciebie treści. Klikając „AKCEPTUJĘ” wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Więcej informacji o tym, jak wykorzystujemy pliki cookies znajdziesz w Polityce Prywatności.

Porady dla salonów

Jak branża beauty może skutecznie wykorzystać wideo w social mediach?

Jak branża beauty może skutecznie wykorzystać wideo w social mediach Jak branża beauty może skutecznie wykorzystać wideo w social mediach

Wideo jest dziś wszędzie. W komunikacji marketingowej nie ma drugiej formy przekazu, która tak bardzo zdominowałaby zasięgiem platformy online. Już od kilku lat mówi się, że mamy “rok wideo”. Prawda jest jednak taka, że zaczęliśmy tę formę komunikacji konsumować chętniej w ostatnich 2-3 latach - za sprawą coraz lepszych łączy internetu mobilnego, świetnych telefonów, które pozwalają nam nie tylko oglądać ale i tworzyć filmy, no i platform social media, które pozwoliły nam je zupełnie za darmo publikować. I w ten sposób boom na wideo osiągnął światową skalę i jest siłą nie do zatrzymania. W takiej sytuacji aż trudno sobie wyobrazić, jak można nie stosować działań wideo marketingowych prowadząc biznes czy budując markę.

Dlaczego użytkownicy social mediów (i Mark Zuckerberg) tak bardzo kochają wideo?

Wideo działa na nas wyjątkowo sugestywnie i skutecznie. Dzięki ruchomemu obrazowi jesteśmy w stanie pokazać dosłownie wszystko w kilka sekund. Wymaga ono od nas także niewielkiego nakładu energii. Treści wideo konsumujemy pasywnie, w przeciwieństwie na przykład do tekstu. Czytanie to zdecydowanie bardziej wymagająca forma konsumpcji treści. To właśnie dlatego aż 62% Polaków nie przeczytało w roku 2017 żadnej książki. Za to oglądamy coraz więcej. W roku 2018 w ciągu jednej minuty w serwisie YouTube wyświetlanych było 4.3 miliona treści wideo. Od momentu, kiedy Facebook postawił filmy na podium ważności treści w swoim serwisie, wszystko zmierza w kierunku tworzenia i konsumpcji coraz większych ilości tego typu materiałów.

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego wideo jest tak ważne dla Marka Zuckerberga? Odpowiedź jest prostsza, niż myślisz. Skuteczność biznesowa każdej platformy social media jest dziś zależna od czasu, jaką użytkownicy tych serwisów spędzają w nich dziennie. Im więcej czasu poświęcają na konsumpcję treści np. na Instagramie, tym więcej właściciele tego serwisu zarabiają na nich, gdyż w tym czasie pokazywanych jest internautom więcej reklam. Tym samym wideo stało się ulubioną formą przekazu wszystkich CEO zarządzających platformami społecznościowymi, bo generuje najwięcej czasu spędzonego w tych serwisach.

Jak tworzyć treści wideo w serwisie Facebook

Z wideo marketingiem związany jest szereg przekonań. Jednym z pierwszych, jakie przychodzą Ci pewnie do głowy, jest przeświadczenie o wysokich kosztach produkcji. Rzeczywiście, jeszcze do niedawna, aby zrealizować materiał wideo, trzeba było mieć spory budżet. Dziś wystarczy mieć cel, pomysł i smartfona. Jeśli mowa o treściach ruchomych, które tworzone są z myślą o serwisie Facebook, musimy pamiętać o kilku ważnych zasadach.

#1 Treści wideo na Facebooku muszą być krótkie i dynamiczne.

Użytkownik Facebooka spędza w tym serwisie średnio około 1-2 minut na pojedynczą sesję. Oznacza to, że trudno nam będzie nakłonić go, by obejrzał dłuższy materiał. Dlatego tak popularne stały się w tym serwisie treści mikro-wideo, czyli filmy trwające krótko, często nawet kilkanaście sekund. Jeśli w materiale pojawia się narrator, musisz pamiętać, by w pierwszych sekundach filmu złapał uwagę widza. Jak to zrobić? Wystarczy, że zaczniesz film od zdania wzbudzającego ciekawość.

Inspiracje:

  • W tym filmie pokażę Ci trzy proste kroki na to, jak zadbać o włosy zimą.
  • Jeśli chcesz poznać najnowsze trendy w koloryzacji, koniecznie zobacz ten film do końca.
  • Dziś opowiem Ci o strzyżeniu włosów. Zostań do końca, by poznać moje tajniki.

