Złote przykazania dobrego pisania, czyli jak tworzyć teksty promujące salon – cz. I

Czerwiec 26, 2019

Jak przygotowywać materiały do prasy?

Jeżeli mówimy o artykule prasowym, zasady będą niemal takie same, jak w przypadku artykułu blogowego. Zachowujemy odpowiednią konstrukcję tekstu, dbamy o chwytliwy tytuł, a w zakończeniu zachęcamy czytelnika do konkretnej akcji – najlepiej proponując mu atrakcyjną ofertę. Jedyne różnice to niestosowanie fraz kluczowych (chyba, że artykuł z bloga chcemy wysłać do gazety, wtedy nie ma potrzeby przerabiania go i usuwania ich) oraz długość – bo tę ustalamy z wydawcą. Nie zapominamy także o właściwym podpisie – ujmujemy tutaj autora (najlepiej, aby był to konkretny pracownik salonu), nazwę salonu i dane teleadresowe.

W gazetach i czasopismach możemy zamieszczać także tradycyjne reklamy. W ich przypadku pamiętamy o zwięzłym, atrakcyjnym przekazie, który od razu powie czytelnikowi, czym nasz salon wyróżnia się od innych. Do tego dane teleadresowe i jasna informacja o ewentualnej promocji.

Zarówno w przypadku artykułów, jak i reklam prasowych, warto ułatwić sobie mierzenie efektów takiej promocji, dodając dopisek, że wspomniana oferta obowiązuje na konkretne hasło lub za okazaniem wycinka z gazety. W ten sposób bez trudu odnotujemy, ile osób trafiło do nas dzięki takiej publikacji.

7 przykazań dobrego pisania

Choć zasady dotyczące tworzenia skutecznych tekstów różnią się nieco w zależności od kanału komunikacji, możemy wyróżnić sobie kilka wspólnych “złotych przykazań dobrego pisania”:

  1. Nie kopiuj! Czerp wiedzę i inspirację, ale pod żadnym pozorem nie plagiatuj!
  2. Sprawdzaj się – zaraz po napisaniu odłóż tekst, a po jakimś czasie przeczytaj go ponownie.
  3. Mów językiem korzyści – poruszaj dobre emocje i trafiaj w potrzeby swoich odbiorców.
  4. Intryguj i przełamuj konwencje – nie bądź jak wszyscy, myśl “poza pudełkiem”.
  5. Unikaj kontrowersji – uważaj na stereotypowe określenia i drażliwe tematy, które mogą kogoś urazić lub zaszkodzić Twojemu wizerunkowi.
  6. Dbaj o spójność i wiarygodność – komunikuj zawsze w tym samym tonie i przekazuj tylko sprawdzone informacje.
  7. Szlifuj “lekkie pióro” – pisz prostym, łatwym do zrozumienia i przyjemnym w odbiorze językiem.

Powyższe przykazania będą dotyczyć także krótkich form tekstowych, o których opowiemy sobie w następnej lekcji: maili, SMSów, treści do social mediów oraz na ulotki.

Praktyka czyni mistrza!

Skoro wiesz już, w czym tkwi tajemnica dobrego pisania artykułów, nie pozostaje nic innego, jak zabrać się do pracy! Początki bywają trudne, ale pamiętaj, że praktyka czyni mistrza. Obecny poziom w swoim fachu też udało Ci się osiągnąć tylko dzięki nauce i ćwiczeniom, prawda? Z pisaniem jest tak samo. W robieniu postępów pomoże Ci też czytanie – kiedy to robisz, Twój mózg automatycznie przyswaja pewne zasady i “nastawia się” na tryb, który ułatwia późniejsze tworzenie 🙂

Jeśli nie masz jeszcze firmowego bloga, ale myślisz o założeniu go – we wcześniejszej lekcji Akademii Versum znajdziesz szczegółowe wskazówki, jak się do tego zabrać. Masz więc już wszystko, co trzeba wiedzieć, aby zacząć działać! Powodzenia!

1 2 3