Złote przykazania dobrego pisania, czyli jak tworzyć teksty promujące salon – cz. II

Lipiec 24, 2019

O czym pamiętać pisząc wiadomości SMS?

SMSy możemy wykorzystać, aby poinformować klientów o nowościach, rabatach czy specjalnych ofertach, ale także do tego, aby przypomnieć im o nadchodzącym terminie lub wzmocnić pozytywne relacje zaskakując ich życzeniami na urodziny czy święta.

  • Realna korzyść dla odbiorcy
    SMS to bardzo skuteczna forma komunikacji – takie wiadomości są otwierane znacznie częściej, niż maile. Ale warto zauważyć także, że SMSy znacznie rzadziej zawierają spam, którego w mailach dostajemy na pęczki. Właśnie dlatego tak istotne jest, aby kampanie SMS zawsze niosły faktyczną korzyść dla odbiorcy. Nie mogą być bezwartościowe, bo klienci bardzo szybko zażądają, aby usunąć ich numer ze swojej listy kontaktów – a my stracimy cenny kanał komunikacji.Wiadomości powinny więc wiązać się z dobrą okazją, istotną informacją czy miłą niespodzianką. Uwaga, aby zawsze dostosowywać komunikat do odpowiedniej grupy odbiorców – pan Maciej nie będzie przecież zainteresowany promocją na zabiegi antycellulitowe. W filtrowaniu odbiorców pomoże system Versum, z którego możemy wygodnie wysyłać także wiadomości masowe.
  • Zwięźle… ale bez przesady
    Standardowy SMS zamyka się w 160 znakach. To niewiele i nie zawsze wystarczy, by przekazać to, co mamy do powiedzenia. Choć oczywiście nie należy rozpisywać się tu na kilka wiadomości, czasami warto nieco przekroczyć ten limit, aby upewnić się, że przekaz będzie jasny i atrakcyjny.
  • Niezbędne informacje
    W każdej wiadomości powinna znaleźć się nazwa salonu i numer kontaktowy. W ten sposób odbiorca bez trudu zidentyfikuje nadawcę, a także będzie miał możliwość natychmiastowej reakcji – oddzwonienia po więcej informacji, zarezerwowania czy odwołania wizyty.

 

jak pisac dobre maile

 

W jaki sposób przygotować dobrego maila?

Jeśli chodzi o kampanie e-mail, mamy tu do dyspozycji dwa formaty. Cykliczne newslettery – które służą do utrzymywania relacji z klientami, regularnego dostarczania im przydatnych materiałów i informacji oraz dedykowane mailingi – wysyłane sporadycznie, najczęściej po to, aby poinformować o nowości, specjalnej ofercie czy ważnym wydarzeniu.

W obu przypadkach musimy pamiętać o kilku istotnych elementach:

  • Temat maila
    Pisanie dobrych tematów to duże wyzwanie – bo właśnie od nich zależy, czy wiadomości doczekają się przeczytania, czy też od razu wylądują w koszu lub spamie. Temat powinien intrygować i zachęcać. Dobrze, by wskazywał określoną korzyść. Unikamy jednak stosowania mylących “przynęt”, bo kiedy odbiorca zorientuje się, że został oszukany – zniechęci się do nas i szybko zrezygnuje z subskrypcji.
  • Preheader
    To pierwsze zdanie maila, widoczne jedynie na liście odebranych wiadomości, zaraz po temacie. Fizycznie umieszczamy je na samym początku treści, ale w taki sposób, aby w tym miejscu nie było widoczne – zwykle stosuje się w tym celu niewielką czcionkę w kolorze tła. W ten sposób preheader stanowi przedłużenie tematu, kolejny “haczyk” do uwagi odbiorcy, który dodatkowo zachęca go do odczytania wiadomości.
  • Nadawca
    O wiele lepsze efekty przyniesie wiadomość podpisana przez konkretną osobę – np. Karolina z Versum, niż przez bezosobową instytucję – np. Salon Urody Wizaż. W ten sposób nadawca staje się bliższy odbiorcy i wzbudza większe zaufanie.
  • Treść
    Mail daje większe możliwości niż SMS, jednak nie oznacza to wcale, że mamy bombardować odbiorców długimi wywodami. Treść powinna zamykać się w kilku krótkich zdaniach. Piszemy prostym językiem, przedstawiamy konkretne korzyści i nie zdradzamy wszystkiego od razu – szczególnie, jeśli celem jest np. zachęcenie do przeczytania artykułu na blogu
  • Wezwanie do działania
    W każdym mailu powinien znaleźć się przycisk z wezwaniem do działania – czyli hasłem zachęcającym odbiorcę do wykonania konkretnej akcji. Taki przycisk warto dodawać nawet do czysto informacyjnych wiadomości – np. mówiąc o planowanej nieobecności, zachęcamy do rezerwowania wizyt na późniejsze terminy. Przycisk powinien być widoczny na pierwszy rzut oka, wyróżniać się kolorem, a zawarty na nim komunikat krótki i jasny – np. “Zarezerwuj wizytę”.