#2 Dodawaj napisy do filmu

Jeśli w filmie jest tekst mówiony, do materiału musisz dodać napisy z transkrypcją. Facebook podaje, że około 80-90% użytkowników ich serwisu ogląda wideo bez dźwięku. Oznacza to, że bez napisów nie są w stanie w 100% zrozumieć przekazu. Poniżej zamieszczam link do tutoriala stworzonego przez Facebooka, w którym krok po kroku wyjaśnione jest, jak zamieścić napisy do każdego materiału wideo, nawet takiego już opublikowanego na Twoim fanpage’u.

Facebookowy tutorial dodawania napisów.

#3 Twój film powinien być kwadratowy

Zapewne tak jak większość użytkowników Facebooka, korzystasz z tej platformy przy użyciu mobilnej aplikacji na swoim telefonie. A ta skonstruowana jest w taki sposób, że kiedy przeglądamy Facebooka, trzymamy telefon pionowo w dłoni. To powoduje, że wszystkie wizualne treści publikowane na Facebooku walczą o przestrzeń na ekranie naszych telefonów. Jeśli publikujesz poziomy film, zajmuje on mniejszą powierzchnię telefonu Twoich odbiorców. Jeśli zaś film nagrany jest w kwadracie lub pionie, staje się on bardziej eksponowany.

#4 Wykorzystuj nietypowe formaty postów

Treści wideo można wykorzystać, by tworzyć nietypowe formaty publikacji postów. Jednym z nich jest karuzela, czyli post, który składa się z minimum 3, a maksimum 10 elementów. Mogą być nimi zdjęcia lub filmy. Ta forma publikacji postów jest bardzo skuteczna ze względu na to, że zwraca uwagę użytkowników Facebooka. Każdy z komponentów karuzeli może kierować linkiem do innego adresu www.

Pomysły na treści prezentowane w postaci karuzeli:

  • 5 najpopularniejszych fryzur tej zimy.
  • 7 inspiracji na fryzurę ślubną.
  • Kosmetyki do włosów, które musisz wypróbować.

Jeśli chcesz stworzyć treść wideo, która będzie przyciągać wzrok i będzie ją „lubił” algorytm Facebooka, a nie masz pomysłu na film – wypróbuj pokaz slajdów. To typ posta, który Facebook rozpoznaje jako wideo, a tworzony jest ze zdjęć lub grafik. Połącz ze sobą od 3 do 10 zdjęć w formacie kwadratowym, podłóż dźwięk z darmowej bazy muzyki na Facebook’u i... voila! Właśnie zaprojektowałeś post wideo.

Jak wybrać rodzaj wideo na Facebooka w branży beauty

Przyglądając się trendom związanym z wideo marketingiem w branży beauty na świecie i w Polsce, mogę swobodnie powiedzieć, że najpopularniejsze z nich można podsumować w 3 kategoriach:

1. Tutoriale

Filmy pokazujące jak coś zrobić krok po kroku od zawsze były jednymi z najchętniej oglądanych w social media. Takie materiały bardzo często kręcone są tak, by pokazać cały proces, ale w przyspieszeniu - dzięki czemu pozostają krótkie (jak np. wideo z popularnego fanpage’a kulinarnego Tasty). W takich filmach często widoczne są tylko dłonie, włosy itd. Materiały nastawione są na pokazywanie szczegółu, nie ogółu. Przykłady to:

  • Jak uczesać się do pracy.
  • Henna brwi – krok po kroku.
  • Fale prostownicą w kilka minut.

2. Poradniki

Materiały eksperckie, w których dzielisz się swoimi poradami oraz wskazówkami dotyczącymi pielęgnacji, koloryzacji czy trendów. Twoi klienci nieustająco szukają nowych rozwiązań, wskazówek. Podziel się swoim doświadczeniem i przekonaj ich, by to właśnie do Ciebie skierowali swoje kroki.

3. Realizacje „przed-po”

W branży beauty zdecydowana większość materiałów pokazujących proces przygotowania klienta, bazuje na zdjęciach. Wideo daje nam zdecydowanie więcej możliwości. Nie tylko dlatego, że pozwala pokazać więcej ujęć, ale również dlatego, że jest po prostu bardziej atrakcyjny wizualnie. Wyróżnij się na tle konkurencji i twórz materiały filmowe ze swoich realizacji!

