Wizerunek salonu i jego wpływ na klientów

Wrzesień 10, 2014
Wystrój salonu fryzjerskiego

Wizerunek salonu fryzjerskiego

 

Czy zastanawialiście się kiedyś, co to jest wizerunek salonu i jakie ma znaczenie dla klientów oraz Waszego biznesu? I dalej, dlaczego w jednym salonie brakuje klientów, a w innym wręcz przeciwnie (co więcej, na wizytę trzeba się zapisywać nawet z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem)? Pierwsza odpowiedź, jaka przychodzi nam do głowy, jeśli chodzi o liczbę klientów, to z pewnością umiejętności fryzjera. Ale czy tylko? Czy gdyby fryzjer, który czyni cuda na głowie klientki, był człowiekiem o gburowatym usposobieniu i pracował w miejscu niemodernizowanym od wielu lat, gdzie suszarki oblepia lakier do włosów, a do szczotek przylegają włosy poprzednich klientek, również nie musiałby się martwić o pracę? Odpowiedź jest jedna. Bowiem dla klientki, oprócz jakości wykonywanych usług, liczą się między innymi osobowość fryzjera, jego styl pracy, kultura osobista, położenie i wystrój salonu, czystość, produkty używane podczas pracy, czyli wszystko to, co wpływa na wizerunek salonu.

Wizerunek to subiektywny obraz, nasze wyobrażenie danej osoby, przedmiotu, produktu, firmy. To, co się podoba jednej osobie może zrobić zgoła inne wrażenie na drugiej. Ale jeśli zbierzemy grupę ludzi, których łączą wiek, zainteresowania, upodobania, status społeczny, miejsce zamieszkania itd., to łatwiej będzie stworzyć wizerunek salonu, który zyska aprobatę jeśli nie wszystkich, to przynajmniej większości z nich. Dlatego też, otwierając swój biznes, powinniśmy się zdecydować, kto będzie jego klientem docelowym.

Zakłady fryzjerskie – rzemiosło czy relikt przeszłości?

Zakłady fryzjerskie cechują się według mnie prostotą w działaniu i niezmiennością, co dla niektórych klientów jest niewątpliwą zaletą; zawsze tak samo, żadnych niespodzianek, żadnych wzlotów i upadków. Wystrój często stanowią fornirowane meble i lustra w kształcie trapezów bądź o innych udziwnionych formach, na rurach od grzejników pną się sztuczne kwiaty, a na ścianach wiszą stare plakaty. Panie fryzjerki, często w stylonowych fartuszkach, nawet nie zdają sobie sprawy, że noszą uniformy, o które zabiegają (słusznie, choć niekoniecznie chodzi o takie fartuszki) właściciele nowoczesnych salonów fryzjerskich. Tymczasem nasze panie fryzjerki nie mają problemu z zakładaniem owych uniformów i ani myślą, by je zdjąć, bo szkoda pobrudzić własne ubranie.

Usługi od wielu lat są również na podobnym poziomie; strzyżenia, koloryzacja, trwała ondulacja; constans, żadnych nowości. Pracownice takich salonów z reguły nie uczestniczą w szkoleniach. Wychodzą z założenia, że wykonując zawód od 30 lat, rzemiosło mają w ręku i niczego nie muszą się już uczyć. Tak więc klientka, na ogół osoba w starszym wieku, z satysfakcją korzysta z usług pani Geni, która obetnie włosy tak samo jak zwykle i przez następne dwa miesiące jakoś będą się układały. Także lokal w swojej prostocie wydaje się swojski i przyjazny, no i nie onieśmiela tak jak te nowoczesne solony. A że włosy na podłodze powoli układają się w dywan? No cóż, przecież to zakład fryzjerski, a nie restauracja. Oczywiście żartuję J

W zakładach fryzjerskich czas płynie jakby wolniej, by nie powiedzieć, że zatrzymał się w miejscu. Myślę, że zmieniły się tu tylko dwie rzeczy: od pewnego czasu podaje się kawę bądź herbatę do picia i nie ma tu już takich tłumów, jak wcześniej bywało. Dlatego też nie będę się tu zajmowała zakładami, lecz salonami fryzjerskimi, do których niewątpliwie należy przyszłość.

Wizerunek salonu fryzjerskiego (2)

Salony fryzjerskie i salonowe zachowanie

Z czym się Wam kojarzy słowo „salon”? Bo mnie z czymś ekskluzywnym, eleganckim, reprezentacyjnym i (jak to onegdaj na salonach bywało) z salonowym zachowaniem, gdzie savoir-vivre jest codziennością, a nie przypadkową manierą.

Bywanie na salonach, jak pokazuje historia, zawsze nobilitowało. Tyle, że kiedyś trudno się było na nie dostać, a dziś salony same zapraszają, przynajmniej te fryzjerskie. Kto je odwiedza? Z pewnością klientka wymagająca, świadoma, przykładająca wagę do swojego wyglądu i sposobu traktowania klienta przez personel. Taka osoba skłonna jest zapłacić więcej niż w zakładzie fryzjerskim, bo ceni sobie jakość pod każdym względem: wykonanej usługi, obsługi oraz otoczenia, w którym przebywa.

1 2 3 4Następna strona

Dodaj komentarz

  • (will not be published)