Złote przykazania dobrego pisania, czyli jak tworzyć teksty promujące salon – cz. II

Lipiec 24, 2019
jak dobrze pisac

 

W poprzedniej lekcji wyjaśniłam Ci, jakimi zasadami rządzi się pisanie dłuższych tekstów (np. na bloga i do prasy) oraz na czym polega stosowanie fraz pod SEO. Tym razem skupię się na formach krótszych – opowiem Ci, jak pisać dobre treści do kampanii SMS i e-mail, skuteczne posty do mediów społecznościowych oraz teksty na ulotki reklamowe.

Jak tworzyć dobre teksty do mediów społecznościowych?

Choć media społecznościowe dają dużą swobodę komunikacji, również tutaj znajdzie się kilka zasad. Na początek parę ogólnych: pamiętamy, by zaciekawiać, mówić językiem korzyści, stawiać na nietypowe rozwiązania, sprawdzać treści przed publikacją (!) i dostosowywać ton przekazu do tego, jaki stosujemy na co dzień w salonie. A o czym pamiętać na poszczególnych platformach?

Facebook

Posty na Facebooku powinny angażować – zachęcać do dyskusji czy dzielenia się własnymi doświadczeniami. Mogą zawierać pytania lub wprost wzywać do działania. Dobrze sprawdzają się tutaj wypunktowania (np. 3 punkty z pytaniami retorycznymi) oraz ubarwianie tekstów emotikonami. Jeżeli opisujemy zdjęcie z zabiegu, warto dodać informację o zastosowanych produktach czy metodach. Jeżeli zachęcamy do rezerwacji wizyty – wrzucamy link do rezerwacji online.

Instagram

Tutaj zdjęcia i filmy opisujemy głównie hashtagami. Wielu influencerów stosuje jednak także opisy – poprzedzając hashtagi jakąś treścią, przemyśleniami, historią. Warto wypróbować oba podejścia i zaobserwować, jaka metoda przynosi najlepsze efekty i najwięcej reakcji ze strony użytkowników.

Jeżeli chodzi o hashtagi, obecnie można dodawać ich maksymalnie 30. Dobrze jednak na bieżąco śledzić w sieci informacje na ten temat, ponieważ ten limit zmieniał się już kilka razy w historii platformy. W internecie znajdziemy także aktualną listę tagów zakazanych, które z różnych powodów zostały zablokowane przez Instagram (w celu zapobiegania treściom nieodpowiednim i szkodliwym).

Używamy takich haseł, które najlepiej opisują dany materiał, odnoszą się do tematu czy branży. Unikamy jednak najpopularniejszych fraz (gdy używamy tagu po raz pierwszy, Instagram wyświetla nam liczbę informującą, ile razy był wykorzystany), jak np. polishgirl – ponieważ i tak nie przyciągną do nas obserwujących – nasze zdjęcie czy film po prostu zgubi się w gąszczu milionów innych publikacji. Warto wymyślić również własny, unikalny hashtag, który przyda się do interakcji z klientami.

W bio i pod postami najlepiej zamieszczać także link do rezerwacji online – aby maksymalnie skrócić drogę klienta do rezerwacji.

YouTube

W przypadku YouTube zadanie jest znacznie łatwiejsze, bo serwis sam dostarcza nam szczegółowych informacji na temat tworzenia skutecznych opisów. Znajdziemy je w tzw. Akademii Twórców. Od siebie dodam tylko, że dobrze pamiętać tutaj o stosowaniu fraz kluczowych pod SEO – zarówno w opisie, jak i tytule filmu.

Warto mieć też na uwadze, że zasady dotyczące komunikacji w mediach społecznościowych czasami się zmieniają. Właściciele platform obserwują zachowania użytkowników (w tym także firm i ich odbiorców) i co jakiś czas wprowadzają modyfikacje. Dlatego dobrze na bieżąco śledzić informacje na ten temat – by upewnić się, że nasze treści będą skuteczne.

 

jak pisac skuteczne wiadomosci

Jak pisać skuteczne wiadomości do kampanii e-mail i SMS?

Kolejną formą promocji, w której przyda się umiejętność pisania tekstów, są oczywiście kampanie mailowe i SMS. Choć każdy z tych formatów rządzi się nieco innymi prawami, istnieje także kilka wspólnych zasad:

  • Wiadomość testowa
    Zawsze, bez wyjątków, przed rozesłaniem wiadomości do klientów, należy wysłać ją do siebie oraz pracowników. Pomyłki i literówki zdarzają się każdemu – kiedy długo pracujemy nad tekstem, czasami łatwo przeoczyć jakiś detal. Jeśli jednak ktoś spojrzy na niego “na świeżo”, istnieje znacznie większa szansa, że dostrzeże ewentualne błędy. Dzięki temu unikamy ryzyka, że klienci otrzymają komunikat z błędem, który może niekorzystnie wpłynąć na wizerunek firmy czy skuteczność kampanii.
  • Odpowiedni ton
    Ton każdej wiadomości powinien być dostosowany do stylu komunikacji, jaki salon stosuje na co dzień – również w innych kanałach. Unikamy także nadmiaru wykrzykników – klienci nie lubią, gdy się na nich krzyczy 🙂 Podkreślanie entuzjazmu w związku ze świetną ofertą czy ważnym wydarzeniem jest jak najbardziej w porządku, ale wszystko z umiarem.
  • Język korzyści
    Przesyłając swoim klientom specjalną ofertę czy informację o nowościach w salonie, posługujemy się tzw. językiem korzyści. Co to znaczy? Zamiast “suchych” opisów i specyfikacji, opowiadamy im o wartościach, które wynikają z podjęcia działania (np. umówienia się na wizytę), o zaletach rozwiązania itp. Staramy się trafić w potrzeby odbiorcy, odnieść się do jego problemu i pokazać mu, że potrafimy ten problem rozwiązać. Krótko mówiąc, to, co napiszemy, ma wzbudzić w adresacie poczucie, że dzięki nam jego życie zmieni się na lepsze.Przykłady:“Zaskocz swoich klientów, udostępniając im nowoczesną formę rezerwacji wizyt! Skróć ich drogę do Twojego salonu – pozwól, by umawiali się do Ciebie przez internet i zaoszczędź czas poświęcany dotąd na odbieranie telefonów. Postaw na nowoczesną obsługę i zobacz, jak Twój kalendarz zapełnia się sam 24/7!”

    “Twoje włosy potrzebują odżywienia? Zapewnij im najlepszą pielęgnację, dzięki której znów staną się mocne i zdrowe – i to na długo! Skorzystaj ze specjalnej oferty na kompleksowe zabiegi odbudowujące, które nie tylko poprawią kondycję Twoich włosów, ale także przywrócą im piękny wygląd! Kliknij, by poznać szczegóły promocji.”

1 2Następna strona