Wideo na Instagramie? Na co warto postawić?

Jako że Instagram jest częścią imperium Facebooka, naturalnym było, że i w tej platformie rozwijane będą nowe możliwości komunikacji wideo. O ile treści wideo średnio przyjęły się w klasycznych aktualnościach Instagrama, o tyle świetnie radzą sobie w formie „Insta Stories”, czyli relacji. Wiele marek stawia na stałą komunikację właśnie w tym kanale - tworząc codziennie nowe relacje, zawierające autentyczne i proste treści wideo. Zasadniczą cechą Instagram Stories jest ta, że znikają one po 24 godzinach od opublikowania. Pozwala to markom na dużo większą swobodę komunikacyjną. Wiele salonów i gabinetów z branży beauty wykorzystuje relacje do - jak sama nazwa wskazuje - relacjonowania życia firmy, pokazywania prac czy budowania więzi z klientami. Do Instagram Stories możemy dodawać zdjęcia lub 15-sekundowe filmy.

Dłuższe formaty wideo na Instagramie

W 2018 roku Instagram wprowadził nową funkcję, która ma zachęcić bardziej śmiałych użytkowników do tworzenia dłuższych treści wideo. Nowość ta nazwana została IGTV (Instagram TV). Królują tam treści trwające od 15 sekund do nawet 10 minut. To idealne miejsce do budowania marki osobistej. Ponieważ treść dodawana do IGTV nie znika i kręcona jest telefonem, wielu twórców ośmiela się, by swoją przygodę z wideo marketingiem rozpocząć właśnie od tego kanału.

Czego potrzebujesz, by zacząć tworzyć treści wideo?

Teraz, kiedy już wiesz gdzie i jakie treści filmowe możesz publikować, pozostaje jeszcze jeden ważny aspekt do omówienia - sama kreacja wideo. W tej części podpowiem Ci, jak ujarzmić proces tworzenia go za pomocą smartfona. O czym musisz pamiętać?

#1 Światło

Zapamiętaj! Dobre oświetlenie może poprawić słaby kadr, z kolei brak odpowiedniego światła jest w stanie zepsuć nawet najlepsze ujęcie. Zanim zaczniesz tworzyć film, znajdź taką część pomieszczenia, która ma dużo dostępu do światła dziennego lub wyjdź na zewnątrz. Jeśli nie jest to możliwe, zaopatrz się w dodatkowe źródło światła.

#2 Mikrofon zewnętrzny

Jeśli w Twoich materiałach ma być dobrze słychać osoby wypowiadające się, zainwestuj w dobry mikrofon krawatowy do smartfona. Dzięki niemu dźwięk w twoim filmie będzie perfekcyjny. Dobre mikrofony tego typu to np. Saramonic SR-LMX1+, Boya BY-M1 czy Rode SmartLav+.

#3 Obiektyw

Zanim zaczniesz kręcić, upewnij się, że masz czysty obiektyw. Najlepiej wyrobić sobie nawyk czyszczenia go przed każdym nagrywaniem.

#4 Tryb samolotowy

Zanim zaczniesz nagrywać, włącz w swoim telefonie tryb samolotowy lub funkcję “nie przeszkadzać”. Dzięki temu w trakcie tworzenia filmu unikniesz przykrej niespodzianki w postaci połączenia przychodzącego, które przerwie nagrywanie.

#5 Wykorzystaj darmowe narzędzia

Dokonaj prostej obróbki materiału wideo na telefonie przy pomocy darmowego narzędzia do montażu. Może to być przykładowo aplikacja InShot, która pozwala łączyć pliki wideo, skarać je, dodawać elementy graficzne i muzykę.

Teraz jesteś już gotów, aby podjąć pierwsze kroki w działaniach wideo w social mediach! Jestem pewna, że szybko przekonasz się nie tylko o tym, jak bardzo są skuteczne, ale także o tym, że to świetna zabawa. Życzę Ci wielu kapitalnych przygód wideo!

Autor: Magdalena Daniłoś

CEO w OFFON Agency, ekspert w zakresie komunikacji wideo marketingowej. Niegdyś dziennikarz, następnie praktyk marketingu. Swoje doświadczenie zdobywała realizując przez ponad 10 lat projekty z obszaru komunikacji wideo oraz digital marketingu. Szkoleniowiec, wykładowca akademicki oraz opiekun merytoryczny studiów podyplomowych na kierunku „Marketing Internetowy” Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Zobacz także