Jak tworzyć skuteczne treści na ulotki?

W ulotce, podobnie jak w reklamie prasowej, stawiamy na zwięzły i konkretny, ale jednocześnie maksymalnie atrakcyjny przekaz. Posługujemy się językiem korzyści, aby już w kilku słowach uświadomić klientowi, że to właśnie do nas powinien się umówić. Unikamy szablonowych haseł, które na pierwszy rzut oka sprawią wrażenie, że jesteśmy po prostu jednym z wielu takich samych salonów. Staramy się wyróżnić, podejść do tematu niekonwencjonalnie, trafić wprost w potrzeby naszego odbiorcy.

Jeżeli proponujemy zniżkę lub inną ofertę specjalną, wyraźnie określamy jej warunki, np. “Z tą ulotką 20% rabatu na nowoczesne zabiegi odmładzające. Tylko do 20 lipca 2019 r.!”. Ponadto, zamieszczając informację, że zniżka obowiązuje za okazaniem ulotki, zyskamy możliwość zmierzenia skuteczności swojej akcji.

Podanie konkretnego terminu trwania promocji ma jeszcze jedną, ważną funkcję. Wprowadza do przekazu tzw. “element pilności”, czyli podkreśla, że oferta jest limitowana lub chwilowa. Cel? W ten sposób wzbudzamy w kliencie obawę przed utratą dobrej okazji i mobilizujemy go do jak najszybszej reakcji (np. rezerwacji wizyty), zwiększając skuteczność swojej akcji.

7 przykazań dobrego pisania

Masz już obszerną wiedzę o tym, jak pisać – zarówno dłuższe, jak i krótsze teksty. Teraz pozostaje tylko ćwiczyć, ćwiczyć… i obserwować reakcje swoich klientów, by wypracować sobie najlepsze praktyki. Pamiętaj jednak, że kiedykolwiek zechcesz zabrać się za pisanie, zawsze powinny przyświecać Ci “złote przykazania dobrego pisania”:

  1. Nie kopiuj! Czerp wiedzę i inspirację, ale pod żadnym pozorem nie plagiatuj!
  2. Sprawdzaj się – zaraz po napisaniu odłóż tekst, a po jakimś czasie przeczytaj go ponownie.
  3. Mów językiem korzyści – poruszaj dobre emocje i trafiaj w potrzeby swoich odbiorców.
  4. Intryguj i przełamuj konwencje – nie bądź jak wszyscy, myśl “poza pudełkiem”.
  5. Unikaj kontrowersji – uważaj na stereotypowe określenia i drażliwe tematy, które mogą kogoś urazić lub zaszkodzić Twojemu wizerunkowi.
  6. Dbaj o spójność i wiarygodność – komunikuj zawsze w tym samym tonie i przekazuj tylko sprawdzone informacje.
  7. Szlifuj “lekkie pióro” – pisz prostym, łatwym do zrozumienia i przyjemnym w odbiorze językiem.

Powodzenia!

Podobała Ci się lekcja Akademii Versum?
Podziel się!

1 2